Delija":2wl7mxlb je napisao(la):
Ушће је апсолутно савршено место за фестивале, концерте итд (изузимајући микро локацију, акустичност простора итд) а било која локација на страни старог града би исти потпуно паралисала.
Ako se uradi ono za šta se iz niza razloga zalažem već godinama, tj da se uz obalu ostavi široki javni prostor (recimo da bar 50m ostane u vlasništvu grada), premeštanjem koncertnog prostora u neki trenutno slobodni deo SA ne bi za rezultat imalo paralizu saobraćaja pa čak ni neke ozbiljnije probleme. Naprotiv, to bi bila prava komercijalna renesansa dela grada sa desne obale Save.
To je najlakše videti ako se sav dodatni saobraćaj kome je uzrok neki koncert podeli na dve ukrštene komponenente, pod pravim uglom jedna na drugu. Neka jedna komponenta saobraćaja bude po pravcu paralelnom sa rekom Savom, a druga po pravcu normalnom na Savu. Ovo je jako gruba analiza ali bar da pokušam.
Za kretanje ljudi i automobila (zbog koncerta) koje je normalno na reku Savu, nije od značaja sa koje strane Save se nalazi koncertni prostor. Ako je koncert na Ušću, oni sa desne obale moraju da prelaze most na levu obalu. Ako je koncert u SA, onda oni sa leve obale moraju da prelaze most na desnu. Uz pretpostavku o ne previše različitom broju posetilaca sa svake obale, situacija je potpuno simetrična i jednaka. Jedina razlika je ko prelazi na koju stranu reke, što je beznačajno. A ionako daleko najveći deo ljudi ide javnim prevozom i iz prevoza izlazi na samoj lokaciji, ne praveći gužvu u okolini te lokacije.
Kad je u pitanju kretanje ljudi po pravcu paralelnom Savi, onda bi ti (u trenutnoj saobraćajnoj situaciji) bio u pravu. Ovde moramo razdvojiti povećani pešački i povećani automobilski saobraćaj. Prvo o pešačkom.
Ako ljudi sa desne obale Save što pre pređu na Novi Beograd (po nekom od mostova), tamo su trotoari po tom pravcu kretanja širi, pa je manji problem ako pored Save idu u Novom Beogradu, ka Ušću, nego u starom, ka SA. Međutim to se odnosi samo na one koji deo puta idu peške. Oni koji koriste javni prevoz ne prave gužvu koja zavisi od lokacije koncerta (ako ih taj prevoz istovari na njegovom ulazu, ma gde to bilo).
Što se tiče tih koji idu peške, ionako nam je apsolutno neophodna jaka i visoko propusna pešačko-biciklistička komunikacija sever-jug (pored Save). Ovo je apsolutno neophodno da bi smo integrisali i povezali grad. Mislim na vezu ovde označenu crvenom linijom.
Kad bi smo imali takvu, široku pešačku magistralu pored reke, onda nikakve gužve ne bilo ako se koncertni prostor premesti u SA. Većina bi dolazila javnim prevozom direktno na ulaz, a oni koji idu peške bi imali prijatnu šetnju širokim šetalištem pored reke.
Nevezano za lokaciju koncertnog prostora, nama je ova obalska pešačka veza vrlo velikog kapaciteta i inače apsolutno neophodna. Uzmite u obzir da je Beograd samo ovuda ravan, a zatim broj pešaka, rekreativaca, biciklista, mušterija i turista koje će tek generisati sledeći projekti: Tek nas čeka razvoj cele Dunavske obale, pa onda objekti poput Zahinog centra, pa dalji razvoj Kalemedana, iseljenje zoološkog vrta i novi sadržaji u Donjem gradu, zatim Beton hala i novi "Oblak" iznad nje, proširenje okoline Knez Mihajlove i pretvaranje čitave njene šire okoline u pešačku zonu, sređivanje Kosančićevog venca i povezivanje sa obalom, bitno povećan turistički saobraćaj brodova u putničkoj luci, potpuno nova Savamala (jer je 2/3 njenog prostora slobodno za gradnju), pa šta god da se od projekata BNV uradi, pa onda prostor iza sajmišta i nove zgrade BNVa uzvodno od Gazele, pa čitava rekreativna zona Ade Ciganlije, pa pešačka veza ka Topčideru duž Topčiderske reke i čitav taj komplementarni rekreativni pojas ka Konaku i dalje. Sve ovo može da považe SAMO OBALA SAVE. Ljudi prosto nemaju gde drugde da prolaze da bi u jednom izlasku povezali nekoliko međuzavisnih elemenata ovako bogate ponude. Shvatate li koliko će ogromna ljudska masa da se valja duž desne obale Save?? To će biti mravinjak. Sve zajedno će ličiti na bar 6 kilometara dugačku Knez Mihajlovu ulicu u subotu uveče. Ostaviti gradu samo 10 metara da napravi prolaz do svega toga je kriminalni zločin neopevanih razmera.
Dakle ako, shvativši zaista ogromne razmere buduće potrebe za pešačkim povezivanjem Beograda po desnoj obali Save, mi ovde ostavimo široko javno šetalište dovoljno za sve ove potrebe, onda će ono lako primiti i povremene posetioce koncerta u SA, one koji na njega idu peške. Naprimer masu onih koji danju idu u "najveći šoping centar na Balkanu" ili na posao, kasno noću zamenjuju oni koji idu na koncert. Tako se broj prolaznika ne povećava bitno. A čak i ako se na već veliki propusni kapacitet šetališta doda još ljudi, relativna promena više nije tako velika, pa to uopšte ne bi bio problem. Drugim rečima, što se tiče dodatnog pešačkog saobraćaja zbog koncetra, uređenjem širokog šetališta pored obale tako da ono može da ga primi ne radimo ništa što ionako nećemo morati uraditi zbog projekta BNV i razvoja ostatka Beograda.
Problem povećanog automobilskog saobraćaja po pravcu paralelnom Savi ima sličnu logiku. Vozila se u tom pravcu lakše kreću po Novom Beogradu nego po starom. Tako da na prvi pogled Ušće kao lokacija tu ima prednost. Međutim stvarna raspodela saobraćaja je diktirana položajem mostova. Pristup SA sa NBG je ili preko Gazale ili preko Starog savskog mosta. U oba slučaja oni odmah po prelasku mosta skreću na očišćenu teritoriju SA, pa u okolini ne prave nikakvu gužvu. Pošto je sve prazno, mesta za parkiranje može da bude VIŠE nego na Ušću. To je velika prednost. Za one koji kolima na koncert dolaze iz starog dela grada, opet nema puno razlike. Onima koji dolaze pod pravim uglom na reku je svejedno da li idu na Brankov most ili na auto put, a ovo drugo je ustvari za njih mnogo bolje. Onima koji u SA dolaze idući paraleno reci u nizvodnom smeru je takođe svejedno da li kad već jednom dođu do Gazele moraju da je pređu ili da skrenu ispod nje. Jedino bi oni koji dolaze iz drugog smera, idući uzvodno, nešto ranije skrenuli na Brankov most ako idu na Ušće, a sada moraju da produže do Starog savskog. Ali ne verujem da to kreira bitno povećanje gužvi jer nije svedno da li idu ka Slaviji, pa u Nemanjinu, ili nekim drugim putem, a i procenat takvih u odnosu na ukupan saobraćaj verovatno nije toliko značajan.
Ukratko, promenom mesta održavanja koncerta dešava se samo preraspodela saobraćaja, ali ne verujem da bi to proizvelo veće gužve nego što koncert na Ušću ionako izaziva, a ova lokacija zato ima mnoge druge prednosti.