Šta je novo?

Privatni prevoznici

Hahah klasika, neće da ga isključi da ne bi ostao bez satnice.

Screenshot_20240604_225811_Facebook.jpg
 
Glupo pitanje od mene, ali da li Strela uopšte ima dovoljno vozača da preuzme sve te poteze? Pretpostavljam da se njihove trenutne linije neće ukidati niti će oni biti zamenjeni drugim prevoznikom. Ali preuzimanje svih ovih poteza zahteva ogroman broj vozača - a šta eventualno zapošljavanje novih vozača znači, plašim se uopšte i da razmišljam. Ili nedovoljno iskustva, odnosno potpuno novi vozači autobusa, ili će opet biti dovođeni stranci.
Ih, pa bitangi i hohštaplera nikad više. Dosta već sedi za volanom ili radnim stolom kidajući i sebi i drugima preostale živce. Lako je naći radnika, ali teško kulturnog, vrednog i poštenog. Još teže pouzdanog kolegu.

Evo danas prvi put ušao u novi Conecto G na 601 (#70251) i dva stajališta (između Sava centra i Palate pravde) je bilo dovoljno da se pokači s mušterijom u praznom vozilu.

Od četvora vrata otvara samo ona na koja pritisneš stop, iako bi u slučaju postojanja pravila propisanog o strane grada (ne prevoznika) trebalo da stoji nalepnica iznad ili na vratima.

Jedna žena dotrčala do drugih vrata jer joj nije otvorio treća (jedan dečko joj reče da pritisne dugme ali nije stigla) i ovaj joj zalupi vrata pri pokušaju izlaska iz vozila. On nešto promrmlja, a ženi već prekipelo pa mu vikne da nismo mi na ti. Odgovorio je sa "e pa jesmo na ti". Ja pritisnuo, otvorio mi i bez problema.

Od putnika i očekuješ bezobrazluk koji možeš sankcionisati, nekada si i zaposlene mogao disciplinovati, međurim vozača više ne možeš ni birati ni nogirati. Ustvari ovo ti je primer kada iritiran stariji putnik nije kriv, ali zaposleni kojeg držiš kao malo vode na dlanu jeste drzak i to prema tvojim korisnicima.

Problem Strele je u tome što je (upravo zahvaljujući vezama s vlašću) najagresivnija pri ispunjavanju tenderskih uslova po svaku cenu. Srozaće kvalitet kadra samo da bi izbacila što više vozila na ulicu. Ovo je postalo evidentno i sa ostalim prevoznicima pa i GSP-om ali u manjoj meri. Jasno je da više ni prevoznicima ni gradu krajnji korisnik nije uopšte bitan. Treba se zapitati da li će se sutra uoči Ekspa tući i sa strancima, pljuvati ih, psovati ili će ipak bez obzira na sve usloviti osnovnu kulturu i minimalni prihvatljiv nivo discipline?

Pročitaj malo bolje, ne mora ako nije u mogucnosti i nema kapaciteta da preuzme te linije. Ako se to desi, onda će gsp morati da preda još dvocifrenih linija koje ima privatnicima i prvo mi na pamet padaju linije poput 70.
I nek preda ako je pretvore u zglob. Nek postave uslove. 70 prvu da maknu na aerodrom autoputem, izgrade okretnicu i novi montažni parking (za potrebe zaposlenih GSP/Laste) i pokriju je zglobnim Conectima.

Al neće ni Ikea da pogura. I bez okretnice mogu dve da se preklope, solo Conecto na postojećoj 70, zglobni na novoj 80 autoputem bez svraćanja do Kosmaja. Zglob ne samo što bi bio komotniji i pouzdaniji već bi bio i brži, a sve pri manjem potrebnom broju vozila prema kilometraži, uz manji radni kolektiv. Linije 17 i 18 bi bile značajno rasterećene. Treća opcija bi bila da se 38L produži do Ikee i Pogona NBG sa svraćanjem u Kosmaj koji bi zglobna 70 izostavljala. Numeracija bi bila rotirana (38L>38 i obrnuto). U tom bi slučaju izgubljen segment preuzela zglobna 74 sa koje bi kod Arene bilo moguće presedanje na solo 38 ili zglobnu 70.

Atina ima tri aerodromska zgloba, ekvivalent BG voza i još metro. Beograd nije Atina, ali to ne znači da ne može obezbediti jedan dijametralni zglob i jednu aerodromsku liniju gradske železnice bez metroa. Autobus bi ka Bubanj potoku postao suvišan samo u slučaju istočnog kraka ili jednog dana brzog metroa preko Bežanijske kose, a čak i tada bi bila opravdana neka zglobna da kažemo 656 tunelom ispod Ade ako aerodromski/obrenovački voz ode ka Pančevu. Autobus bi obezbedio direktnu ekspres vezu sa delovima grada omašenim direktnim aerodromskim vozom. Ko hoće nek preseda vozom (bez garamcije sedenja), ko želi da sedi ima ponuđen zglobni bus (za razliku od solo) dovoljno komotan za prtljag i slobodno sedište i ćao.

