Šta je novo?

Privatni prevoznici

Ako se dobro sećam, potez 600 ima oko 60-70 vozila? Na prošlom tenderu traženo je 340 vozila sve ukupno ali neka od njih su Lastina. Koliko nosi potez 700 i da li bi njegovom predajom GSP izgubio većinu od 50% angažovanih vozila u gradu? Oni su ranije davali oko 900 vozila i nije to lako stići mada čini mi se da je taj broj bio pre predaje poteza 500 i 600.

Super je što nabavljaju Mercedese a ni Cobre nisu loše pa gde god u Srbiji vozili.
 
S obzirom na to da je potez 600 sa 65 vozila koštao 65 miliona evra, ovde očekujemo ugovor od bar 200 miliona
 
Po mom mišljenju bilo bi mnogo pametnije dati linije 16, 17, 18, 23, 31, 65 i 95 Streli nego potez 700. Traže se sve zglobna vozila, Strela lepo uposli Conecte na njima a GSP-ovi BMCi će se lepo snaći na lakšim linijama poput poteza 100 i 700.

Ista logika kao kada su sve teške gradske linije pogona Kosmaj prešle u ruke privatnika što je omogućilo da se smanji pritisak na njega i da se on konsoliduje i danas je možda i najbolji. Da ne govorimo da su vozila tih privatnika tada i vozila Strele nebo i zemlja po kvalitetu.
 
I forsira se da idu prigradske linije sa dosta km Streli. Ja sam siguran da će napasti i potez 300 čim se proširi ceo Smederevski put, biće jako povoljno za njih, naročito linija 302
 
Otkud u Novi Sad?
Već dugo kruže priče da će se privatnici od 2024. uključiti u javni prevoz Novog Sada. Zvaničnu potvrdu sam dobio i u jednom privatnom razgovoru posle auto-moto berze u NS kada sam popričao sa jednim od čelnika JGSP-a. Tender će se najverovatnije raspisati u prvoj polovini godine, paket linija koji će ići privatniku se još ne zna ali idu priče da će ići ceo prigrad (oko 40ak linija).
 
Strela poručila 180 buseva, 120 Mercedesa i 60 Kobri.
Svaka čast za Strelce ;) ali po meni trebalo bi da poručuju isključivo MB Citaro obzirom da je to najpopularniji bus u Evropi. Kad pogledaš Budimpeštu, Zagreb ili Ljubljanu, najviše se Citaro vozi. Ja iako ne koristim GSP, pratim to, i kada na semaforu stanem pored Strelinog Citara, i ja se nekako lepše osećam što taj bus vidim u gradu umesto onih raspalih BMC-a, Akia i drugog đubreta.

E zbog ovoga sam ja na ulici, neće moći privatni biznis da se širi više.
A čekaj, bolje da GSP nabaljva BMC i ostale krševe, umesto Strela Citare?

Po mom mišljenju bilo bi mnogo pametnije dati linije 16, 17, 18, 23, 31, 65 i 95 Streli nego potez 700.
Slažem se, već 20 godina to su najbitnije linije u gradu. Dok sam bio student prešpartao sam grad u 16-ici, 95-ici, 18-ici... tada sam sanjao o normalnim busevima, mada u to vreme negde kada sam bio na drugoj ili trećoj godini faksa krenuli su oni niskopodni Ikarbusi, pa je deo gradskog prevoza makar vizuelno ličio na evropski, dok su to busevi bili novi.
 
Suština cele priče je sto pare očigledno postoje čim grad ima dovoljno novca da plati Streli uslugu prevoza... A Strela od tih para nabavi vozače iz Šri Lanke, da veće plate i njima i domaćim vozačima nego što su plate u GSPu, kupi zemljište za garažu i propratnu infrastrukturu, kupi kvalitetna vozila(što GSP ne čini a očigledno je mogao ali se na BMC može više ugraditi nego na Konektu.. ) i na sve to Strela i zaradi(što je na kraju krajeva možda i jedini motiv cele te priče)..

Takodje,po meni Streli nisu zanimljive gradske linije koje su opterećene i prolaze kroz velike gužve itd.. Poput 16, pogotovo 23 i 95..Na takvim linijama se vozila dodatno troše a njima je verujem cilj da što jeftinije prodju.

Pokupili su potez 600 koji je najlakši za vožnju, ravnica, bez uzbrdica, najopterecenija je 601 ali je i najjača po broju vozila.. Verujem da stranim vozačima uopšte nije bilo teško da nauče linije brzo i lako i da je to bio samo dodatni razlog da krenu od poteza 600..

