Šta je novo?

Savski amfiteatar (Beograd na vodi)

Hajde da kazem dve reci i o efektu "Bus Plus", koji je definitivno bio najveca sramota iz perioda Djilasove vlasti. Mislim da je Iznogudova gradska administracija u ovom slucaju problematiku nasledjenog sistema vrlo, vrlo dobro odigrala.
Dok je administracija Vesica i Malog u javnost plasirala raznorazne pretnje o raskidu BusPlus ugovora & arbitrazi, iza zatvorenih vrata su radili sa ugovornim partnerom i mislim da su postigli dobro resenje. Optimizovali su troskove, tako sto su smanjili obim odrzavanja sistema koji se gradu pruzao kao eksterna usluga i time su smanjili fiksni deo koji se placa "koncesionaru". I konacno, uredili su sistem. Prvi put u istoriji, ovoga puta bez ikakvog sarkazma, Beograd je dobio vremenske karte za prevoz koje su prenosive prilikom presedanja. I time je sistem koji je za Djilasovog vakta uveden kao skupa zamena antalijskog tipa za primitivni tarini sistem GSP-a, uz vrlo jednostavna unapredjenja odjednom postao sistem koji zadovoljava aktuelne svetske standarde u pogledu tarifiranja.

Dakle, mislim da bi paralela sa Beogradom na vodi mogla da stoji. Polazeci od nakaradnog partnerstva u koje se uslo bez pravog medjunarodnog konkursa, neka nova vlast ima sanse da projekat sprovede tako sto ce birati koje njegove segmente je moguce unaprediti iz Antalije na vodi u nesto primereno Beogradu, pa realizovati bez uvecanja stete po javni interes.
 
Svima njima su duboki džepovi, ko god da dođe ostaće sve identično. Pomenuti Bus plus, pa prilaznice mosta na Adi, pa autoputevi... Moje mišljenje je da najviše što može da se dobije je uticaj na arhitektonska rešenja i to u delu prema gradu, i na sadržaj institucija kulture. Mada kako su se *sve* dosadašnje vlasti odnosile prema kulturi... Nema od toga ništa :( Eventualno može da se dobije na rastojanjima između zgrada - ostavljen je prostor da se uz dozvolu smanji na 1/2 visine zgrada (a mora biti 2/3 za stambene). Ali i tu duboki džepovi mogu da postanu još dublji.

Pomenuta isplata štete nije sporna ako je štete bilo - to je zapravo obrazac u regionu za izvlačenje/krađu milionskih suma od države.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427190#p427190:5kel3r7s je napisao(la):
stf » 10 Jan 2017 11:05 am[/url]":5kel3r7s]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427161#p427161:5kel3r7s je napisao(la):
Zuma » 10 Јан 2017 06:09 am[/url]":5kel3r7s]
Za početak evo koliko smo prostora imali ranije. Javni, u vlasništvu grada, svima pristupačan i besplatan:

IMG_9688_resize.jpg

Фасцинантно је до које мере самоуверено лажеш, као да смо сви пали са Марса и нико од нас није живео у БГ пре БнВ-а.

На овој фотографији се приказује некадашњи простор обале на коме су пешачке површине биле = 0м2. Бици стаза је била и остала, а са обале су протерани - аутомобили јер је ово са леве стране бици стазе - улица пријатељу. Са десне стране на доњем нивоу је била мочвара гована у коју су силазили само псеудорибари са гумењацима до колена.

Међутим, месецима је јасно да по твојим критеријумима обала доступна "свима" у пракси значи обала доступна неколицини псеудорибара.

Cak ni bici staza nije izvorno postojala jer su samo iscrtane linije na TROTOARU te ulice sto znaci da su pesaci proterani sa tog prostora koji su pre BnV delili automobili i biciklisti.
Dakle jasno je na ovoj slici da pesaci nikad nisu imali svoj prostor za kretanje isklucivo namenjen njima.
 
Realno mi je da se fokus gradnje pomeri na Savamalski deo SA nakon rekonstrukcije SSM-a i izmeštanja Autobuske i Lastine stanice znači za 3-4 godine,kada završe sa prvom fazom gradnje BNV-a (hotel,bw residences,vista,kula,tc.)