U slučaju da aerodromski dotegne samo do Novog Beograda, Prokopa ili Karaburme onda se opravdava i 696 do stanice Ovča preko Borče i Pupinovog mosta, T6 i dalje autoputem do aerodroma.

Bazelska aerodromska "pedesetica" je donedavno bila pokrivena Citarom G opremljenim i nosačima za prtljag:
innenraumaufnahme-mercedes-benz-citaro-g-477621.jpg


Nije bilo dovoljno pa su naručili i električne dvozglibe:
778139.bus.jpg-.jpg


To u Bazelu čije funkcionalno područje u tri države (ko pomene Pančevo ovo, Pazova ono može samo debelo da se obruka) broji 830 hiljada. Šta 50% veći Beograd treba da uradi u ovakvim uslovima? Da nastavi da udovoljava sindikatu GSP na štetu putnika? Ma beži. Dosta su nas jašili.
 
Vozio sam se zglobnim Conectom juče na 601 opet, iako nije najbolji bus, opet je avion u odnosu na Bmc, Akie, Cobre i ostale krševe. Razlika je od samog dizajna, pa do svega ostalog, vidi se jasna razlika u kvalitetu.
 
Ja iskreno, posle nekog vremena redovnog korišćenja, ne mislim da Conecto (iz ugla putnika) nešto posebno odskače od ostale turske polubraće. Nešto jeste bolje, nešto je gore. BMC recimo po meni ima bolje rešen enterijer, prostraniji je, posebno u prikolici koja je na Conectu baš nabudžena... Šipke su katastrofalno loše postavljene, posebno vodoravne, lupiš bukvalno glavom kad pokušaš da sedneš! Završna obrada je potpuno ista, trese, lupa, udara... Od Turaka možda jedino Otokar odskače...

Bolja su sedišta da, ali to je stvar naručioca... Lepi su na prvi pogled i lepi su dok su novi... ali raspašće se istom brzinom kao bilo koji Turčin... već se mogu videti delovi enterijera koji se polako odvaljuju... na žalost :(

Citaro jeste druga priča. Ali dokle god smo Srbistan kupovaćemo Turke...
 
Poslednja izmena:
Pogledaj starije Conecto u kako su dobro stanju posle godina rada u Streli, ali je činjenica da su te starije serije kvalitetnije.
 
Pogledaj iste te matore Conecte kako izgledaju posle 20 godina zlostavljanja u GSPu. :)

Sve si rekao, starija serija je bila nešto... ova nova nije ništa spec... autobus za treći svet...

Inače podsetiću vas da su i Japanci proizvedeni u Turskoj a kako su oni tek izgledali... danas se više ne prave tako... Na žalost, BMC, Cobra, Mercedes sve to isto... kažem mooooožda Otokar malčice odskače... ostalo je low cost...
 
Nisu ni 2017. ništa specijalno, skoro svi imaju milionsku kilometražu, iznutra raspadnuti, odrađuju ceo dan ali umeju nekad i da odsustvuju
 
Vozio sam se zglobnim Conectom juče na 601 opet, iako nije najbolji bus, opet je avion u odnosu na Bmc, Akie, Cobre i ostale krševe. Razlika je od samog dizajna, pa do svega ostalog, vidi se jasna razlika u kvalitetu.

Ja iskreno, posle nekog vremena redovnog korišćenja, ne mislim da Conecto (iz ugla putnika) nešto posebno odskače od ostale turske polubraće. Nešto jeste bolje, nešto je gore. BMC recimo po meni ima bolje rešen enterijer, prostraniji je, posebno u prikolici koja je na Conectu baš nabudžena... Šipke su katastrofalno loše postavljene, posebno vodoravne, lupiš bukvalno glavom kad pokušaš da sedneš! Završna obrada je potpuno ista, trese, lupa, udara... Od Turaka možda jedino Otokar odskače...

Bolja su sedišta da, ali to je stvar naručioca... Lepi su na prvi pogled i lepi su dok su novi... ali raspašće se istom brzinom kao bilo koji Turčin... već se mogu videti delovi enterijera koji se polako odvaljuju... na žalost :(

Citaro jeste druga priča. Ali dokle god smo Srbistan kupovaćemo Turke...
Ono što sam pomenuo zaista deluje strašno, međutim od toga može biti strašnija samo činjenica da je jedino što valja u jučerašnjoj priči bio sam autobus praktično neprimetan u zajedničkom voznom parku, i da ga je upravo ta omražena Strela i ponudila građanima u kolikom-tolikom broju (i solo, kamoli zglob).

Pa da vam se pridružim. Utisci su sledeći:

1. BMC bi se raspao do semafora pred Savskom ali Mečka poput skupljeg Citara standardno ne oseća kratere. Dakle po tome se ne razlikuje od njega ali primetno odskače od nazovi konkurencije.

