[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=554879#p554879:1e4ew4oy je napisao(la):
miki-nbgd » 26 Jul 2018 07:52 pm[/url]":1e4ew4oy]Spatio, evo dve predratne zgrade. Na stranu sto izgledaju skoro isto, ali ajde ti kao arhitekta, meni kao gradj.inz. objasni po cemu je ova arhitektura toliko bolja od modernizma sto se estetike tice. Ovakvih ili slicnih zgrada ima na stotine. Stanje (raspad) fasade nije toliko bitno.
Evo trudicu se da objasnim zasto mislim da su te zgrade bolje, sto urbanisticki sto estetski.
Dakle prvo urbanisticki:
Te zgrade su zamisljene da se grade na obodu bloka sa kalkanima na svakoj strani sto odmah omogucava buduci razvoj tog bloka. To znaci da kako vreme prolazi i pokaze se potreba za novim zgradama, tako se parcele popunjavaju jedna po jedna tako sto se nova zgrada nakaci na kalkan postojece zgrade i tako se polako blok popunjava.
To je vec orgomna prednost u odnosu na sistem otvorenih blokova Novog Beograda jer bukvalno ne omogucava da se blok popuni stihijski kao sto to rade na NBG.
Sto se tice estetike, ovde si uzeo primer Moderne iz 30ih koja od svih predratnih arhitektonskih stilova ima najsvedeniju ornamentiku jer kao prelomni stil izmedju ultra bogate secesije sa floralnim elementima i modernizma sa skroz minimalistickim pristupom volumena, Moderna se postavlja kao prelomni momenat u istoriju svetske arhitekture.
Ovaj primer sto si dao, istina je, nije nesto previse bogat sa ornamentikom kakvih divnih Art Deco zgrada ima ali moze se reci da sadrzi u sebi odredjene karakteristike Streamline Moderne pravca, a to su zaobljeni balkoni sa karakteristicnom horizontalnom linijom koja prati i zavrsava gornji deo balkona a isto tako u produzetku podvlaci donji deo Prozora.
Kod mnogih Moderni se nalazi ista takva linja iznad prozora koja na isti nacin stavlja u fokus te prozore. Postoje kod bogatijih primera zgrada iz 30ih reljefni elementi izmedju tih prozora koji prikazuju neku scenu, obicno neku musku ili zensku fuguru prikazanu u nekom antickom stilu.
Monumentalnost je ono sto karakterise te zgrade kao i tehnoloski napredak.
Teska metalna vrata sa hromiranim elementima i cesto stilizovana kvaka u vidu kruga ili polukruga, jedan ram obicno krazi ta ulazna vrata kao sto je slucaj na ovoj slici kako bi dodao na monumentalnosti i naznacio ulaz.
U tom ulazu se sigurno nalazi pod uradjen od mozaika kao i zidovi ulaza oblozeni mermerom a rukohvati stepenica su uradjeni sa horizontalnim metalnim elementima i drvenim rukodrzacem, poput onih koji postoje na kruzerima. Nema okruglih prozora koji podscaju na brodove ali u mnogim modernama ih ima.
Prizemlje te zgrade je tretirano kao postament sa horizontalinm fugama koji blagim ehom popunjavaju horizontalne elemente na balkonima i ispod prozora.
Ujedno se vidi da je prizemlje tretirano reljefno time sto se dobija efekat klesanih kamenih teskih blokova koji cine zidove tog istog prizemlja dodatno monumentaljnijim.
venac je tretiran minimalisticki sa jednom mini kapicom koja prati sirinu balkona, nema klasicnog krunisanja u vidu zubcaste krune.
U principu ovo je jako svedena moderna sa jako malo ornamentike ali ono sto proizilazi iz nje je tehnoloski modernizam, monumentalnost i stoicki masivni stas.
Svedena zgrada a koliko, detalja , mogao bi jos da napisem 3 strane o njoj.