Šta je novo?

Savski trg

Ако замислим споменик истој личности на истом месту у виду замашне јарко црвене спирале, онда је овај златан. Спирала не долази у обзир.
Иста спирала на истом месту као апстрактна форма с апстрактним именом (Будућност, Црвена мисао, Сјајна спирала, и сл.) - зашто да не, само - у зависности од величине, да не поклопи и угуши Трг.

Око педесет година у Србији нису грађени класични споменици важним историјским личностима, већ у најбољем случају недоличне бисте, многи су чак и уклоњени, занемарени, разлупани, или су нестали без трага. Било је тога и пре због окупација и династичких суревњивости, али тако дуго и доследно - не. Подизани су споменици различитих стилова махом наметнутим и, показало се, незаслужним личностима и догађајима. Има изузетака, наравно.
Отуда постоји велика потреба да се надомести та зјапећа празнина у визуелном, симболичко-значењском, историјском, националном, уметничком и цивилизацијском пољу.

Београд не може бити европска метропола са само једним коњаничким спомеником. Без достојних споменика својим краљевима, принцезама, војсковођама, градоначелницима, инжињерима, научницима, просветитељима, законодавцима, уметницима, анонимним јунацима.
За попуњавање те празнине су најбољи реалистички споменици. С изузецима, када се роди талент ван устаљених оквира и токова, као што је Небојша Митрић и његов некласични споменик на Тврђави, који заслужује много бољи постамент и корекцију позиције. Када је споменик оригиналан и добар у пуном значењу тих речи, стил није толико битан, сам је себи стил.
Савременом Ђинђићу се може подићи споменик у било ком стилу, али, дуго занемареним српским војводама је најбоље и најсигурније, зна се какви, јер смо жељни да их видимо баш онакве какве их колективним знањем и (о)сећањем замишљамо и представљамо, реалистички. Као вид одуживања и коначног признања. Без нових интерпретација, јер су потпуно непотребне, нико их не жели.

Наравно, савремени споменици новим идејама и искуствима се истовремено подижу као и другде, друкчије би опет било насиље над колективном потребом за изражавањем савремених вредности и представа.

Споменик Стефану Немањи је нова врста споменика код нас, и то представља вредност. По идеји, постаменту, величини. Он нам даје класичну фигуру која ће можда постати архетип у његовом представљању, довољно је добра за то. Мада, јавност ће дати коначни суд. Пошто то није његов стваран лик, који би био довољан сам по себи као у случају историјских личности горе споменутих, нова врста постоља и богатство детаља представљају допуну том недостајућем идентитету, и као такви имају смисла.
Величина и изглед. У почетку сам био и сам у чуду. Како је време одмицало, споменик добијао своје делове у простору, на лицу места је све боље пристајао Тргу. Испод стуба с Адмиралом Нелсоном на Тргу Трафалгар исто морате потпуно да искривите главу да бисте га (тешко) видели горе. Исто у Барселони у дну Ла Рамбле према Луци стоји споменик Колумбу, на веома високом металном стубу у средишту кружног тока. Онај први има у подножју чувене лавове, овај други исто тако богате украсе.
Наш споменик ће имати огледала и рефлекторе као обележје савремености. Тек ћемо видети како ће то изгледати.
Мало који споменик изгледа једнако добро са свих страна, сем оних предбарокних као што су ЂамБолоњини у Аули Ланцети у Фиренци, или других барокних - обично видите коњску задњицу и леђа војничког капута са супротне стране. И Микеланђелов Давид има непропорционалне шаке и нехеројско лице ...
Тако је и овде, споменик ће имати своје лице и леђа, и стране. Можда све на крају добро легне као вишестрана целина, можда не. Али, јесте и довољно класично, и довољно иде у корак с временом, и довољно је ново и друкчије за Београд, на великом тргу који је новог облика и нових, облих линија у партеру. Замислите све друге тргове у Београду, и овај јесте по свему томе нов и различит. Како год друкчије да замислите Трг, био би мање нов и изазован, мање осликавао савременост и нашу тежњу да одамо признање прошлости и ухватимо корак с модерним временом.
Пука реалистичка (личности којој не знамо лик?) фигура на класичном постаменту очекиваних димензија би највероватније подсећала на Цара Романова у Девојачком парку, а сјајна црвена спирала као Стефан Немања - сачувај Боже!

