Redak zato što ljudi često ne vrednuju svoje vreme dovoljno. Ko nauči da vrednuje svoje vreme, ni stan u mnogo skupljim gradovima od Beograda nije nedostupan
.
Tih tvojih 10-15 minuta je od tvog stana do Terazija i do TC Galerija bez Železničke stanice Beograd. Sa Železničkom stanicom Beograd 15 minuta je Obrenovac, podnožje Avale i Aerodrom Nikola Tesla. Da li je nadzemno, podzemno, krivo, pravo, levo, desno, gore, dole, u zoni Savski trg-Ekonomski fakultet i produženjem ka Trgu republike i Karaburmi, sa južnim vezama ka Novom Beogradu i Aerodromu, Rakovici i Umci.
Vrhunac te stranputice (koja je počela 90-ih) je bio oko 2007. godine.
Stranptica je krenula još u socijalizmu ukidanjem Železničke stanice Zemun i pruge za Obrenovac. Imala je kulminaciju 1990-tih, neke dobre težnje u vidu infrastrukture samo za vreme Đilasa (pobednik u trci bogalja, tek najmanje loš, a ne najbolji), a vrhunac stvaranja tumora je došao tek posle Đilasa. Niko pre toga nije otimao Košutnjak, Hipodrom, železnički pravac Savski trg - Rakovica/Novi Beograd (20 metara širok pružni pojas 400 metara od obale Save), Sajam, vodoizvorište Makiš, PKB.
Čini mi se da i (svesno) mešaš koncepte. BnV koliko god pakosti bilo u nekim komentarima i koliko god kupci bili nezadovoljni kvalitetom nije socijalna gradnja.
Jedva da dostiže standarde socijalne gradnje u ozbiljnijim zemljama, uz po neki detalj skuplje fasade, skupih pločica, prostranijeg kupatila i slično. Prosek novogradnje u Beogradu je ispod tih standarda.
Inače, iako ja sam ne vidim dobar odnos cena kvalitet, nisam kategorički protiv da na tom delu obale neko gradi i zaradi, a da neko kupi stan i za 20 miliona ako hoće. Suština ne zlobe/povređenosti, već ekstremne štete je pre svega uništavanje železničke stanice u toj zoni, pa i železnice uopšte. Još 2014. sam upozoravao da se red cene obezvređivanja tržišno-upotrebne vrednosti prigradske i vanbeogradske imovine zbog ukidanja Železničke stanice Beograd reda cene 10-30 milijardi evra. Uz to, odsecanje od železnice u centru onemogućava sistem projekata "Desna obala Save", i uopšte bilo kakav zdrav prostorni razvoj i Beograda i Srbije.
Pravog tržišta građevinskog zemljišta u Beogradu ni nema, osim po neke licitacije za delove neizgrađenih blokova na Novom Beogradu. I to se oslanja na infrastrukturu izgrađenu unapred u prošlom veku. Površina van Košutnjaka, infrastrukrnih celina, hipodroma i slično ima, ali se nigde ne radi najzdraviji sistem: država kupila zemljište, država opremila zemljište, država prodala na licitaciji zemljište.
Niko nikog ne tera bičem da tamo kupuje. Moje mišljenje je da cena nikako ne može biti manja, nije to par stanova, to je 100-200 prodatih stanova mesečno. Kvalitet je mogao biti viši, ali lokacija i prisustvo plana za veliku površinu je ono što vuče cenu.
Što planovi kompaktne gradnje na velikoj površini na drugim lokacijama praktično ne postoje. Odnosno, monopol u toj kategoriji, ne tržišna kategorija.
Imaš primer recimo dvosobnog stana u Visti koji vlasnik ceni skoro 10k EUR po m2 (a plaćen je malo ispod 3k pre cca 4 godine). Zbog čega? Zato što ima pogled ka reci a više nebranjen pogled ka reci ne možeš dobiti bez 700-800k. On svoje čedo ceni cca 500k i računa na taj vakuum u ponudi (moraće da "računa" dosta dugo, no dobro, u skladu je sa mnogim sumanutim oglasima za prodaju nekretnina u Beogradu). Ako ima ljudi koji su spremni sad da daju 200k za garsonjeru u BnV onda se pravi vakuum u ponudi i to diže cenu periferije.
Ako je dobro razumem tvoju priču, ti predlažeš da država treba da se umeša kao u Belorusiji i da gradi slična naselja po perferiji? Nemam ja ništa protiv, čak sam i za. Ali se plašim da iz celokupne tvoje priče vreba jedan Karić da iskoči i ponovo traži Makiš za izgradnju svog "Tesla" grada.
Ako si protiv dolazaka vozova u centar grada preko zone "Beograd na vodi" onda znači da si protiv. Od "Tesla" grada Karić je za sada odustao, ali ako bi neko tamo i gradio, to je tumor na vodoizvorištu. Železnička stanica Beograd sa prilaznim prugama je upravo potrebna kako bi se otvorile i učinile atraktivnim zone 10-30 kilometara od strogog centra. To metro ne rešava, čak i da nam ga neko pokloni.