Nisam ja nigde napisao da sam protiv vozova. I kako metro neće rešiti atraktivnost udaljenih lokacija?
Средња брзина метроа око 32-35км/с (због потребне густине станица за град величине и структуре Београда). Средња брзина градско-приградске железнице 45-60км/с, а регио експрес може бити и 120км/с. То је 20 минута до напредно-предвиђеног преседаког терминала Железник на крају метроа. Већ сада, захваљујући од свих разумних наменски сачуваној ненасељеној зони Водоизвориште Макиш, без стајалишта и са брзим путем, већ до Остружнице се аутобусом стиже за 20 минута када нема гужви код Аде и Сајма. Односно, аутобус бржи од таквог метроа.
То не значи да је метро бескористан, за приградска, регионална и интеррегионална кретања са преседањима, већ да је инфериоран у односу на стандардизовану железницу. Осим мање брзине, метро има мањи идентитестки ефекат на локацију, и не може да понуди прву и бизнис класу. Разумни велики градови метроом покривају "рупе" густо насељених зона где нема железница, док се сваки милиметар истиријски зетечене главне пруге користи за путнички саобраћај, повећава број колосека, дограђује ка центру углавном подземно, а ако баш смета нека површинска траса, диже се на стубове, или формира плитки тунел. Чак и у бившој СФРЈ је један мали Сплит, чија је позиција на мрежи пруга ћорсокак, ставио пругу у плитак тунел и сачувао железничку станицу у центру, тамо где је најважнија.
Сами сте говорили о важности времена, а колико кошта време студената, који су док СНС није укинуо, користили Беовоз Ваљево-Вуков споменик-Панчево свакодневно, да не би плаћали скупе станове у Београду? Ја сам од почетка 2014. до почетка 2016. сакупљао материјале и истраживао могућности градње пруге Београд-Умка-Обреновац-Лајковац-Ваљево за 160км/х, два колосека до Ваљева, експресни возови за 40минута, регио експреси за 50 минута, од чега 15 минута до Обреновца, приградски на свим стајалиштима до Обреновца 28 минута. Услов је прилаз преко ненасељеог Макиша, Аде, Сајма до управо оне локације којом сте ви јако задовољни, где вам је све на 5-10-15 минута пешке. Имао сам подршку магистра машинства, врхунског стручњака, из ТЕНТ Обреновац, кога боли што му се све четворо деце иселило из комфорног стана у Обреновцу у скупе београдске рупетине од станчића још за време студија, следећи исту твоју логику ("али тата, ја на Правни путујем по 1,5 сат у једном смеру"). Повезао сам се са инжењерском комором, и академицима (не друштвених већ техничких наука!), који су ми били ментори, али смо ударили у тврд зид. А ја сам изгубио време, иако сам већ 2014 имао документе да емигрирам.
Тада је у ЦИП био Милутин Игњатовић, који је био довољно подворнички за све власти, али не и за СНС. На месту њега је дошао Славен Тица, који је међу студентима агитовао против метроа (значи не аргументовао техно-економским анализама, него агитовао). За "Београдски метро и воз" није им био довољно удворички Станко Кантар, који је ћутке пристао да му деградирају Беовоз само да не изгуби функцију, него је дошао Андрија Младеновић, политички прелетач, и лице без икаквог инжењерског образовања и знања. Није ни чудо што 5 година од првог обећања немамо ништа од скупих метро радова, и не очекивати их од ових што сада управљају.
Укратко, убиство сваког ентузијазма и науке, укључујући и урбанистичку. Да, и у Холандији и у Белорусији имаш могућности да се изградиш од нуле на основу свог рада и способности, и да будеш цењен као способан/стручан за нешто. Једини логичан повратак у Србију би био са оружјем у рукама, и оквиру неког организованијег устанка, јер ова елита моћи у Србији неће тек тако препустити своје, нашим кукавичлуком и неорганизованошћу заслужене привилегије.