Мислим да треба да будемо задовољни, уза све разлике у укусу и праву на појединачно мишљење. Споменик познатог страног уметника, занатски добро изведен, довољно маркантан како за Београд, тако и за Србију, представља у пуном смислу добар, чак и одличан, веома прихватљив одраз савременог тренутка српске државе и друштва у том пољу.

Друге стране целе приче ћемо овај пут оставити - по страни.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797468#p797468:2clkzs9s je napisao(la):
Садко » Sub Nov 28, 2020 3:34 pm[/url]":2clkzs9s]Слажем се са Зексом. Малдини је веома телентован уметник и визионар, иако се нама, форумашима, може учинити да би то могао да уради било ко. Решења која делују једноставно и олако изводљиво то углавном ни најмање нису, у било којем послу.

Волео бих да се макар неко од његових решења реализују у Београду, али не на централним трговима, већ у природи, на узвишењима и генерално као скулптуре у простору. Рецимо уместо мега флаше Књаза из које прска вода могла би да се постави његова скулптура.

Ценим да би за неколико деценија студенти архитектуре долазили да обилазе његове радове, као што данас ентузијасти иду путем дела Богдана Богдановића и других.

Са друге стране, није ми јасно како човек не схвата да његов ватрени облик не би изазвао и побудио било какву позитивну емоцију код већине народа. Примера ради, сви Београђани и Срби, патриоте или не, чини ми се, имају осећање задовољства и поноса везано за споменик кнезу Михаилу. Не знам да ли ће се исто десити са спомеником великом жупану. Вероватно да у ближем временском периоду неће, пре свега због политичке острашћености и контроверзи.

Većina Srba i Beograđana ne zna ko je na konju na Trgu Republike. Dokazano... :kafa:
 
Nije tema ali moram da spomenem kao primer koji će malo pojasniti stvari.
Zgradama "Parižankama" koje se intenzivno podižu po Beogradu se svi divimo. Zaista su lepe i krajnje dopadljive. Podsećaju na neko lepo prošlo vreme...
Uprkos tome, sva struka se zgražava! I jasno kaže kako su bezvredne. Jednostavno su anahrone i grade se baš zato - da budu dopadljive i da privuku ljude koji bi želeli da imaju osećaj da žive u nečemu vrednom pažnje. Ali ti ljudi NEMAJU POJMA o arhitekutri! Naučno gledano one su promašaj koji pokazuje koliko smo neprosvećeni kao narod. (izvinjavam se što vičem)

E, istu stvar imamo i sa ovim nesrećnim konkursom. Prvo treba reći da ni Kinez nije ispoštovao naloge komisije i dao je Nemanju u sedećem položaju.
Maldini pominje bezvrednu gvožđuriju iz perspektive savremene umetnosti. Da vas pitam - koliko vas je obišlo Muzej savremene umetnosti u Beogradu koji je odnedavno ponovo otvoren?? Da li ste videli kako su predstavljeni oblici generalno, a naročito antropomorfne figure. Ljudi moji, do su obrisi samo! Da se jedva prepozna šta je u pitanju. Ali u tome je veličina dela - da ti sam istražuješ, zamišljaš i pogađaš šta treba da predstavlja neki oblik. Dakle da uključiš mozak i svoju maštu. Da budeš aktivan u sagledavanju i percipiranju umetničkog dela. A gde vam je tek Pikaso, gde Salvador Dali? Jeste li izašli iz svog sela negde, Srbi? Pogotovo ovaj što kaže da ne ceni umetničko delo ako se umetnik nije dobro oznojio radeći na njemu. Pa nije ti to njiva...
U tom smislu, Maldini je bukvalno spasao ovaj konkurs svojim radom (koji je izgleda već imao u fioci) da ne bude potpuni promašaj. I da nam se svet baš ne smeje grohotom. Ili drugim rečima - da vidi da ima neki normalan među nama.
A spomenik koji dobijamo je u najvećoj meri anahron i zaista retrogadan. Videćemo taj postament kako će izgledati dole, ali on ima smisla samo bez Nemanjine figure. Nju treba prebaciti na klasičan postament što bi jedino spasilo čitavu stvar.
"Ubi nas neznanje!" (vladika Nikolaj)
 
Arhitekta i vajar (u ovakvim slučajevima) ne prave nešto što će da stoji u njihovoj sobi ili za nekog svog klijenta. Nego bivaju angažovani, i plaćeni, da naprave i osmisle nešto što će da gleda ceo narod. Što će, takoreći, da služi celom narodu. Stoga je svaka ta priča ''ne razume narod arhitekturu'' besmislena i bezpredmetna.

