Da vidimo šta je novo.
Dobio sam odgovor na pitanje ko će da plati ulice, zelene i druge javne površine unutar oblasti koju pokriva projekat. Ili mi snosimo 100% tih troškova, ili mi učestvujemo sa 32% troškova.
Novu obaloutvrdu i javni deo obale plaćamo sa 32% ukupne cene jer je toliki naš deo vlasništva u zajedničkoj firmi koja to plaća (da zamenarimo sad da je i početni kapital te zajedničke firme pogrešno raspodeljen. Vrednost drugih radova i zemljišta kao naš ulog je veća od 32%, tj od 1/3, dakle od polovine od 150 miliona, što je jedino što oni unose kao kapital koji zajednički ne vraćamo). To je međutim još bilo dobro, jer javni saobraćaj, njegove trase i opremu plaćamo mi 100%. Stanice kao veze sa tim javnim saobraćajem takođe. Podzemne prolaze. Spominje se i "podzemna" železnica. Iskreno se nadam da nije stvarno podzemna jer bi to značilo da mi pravimo i VELIKE (zbog broja putnika) podzemne metro stanice, a uzevši u obzir podzemne vode u SA to je isto kao da ih pravimo u koritu reke. Zbog ovih 100% nadam se da je ovo "podzemna" samo opšteprihvaćeni naziv. Sve ulice, vodovodne, kanalizacione i ostale cevi i mreže plaćamo sa učešćem od 32% (do granice projekta, posle opet 100%). Čudno, jer prilično se jasno sećam da je rečeno nešto u smislu da sve to mi ne plaćamo ako je unutar granica projekta. Sad je međutim ispalo da ili mi sami plaćamo sve, ili to plaća firma čiji je kapital (bar) 1/3 naš, troškovi trenutni, a profit izrazito sumnjiv i dalek.
Zatim mi kompletno plaćamo i čistimo bombe zaostale u blatu bivše Bare Venecije. Poput ovih
Plaćamo 100% i dekontaminaciju čitavog terena. Ovo bi moglo da bude nezgodno. Ovde su sto godina uljem podmazivane lokomotive, prosipana nafta, prane čitave železničke kompozicije, ispirani kotlovi parnih lokomotiva, ispuštano ulje iz kočnica i hidrauličkih veza između vagona.
Pa posle toga nanovo punjeni bojleri parnih lokomotiva gde prolivena voda sva ulja i maziva sa cele lokomotive redovno ispira u zemlju. Ko ih nije video, te stanice sa "lulama", iz kojih voda šiklja svuda unakolo, izgledaju ovako.
Kao primer kako to kod nas danas izgleda evo nedavne fotografije dela pruge iza najveće hale sajmišta.
Neko je nekada davno ovde intervenisao na kompoziciji i zatim bacio krpu natopljenu specijalnom mašću "za svako vreme". I dalje je okolina krpe crna kao gar. Ništa joj ne mogu ni zime ni leta. Šta god da je, ovo napravljeno tako da se ne rastvara. Čitavo zemljište železničke stanice bi moglo biti prilično otrovno, pa teško da će i ovaj posao biti jeftin.
Jedini dobar način za dekontaminaciju zagađenog zemljišta za koji ja znam je da se ono odnese na drugo mesto. To znači da se prvo mora iskopati i odneti čitav površinski sloj zemljišta, a kad dođe predviđeno nasipanje zbog povišavanja kote, ono mora da nanese bitno deblji sloj peska nego što to sad izgleda.
Naravno, i to nasipanje čitavog terena SA zbog podzemnih voda i odbrane od poplava verovatno mi plaćamo, sa 100% troškova, iako se to može samo indirektno zaključiti jer potpada pod opštu pripremu terena, što je dopalo nama.
Šta još? Završetak 50% projekta za 20 godina je sada postalo "mogućnost završetka", a ne "obaveza završetka". Uopšte ne znam šta to treba da znači. "Može da znači, al' ne mora da bidne". Mora da postoji neko detaljnije objašnjenje. A i dalje ostaje otvoreno pitanje u odnosu na šta se meri taj završetak (a pogotovo kvalitet izgrađenog) kad nema projekta. Na šta su se oni to obavezali i kako će se to procenjivati?
Postoje klauzule poverljivosti. To znači da ni ova ni sledeće vlade neće moći da nam kažu kuda sve odlazi naš porez.
Ali najluđe od svega zvuči ova rečenica.
"Vlada Srbije se obavezala da neće ništa menjati bez saglasnosti i dozvole strateškog partnera, ni zakone ni regulacioni plan."
Hajde da razumem da je sklopljen ugovor vezan za konkretan plan gradnje, pa mi ne možemo da jednostrano menjamo ugovoren projekat. Ali da ne možemo da menjamo ZAKONE zato što oni nemaju projekat? Savski amfitetar dobija eksteritorijalnost? Srpski poslanici moraju da konsultuju Arape da li oni odobravaju njihov rad?
Na kraju, i prostorni plan, trase ulica i sve ostalo je verovatno zabetonirano. Nema gde da se smesti eventualni novi most, niti je naročito jasno kuda i kako će da prođe metro. Teško da će oni sada da se saglase sa bilo kojom većom promenom koja koristi Beogradu ako njima makar i malo šteti. Zašto bi to radili? Sem izgleda samih zgrada, maketa je postala sveto pismo.