Praviti stambeno-poslovni-komercijalni centar visoke kategorije dok im stotine i stotine autobusa tutnje Hercegovačkom dnevno...teško da će da može.
 
Znači (maltene) svi se slažemo da je nova promenada preuska, ali zato trošimo punu kofu žuči, sajberprostora i vremena da se svađamo oko karaktera stare obaloutvrde.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427250#p427250:3bubwp85 je napisao(la):
milos.tro » 10 Jan 2017 03:25 pm[/url]":3bubwp85]Realno mi je da se fokus gradnje pomeri na Savamalski deo SA nakon rekonstrukcije SSM-a i izmeštanja Autobuske i Lastine stanice znači za 3-4 godine,kada završe sa prvom fazom gradnje BNV-a (hotel,bw residences,vista,kula,tc.)

Haha, ako izmestanje autobuskih i zeleznickih stanica bude cekalo Kulu Beograd, onda se bojim da se nece ni desiti...
Jako je indikativno da je ulicna matrica BNV-a projektovana tako da 1a) faza moze da se realizuje potpuno nezavisno od daljeg rusenja...
 
Neće biti vandrednih gradskih izbora, a to znači da će do redovih verovatno biti bar započeti radovi gde god to bude bilo ikako moguće. To je u Beogradu tradicionalni način da se trajno zauzme neka površina i da se investitor obezbedi od eventualnih posledica političkih promena. Kad je već jednom podmazao gde treba, da ne radi to ponovo. Tako da, iako je to teorijski moguće, vrlo su male šanse da obalski deo bude završen drugačije nego što je započet.

SAZNAJEMO Nema vanrednih izbora u Beogradu, Mali ostaje gradonačelnik
http://www.blic.rs/vesti/politika/sazna ... ik/gq0fzdd
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427190#p427190:1it8j4va je napisao(la):
stf » 10 Jan 2017 11:05 am[/url]":1it8j4va]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427161#p427161:1it8j4va je napisao(la):
Zuma » 10 Јан 2017 06:09 am[/url]":1it8j4va]
Za početak evo koliko smo prostora imali ranije. Javni, u vlasništvu grada, svima pristupačan i besplatan:

IMG_9688_resize.jpg

Фасцинантно је до које мере самоуверено лажеш, као да смо сви пали са Марса и нико од нас није живео у БГ пре БнВ-а.

На овој фотографији се приказује некадашњи простор обале на коме су пешачке површине биле = 0м2. Бици стаза је била и остала, а са обале су протерани - аутомобили јер је ово са леве стране бици стазе - улица пријатељу. Са десне стране на доњем нивоу је била мочвара гована у коју су силазили само псеудорибари са гумењацима до колена.

Међутим, месецима је јасно да по твојим критеријумима обала доступна "свима" у пракси значи обала доступна неколицини псеудорибара.
Ti si stvarno neverovatan lik. Gledaš u fotografiju kaldrme mestimično pokrivene travom i pričaš o govnima, a ljude koji su praktično stanovali tamo gledaš u oči i ubeđuješ u totalne besmislice.

Ta "ulica" je korišćena kao šetalište što ti vrlo dobro znaš. Čak i formalno, onog trenutka kad je bivši trotoar označen kao biciklistička staza postao je i formalno zabranjen za pešake i nemoguć za korišćenje, pa je automatski postalo i dozvoljeno i jedino moguće da pešaci idu po nečemu što je od tog trenutka BIVŠA ulica, a sada zajednička površina.