Narod nema nikakvu obavezu da se razume u arhitekturu. Narod nema nikakvu obavezu niti motiv da kopa po radovima i obrazloženjima autora da bi razumeo šta crveni razmaz treba da znači. Narod, kao davalac para i sredstava za izradu toga, ima pravo da očekuje nešto što će mu se dopasti. Nešto što će biti skladno sa svojim okruženjem i namenom. A arhitekta i vajar imaju obavezu da to uzmu u obzir kada prave takvo delo.

I tu svaka rasprava staje. Ko hoće da pravi i slika razmaze, Transformerse, Gernike, armature, jaja i lignje po javnoj imovini i kulturi, neka radi to do mile volji ali u privatnoj izvedbi. I neka onda deli ordenje, titule, nagrade i hvalospeve sa svojim kolegama do mile volje. Ali ako ti 90% naroda kaže da mu se nešto dopada, a nešto ne, onda to treba da se ispoštuje. A ne da se lupeta o mrtvim slovima na papiru u izanđalim udžbenicima sa katedri ili o apstraktnosti™, mašti­™, viziji™, impresiji™, i ostalim bredovima koji postavljaju trendove u umetnosti... ili beše trendovima koji postavljaju brendove... sad sam se pogubio u trendovima brendiranja... o.O
(zezancija iz filma Sedam i po, kad se moderni umetnik proserava pred kamerama)
 
P.S.

Nešto mi sad sinulo. Kada bilo ko, bilo gde, kači neku reklamu, oglas, natpis, objavu, šta god... na neko javno i vidljivo mesto... sadržaj te poruke koja se šalje, mora da bude u skladu sa zakonima i propisima o oglašavanju.

Dakle mi ovde imamo jednu društvenu i zakonsku normu i propis da ne može tek tako da bilo ko dođe i na javnu površinu, objekat, dobro... nakači poruku na kojoj će da napiše šta god poželi. Nego to mora da bude u skladu sa onim što je u interesu društva. Da bude napisano odgovarajućim stilom izražavanja (beše ima ih 5, ako se dobro sećam). Da bude u skladu sa bon tonom i načelima lepog izražavanja. Da bude odgovarajućih dimenzija i oblika. I da bude korisno i konstruktivno. Isti, ili analogni propisi, važe i kod oglašavanja u medijima, dizajna novčanica, dizajna obeležja, itd itd... Kod svega što ima kontakt sa javnošću i reprezentuje neku instituciju, državu ili narod.


E aj sad svi koji kukumavče i brane Maldinijev razmaz nek mi kažu - imajući u vidu sve gore navedeno, kako biste vi opravdali postavljanje crvenog razmaza da poručuje javnosti ''ovo je moja vizija i moja počast Stefanu Nemanji'' ? Da se vi pitate, da li biste dozvolili da neko na stranama zgrada na Trgu Republike nacrta mural naduvanog Svetog Save Rastafarijanca? Ili da napravi spomenik Neznanom junaku (pojam širi i stariji od WW2 i SFRJ) u obliku Valtera iz Otpisanih? Ili statuu Tesle koji u jednoj ruci drži sijalicu a u drugoj sapun jer se zentao od bacila?

Ne biste?

A zašto?
 
Kako si krenuo mislio sam da se post odnosi na Lidl reklamu.
 
