Šta je novo?

Savski amfiteatar (Beograd na vodi)

Субота, 04. јул 2015.
Радови у Херцеговачкој улици до септембра

У периоду од 4. јуна до 6. септембра изводиће се радови на реконструкцији Херцеговачке улице.
Током извођења радова примењиваће се привремени режим саобраћаја.
http://www.beograd.rs/cms/view.php?id=1683217
 
Aleksandar1":3b8f2pt8 je napisao(la):
Evo i konceptualne ilustracije organizacije 2 linije metroa i tramvajskog koridora kako sam opisao gore:

novo1.png


(prilikom prolaza pored BIGZ-a, postojala bi tri nivoa: tramvaj, metro, bulevar, tim redom odozdo navise)

^^ nemoguce je izvesti tvoje resenje.
 
spatiotecte":khsty0e9 je napisao(la):
^^ nemoguce je izvesti tvoje resenje.

Ne znam tacno na sta mislis, @spatiotecte, ali evo mog razumevanja kriticnih tacaka zamisli, kojim cu pokazati da je resenje u celini moguce:

- Buduci Savski bulevar je planiran u ovom trenutku 3+3, sa sirokim drvoredom pored i izmedju grupa traka po smerovima. Takodje, trebalo bi da je na nesto visoj koti od Savske ulice, jer je receno da ce obaloutvrda biti izdignuta oko 2m od njenog postojeceg stanja i da ce se nivo zemljista blago spustati iduci ka Savskoj. To znaci da je moguce, i prilicno lako, u povrsinskom kopu izgraditi dve linije metroa ispod i duz buduceg Savskog bulevara, ukljucujuci i nekoliko stanica u tom podrucju. Stavise, takvim trasama metroa se ne bi narusila ni izvodljivost planiranih raskosnih drvoreda duz Savskog bulevara. Takvo resenje je svakako jeftinije od kopanja tunela ipod grada, ne samo u smislu probijanja trase, vec pogotovo u smislu izgradnje stanica. Takodje, resenje je nadmocno u odnosu na nadzemni, izdignuti, metro u pogledu nenarusavanja okoline, pogleda i zelenila.

- Sto se tice izvodjenja metroa, plava linija bi isla ispod grupe traka blizoj Savi, a crvena linija ispod grupe traka daljoj od Save (suprotno od onog sto je nacrtano u mom crtezu; taj crtez je samo skica). Prilazeci Gazeli od centra Amfiteatra, Savski bulevar bi poceoposteeno da se dize da bi mogao da prodje preko Bulevara vojvode Misica u zoni BIGZ-a. Zajedno sa Bulevarom, tik ispod njega, izdizala bi se i Plava linija. Crvena linija bi ostala na otprilike sadasnjom nivou zemljista, nevidljiva ionako jer je ispod Bulevara, i mogla bi da se ukrsti izmedju Gazele i Bulevara vojvode Misica sa Plavom linijom, prolazeci ispod nje, i izbijajuci recimo u zoni Sajma na povrsinu. To znaci da je moguce provuci dve takve metro linije bez ukrstanja u tom podrucju.

- Osim toga, Plava linija bi mogla da ide ka Prokopu, Autokomandi, i dalje u zonu Brace Jerkovic, Kumodraz, Medkovic, Konjarnik i slicno, sa jednim ili vise krakova. Crvena linija bi mogla da ide recimo po povrsini od Sajma, trasom sadasnje zeleznicke pruge do Topcidera ili Rakovice (sada postoji mesta za cak cetiri koloseka na tom potezu) i posle krakovima ka Miljakovcu, Ceraku, Vidikovcu ili Petlovom brdu. Te dve linije su potencijalno znacajne jer pokrivaju ogromne povrsine grada, i moje resenje demonstrira kako ih je moguce organizovati u centru sa razumnim troskovima.

- Karika koja i sada nedostaje kod tramvajskog prevoza u Beogradu jeste potez Mostar-Autokomanda i moja zamisao resava taj problem. Postojao bi krak tramvajske pruge od BIGZ-a tunelom (kopanim u otvorenom kopu) do ispod Bulevara vojvode Putnika kod Ruda i dalje ka stanici Beograd Centar, paralelno i u istom nivou sa kolosecima koji se upravo grade. Od Prokopa bi nekom putem tramvaj mogao da ide do Slavije i Autokomande, ja sam samo ucrtao konceptualno pravu liniju do zone Veterinarskog fakulteta.