Zatim, imaš li uopšte predstavu o čemu mi ovde pričamo ili se namerno praviš lud? O budućnosti. Uvek o budućnosti. Svako pominjanje prošlosti ima jedinu svrhu da ukaže na neki aspekt koji je ranije bio dobar i koji može biti pouka o onome što bi trebalo napraviti u novom rešenju. Dakle, kad stavljam stare slike to ne znači da želim da to ostane tako kako je bilo, nego ukazujem na one potencijale i vrednosti starog stanja koje bi trebalo uključiti u novi projekat. Dakle ne možeš naprasno zaboraviti zelene javne površine pa se praviti da one ne postoje, niti tvrditi da šetalište nije bilo šetalište iako su ga SVI tako koristili pošto drugačije nije bilo moguće. Zbog toga, kad poredim slike širine stare i nove obale, poredim SAMO ono što je bitno za budućnost. A to je širina pojasa zemlje koji je u vlasništvu GRADA bio pre, i koja će biti posle. Sve drugo je sekundarno i promenljivo.

Privatno zemljište je trajno nedostupno i neupotrebljivo za javne svrhe. A obalsko zemljište u vlasništvu grada je:

- ili već javna površina
- ili se u budućnosti može pretvoriti u javnu površinu

Tako da je jedini bitan kriterijum UKUPNA širina obale koju u vlasništvo predajemo i sebi i potomcima. Ono sa čim urbanisti mogu da rade. Ono što ostaje naše.

Smisao pohvale starom stanju je pre svega ukazivanje na apsurd u kome je stara i zapuštena industrijska obala bila kvalitetnije rešenje za makar JEDAN DEO GRAĐANA od nove obale koja neće biti kvalitetno rešenje ZA BILO KOGA. Dva milona novih kvadrata podrazumeva od 50.000 do 100.000 novih ljudi, što stanara, što zaposlenih, što mušterija, PLUS sve koji su u tranzitu ka Adi ili će tek da je koriste u rekreacione svrhe. A to znači da će na obali biti zbijeni kao sardine u konzervi. Stara obala nije bila privlačna za mnoge, ali je to ipak ostavljalo veliki broj ljudi koji su je voleli zato što je za njihove potrebe i za taj broj korisnika bila VEOMA dobra. Tako da je odnos uloženog novca i kvaliteta konačnog proizvoda ovde prosto neverovatan.

Ako sad, kad valjda najzad SVI znamo da poredimo širinu zemljišta koje je naše, i time je trajno rasploživo za urbanističku razradu javnog prostora grada, ponovo pogledamo one delove desne obale Save koji su bili manje-više formirani (i tako otkrivaju nameru urbanista), onda dobijamo sledeću slikovnicu:

Širina javnog gradskog zemljišta namenjenog svim građanima kod Brankovog mosta:

keji37.jpg


Širina kod Starog savskog mosta (računa se i "ulica" zato što nije ulica već zajednička površina koju građani koriste za šetnju, što se TAKOĐE lepo vidi na slici):

IMG_9688_resize.jpg

IMG_9693_resize.jpg


Širina kod novog železničkog mosta

IMG_2174c_resize1.jpg


Pri čemu se na prethodnoj slici ne vidi donji nivo, a čitava ogromna širina gornjeg šetališta je samo mali deo ukupne širine gradske obale koja je ustvari ovolika:

Sirina%20kod%20zelez%20mosta.jpeg


A to je bila DESNA, stara, urbana i "tesna" obala Save. Hajde da ne stavljam slike leve obale.

Dakle, to je bila dosadašnja urbanistička zamisao za desnu obalu Save.

Posle trošenja puno našeg sopstvenog novca dobili smo ovu širinu:

IMG_1149_resize.jpg


IMG_4524_resize.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427283#p427283:3jut0sgv je napisao(la):
Zuma » 10 Jan 2017 06:26 pm[/url]":3jut0sgv]Neće biti vandrednih gradskih izbora, a to znači da će do redovih verovatno biti bar započeti radovi gde god to bude bilo ikako moguće. To je u Beogradu tradicionalni način da se trajno zauzme neka površina i da se investitor obezbedi od eventualnih posledica političkih promena. Kad je već jednom podmazao gde treba, da ne radi to ponovo. Tako da, iako je to teorijski moguće, vrlo su male šanse da obalski deo bude završen drugačije nego što je započet.