Ja bih samo da podsetim sve prisutne da mogu istovremeno da budu nezadovoljni i jednim i drugim. Ja obožavam savremenu umetnost, na potpuno drugačiji način u odnosu na to kako obožavam "staru" umetnost. Meni, kao ljubitelju savremene umetnosti, se povraća od Maldinijeve ideje spomenika. Ovo ne znači da mislim da su mu svi radovi očajni, daleko od toga. To takođe ne znači da sam automatski zaljubljen u onaj spomenik koji grade trenutno. On svakako ima svoje mane, ali izabrano rešenje i Maldinijevo rešenje nisu vezani. Možete da ne volite i jedno i drugo :)
Njegovi komentari svakako nisu na mestu, ako ni iz kog drugog razloga, onda zbog toga što bi bio proglašen skandal da neki drugi umetnik tako nešto kaže za Maldinija. Ona parola ne radi drugom ono što ne bi ni ti hteo ili kako već. Moja poenta: ne budimo ekstremisti, lepo neko reče, to je sad moderno. Nije sve crno-belo, ima mnogo sive.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797494#p797494:1o01vp7l je napisao(la):
Sarajevska » 28 Nov 2020 16:52[/url]":1o01vp7l]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797482#p797482:1o01vp7l je napisao(la):
Elnamor » 28 Nov 2020 04:25 pm[/url]":1o01vp7l]Ništa meni ovde nije jasno :D Da li branite spomenik jer je lep, ili branite zato što je podignut Nemanji, i obrnuto, da li ovi što kritikuju to rade zbog Nemanje, ili zbog toga što je spomenik estetska i istorijska šizofrenija. Ne znam u koji sad ja tabor da se stavim, jer volim što napokon imamo spomenik Stefanu Nemanji, al smatram da je spomenik golo sr*** iz više uglova :( Pomagajte...
Isto, što reče ovaj arhitekta, svidja mi se ideja da "spomenik" Stefanu Nemanji bude neka institucija...škola, bolnica ili ustanova kulture... Ili recimo da se obnove Nemanjine zadužbine po Srbiji kojima preti propadanje... MAda kontam da ovaj spomenik ima ulogu koja nije ni umetnička ni istorijska/obrazovna... al mi je slatko kako se svi prepiru, kao da se pitaju za nešto. Drugim rečima, pojedi kofu izmeta Srbine i ćuti :vops:

Ствари су ретко црно-беле. Што се мене тиче:

Да ли треба подићи споменик Стефану Немањи у Београду? Да, апсолутно.

Да ли је комисија која се бавила конкурсом била адекватна, да ли је радила професионално и објективно? Не. Комсија је састављена тако да опција за коју видимо да је била практично унапред предодређена да победи увек има већину.

Да ли је победничко решење адекватно, само за себе и у односу на окружење? Споменик је превелики, или на самој ивици да буде превелики. Сама фигура Немање је задовољавајућа. Постамент је незадовољавајући. Позиција је негде између.

Да ли је цео процес транспарентан, да ли је постојала јавна дискусија, да ли је цена оправдана? Углавном, не.

Коначна оцена: довољан (2) или добар (3) од 5. Видећу кад све буде готово.
Prolazio tuda danas i samo mogu da potvrdim sve napisano. Sam Nemanja nije uopšte toliko glomazan, i što neki rekoše, moguće da je manjih dimenzija u odnosu na prvobitnu zamisao. Postolje na kojem stoji, uopšte mu ne stoji. Kao što sam i ranije konstatovao, ono baš dominira u odnosu na Nemanju i nikako mi nisu u skladu jedno sa drugim.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797625#p797625:3egzdjv2 je napisao(la):
Bender Rodriguez » Sub Nov 28, 2020 11:47 pm[/url]":3egzdjv2]P.S.

Nešto mi sad sinulo. Kada bilo ko, bilo gde, kači neku reklamu, oglas, natpis, objavu, šta god... na neko javno i vidljivo mesto... sadržaj te poruke koja se šalje, mora da bude u skladu sa zakonima i propisima o oglašavanju.

Dakle mi ovde imamo jednu društvenu i zakonsku normu i propis da ne može tek tako da bilo ko dođe i na javnu površinu, objekat, dobro... nakači poruku na kojoj će da napiše šta god poželi. Nego to mora da bude u skladu sa onim što je u interesu društva. Da bude napisano odgovarajućim stilom izražavanja (beše ima ih 5, ako se dobro sećam). Da bude u skladu sa bon tonom i načelima lepog izražavanja. Da bude odgovarajućih dimenzija i oblika. I da bude korisno i konstruktivno. Isti, ili analogni propisi, važe i kod oglašavanja u medijima, dizajna novčanica, dizajna obeležja, itd itd... Kod svega što ima kontakt sa javnošću i reprezentuje neku instituciju, državu ili narod.


E aj sad svi koji kukumavče i brane Maldinijev razmaz nek mi kažu - imajući u vidu sve gore navedeno, kako biste vi opravdali postavljanje crvenog razmaza da poručuje javnosti ''ovo je moja vizija i moja počast Stefanu Nemanji'' ? Da se vi pitate, da li biste dozvolili da neko na stranama zgrada na Trgu Republike nacrta mural naduvanog Svetog Save Rastafarijanca? Ili da napravi spomenik Neznanom junaku (pojam širi i stariji od WW2 i SFRJ) u obliku Valtera iz Otpisanih? Ili statuu Tesle koji u jednoj ruci drži sijalicu a u drugoj sapun jer se zentao od bacila?