2. Vrata nečujna i "glatka" (ne zapinjanju niti se vuku) nekoliko klasa ispred gomile (ne)konkurentnog krša.

3. Estetika (poput ravnih monoblok plafonskih panela) u ovom slučaju i nije od velike važnosti, međutim i dalje je neizostavan taj ukupan utisak najbliži Citaru. Nema dotičnih tačaka ni sa M.A.N-om iz turskog pogona, kamoli sa modelima lokalnih proizvođača. Može se reći da i pored svih nedostataka (da ne kažem progresivnog nazadovanja) novi Conecto ostavlja jasnu poruku na čijoj je osnovi.

4a. Enterijer jeste plastičan ali ipak samo blago krcka preko najvećih rupa, i to i pri brzini manje evidentno u zoni zgloba u odnosu na (sada) malo koji BMC koji jedva da kreće iz mesta bez pucketanja.

4b. Plitkotapacirana sedišta su za periurbane linije i kraće prigradske pun pogodak. Crni dezen sa crvenim akcentom je ok, mada bi bilo bolje da je podloga svetlija zbog prašine. Uz to zatvara enterijer budući da je i plastika tamnija nego kod BMC. Čistija je doduše pa se jedva i grafiti vide, kamoli otisci patika (mislim na plastiku zgloba iza "kontra" sedišta na drugoj osovini).

4c. Iako ni ja nisam oduševljen klasičnim "Citaro G-Urbino 18 IV" rasporedom s dva transverzalno postavljena sedišta levo iza zgloba moram priznati da ukoliko bi izbegli poređenje jabuka i pomorandži (dizela s u ovom slučaju tamnim rezervoarom i duplim sedištima i CNG bez rezervosra sa svetlim enterijerom i jednim longitudinalnim desno) Conecto G NGT bi nudio evidentno komotniji i efikasniji enterijer i sa jednim sedištem više od BMC. Uz to svetlija sedišta i kombinacija plastike izokrenula bi percepciju naizgled otvorenijeg svetlijeg (ali prljavijeg) prostora kod BMC-a.

S obzirom da gasni Mercedes umesto jednog sedišta uz vertikalni rezervoar kod dizela ima dva bez istog (i dva umesto jednog s obostranim praznim prostorom kod gasnog BMC), a za razliku od BMC umesto dva sedišta iza zadnjih vrata ima tri, sa jednim umesto dva na kutiji iza zloba levo ponudio bi tramvajski/italijanski 2+1 raspored pogodan za visoka opterećenja sa velikom razmenom putnika, a svakako bez gubitka sedišta u odnosu na BMC sa istim pogonom (14 sedišta).

Slika govori više od reči pa je dovoljno pogledati gasni Citaro u Tuluzu sa jednim sedištem više u zadnjem delu od GSP-ovog BMC-a (i to bez leve kutije koju ima Conecto):

^^^Mercedes nudi mali motor i skromne boce, ali Solaris nudi istu konfiguraciju sa istom autonomijom i parformansama kao BMC. Uz to je i jeftiniji od Citara, a ne previše skuplji u odnosu na Conecto. Nudi i klizna vrata za efikasniji pristup (posebno u kombinaciji s 2+1 rasporedom) što je slučaj sa evropskim Mercedesom, ali ne i sa turskim.

4d. Interesantno da su mi horizontalne šipke u ravni sa visokopodnim i starim Conectom delovale kao pun pogodak s obzirom na to da su na prijatnoj visini za prosečnog muškarca od 180cm.

4e. Ozbiljan ergonomski nedostatak predstavlja nepostojanje račvaste šipke na pristupnim stepenicama sedišta iza zadnjih vrata koja iz očiglednih razloga postoji kod Citara u Hamburgu na istoj šasiji sa istim motorom. Kod Strelinog Conecta postoji samo gornji deo vezan za "engine tower", a izostaje duži deo vezan za drugi stepenik. Prvi deo služi za pridržavanje pri stajanju na podu, a drugi sprečava ozbiljne povrede pri padu sa stepenica u slučaju naglog kočenja ili sudara (čitaj da izbegneš ušivanje i masnice). Gasna verzija nema ovaj problem budući da nema ni stepenice.

5. Vezano za donji stroj, možda grešim ali iz ugla putnika uzevši u obzir sve prethodno navedeno (na prvi pogled primetne karakteristike kompletnog proizvoda na šasiji, ne i same mehanike) ne bih mogao da očekujem išta lošije od M.A.N Lion's City modela iz pogona u Ankari.

Prava šteta da samo zbog toga što hibride potencira neka tamo "prgava opozicija" mister racionala Šapić ne uzima uobzir ni jeftin Mercedes, ni Solaris odličnog odnosa cene i kvaliteta. Neki privatnici su izgleda pametniji od stranačkih mozgova.
 
Lep je Citaro, ali MAN je MAN, najbolji bus u Gradu. Ni Cvrčko Cvrčimir mu ne može ništa.😎
 
Стрела се не разликује много од Банета, Лудака и компаније. То ће се видети кроз неколико година.
 
Како другачије да одговорим кад се стварно не зна?
 
Vrh