Jedna velika slabost projekta BNV je ovaj novi institut faznih građevinskih dozvola. BW Residences je jedini objekat koji ima punopravnu građevinsku dozvolu do završetka radova. Svi ostali objekti su u stadijumu fazne građevinske dozvole za probne šipove, čija je prednost da investitor zaposeda zemljište bez preuzimanja bilo kakvih obaveza u pogledu rokova, ali mana je da u slučaju neke hipotetičke promene vlasti ne može biti 100% siguran da će moći da dovrši ono što je naumio.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427193#p427193:2tkfpxsy je napisao(la):
stf » 10 Jan 2017 11:25 am[/url]":2tkfpxsy]Какве везе има где почиње зона обале када ће њена ширина бити иста као што је и била када се обалоутврда заврши према мастерплану? Само ће линија обале бити померена према реци, односно одузеће се од реке пар метара као што се одузимало приликом изградње свих осталих обалоутврда у БГ.

Кад се сетим само постова са драматичним изјавама типа "нелегално затрпавање Саве" и остале пресмешне будалаштине.
Pa odluči se da će obala biti pomerena ili neće? Nije moguće i da se pomeri i da se ne nasipa reka.

Na tvoju nesreću videli smo koliko je punih šlepova izručeno u Savu, a još gore je što je zbog strme obale sve to bilo dovoljno samo za mali pomeraj linije obale koji je bitno manji od širine oduzete ulice koja je bila naša, ali je prodata privatniku. Tako da imamo goru varjantu u oba slučaja. Puno je materjala otišlo u Savu (nepotrebno, da bi Abaru dali što više zemlje), što nije trebalo da se desi, a nikakva korist jer je sada ipak uže nego što je bilo. A tek ćemo videti posledice činjenice da je obaloutvrda kosa, a ne vertikalna. Ako je pod uobičajenih 45 stepeni, to znači da će kosina oduzeti JOŠ toliko od korisne širine koliko je visoka. Tako da ćemo imati i nasutu Savu i obalski prostor koji je uži nego što je bio.
 
Zumo,
Sirina jednog zelenog pojasa u vidu poljane ili neodrzavane zelene povrsine se ne moze ozbiljno uzeti u obzir kao prostor na raspolaganju Beogradjanima jer ljudi ne koriste te napustene travnjake kad nemaju kuda da setaju njima.
Ljudima su bitni sadrzaj, staze, uredjene zelezne povrsine.

Ove slike sto si pokazao su isti primer kao onaj ogromni zeleni pojas kod usca koji predstavlja ogromnu zelenu povrsinu ali koju niko ne koristi jer osim setalista uz Dunav nema staza nema niceg, to je jedna velika neuredjena poljana.

Samim tim to ne moze da se nabraja kao prostor oduzet gradjanima jer ga gradjani i nisu koristilii do sad.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427302#p427302:102r825m je napisao(la):
stanislaw » 10 Jan 2017 08:20 pm[/url]":102r825m]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427283#p427283:102r825m je napisao(la):
Zuma » 10 Jan 2017 06:26 pm[/url]":102r825m]Neće biti vandrednih gradskih izbora, a to znači da će do redovih verovatno biti bar započeti radovi gde god to bude bilo ikako moguće. To je u Beogradu tradicionalni način da se trajno zauzme neka površina i da se investitor obezbedi od eventualnih posledica političkih promena. Kad je već jednom podmazao gde treba, da ne radi to ponovo. Tako da, iako je to teorijski moguće, vrlo su male šanse da obalski deo bude završen drugačije nego što je započet.
Jedna velika slabost projekta BNV je ovaj novi institut faznih građevinskih dozvola. BW Residences je jedini objekat koji ima punopravnu građevinsku dozvolu do završetka radova. Svi ostali objekti su u stadijumu fazne građevinske dozvole za probne šipove, čija je prednost da investitor zaposeda zemljište bez preuzimanja bilo kakvih obaveza u pogledu rokova, ali mana je da u slučaju neke hipotetičke promene vlasti ne može biti 100% siguran da će moći da dovrši ono što je naumio.
Ali je sa naše tačke gledišta mana to što on može brže da započne radove, a nove vlasti se uvek javnosti mogu pravdati da oni moraju da štede, pa da je zato jeftinije dopustiti mu da nastavi radove nego ići u skupu i dugotrajnu pravnu i fizičku proceduru poništavanja onoga što je urađeno. Em imaju godinama blokiranu zemlju, em oni moraju da daju pare, em se politički mogu pravdati da je to krvivica prethodne vlasti, pa ispadaju čisti. Veliko je pitanje šta će biti politika prema ovome kad dođe neko drugi. Zbog toga je VEOMA bitno kakvo se javno mišljenje formira pre tog trenutka.
 