Ne biste?

A zašto?
Da li si se raspitao šta predstavlja taj umetnikov rad koji tako kritikuješ?

P. S. I čemu služe muzeji ako ne da se narod prosvećuje i da uči šta je prava i vredna umetnost?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797611#p797611:6mo7p8na je napisao(la):
Uroš985 » Ned Nov 29, 2020 12:11 am[/url]":6mo7p8na]Nije tema ali moram da spomenem kao primer koji će malo pojasniti stvari.
Zgradama "Parižankama" koje se intenzivno podižu po Beogradu se svi divimo. Zaista su lepe i krajnje dopadljive. Podsećaju na neko lepo prošlo vreme...
Uprkos tome, sva struka se zgražava! I jasno kaže kako su bezvredne. Jednostavno su anahrone i grade se baš zato - da budu dopadljive i da privuku ljude koji bi želeli da imaju osećaj da žive u nečemu vrednom pažnje. Ali ti ljudi NEMAJU POJMA o arhitekutri! Naučno gledano one su promašaj koji pokazuje koliko smo neprosvećeni kao narod. (izvinjavam se što vičem)

E, istu stvar imamo i sa ovim nesrećnim konkursom. Prvo treba reći da ni Kinez nije ispoštovao naloge komisije i dao je Nemanju u sedećem položaju.
Maldini pominje bezvrednu gvožđuriju iz perspektive savremene umetnosti. Da vas pitam - koliko vas je obišlo Muzej savremene umetnosti u Beogradu koji je odnedavno ponovo otvoren?? Da li ste videli kako su predstavljeni oblici generalno, a naročito antropomorfne figure. Ljudi moji, do su obrisi samo! Da se jedva prepozna šta je u pitanju. Ali u tome je veličina dela - da ti sam istražuješ, zamišljaš i pogađaš šta treba da predstavlja neki oblik. Dakle da uključiš mozak i svoju maštu. Da budeš aktivan u sagledavanju i percipiranju umetničkog dela. A gde vam je tek Pikaso, gde Salvador Dali? Jeste li izašli iz svog sela negde, Srbi? Pogotovo ovaj što kaže da ne ceni umetničko delo ako se umetnik nije dobro oznojio radeći na njemu. Pa nije ti to njiva...
U tom smislu, Maldini je bukvalno spasao ovaj konkurs svojim radom (koji je izgleda već imao u fioci) da ne bude potpuni promašaj. I da nam se svet baš ne smeje grohotom. Ili drugim rečima - da vidi da ima neki normalan među nama.
A spomenik koji dobijamo je u najvećoj meri anahron i zaista retrogadan. Videćemo taj postament kako će izgledati dole, ali on ima smisla samo bez Nemanjine figure. Nju treba prebaciti na klasičan postament što bi jedino spasilo čitavu stvar.
"Ubi nas neznanje!" (vladika Nikolaj)
Ja sam se bacio sav u razmišljanje i mogu da kažem da sam u ovom rešenju uspeo da vidim svašta, od jednistavnih oblika npr. tobogan, do složenih npr. plivajući zamajac, ali Nemanje nema puškom da ga tražiš.
 
Ne znam kako moze biti umetnik neko ko klikne [Randomize] dugme u 3D softveru i utripuje da tu vidi nesto, a svi drugi koji u tome ne vide to sto on vidi su neobrazovani, zaostali i glupi.. danasnji svet "moderne" umetnosti je pun preser******.

Sve i da se takav spomenik napravio sve zasluge bi isle radnicima koji su uspeli da izgrade i izvedu te oblike, a ne umetniku koji ga je "osmisio".
 
Саша":qyj6rmj9 je napisao(la):
Ако замислим споменик истој личности на истом месту у виду замашне јарко црвене спирале, онда је овај златан. Спирала не долази у обзир.
Иста спирала на истом месту као апстрактна форма с апстрактним именом (Будућност, Црвена мисао, Сјајна спирала, и сл.) - зашто да не, само - у зависности од величине, да не поклопи и угуши Трг.

