Most niče iz blata
Nina V. BRKOVIĆ | 31. decembar 2012.
Na gradilištu kraj Dunava, između Zemuna i Borče, pomaljaju se stubovi novog koridora. Završavaju se stubovi u vodi, šipovi na zemunskoj strani
Foto D.Milovanović
NEIMARI sa Dalekog istoka prkose zimi i ove sezone. Pod ruku sa srpskim graditeljima uzdižu deo po deo mosta koji će premostiti plavetnilo Dunava, na još jednom mestu u Beogradu. Senke stubova i nosača, ukrštene sa dizalicama, kranovima i bušilicama, nadvile su se nad vodom. U novoj godini mostadžije počinju gradnju glavnog mosta.
Dve godine, predah uzimaju samo za ručak i Kinesku novu godinu. Kad ih vreme ne služi - nađu sebi posao. Nešto uvek može da se radi. Nadomak gradilišta spavaju, hrane se i žive. Neki od pobadanja prvog koca, pre dve godine, drugi tek koji mesec. Al’ svi znaju šta im je posao i poštuju red, rad i disciplinu.
- Radi se po osam sati dnevno, ali ima odstupanja s obzirom na to ko šta radi - kaže Zou Ze Ksi, od milošte zvani Džersi, zamenik glavnog projektanta. - Radnici imaju jedan slobodan dan u nedelji, a na odmor odlaze posle šest meseci ili godinu dana rada. Odsustvo traje obično oko mesec dana.
Neki imaju privilegiju da im dolaze i porodice, uglavnom žene jer većina još nema decu. Pojedine se i zadržavaju jer ih angažuju za administrativne poslove.
Organizovanost i rad kao u košnici pomogli su graditeljima. Zato su sa zemunske strane izašli iz blata.
- Na borčanskoj obali je nulta faza. Stubove smo uradili i sledi postavljanje oslonaca, odnosno ležišta na stubu “pet”, koji je jedan od dva glavna stuba. Stubovi su teški po 10 tona - objašnjava Zoran Petrović, zamenik glavnog projekt-menadžera. - Završavamo stubove u vodi, a počeli smo da pobijamo i šipove na desnoj obali Dunava.
VREDNOST RADOVA
MOST Zemun-Borča je prvi infrastrukturni projekat u okviru sporazuma srpske i kineske vlade koji je potpisan u Pekingu, u avgustu 2009. godine. Ugovor o izgradnji mosta preko Dunava potpisali su gradonačelnik Dragan Đilas, tadašnja ministarka za NIP Verica Kalanović i Lu Šan, zamenik predsednika kineske kompanije “China roud and bridges corporations”, koja gradi most. Vrednost potpisanog ugovora je 170 miliona evra, 85 odsto kreditira kineska Eksim banka, dok preostalih 15 odsto obezbeđuju republika i grad. Kamata na kredit je tri odsto, grejs period je pet godina, a rok otplate 15 godina.
Na gradilištu su zadovoljni i kažu da su dosad radovi tekli na pomoćnom mostu, plažnom delu mosta i prilaznim putevima, a u 2013. plavi, beli i žuti šlemovi “zabavljaće” se gradnjom glavnog mosta.
Radovi na Mostu prijateljstva, što je još jedan radni naziv ovog značajnog saobraćajnog objekta, brzo napreduju zbog sistema gradnje koji se u Srbiji, a zahvaljujući dovitljivosti i umeću kineskih stručnjaka, prvi put primenjuje.
- U pitanju je “Muvable support system” (MSS) - objašnjavaju na gradilištu. - To je evropski sistem koji su Kinezi modifikovali i unapredili. Oni su praktični i u izgradnji koriste kliznu oplatu. To značajno ubrzava posao. Pomoću MSS sistema element od 48 metara može da se “u cugu” izlije, prethodno napregne, a potom nastavi isto sa sledećim elementom.
Beton se doprema iz Batajnice “mikserima” iz kojih se istače na zemunskoj obali, do šipova stiže kroz 37 metara dugu cev, i puni se pomoću pumpe sa pomoćnog mosta. Čuvari na gradilištu pričaju da majstori sastave nekada dan i noć i 24 sata neprekidno nalivaju.
Iako na gradilištu gotovo neprestano vri, tokom izgradnje obezbeđena je nesmetana rečna plovidba u promenljivom plovidbenom otvoru širine između 66 i 45 metara. Po završetku posla, plovni put biće širok 150 metara.
I nešto dalje od obale odmiču radovi. Na pristupnim putevima, od mosta do Zrenjaninskog puta, domaći izvođači angažovani su na trupu saobraćajnice. Oni će izgraditi sve građevinsko-inženjerske objekte na trasi, dok će kineski izvođač, osim glavnog mosta, izgraditi i 550 metara konstrukcije preko železničke pruge i 120 metara preko kanala Sebeš. Preostalih 20 kilometara saobraćajnica gradiće naši.
Novi most, koji je već duboko zagazio u Dunav, približiće dva beogradska naselja - Zemun i Borču, bolje će da poveže Srem i Banat, a u srpskoj prestonici biće manja saobraćajna gužva i rasterećenije gradsko jezgro.
U Direkciji za gradsko građevinsko zemljište i izgradnju Beograda ističu da je trenutno Pančevački most jedina drumsko-šinska veza između Borče i Zemuna na 110 kilometara toka reke. Kineski most i gradska magistralna saobraćajnica na levoj obali Dunava treba da omoguće bolje odvijanje tranzitnog saobraćaja, ali i da stvore uslove za razvoj ovog dela grada i funkcionalnije korišćenje gradskog građevinskog zemljišta.
Sve to, u 2014. kada je planiran završetak radova.
KARAKTERISTIKE
UKUPNA dužina saobraćajnice iznosi iznosi 21,2 km, pri čemu je dužina mosta preko Dunava 1.482 m. Poprečni profil mosta se sastoji iz tri obostrane vozne trake širine 3,5 metra i obostrane pešačko-biciklističke staze. Most je projektovan kao kontinualni nosač od prednapregnutog betona sa dve nezavisne mostovske konstrukcije širine po 14 metara, za svaki smer po jedna. Pored ovog na trasi postoji još osam manjih mostovskih konstrukcija raspona od 34 do 545 metara, preko kanala, saobraćajnica i železničke pruge.
DEONICE
UKUPNA površina trase na konstrukciji je 44.000 kvadratnih metara, deonice na zemlji su 571.000, dok je sam most površine 41.350 kvadratnih metara. Trasa je podeljena na tri deonice:
1. od novog novosadskog puta do Ulice cara Dušana
2. od Batajničkog do Zrenjaninskog puta, u koju je uključen i most
3. od Zrenjaninskog puta do Pančevačkog puta