- Plava linija bi od BIGZ-a krenula put Prokopa i u zoni Stanice bila paralelna i u istm nivou kao zeleznicki koloseci. Ako se odustane od koloseka 1 i 2 u prokopu, mogla bi da prodje tacno umesto njih. Ako ne, onda samo malo severnije. Tramvaj bi isao jos severnije od Plave linije. Plava linija i tramvaj bi zaista time zasli u zonu planirane stanicne zgrade, ali to ne bi trebalo da bude problem. jer stanicna zgrada i treba da bude savrseno i blisko povezana sa javnim prevozom.

- Kod BIGZ-a, zamislite metro tunel i iznad njega Bulevar kako zajedno premoscavaju Bulevar vojvode Misica. Dakle, nadvoznjak u dva nivoa. Bulevar se vrlo prirodno i sa blagim nagibom uzbrdo od tog nadvoznjaka nadovezuje na Bulevar mira. Metro ispod njega pak blago skrece ka severu da bi mogao da se poveze sa Prokopom, tu je isto jako blag nagib uzbrdo, sasvim prigodan za metro. Tramvaj se podvlaci pod jedan kraj takvog nadvoznjaka i malo veci usponom dolazi do Ruda, i u toj tacki vise nije ispod trase metroa, vec na istoj koti, i pomeren ka severu u odnosu na trasu metroa, ali jos uvek ispod Bulevara vojvode Putnika. Od Ruda do Prokopa, tramvaj i Plava linija idu u istom nivou i paralelno.

- Metro kroz "kasete" ispod Prokopa bi takodje bio moguc i pozeljan (recimo, na potezu Kalemegdan-Slavija-Prokop-Banovo Brdo), i sa njegovom izgradnjom, Prokop bi postao i metro cvoriste. Naravno, svi mina to gedamo sad kao na jako daleku buducnost, ali doci ce i ona. Po meni bi, u nekoj daljoj perspektivi, trebalo provuci cak dve linje metroa kroz te cetiri kasete, i u tom slucaju Prokop bi verovatno bio jedna od retkih tacaka u gradu sa tri linije metroa.

Eto, to su tacke koje ja vidim da su kriticne, i meni se cini da sve imaju dobro i ostvarljivi resenjem, ali moguce je i da sam nesto prevideo.
 
Aleksandar1":ynwrvcen je napisao(la):
spatiotecte":ynwrvcen je napisao(la):
^^ nemoguce je izvesti tvoje resenje.

Ne znam tacno na sta mislis, @spatiotecte

Mislio sam na zeleznicku vezu izmedju Prokopa i Beograd Glavne zbog razlike u visini terena odnosno maksimalnog moguceg uspona jedne zeleznicke pruge koji iznosi 25 promila. Nemas dovoljno veliku razdaljinu izmedju te 2 stanice da savladas visinsku razliku koja iznosi nekoliko desetina metara.
 
spatiotecte":22kany1r je napisao(la):
Aleksandar1":22kany1r je napisao(la):
spatiotecte":22kany1r je napisao(la):
^^ nemoguce je izvesti tvoje resenje.

Ne znam tacno na sta mislis, @spatiotecte

Mislio sam na zeleznicku vezu izmedju Prokopa i Beograd Glavne zbog razlike u visini terena odnosno maksimalnog moguceg uspona jedne zeleznicke pruge koji iznosi 25 promila. Nemas dovoljno veliku razdaljinu izmedju te 2 stanice da savladas visinsku razliku koja iznosi nekoliko desetina metara.

Za metro vaze druga pravila. Ilustrovacu to primerom: Jedna linija metroa u Bostonu prolazi ispod luke, i povezuje centar grada i ostrvo nazvano Istocni Boston. Nagibi su neverovatni, svakako veci od recimo nagiba Beogradske ulice kod Slavije. Stanica Akvarijum je takva da je prosecnom coveku tesko ici sa kraj na kraj stanice, jer nagib podseca na Kamenicku.

