Treba razlikovati pojmove legalnosti i celishodnosti . Svi znamo kako je i kojom brzinom cela prica o BNV ugurana u pravni okvir . Promena planskih dokumenata kao i donosenje lex specialis ne bi li se opste upodobilo posebnom a javno privatnom (sto je PRINCIPIJELNO NEDOPUSTIVO) ucinila je manje verovatnom mogucnost uspesnog napadanja projekta sa pravnog aspekta . Cak i izrazito nepovoljan ugovor moze biti validan . Kada ga zakljucuju dva privatna lica u osnovi je stvar privatne autonomije kako ce svoje odnose urediti . Postoji naravno i drugo veliko nacelo obligacionog prava, a ono se naziva nacelom savesnosti i postenja . S tim u vezi je i postojanje nekih instituta putem kojih se ono ispoljava . Radi se o odgovornosti za materijalne nedostatke, odgovornosti za pravne nedostatke, mogucnosti raskida ugovora zbog promenjenih okolnosti ili zbog prekomernog ostecenja, kao i zelenaski ugovor . Osim toga, ukoliko je ugovor zakljucen pod dejstvom prinude ili usled zablude, moguce je njegovo ponistenje . U svakom slucaju, kao sto je ugovorna strana slobodna da stupi u ugovorni odnos makar i na svoju stetu, tako je i slobodna da ugovor napada pod uslovom postojanja nekog od navedenih osnova, cemu treba pridodati i mogucnost raskida u slucaju neispunjenja obaveze druge strane . Za jacanje ugovorne pozicije i obezbedjivanje od negativnih posledica nesavesnog postupanja druge strane, sluze i razne klauzule, uslovi i rokovi . Dakle, zatitu interesa jedne ugovorne strane nece niko vrsiti do nje same . Problem u vezi sa BNV je to sto se ne radi o raspolaganju sopstvenom imovinom koje vrsi jedno fizicko lice . Samim tim postavlja se kao osnovno pitanje ne legalnost, vec celishodnost ugovornih odredbi . Izrazito nepovoljni ugovori, cak i kada se ne mogu pravno osporavati uvek mogu, zapravo i moraju biti dovoljan razlog za postavljanje pitanja politicke odgovornosti . Ona ce pre ili kasnije biti postavljena . Pravna sankcija za ovakvo postupanje vlasti ne mora biti gradjanskopravna, odnosno ne mora se odnositi na ugovor sam po sebi, vec se moraju istraziti pobude onih koji na ovaj nacin raspolazu necim sto pripada svima nama . Na taj nacin, a za to je potrebna i promena odnosa snaga u drzavi i drustvu uopste, razmatranje pravnih aspekata projekta BNV premestilo bi se na teren krivicnog prava i krivicnopravne odgovornosti . Sva je prilika da bi se doslo do zakljucka da postoje elementi nekog od dela iz grupe krivicnih dela protiv sluzbene duznosti .
Na protestu sam proveo nesto vise od jednog casa, duzi boravak mi obaveze nisu dozvolile . Fin momak onaj Dobrica . Ipak, imam odredjenih rezervi . U moru argumenata koje je urbanisticka struka, a zahvaljujuci multidisciplinarnom pristupu ovakvim projektima, istakla, nijedan nije ni blizu onoliko jak i sposoban da protivljenje projektu BNV ucini masovnijim, koliko je to cinjenica da je Srbija u socijalno ekonomskom smislu tempirana bomba . U takvim okolnostima, protesti poput danasnjeg predstavljaju korisno i efikasno sredstvo da se sto sira populacija upozna sa samom sustinom BNV. U kontekstu nezaustavljivog divljanja devetnaestovekovnog kapitalizma, BNV mora postati najomrazeniji simbol vlasti onih koji svoje gradjane prodaju kao sramno potplacenu radnu snagu i koji za svoje najvece dostignuce smatraju to sto ce i oni privuci neki novi United fruit i sto ce drzavu za sva vremena lisiti njenih socijalnih funkcija. Klasno konfliktna sustina eventualnog masovnijeg protivljenja projektu BNV ucinice neophodnim i to da protest izadje iz kulturoloskih, socijalnih i ideoloskih koordinati Kruga dvojke . Zapravo. neke od personifikacija ovih koordinati mora stresti sa sebe . Mislim na Centar za kulturnu dekontaminaciju i Vojvodjanski gradjanski centar . Drugopomenuta organizacija, primera radi, koristi na svom Facebook profilu izraz Srbijanski ustav, a ne Ustav Republike Srbije . To su strasne stvari .
U svakom slucaju, kako god da se sve ovo zavrsi, jedno je sigurno - istorija ce nam dati za pravo .