Pošto si dobio odgovore na neka od pitanja, ja ću da dopunim ostala
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=404744#p404744:63l46gvd je napisao(la):
milos.tro » 08 Сеп 2016 07:57 pm[/url]":63l46gvd]
-pitanje da li su ikada geometri,arhitekte,inžinjeri prilikom gradjenja zeleznickih pruga,puteva,mostova uzimali u obzir zakrivljenost Zemlje
Naravno. Evo jednog primera:
Verrazano-Narrows Bridge
Its monumental 693 foot high towers are 1 5/8 inches farther apart at their tops than at their bases because the 4,260 foot distance between them made it necessary to compensate for the earth's curvature.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=404744#p404744:63l46gvd je napisao(la):
milos.tro » 08 Сеп 2016 07:57 pm[/url]":63l46gvd]
-da je zemlja lopta obima 25.000 milja onda bi avion morao da se poravnava sa zemljom spuštajući kljun naniže npr pri brzini od 805km/h to bi bilo 846m/min,ako to ne radi za 1h bio bi na 50km većoj visini.Koliko se sećam tokom leta avionom leti se na istoj visini (pilot nas o tome informiše),nekad se može desiti da se tokom leta promeni visina i to je to.
Ovo je jedan od "argumenata" na koji se ljudi najviše prže, a ko zna i najmanje o avijaciji može samo da se smeje :lool:
No:
1) Avion ne održava visinu tako što je na neki volšeban način prikačen za zemlju nego tako što zbog oblika krila koja idu velikom brzinom kroz vazduh dobija potisak na gore. Gravitacija ga vuče na dole. Ako je potisak veći od gravitacije ide, gore, ako je manji dole, ako je jednak održava visinu u odnosu na Zemlju.
2) Da bi upravljao tim potiskom, ima pokretne površine na glavnim krilima (koje kontrolišu okretanje oko uzdužne ose), na repnim krilima (koje kontrolišu okretanje oko ose glavnih krila) i na repu (koje kontrolišu okretanje oko vertikalne ose)
3) Avionom upravlja bilo čovek, bilo kompjuter poznatiji kao autopilot - u daljem tekstu - pilot.
4) Da se koncentrišemo na visinu. Pilot svojim komandama pomera kontrolne površine na repnim krilima kojima rotira avion oko ose krila i na taj način menja napadni ugao glavnih krila u odnosu na vazduh kroz koji se kreće, zbog čega dolazi do povećanja ili smanjenja uzgona, a samim tim avion u odnosu na VAZDUH ide gore ili dole.
5) Zemljina atmosfera (zvaćemo je vazduh) je gušća na nižim nadmorskim visinama - više vazduha pritiska odozgo. U prevodu, VAZDUŠNI PRITISAK konstantno opada kako se ide ka gore.
6) Pilot određuje VISINU aviona instrumentom koji radi tako što VAZDUŠNI PRITISAK pretvara u brojke koje približno odgovaraju visini iznad zemljine površine. Ako ste gledali vremensku prognozu, vazdušni pritisak nije uvek isti (zbog kretanja hladnih i toplih vazdušnih masa itd), pa ovaj instrument ima dodatni brojčanik na kome pilot podešava koliki je vazdušni pritisak iznad lokacije na kojoj leti. Zato kontrola letenja svakom avionu koji uđe u njen vazdušni prostor iščita trenutnu vrednost vazdušnog pritiska.
7) Dakle, polot koji održava "visinu" od npr 10km se zapravo trudi da se kreće kroz oblast vazdušnog pritiska koji je ekvivalentan visino od 10km iznad površine mora. Ako očitavanje pritiska na instumentu opadne, polot zaključi da je previsoko i spusti se niže, ako poraste popne se više.
8) I za kraj:
pilot u apsolutno svakom trenutku vrši korekcije da se održi na zadatoj visini (tj njenom ekvivalentu u vidu vazdušnog pritiska) i "podiže" ili "spušta" nos da bi to učinio. Jel sad jasno kolika je budalaština teorija o spuštanju nosa zbog zakrivljenosti Zemlje?!
E da, ako ide dovoljno sporo, avion može sve vreme da usmerava nos na gore a da se ne penje ili čak da se spušta, a ako je dovoljno lagan i brz, čak i obrnuto. To samo govori koliko je ceo "argument" bulšit.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=404744#p404744:63l46gvd je napisao(la):
milos.tro » 08 Сеп 2016 07:57 pm[/url]":63l46gvd]
-da je zemlja lopta najkraće avionske relacije tipa čile(santjago)-australija(sidnej) bi išle preko antarktika,priča da avioni tamo ne mogu da lete zbog niske temperature mi baš "ne pije vodu".
Nije tačno. Uzmi bilo koji globus pa proveri. U stvari, da ne ostavljamo mesto spekulacijama, evo primer iz virtuelnog globusa (Google Earth)
Inače, kao što neko već reče, rute aviona se nikad ne prave da budu najkraće. Avioni lete propisanim koridorima (kao autoputevi, samo se ne vide nego su ucrtani na karti). Koridori se definišu tako da uvek u slučaju nekog otkaza postoji aerodrom ka kom pilot može da se usmeri. To je jedini razlog za nešto što nekom može da izgleda kao "čudna" ruta. I temperature na 12km na kojima lete moderni avioni idu i do -60 stepeni Celzijusa.
E da, Amerikanci SU BILI na Mesecu. Nekoliko puta.
1) Rusi bi prvi vikali da nisu, a sami su ih pratili svojim instrumentima.
2) Ostavili su ogledala na mesecu, i da nas svako sa malo opreme (dobar laser) može da odbije svetlost lasera od ogledala i izmeri rastojanje do meseca.
3) U to vreme, mnogo je lakše bilo otići na mesec, nego snimiti to u studiju - jednostavno vizuelni efekti u to vreme su bili daleko od mogućnosti režiranja tako nečeg.
4) Nakon završetka apolo programa nisu išli jer - nije bilo potrebe. Ne isplati se finansijski nikako, pobedili su ruse u hladnoratovskoj trci i to je to. Na mesecu nije nađeno ništa što bi opravdalo dalje misije. Vrlo prosto. A da, danas NASA ima budžet manji od love koja se u USA potroši na friziranje kučića.
5) I još jedna stvar, niko ne spori da je Gagarin otišao u svemir, niko ne spori da postoje sateliti u svemiru, međunarodna svemirska stanica itd. Dakle, nije problem da se izađe u orbitu oko Zemlje, ali je problem da se dođe do meseca? Ko iole zna fiziku, zna ili može da izračuna da je upravo najveći problem otrgnuti se od zemljinog gravitacionog polja dostići orbitu oko Zemlje! Gravitacija opada sa kvadratom rastojanja. Iz Zemljine orbite je potrebno još malo goriva i eto Meseca! Mesec je već sa 6 puta manjom gravitacijom i mnogo manje tereta mnogo manji problem.