Po meni je veoma realno da sledeći korak bude potez 700, koji će verovatno na istu foru predati kao 600..Naprave ga da bude prigradski na neku njihovu foru(na osnovu nekih statistika koliko se ljudi bavi poljoprivredom?), dodatni razlog za predaju će svakako biti nesposobnost pogona Zemun da obavlja sve polaske koji su predviđeni, loše stanje voznog parka itd, klasična priča koja je svima već dobro poznata..

Na to sve će još da predstave kako je GSP povećao svoj udeo u broju polazaka u podeli izmedju GSP i privatnika.. Jedino što će se smanjiti taj skup u odnosu na koji se gleda taj procenat... jer se iz tog velikog skupa izbacuju potezi 600 i 700 u tom nekom scenariju..


Zaključak ove priče je da bi GSP mogao i sam da radi dosta ovih stvari da tako vlasti odgovara... Ovako se ide korak po korak ka marginalizaciji GSPa..
Stvar koja me takodje nije najprijatnija je da Grad a i svi korisnici Strelinih usluga, pre svega mislim na potez 600, postaju direktno zavisni od te Strele koja može sutra da parkira vozila i kaže "e mi necemo da vozimo za te pare koliko nas plaćate po kilometru, poskupelo je gorivo, delovi itd".. Dakle drže neku vrstu monopola, pogotovo što svi znamo da jedino oni i GSP mogu da obave taj posao(održavanje poteza 600) a od toga zavisi baš veliki broj građana. Dodatna otežavajuca okolnost kog te verzije gde Strela u nekom trenutku može da stupi u "protest" je ta što GSP u tom nekom trenutku neće imati dovoljno vozila da pokrije sve linije obzirom da se planira neko sistematicno povlačenje i rashodovanje vozila u narednom periodu a zamena za ta vozila nema, kao ni vozača...

Izvinjavam se na dužem postu, al morao sam.. :sesir:
 
Strela potez 700 prebacuje*******u prigradski isto kao i potez 600, sakupljanjem podataka o kretanjima stanovništva u grad i broju ljudi koji se bavi poljoprivredom (naravno i da ne odgovara to, naštelovaće) i time imaju dovoljne razloge za takvu odluku.

Oni sa nabavkama neće stati, ide u tender za konzorcijum privatnika u aprilu 2024 tako da i tu očekujem da se ubace.
 
Нек им лепо онда дају и потезе 100, 300 и 500. Што да не и 400.
 
Na 300 i 400 se lome autobusi zbog silnih brda i generalno je teži teren, što bi održavanje napravilo dosta skupljim i za Strelu neisplativim.
 
Potez 300 nije toliko zahtevan, najveći problem predstavlja Smederevskj put gde se lome autobusi, ali kad ga urade ja pretpostavljam da će ga privatnici pikirati
 
Због чега иде тендер 2024. кад треба да буде годину дана касније?
 
Šapić je na instagramu napisao da privatnicima ističe ugovor za proleće sledeće godine, očigledno da je isti raskinut.
Screenshot_20231219_122834_Messenger.jpg
 
Значи да је раскинут прерано али ко ће плаћати пенале?
 
Ma to nije sporno, pitanje je samo da li je realno. Ja mislim da nije

A što da nije realno. GSP kupuje samo fiktivno, tj. ne kupuje GSP kao GSP ništa, već to čini Grad. Da Beograd želi da nabavlja kvalitetna vozila za svog javnog operatera, to bi i činio. Tender je tu najmanji problem. Grad, takođe, odlučuje šta će biti sa trolejbuskim podsistemom. GSP se tu ništa ne pita. Ja shvatam da dosta ljudi ne razume kako tačno stvari funkcionišu. Lepo napisaše pojedini forumaši šta sve ovo može doneti, mislim na onu lošu stranu. Neće se prevoz u Beogradu, vrlo verovatno, baš skroz privatizovati, al ovo direktno guranje na nameštene poslove jednog ubskog anonimusa, toliko je providno za svakoga ko je iole u toj materiji. Za njih se para ima, kao i radne snage koja ne zna ni dobar dan na srpskom da kaže. Verovatno su pod nekom radnom dozvolom, pošto državljani ove zemlje sigurno nisu. GSP neka kopa i dalje po presušenom domaćem bunaru radne snage. Ne plaća ni ta Strela svoje vozače nešto posebno više u odnosu na GSP. Nije stvar u tome, nego u izvoru snabdevanja. Koje su to pare ušle u Strelu, i ko to stoji iza nje, da se, do juče, lokalni prevoznik malenog Uba širi stotinama vozila u svega nekoliko godina. To interes grada Beograda teško da može da bude. GSP će biti dobar samo onoliko koliko to Gradu odgovara. Opet, pisao sam već da se to da videti i po trenutno vladajućoj strukturi iz Laste. Da su ti ljudi nešto znali, i radili u interesu firme, ne bi ni jedna Lasta danas bila tu gde jeste. No, to su i građani birali na ovim izborima. U principu, ako uspeju da opet da formiraju gradsku vlast, imaće sasvim dovoljno vremena da Strelu još debelo uvuku po svim većim gradovima u Srbiji. Ne može se baš u Beogradu raširiti tako brzo, a na uštrb GSP-a, koji je ipak velika firma još uvek.
 
