mekbejn":2ytnor95 je napisao(la):
...Ali poenta je da je sve to neuporedivo sa BnV. Tacnije uporedivo je u nekoj meri, cisto urbanisticki gledano, ali su i tada svi argumenti na strani NBG
Pa valjda i treba da gledamo urbanisticki. Necemo valjda politicki? Ili sam ja promasio temu :roll:
Premda i kad bi poredili i politicke, ekonomske i socijalne okolnosti u kojima su nastajali NBG i BNV mogli bi naci slicnosti ali nista od toga nije tema pa necu da ulazim u takva poredjenja.
Ja bih se drzao samo urbanistickog poredjenja.
Naprimjer, dovoljno je pogledati kartu pa uvidjeti neke od tih slicnosti.
Novi Beograd je nastao uz grad Zemun ali kao sto se moze vidjeti i sa karte, u jednoj posve drugacijoj urbanoj koncepciji i kao takav oslonjen na Zemun. Vidljivo ja na slici koja u istoj razmjeri poredi centar Zemuna sa nesudjenim centrom Novog Beograda kolika je razlika izmedju ta dva grada, pogotovo u saobracajnom rasteru i profilu saobracajanica. Zemun karakterisu uze ulice i manji blokovi, raster je znatno gusci i ulice znatno krace. Novi Beograd, potpuno suprotno, ima sirok raster, ulice sirokog profila, znatne duzine, velike blokove omedjene bulevarima a u kojima su samo servisne saobracajnice i parkiralista.
Na drugoj strani Save, gotovo kao u ogledalu, radja se slicna urbana slika.
Prostor Terazija, sa starim gradskim centrom Beograda, gotovo da je isti kao i Zemun. U odredjenoj mjeri razvijeniji ali konceptualno slican. Mnoge uske i kratke ulice, znatno uzeg profila, blokovi manje povrsine, zbijeni jedan uz drugi. Odmah ispod Terazija, po onom sto znamo, a zasad pouzdano znamo malo, nastaje nesto sto je ponovo u suprotnosti sa onim sto je na Terazijama. Nastaje naselje ispresjecano ulicama sirokog profila, sireg rastera, vecih blokova, itd. Drugim rijecima u neskladu sa onim na sta se nasljanja.
Pogledajte prilog 1
Zasto su ove dvije urbane strukture, NBG i BNV slicne u odnosima koje imaju prema svom okolnom prostoru? Zato sto u osnovi kriju istu koncepciju a to je razvoj okrenut prema stambenim prostorima i pratecim sadrzajima a podrzan automobilom kao osnovnim sredstvom saobracaja.
I jedan i drugi prostor, svoj opstanak zasnivaju na uklanjanju zeljeznice i oslanjanju na automobilski saobracaj.
Imam utisak da bi se o poredjenju ova dva projekta NBG i BNV mogao napisati tom knjiga ili bar zanimljiva studija, ali to u ovom trenutku nije moguce jer dristvo u kom zivimo optereceno je politickom dimenzijom projekta BNV a sa druge strane, mnogi stanovnici Beograda su se srodili sa Novim Beogradom i dozivljavaju ga kao svoj dom i nesto sto se dakle, ne moze povezati sa najvecom pljackom u istoriji.