Око педесет година у Србији нису грађени класични споменици важним историјским личностима, већ у најбољем случају недоличне бисте, многи су чак и уклоњени, занемарени, разлупани, или су нестали без трага. Било је тога и пре због окупација и династичких суревњивости, али тако дуго и доследно - не. Подизани су споменици различитих стилова махом наметнутим и, показало се, незаслужним личностима и догађајима. Има изузетака, наравно.
Отуда постоји велика потреба да се надомести та зјапећа празнина у визуелном, симболичко-значењском, историјском, националном, уметничком и цивилизацијском пољу.

Београд не може бити европска метропола са само једним коњаничким спомеником. Без достојних споменика својим краљевима, принцезама, војсковођама, градоначелницима, инжињерима, научницима, просветитељима, законодавцима, уметницима, анонимним јунацима.
За попуњавање те празнине су најбољи реалистички споменици. С изузецима, када се роди талент ван устаљених оквира и токова, као што је Небојша Митрић и његов некласични споменик на Тврђави, који заслужује много бољи постамент и корекцију позиције. Када је споменик оригиналан и добар у пуном значењу тих речи, стил није толико битан, сам је себи стил.
Савременом Ђинђићу се може подићи споменик у било ком стилу, али, дуго занемареним српским војводама је најбоље и најсигурније, зна се какви, јер смо жељни да их видимо баш онакве какве их колективним знањем и (о)сећањем замишљамо и представљамо, реалистички. Као вид одуживања и коначног признања. Без нових интерпретација, јер су потпуно непотребне, нико их не жели.

Наравно, савремени споменици новим идејама и искуствима се истовремено подижу као и другде, друкчије би опет било насиље над колективном потребом за изражавањем савремених вредности и представа.

Споменик Стефану Немањи је нова врста споменика код нас, и то представља вредност. По идеји, постаменту, величини. Он нам даје класичну фигуру која ће можда постати архетип у његовом представљању, довољно је добра за то. Мада, јавност ће дати коначни суд. Пошто то није његов стваран лик, који би био довољан сам по себи као у случају историјских личности горе споменутих, нова врста постоља и богатство детаља представљају допуну том недостајућем идентитету, и као такви имају смисла.
Величина и изглед. У почетку сам био и сам у чуду. Како је време одмицало, споменик добијао своје делове у простору, на лицу места је све боље пристајао Тргу. Испод стуба с Адмиралом Нелсоном на Тргу Трафалгар исто морате потпуно да искривите главу да бисте га (тешко) видели горе. Исто у Барселони у дну Ла Рамбле према Луци стоји споменик Колумбу, на веома високом металном стубу у средишту кружног тока. Онај први има у подножју чувене лавове, овај други исто тако богате украсе.
Наш споменик ће имати огледала и рефлекторе као обележје савремености. Тек ћемо видети како ће то изгледати.
Мало који споменик изгледа једнако добро са свих страна, сем оних предбарокних као што су ЂамБолоњини у Аули Ланцети у Фиренци, или других барокних - обично видите коњску задњицу и леђа војничког капута са супротне стране. И Микеланђелов Давид има непропорционалне шаке и нехеројско лице ...
Тако је и овде, споменик ће имати своје лице и леђа, и стране. Можда све на крају добро легне као вишестрана целина, можда не. Али, јесте и довољно класично, и довољно иде у корак с временом, и довољно је ново и друкчије за Београд, на великом тргу који је новог облика и нових, облих линија у партеру. Замислите све друге тргове у Београду, и овај јесте по свему томе нов и различит. Како год друкчије да замислите Трг, био би мање нов и изазован, мање осликавао савременост и нашу тежњу да одамо признање прошлости и ухватимо корак с модерним временом.
Пука реалистичка (личности којој не знамо лик?) фигура на класичном постаменту очекиваних димензија би највероватније подсећала на Цара Романова у Девојачком парку, а сјајна црвена спирала као Стефан Немања - сачувај Боже!

Мислим да треба да будемо задовољни, уза све разлике у укусу и праву на појединачно мишљење. Споменик познатог страног уметника, занатски добро изведен, довољно маркантан како за Београд, тако и за Србију, представља у пуном смислу добар, чак и одличан, веома прихватљив одраз савременог тренутка српске државе и друштва у том пољу.