Već dugo kruže priče da će se privatnici od 2024. uključiti u javni prevoz Novog Sada. Zvaničnu potvrdu sam dobio i u jednom privatnom razgovoru posle auto-moto berze u NS kada sam popričao sa jednim od čelnika JGSP-a. Tender će se najverovatnije raspisati u prvoj polovini godine, paket linija koji će ići privatniku se još ne zna ali idu priče da će ići ceo prigrad (oko 40ak linija).
A bilo je i vreme, budući da neka mesta ni posle kolapsa ATP Vojvodina do dana današnjeg nisu permanentno ušla u sistem. Štaviše Novi Sad je serijski ukidao ili isključivao iz sistema (predajom drugim prevoznicima) brojna mesta ne bi li sačuvao grad, čemu svedoče ogromne rupe u numeraciji prigradskih/međumesnih linija. Ako išta drugo manjak vozila im više neće biti dobar izgovor za širenje (vraćanje) mreže.

Interesantno da je Novi Sad žrtvovao prigrad zbog grada, a Beograd grad zbog prigrada. Oba su vremenom dovedena u pitanje. Obilo im se o glavu. Beograd ne samo što je kompromitovao pouzdanost i kapacitet na primarnoj gradskoj mreži već je vremenom i poteze počeo da predaje privatnicima, dok je Novi Sad srozao komfor zadržavanjem broja polazaka i pored povećanja patronaže - suprotno realnim potrebama. Ako ako, klupko lošeg upravljanja javnim prevozom se polako odmotava.

Pomenuto nažalost nije slučaj samo naša dva najveća grada. To je takoreći nacionalni problem. Čak i međunarodni, budući da upravo najveći gradovi sveta raspolažu najlošijim prevozom, posebno oni u zemljama u razvoju gde ili gusta šinska mreža nije dorasla obimu patronaže/mali kapacitet ili pate od nedovoljne pokrivenosti mreže kapacitetnih sistema. Pribegava se iznuđenim privremenim rešenjima poput LRT-a, BRT-a, "TRT"-a sve osim MRT-a iako isti u aglomeracijama te veličine treba da budu podrška a ne supstitucija poslednjeg.

Upravo na tom primeru loša saobraćajna politika Novog Sada i Beograda postaje vidljiva jer je prvi zanemario potencijal hipotetičkog NS voza do Beočina, Stepanovićeva i Beške, a drugi doveo u pitanje pogodnost BG voza, istovremeno prepustivši ostale skromnije sisteme posledicama neuravnoteženog razvoja.
 
Drago mi je zbog "700", i ti ljudi zaslužuju dobru prevozu uslugu, hlađenje leti, grejanje zimi i realizovane polaske.
S' obzirom koliko se godinama pate sa trulim SP Munze.

I mi sa "300" se nadamo jednog dana, biće bolje.
Sada je jako mračno, sa mukotrpnim čekanjem tamo i 'vamo.
Mada mogu misliti kako je onim ljudima što rade na drugoj strani grada a ne meni, što mi je posao blizu.
 
Mi ako ništa bar imamo novija vozila koja imaju klimu i grejanje, nas haos čeka kad Higeri budu počeli da propadaju, srecom pa ih Kosmaj još i sasvim dobro održava u odnosu na to koliko su loša vozila. Kod nekog privatnika bi se ovi Higeri bukvalno raspali, samo treba uporediti Kosmajeve Ik 112M koji su odlični i one M&M ove krševe koji se raspadaju
 
Često koristim streline 600 linije a ponekad i 860i. Dobro je samo to što su autobusi novi. Ubedljivo najgori i najbahatiji vozači ikada. Najviše aerodromske linije. Od toga da je većina isključena sa praćenja preko aplikacije do nenormalno brze i nebezbedne vožnje, o odnosu prema putnicima neću da komentarišem.
 
Vrh