[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=367261#p367261:2j1pv676 je napisao(la):
stf » 16 Jan 2016 03:23 pm[/url]":2j1pv676]
Апсурд је инсистирање на правоугаоној матрици по цену функционисања града. Град се пројектује, нарочито онај нови, уз трасе кретања путника а не да их игнорише као што то растер НБГ-а ради. Растер НБГ-а није само игнорисао пругу, већ и стари Земунски пут и натерао сва кретања да непотребно кривудају цик цак по том правоугаоном растеру.
Правоугаони растер има "јасне предности" како кажеш, али само у случају дијагоналних саобраћајних веза. Поменућу два најпознатија примера - Барселона и Њујорк. Ми смо у старту имали дијагоналну везу и дебилчине је изигноришу. Правоугаони растер без дијагоналних веза нема ниједну предност.
Ne insistira se na pravougaonoj matrici po svaku cenu, nego samo tamo gde procenat prometa ljudi po dijagonalnim pravcima, u odnosu na glavni pravac, nije toliko veliki da bi opravdao tolerisanje štete koju pravi raster ulica koji nije pravougaoni. A centralni deo Novog Beograda je takav. Koliko to ljudi direktno putuje iz starog jegra Zemuna ka Senjaku da bi samo za njih trebalo proseći poseban pravac dijagonalno kroz kompletan Novi Beograd, tako da on pod oštrim uglom seče za čitave redove veličine veličine opterećeniji glavni saobrajni pravac Stari Centar Beograda - Središte Novog Beograda?
Pravougaoni raster ulica je i dalje osnovni oblik iz prostog razloga što najoptimalnije koristi zemljište i što daje najbrže veze. Najefikasnije korišćenje zemljišta proizilazi iz elementarne činjenice da su naše sobe pravogaonog oblika. Optimalno pakovanje takvih soba zahteva istu orjentaciju stranica pravougaonika svih tih soba, isto kao i hodnika između njih. To onda čini da su i zgrade uglavnom skup pravougaonih oblika. Za skup takvih zgrada i prolaza između njih važi ista geometrijska logika optimalnog pakovanja, pa se ispostavlja i da je oblik jednog bloka optimalan u pogledu korišćenja prostora ako je pravougaonog oblika. A skup takvih blokova onda čini pravougaonu matricu. Ulice su tada na većoj dužini prave, pa zbog manje skretanja svi tipovi saobraćaja postižu veće prosečne brzine, a raskrsnice su pravilnije, sa manje krakova i ukrštenih tokova, i mnogo manje neočekivanih iznenađenja.
Dalje, stari Zemunski put nije ignorisan, nego je njegov Novo Beogradski deo tačno u pravcu pružanja rastera ulica u novom Beogradu.
Pruga je međutim ignorisana i uklonjena zato što njen NBG deo maltene da ne vodi nigde, tj originalno je postavljena tako što je neko lenjirom povukao dve prave linije između predgrađa Zemuna (gde je bila stanica) i mesta na Savi gde je stari železnički most. A on je opet sagrađen sa dalje strane Beogradske železničke stanice, koja je i sama bila sagrađana na periferiji tadašnjeg Beograda. Tako da pravac pružanja te pruge niti je ranije povezivao neke stare populacione centre, niti je 1970. (pa ni danas) u relativnom smislu imao dovoljno putnika da bi tako radikalno sečenje pravougaone matrice NBG-a bilo opravdano.
Kao što sam već rekao, deo trase kroz izgrađeni deo grada, ovde kroz Zemun, je naravno trebao da ostane, i on JESTE ostao. Nažalost, samo dok na vlast nije došao Šešelj, koji je prodao čitav Zemunski deo trase. Ono o čemu ja pričam je samo deo pruge kroz još neizgrađeni Novi Beograd, južno od stanice, za koji nije bilo razloga da opstaje pod takvim uglom u odnosu na glavni tok saobraćaja, tj orjentaciju blokova. Ovde se vidi i da je stari Zemunski put u svom Novo Beogradskom delu bio položen isto kao i pravac NBG ulica.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=367193#p367193:2j1pv676 je napisao(la):
Zuma » 15 Јан 2016 11:42 pm[/url]":2j1pv676] Zatim, pravac pružanja blokova i ulica na Novom Beogradu je određen na jedini mogući način. Njega je čak i u starom delu Beograda odredio tok Dunava i Save, a oni su definisali i opšte pravce pružanja svih starih pristupnih puteva i pruga u široj okolini grada. Tako je i Novi Beograd mogao samo da položi svoje ulice na isti način kao i stari Beograd, paralelno nekom prosečnom pravcu pružanja oba rečna toka, i u pravcu pružanja glavnih pristupnih komunikacije severozapad-jugoistok (što je takođe odredio glavni tok Dunava).