BNV je daleko manje štetan u onim segmentima koji spratnošću ne degradiraju ostatak Beograda. S druge strane strane, objekti prevelike spratnosti koji su još uvek nedovršeni projekti (nisu izašli iz temeljnih jama) mogu se administrativnim merama zaustaviti i bez obaranja regulacionog plana. Prema tome, nema mesta fatalizmu da sve vodi međunarodnoj arbitraži i odštetama. A blokiranje dela tog zemljišta na još 30 godina je najmanji problem, i pre toga je bilo blokirano 130 godina pa nikom ništa.

I bolje je sačekati 30 godina da se steknu svi PREDUSLOVI za održivi razvoj beogradskog priobalja. Sadašnja vladajuća garnitura je sistematski plasirala podvalu da će BNV "povući sa sobom" rešavanje svih infrastrukturnih otvorenih pitanja, a tužna istina je da se BNV na silu realizuje uprkos nemogućnosti kvalitetnog rešavanja infrastrukturnih pitanja. Eto, to je u najkraćem osnovni problem i osnovna laž projekta BNV.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427314#p427314:ap3e7a7u je napisao(la):
nikolas27 » 10 Jan 2017 08:59 pm[/url]":ap3e7a7u]Kakvo je bilo javno mišljenje za most na Adi i kako je to uticalo na novu vlast?

Uticalo je tako što je nova vlast praktično na ceo jedan mandat stopirala poslednje radove na mostu, koji je bio na 95% završenosti: polaganje koloseka šinskog sistema i stavljanje stajališta javnog prevoza u funkciju.
A i tako što novoj vlasti ne pada na pamet da započne neki novi infrastrukturni projekat slične cene. Razrađuju se neki ambiciozni projekti tipa tunela iz Savskog amfiteatra, ali se u realizaciju ne kreće. Po pitanju drugih kapitalnih projekata, tipa metroa, traga se se za drastično jeftinijim rešenjima, tipa linija metroa na makiškom pravcu koja bi dobrim delom imala nadzemnu trasu.

Dakle, skupoća mosta na Adi je itekako, itekako uticala na iduću vlast po pitanju izbegavanja skupih projekata.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427307#p427307:1rzl8n2x je napisao(la):
spatiotecte » 10 Jan 2017 08:41 pm[/url]":1rzl8n2x]Zumo,
Sirina jednog zelenog pojasa u vidu poljane ili neodrzavane zelene povrsine se ne moze ozbiljno uzeti u obzir kao prostor na raspolaganju Beogradjanima jer ljudi ne koriste te napustene travnjake kad nemaju kuda da setaju njima.
Ljudima su bitni sadrzaj, staze, uredjene zelezne povrsine.

Ove slike sto si pokazao su isti primer kao onaj ogromni zeleni pojas kod usca koji predstavlja ogromnu zelenu povrsinu ali koju niko ne koristi jer osim setalista uz Dunav nema staza nema niceg, to je jedna velika neuredjena poljana.