Друге стране целе приче ћемо овај пут оставити - по страни.
Lijepo sumirano, to je to što se tiče spomenika.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797721#p797721:1ywsczdo je napisao(la):
Corradi » Ned Nov 29, 2020 10:02 am[/url]":1ywsczdo]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797611#p797611:1ywsczdo je napisao(la):
Uroš985 » Ned Nov 29, 2020 12:11 am[/url]":1ywsczdo]Nije tema ali moram da spomenem kao primer koji će malo pojasniti stvari.
Zgradama "Parižankama" koje se intenzivno podižu po Beogradu se svi divimo. Zaista su lepe i krajnje dopadljive. Podsećaju na neko lepo prošlo vreme...
Uprkos tome, sva struka se zgražava! I jasno kaže kako su bezvredne. Jednostavno su anahrone i grade se baš zato - da budu dopadljive i da privuku ljude koji bi želeli da imaju osećaj da žive u nečemu vrednom pažnje. Ali ti ljudi NEMAJU POJMA o arhitekutri! Naučno gledano one su promašaj koji pokazuje koliko smo neprosvećeni kao narod. (izvinjavam se što vičem)

E, istu stvar imamo i sa ovim nesrećnim konkursom. Prvo treba reći da ni Kinez nije ispoštovao naloge komisije i dao je Nemanju u sedećem položaju.
Maldini pominje bezvrednu gvožđuriju iz perspektive savremene umetnosti. Da vas pitam - koliko vas je obišlo Muzej savremene umetnosti u Beogradu koji je odnedavno ponovo otvoren?? Da li ste videli kako su predstavljeni oblici generalno, a naročito antropomorfne figure. Ljudi moji, do su obrisi samo! Da se jedva prepozna šta je u pitanju. Ali u tome je veličina dela - da ti sam istražuješ, zamišljaš i pogađaš šta treba da predstavlja neki oblik. Dakle da uključiš mozak i svoju maštu. Da budeš aktivan u sagledavanju i percipiranju umetničkog dela. A gde vam je tek Pikaso, gde Salvador Dali? Jeste li izašli iz svog sela negde, Srbi? Pogotovo ovaj što kaže da ne ceni umetničko delo ako se umetnik nije dobro oznojio radeći na njemu. Pa nije ti to njiva...
U tom smislu, Maldini je bukvalno spasao ovaj konkurs svojim radom (koji je izgleda već imao u fioci) da ne bude potpuni promašaj. I da nam se svet baš ne smeje grohotom. Ili drugim rečima - da vidi da ima neki normalan među nama.
A spomenik koji dobijamo je u najvećoj meri anahron i zaista retrogadan. Videćemo taj postament kako će izgledati dole, ali on ima smisla samo bez Nemanjine figure. Nju treba prebaciti na klasičan postament što bi jedino spasilo čitavu stvar.
"Ubi nas neznanje!" (vladika Nikolaj)
Ja sam se bacio sav u razmišljanje i mogu da kažem da sam u ovom rešenju uspeo da vidim svašta, od jednistavnih oblika npr. tobogan, do složenih npr. plivajući zamajac, ali Nemanje nema puškom da ga tražiš.
A ja sam recimo video vatru ljubavi prema otadžbini i veri koju je Nemanja zapalio svojim zalaganjem i trudom. I koja gori i danas.
I u simbolici kruga vidim večnost. Darovi kojima je darovao svoj narod i državu imaju neprolazni karakter i trajaće u večnosti ako ih čuvamo i umnožavamo.
 
Molim vas ne pr******* se tražeći smisao za koji vam ni sam umetnik neće reći nego će spomenuti pri svojoj lenjosti i nadobudnosti da "Treba svako da ga doživi na svoj način, baš kao što sam ga ja doživeo". I logo kada pravim vidi se šta je namera i veza međutim kada se zagleda i zna neka pozadina koja stoji iza projekta/osobe/teme onda se otključava još detalja satkanih u vizualu. Tako treba i sa spomenikom, da se vidi da je spomenik čoveku, u suprotnom mogli smo ga onda nazvati spomenik Večnosti.
Tako su mogli i Hram da, umesto onog lepog mozaika, naslikaju spirale i krugove pa ti tumači i razgledaj okolo kada si u Hramu i pronađi Sebe i smisao toga. Ili to ne sme da se dira, mada ne vidim razliku jer je i jedno i drugo delo posvećeno svecima.
Papoy :sesir:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797797#p797797:2at8j7ok je napisao(la):
Uroš985 » Ned Nov 29, 2020 1:11 pm[/url]":2at8j7ok]
A ja sam recimo video vatru ljubavi prema otadžbini i veri koju je Nemanja zapalio svojim zalaganjem i trudom. I koja gori i danas.
I u simbolici kruga vidim večnost. Darovi kojima je darovao svoj narod i državu imaju neprolazni karakter i trajaće u večnosti ako ih čuvamo i umnožavamo.
Po toj logici, spomenik Patrijarhu Pavlu treba da izgleda ovako:
Spomenik.jpg