Ovoje jedna stara slika trase te linije, kada je izbijala na zemlju is tog tunela ispod luke, sada je ta trasa pokrivena, ali nagib je i sada vecinom trase ostao isti:

East_Boston_Tunnel_-_Cambridge_Street_Portal.jpg


A evo i savremenijeg primera. Iz nase studije za metro iz sedamdesetih godina:

xvl-metro.jpg


Vidi se da je izmedju prve i druge stanice (gledano sleva) visinska razlika veca od 14m, a razdaljina manja od 500m, tako da je nagib veci od 28 promila, sto je vise od 25.
 
spatiotecte":15kh4e28 je napisao(la):
Mislio sam na zeleznicku vezu izmedju Prokopa i Beograd Glavne zbog razlike u visini terena odnosno maksimalnog moguceg uspona jedne zeleznicke pruge koji iznosi 25 promila. Nemas dovoljno veliku razdaljinu izmedju te 2 stanice da savladas visinsku razliku koja iznosi nekoliko desetina metara.

Ne kažem da to treba raditi, ali teorijski gledano, možda bi i mogla da se provuče, sve zavisi od tačnih nadmorskih visina. Ako uzmemo da su šine stare železničke stanice na 75 metara, a Prokopa na 100m (ovo drugo vrlo grubo i po Guglu), 25 metara visinske razlike se sa 25 promila nagiba može postići na dužini pruge od 1 kilometar. Luk od Prokopa do ispod Gazele ima 700 metara, pa fali 7 do 8 metara. Međutim Gazela na tom mestu ide prilično iznad zemlje. Ako pruga ispod nje može da prođe po nekoj višoj koti, i ne mora da se spusti na zemlju da bi prošla ispod, onda bi to možda bilo moguće. Sve zavisi od tačnih brojeva za visinu prolaza ispod Gazele i nivoa šina u Prokopu. Naravno, sasvim je posebno pitanje koji je maksimalno dozvoljeni nagib ako nema teretnog saobraćaja već samo putničkog.
 
spatiotecte":eb14d99x je napisao(la):
Aleksandar1":eb14d99x je napisao(la):
spatiotecte":eb14d99x je napisao(la):
^^ nemoguce je izvesti tvoje resenje.

Ne znam tacno na sta mislis, @spatiotecte

Mislio sam na zeleznicku vezu izmedju Prokopa i Beograd Glavne zbog razlike u visini terena odnosno maksimalnog moguceg uspona jedne zeleznicke pruge koji iznosi 25 promila. Nemas dovoljno veliku razdaljinu izmedju te 2 stanice da savladas visinsku razliku koja iznosi nekoliko desetina metara.

@spatiotecte, moram da priznam da nisam radio proracune visine, oslonio sam se na osecaj stecen dugim vremenom ziota i kretanja u Beogradu, ali i evo i okbirnih proracuna i oni su OK:

Recimo de je visinska razlika 30m (ne znam tacno, ali po secanju iz raznih izvora, cini mi se da je to razumna procena). To znaci da je potrebna duzina trase koje savladjuje tu raziku 1200m (ako uzmemo maksimalni nagib od 25 promila). Tih 1200m postoje na trasi Palve linije sa mog crteza, i mogli bi se rasporediti na sledeci nacin:
- 400m pre premoscavanja Bulevara vojvode Misica (tu bi se vec dobilo 10m na visini, dovoljno za prelazak iz podzemlja u premoscavanje)
- 800m posle premoscavanja Bulevara vojvode Misica (metro stanica je mnogo kraca od zeleznicke i ne mora i ne treba da pocinje tamo gde i zeleznicka stanica Prokop, gledajuci od Sajma)
 
Mali sutra obilazi radove u Hercegovačkoj. Da li da se nadamo da ćemo konačno saznati više detalja o famoznoj promenadi?
 
Ne bi me iznenadilo kada bi rekao da ce da prave promenadu od 2 i po metra, i da se pritom ponasa kao da ranije nista nije rekao o tome. Ili da ce da predstave maketu promenade negde. Ili da ce radovi na promenadi poceti 2019. ,,,,,
 
Dali ce u famoznoj promenadi samo izbetonirati i napraviti parking kako je rekao il ce dodati nesto novo?