Samim tim to ne moze da se nabraja kao prostor oduzet gradjanima jer ga gradjani i nisu koristilii do sad.
Mislio sam da smo taj problem konačno razjasnili još ranije. Kad god se tvrdilo da je staro zapušteno stanje bilo bolje, to nije značilo da je ono stvarno bolje u nekom apsolutnom smislu, kad se direktno poredi staro i novo. Nego je bolje zato što se neuređeno zemljište uvek može urediti kako želimo, a loš novi projekat trajno fiksira taj prostor tako da trajno ostaje loš. Staro je bolje zato što se I DALJE na njemu uvek može napraviti nešto bolje. Tako je i ovde. Zapušteni prostori i neodržavane zelene površine su "na raspolaganju" u smislu da su i dalje na raspolaganju za DOBAR projekat, a u međuvremenu se uvek nađe bar neko kome je on i tako sasvim dobar. A sem toga, kad najazd dođemo pameti, većinu takvih površina možemo privremeno pretvoriti u parkove, pošto bi čišćenje ionako jednog dana mi morali platiti, pa je svejedno kad se to malo para daje, ili bar ne košta puno da se odnese đubre i zasadi samo trava. Tako da to jeste na raspolaganju u smislu koji je ovde bitan. Na raspolaganju je nekim ljudima. Starim će ti neki građani biti zadovoljni, ali mnogi neće. Međutim to je privremeno, jer ako se izabere loš projekat, onda će decenijama MNOGI biti nezadovoljni, pa je ukupna količina nezadovoljstva i štete daleko veća od situacije u kojoj je manjina odmah zadovoljna zapuštenim, a većine nije, ali samo privremeno. Dakle bitan je faktor vreme, i on se ne sme izostaviti iz analize.
 
Неуређено земљиште је, не привремено, него трајно потребно претворити у паркове, евентуално обогаћене културно - забавним садржајима, попут опере, музеја..
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427307#p427307:a1rfm3wz je napisao(la):
spatiotecte » Tue Jan 10, 2017 9:41 pm[/url]":a1rfm3wz]Zumo,
Sirina jednog zelenog pojasa u vidu poljane ili neodrzavane zelene povrsine se ne moze ozbiljno uzeti u obzir kao prostor na raspolaganju Beogradjanima jer ljudi ne koriste te napustene travnjake kad nemaju kuda da setaju njima.
Ljudima su bitni sadrzaj, staze, uredjene zelezne povrsine.

Ove slike sto si pokazao su isti primer kao onaj ogromni zeleni pojas kod usca koji predstavlja ogromnu zelenu povrsinu ali koju niko ne koristi jer osim setalista uz Dunav nema staza nema niceg, to je jedna velika neuredjena poljana.

Samim tim to ne moze da se nabraja kao prostor oduzet gradjanima jer ga gradjani i nisu koristilii do sad.

O, pa ti zeleni travnjaci se itekako koriste. Ne bas svakodnevno, ali se koriste.. a ima i sadrzaja:

http://www.blic.rs/vesti/beograd/savske ... ke/6w8bw8y
https://www.youtube.com/watch?v=SpEMzSkTHx0

A tek park kod usca da ne spominjem, gde se odrzavaju koncerti, bir fest, izvode se kucni ljubimci, a sluzi i za rekreaciju (fudbal, frizbi ...) itd.
 
Pa kad je široko kao pista, onda je lakše dovesti Kikija Lesendrića da svira...
 
И направити клизалиште, и монду ревију, а да остане и бициклистички саобраћај истовремено.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427343#p427343:3vmuxs9e je napisao(la):
dekac » 10 Jan 2017 10:17 pm[/url]":3vmuxs9e]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427307#p427307:3vmuxs9e je napisao(la):
spatiotecte » Tue Jan 10, 2017 9:41 pm[/url]":3vmuxs9e]Zumo,
Sirina jednog zelenog pojasa u vidu poljane ili neodrzavane zelene povrsine se ne moze ozbiljno uzeti u obzir kao prostor na raspolaganju Beogradjanima jer ljudi ne koriste te napustene travnjake kad nemaju kuda da setaju njima.
Ljudima su bitni sadrzaj, staze, uredjene zelezne povrsine.

Ove slike sto si pokazao su isti primer kao onaj ogromni zeleni pojas kod usca koji predstavlja ogromnu zelenu povrsinu ali koju niko ne koristi jer osim setalista uz Dunav nema staza nema niceg, to je jedna velika neuredjena poljana.