Da budem kristalno jasan: ovo nije sprdnja sa Patrijarhom Pavlom. Ovo je sprdnja sa Maldinijevim delom i argumentima ljudi koji pokušavaju da ga odbrane i predstave kao neshvaćenog genija koji ima punu slobodu da naciji podari spomenik po njegovom ćefu i volji.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797824#p797824:d9xwa4fn je napisao(la):
Archangel » Ned Nov 29, 2020 1:46 pm[/url]":d9xwa4fn]Molim vas ne pro****** se tražeći smisao za koji vam ni sam umetnik neće reći nego će spomenuti pri svojoj lenjosti i nadobudnosti da "Treba svako da ga doživi na svoj način, baš kao što sam ga ja doživeo". I logo kada pravim vidi se šta je namera i veza međutim kada se zagleda i zna neka pozadina koja stoji iza projekta/osobe/teme onda se otključava još detalja satkanih u vizualu. Tako treba i sa spomenikom, da se vidi da je spomenik čoveku, u suprotnom mogli smo ga onda nazvati spomenik Večnosti.
Tako su mogli i Hram da, umesto onog lepog mozaika, naslikaju spirale i krugove pa ti tumači i razgledaj okolo kada si u Hramu i pronađi Sebe i smisao toga. Ili to ne sme da se dira, mada ne vidim razliku jer je i jedno i drugo delo posvećeno svecima.
Papoy :sesir:
U pravoslavnoj hrišćanskoj ikonografiji postoji nešto što se zove kanon ili pravilo kako se po predanju određene scene i svetitelji predstavljaju. Zato umetnik nema slobodu da oblikuje likove i predstave kako želi, ima neke druge slobode - u varijacijama kompozicije, bojama i dr.
Zato u crkvama i hramovima nemamo ono što nazivamo religijske slike, praveći tako razliku od onoga što nazivamo ikonom.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797834#p797834:29vatr1a je napisao(la):
Bender Rodriguez » Ned Nov 29, 2020 2:07 pm[/url]":29vatr1a]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=797797#p797797:29vatr1a je napisao(la):
Uroš985 » Ned Nov 29, 2020 1:11 pm[/url]":29vatr1a]
A ja sam recimo video vatru ljubavi prema otadžbini i veri koju je Nemanja zapalio svojim zalaganjem i trudom. I koja gori i danas.
I u simbolici kruga vidim večnost. Darovi kojima je darovao svoj narod i državu imaju neprolazni karakter i trajaće u večnosti ako ih čuvamo i umnožavamo.
Po toj logici, spomenik Patrijarhu Pavlu treba da izgleda ovako:


Da budem kristalno jasan: ovo nije sprdnja sa Patrijarhom Pavlom. Ovo je sprdnja sa Maldinijevim delom i argumentima ljudi koji pokušavaju da ga odbrane i predstave kao neshvaćenog genija koji ima punu slobodu da naciji podari spomenik po njegovom ćefu i volji.
file.php
Verujem da ovde ima mnogo stručnijih od mene. Ja nisam završio akademiju likovnih umetnosti. Na fakultetu sam doduše dva semestra imao Hrišćansku umetnost. I bavio sam se ikonopisanjem skoro godinu dana u srednjoj školi. Ali obilazim muzeje, putujem, trudim se da pročitam još po nešto...
Potrudite se i vi. A ne samo da banalizujete stvari.
Podsećam vas i na iskrivljenu strelu koja će biti postavljena kao spomenik Zoranu Đinđiću na Studentskom trgu...
 
Ni Uroš, ni Zex ni Steva mi nisu odgovorili na postavljena pitanja.
Ako se ovako nastavi, neću imati drugog izbora nego da kao gospodin Maldini zaključim da dotični nisu na dovoljno visokom intelektualnom nivou da razumeju genijalnost i veličinu moje umetničke ideje za spomenik.
 
Ako misliš na Teslu sa sapunom, ja sam to shvatio kao šalu.
Mada skoro svi njegovi spomenici u Beogradu i deluju kao šala :/
 
Veliki župan Stefan Nemanja dobio je svoj mač!
FB_IMG_1606658786488.jpg
 
Vrh