Mali o promenadi "Uređenje 300 metara obale izmedu Brankovog i Starog savskog mosta biće prva etapa izgradnje Savske promenade, šetališta dužine 2.000 metara pored reke".Takodje je rekao da je bilo potrebno pribaviti određene dozvole.
 
Sama rec "promenada" mi se ne dopada, zvuci nebeogradski, izvestaceno, prazno, "seljacki", provincijalno, iskompleksirano. Doduse, u tom smislu se savrseno uklapa sa utiskom kojeg imam o Malom i Vucicu. A takodje i sa atmosferom koju siri sajt za promociju Beograda na vodi.

Zasto ne "setaliste"?
 
Koncept setalista u dva nivoa: (razdvajanje pesackog i biciklistickog saobracaja; ovde rec o setalistu na mostu u Sent Luisu)

WM.EadsBridgePromenade.jpg
 
Променада је реч француског порекла за шеталиште.

Нешто нисам стекао утисак да је употребљавање такође француске речи "булевар" скоројевићки и "небеоградски". ..
Реч "кеј" је такође француског порекла. Реч "плато" такође.

Употреба речи променада у медијима је заправо маркетиншки трик да би се створио утисак да се ради нешто ново а у ствари се реконструише нешто што већ постоји. Док са друге стране, шеталиште крај Саве данас тешко може да има статус променаде јер сем бици стазе - нема више ништа.

Да се не лажемо, "променада" је шеталиште са комплетном пешачком инфраструктуром што савски кеј - није, јер од инфраструктуре нема скоро па ништа.
 
"Bulevar", "kej", "plato", "korzo" su opste prihvacene reci, slazemo se oko toga. "Promenada" - ne. To spada u suptilnosti jezika, nijanse koje se ipak jasno vide i osete, kao razlika izmedju boje cigle i narandzaste, teget i tamno plave. Kao sto se po boji odece vidi ukus i stil osobe koja je nosi, po upotrebi pojedinih reci vidi se dosta o proslosti, osobinama i namerama govornika, bio on svestan ili nesvestan toga.

Uzmimo da "promenada" znaci "setaliste" plus jos nesto (to moze biti infrastruktura, mesto, sadrzaj). Ako se koncentrisemo na sadrzaj, njega nema po sadasnjoj zamisli Beograda na vodi. Postoji samo zjapeca mentalna praznina stereotipa potrosackog drustva (videti sajt za promociju BNV). Po tom osnovu, to mesto ne moze da se zove "promenada", jer nema taj "plus" naspram setalista.
 
"Beograd na vodi" - nakaradan prevod od "Belgrade Waterfront". Kula Beograd - nakarada od kule. Savanova - nakaradan "stand za promociju". Ugovor - nakarada od ugovora. "Promenada" - nakaradan bukvalni prevod reci "promenade". Nakarada ide na nakaradu, nakaradno zamisljena od strane nakarada, i nikad nece postati lepota.
 
Mogu da se kladim da ce planirani hotel kod mosta da nazovu "Hotel Promenade" (sa "e" na kraju). Kada se to desi, bacicu se sa Tramvajskog mosta. Figurativno naravno. :)
 
Aleksandar1":2uwkx5di je napisao(la):
"Bulevar", "kej", "plato", "korzo" su opste prihvacene reci, slazemo se oko toga. "Promenada" - ne.

Све те речи су постале општеприхваћене временом а први пут употребљене из истих побуда као и поменута променада.
 
simba222 je napisao(la):
Mali sam sebe demantuje sad najavjuje pocetak gradnje 2 kule u septembru, umesto na leto kako je najavjivao poslednja 3 meseca.

Koliko ja znam septembar je obično leti.
 
Mali podseca na Džong Una kad ovako objasnjava gde da prave 'promenadu'.
 
Izvinjavam se ukoliko sam propustioČ
ima li neki plan, render, kako će izgledati Hercegovačka?

Na stranu to što mislimo o gradonačelniku i BnV, uređenje ove ulice je jako bitna stvar za Beograd.
Ukoliko naprave široke trotoare sa bici stazama koje vode ka Savi i drvoredima sa obe strane, ja ću biti zadovoljan.
 
Vrh