Samim tim to ne moze da se nabraja kao prostor oduzet gradjanima jer ga gradjani i nisu koristilii do sad.
O, pa ti zeleni travnjaci se itekako koriste. Ne bas svakodnevno, ali se koriste.. a ima i sadrzaja:

http://www.blic.rs/vesti/beograd/savske ... ke/6w8bw8y
https://www.youtube.com/watch?v=SpEMzSkTHx0

A tek park kod usca da ne spominjem, gde se odrzavaju koncerti, bir fest, izvode se kucni ljubimci, a sluzi i za rekreaciju (fudbal, frizbi ...) itd.
Ima tu još jedna stvar koju do sada nismo ni spominjali. Otvorene i slobodne površine u centru grada, a pogotovo na obali, su stvar socijalističke prošlosti. Moderni dinamički marketing traži da se improvizovanim šandovima i stalnim izmišljanjem tobožnjih uličnih "događaja" prilazi kupcima na svim mestima gde se oni nalaze. Naprimer Trg Republike i Knez Mihajlova sada već više liče na vašar koji traje 365 dana u godini. To više nije staro šetalište ili korzo. To je trgovački sajam na otvorenom. Stalno su podignute neke konstrukcije, izložbe, bine, šatori ili prezentacije, tako da se već jedva prolazi u bilo koje doba godine. Svako mesto gde se ljudi skupljaju, ili čak gde bi lako mogli da dođu, je već sada u svetu marketinga ekivalentno novcu u džepu. Zainteresovanih za komercijalne, turističke, kulturne ili političke manifestacije će biti u izobilju. Cilj je uvek neka vrsta eksploatacije mase na okupu, i zato im je to neodoljivo. Uz prirodne lepote, gradnja na obali obezbeđuje početni motiv skupljanja ljudi, pa će se čitav cirkus brzo proširiti duž kompletne Savske Promenade.

Jedan od mnogih razloga zbog kojih sam ja od početka tražio da obala bude mnogo šira je da novo vreme uz svaku veliku koncentraciju ljudi traži sasvim posebne i fleksibilne prostore čiji će se sadržaj stalno menjati i koji će biti namenjeni baš ovome. Jer, ili ćemo imati gde da ih smestimo PORED šetališta, ili će se čitav cirkus useliti baš na njega. To ste već videli na Promenadi u vidu šatora sa Lego kockama, kamiona sa Koka Kolom i ograđenom seoskom baštom, izložbama slika, farbanjem uskršnjih jaja i slično. A još nisu ni počeli kako treba. I to isto polako počinje da se dešava i tamo gde Spaciote kaže da je prazno, na Ušću, njegovom šetalištu i zelenoj površini. Mrzi me da tražim slike malog zabavnog centra pod šatorom za promociju sportske opreme, ili takmičenja u sambi, ili uličnih biskopskih predstava, prodajnih izložbi, Ruskih rukotvorina, snimanja filma, i još desetak događaja koje sam video baš na Pristaništu i zelenom prostoru iza njega. Zaboravite na prazan prostor u pešačkom centru grada, bez obzira da li je tu izgrađena neka trajna zgrada ili ne. Toga više neće biti. Pa, ako već pravimo novu gradsku četvrt i novu obalu reke, ili ćemo unapred planirati za to, ili će nas ugušiti. Investitor ih sigurno neće sprečiti. Nije slučajno tražio monopol na kontrolu i ubiranje prihoda od uličnih komercijalnih aktivnosti čak i na onom bednom parčetu zemljišta koje ostaje gradu. Evo sasvim slučajnog izbora.

Na Pristaništu:

IMG_8201_resize.jpg


13173260_1119229784765761_9217304132962149235_o.jpg


Na Trgu Republike:

trg-republike-beograd-nova-godina-apartmani-cene-vesti-beograd-848x307.jpg


trg-otvorenog-srca_1386610616_670x0.jpg


SuG-trg-1.jpg


ZREB_007.jpg


trg_otvorenog_srca_4v.jpg


koncert-foto-facebook-1441140824-731507.jpg


IMG_8168_resize.jpg


IMG_5790_resize.jpg
 
Vrh