Свака реч написана у овом пасусу је потпуно нетачна и показује одсуство осећаја за урбанизам. Растер улица Новог Београда не комуницира ни са речним током Саве, нити са ДУнавом, нити се природно надовезује на улични растер Земуна, нити на улични растер старог Београда. Растер улица НБГ-аје као тумор у сред географског центра града. А то је последица лењир урбаниза по сваку цену. Правоугаона матрица по сваку цену. По цену практичности и функционисања града. Како је на таквој географској конфигурацији терена било комплетно немогуће направити смислен правоугаони растер се јасно види и у матрици НБГ-а невезано за Земун и стари Београд. Северни и јужни део НБГ-а растером никако не комуницирају већ силују један другог и потпуно се апсурдно спајају.
Kao da nikada nisi gledao mapu Beograda. Da ne bih puno objašnjavao, napravio sam skicu na kojoj se sve moje tvrdnje lepo vide. Pre nje međutim moraju da budu jasni principi koji obično određuju pravce pružanja ulica.
Ako je deo grada relativno ravan pa nagib zemljišta nema većeg uticaja (što je za veće nagibe primarno), a kroz njega protiču velike reke, onda pravci ovih rečnih tokova određuju pravce pružanja ulica. U slučaju da reka krivuda, onda se manji delovi grada uz pojedine segmente reke prilagođavaju lokalnom pravcu pružanja obližnje obale. Koliko je velika oblast u kojoj ulice zadržavaju istu orjentisanost, zavisi od važnosti pojedinih delova reke. Najvažniji delovi reke su oni gde se nalaze mostovi ili gde postoji privredna aktivnost vezana za reku. Oni u najvećoj meri određuju orjentaciju onih ulica koje su dalje od reke. Ti principi su iskorišćeni da bi se izabrao pravac pružanja pravougaone matrica ulica Novog Beograda.
Na sledećoj skici sam ucrtao nekoliko stvari.
- Pravce pružanja par lokalnih delova obala reka (tanje crvene linije)
- Dva glavna, opšta i pod 90 stepeni ukrštena pravca pružanja Save i Dunava (deblje crvene linije)
- Granice nekoliko većih oblasti u kojima ulice imaju istu orjentaciju (ljubičasto)
U starom delu Beograda i Zemuna takođe postoje pravougaoni rasteri ulica gde god je postojao period planske izgradnje umesto haotičnog i slučajnog nasleđa. Kao što se lepo vidi, jedini delovi koji odudaraju od univerzalne ukrštene orjentacije ulica severozapad-jugoistok i severoistok-jugozapad su oni veoma blizu nekog dela obale koja odstupa od glavnog, opšteg pravca pružanja Dunava i Save, tj oblasti 4, 5 i 7. To je stari deo Zemuna, zato što tu rukavac Dunava počine da obilazi Ratno Ostrvo, pa pravi krivinu izvan glavnog toka, i uzvodni Savski blokovi opet zbog ostrva, ovaj put čak dva, jednog pored drugog.
Iako Sava pravi veliku krivinu pre ulivanja u Dunav, jedini stvarno bitan deo njenog toka je onaj gde su planirani ili su već postojali mostovi. Upravo zato se pravac pružanja Save na tom kratkom potezu može uzeti kao "glavni", tj onaj koji određuje pravac rastera ulica, jednostavno zato što je najbrže i najkraće da su ulice u NBG-u orjentisane otprilike isto kao i veći broj najvažnijih postojećih ili planiranih mostova na Savi (najbolje je da po obimu najveći saobraćaj, onaj oko mostova, najmanje skreće. Bolje da okuka bude kod Zemuna nego ovde). Tim pre što je taj pravac tačno pod 90 stepeni u odnosu i na glavni tok Dunava i na njegov lokalni deo kod Ratnog ostrva, ali i zbog toga što je upravo Dunav odredio da putevi i pruge koje dolaze u Beograd takođe idu istim tim pravcem severozapad-jugoistok.
Tako da je sve veoma logično. Glavni domeni iste orjentacije ulica, 1,2,3 i 6, nalaze se sa obe strane Save, i međusobno su orjentisani na isti način, baš kao što sam rekao. Pri tome su položeni, koliko je to bilo moguće, paralelno glavnim tokovima putnika (koje su takođe originalno diktirale reke). Na mestu gde se oni i pojedini manji domeni drugačije orjentacije dodiruju, postoje nepravilni prelazi, ali ne vidim u čemu je tu problem. Bolje da su samo tu, a da je ostatak matrice optimalan, nego da je ceo grad nepravilan, a ulice položene pod uglom u odnosu na prelaze preko Save, glavni pravac Dunava i periferne pristupne komunikacije.