Vozio sam se zglobnim Conectom juče na 601 opet, iako nije najbolji bus, opet je avion u odnosu na Bmc, Akie, Cobre i ostale krševe. Razlika je od samog dizajna, pa do svega ostalog, vidi se jasna razlika u kvalitetu.
Ja iskreno, posle nekog vremena redovnog korišćenja, ne mislim da Conecto (iz ugla putnika) nešto posebno odskače od ostale turske polubraće. Nešto jeste bolje, nešto je gore. BMC recimo po meni ima bolje rešen enterijer, prostraniji je, posebno u prikolici koja je na Conectu baš nabudžena... Šipke su katastrofalno loše postavljene, posebno vodoravne, lupiš bukvalno glavom kad pokušaš da sedneš! Završna obrada je potpuno ista, trese, lupa, udara... Od Turaka možda jedino Otokar odskače...
Bolja su sedišta da, ali to je stvar naručioca... Lepi su na prvi pogled i lepi su dok su novi... ali raspašće se istom brzinom kao bilo koji Turčin... već se mogu videti delovi enterijera koji se polako odvaljuju... na žalost
Citaro jeste druga priča. Ali dokle god smo Srbistan kupovaćemo Turke...
Ono što sam pomenuo zaista deluje strašno, međutim od toga može biti strašnija samo činjenica da je jedino što valja u jučerašnjoj priči bio sam autobus praktično neprimetan u zajedničkom voznom parku, i da ga je upravo ta omražena Strela i ponudila građanima u kolikom-tolikom broju (i solo, kamoli zglob).
Pa da vam se pridružim. Utisci su sledeći:
1. BMC bi se raspao do semafora pred Savskom ali Mečka poput skupljeg Citara standardno ne oseća kratere. Dakle po tome se ne razlikuje od njega ali primetno odskače od nazovi konkurencije.
2. Vrata nečujna i "glatka" (ne zapinjanju niti se vuku) nekoliko klasa ispred gomile (ne)konkurentnog krša.
3. Estetika (poput ravnih monoblok plafonskih panela) u ovom slučaju i nije od velike važnosti, međutim i dalje je neizostavan taj ukupan utisak najbliži Citaru. Nema dotičnih tačaka ni sa M.A.N-om iz turskog pogona, kamoli sa modelima lokalnih proizvođača. Može se reći da i pored svih nedostataka (da ne kažem progresivnog nazadovanja) novi Conecto ostavlja jasnu poruku na čijoj je osnovi.
4a. Enterijer jeste plastičan ali ipak samo blago krcka preko najvećih rupa, i to i pri brzini manje evidentno u zoni zgloba u odnosu na (sada) malo koji BMC koji jedva da kreće iz mesta bez pucketanja.
4b. Plitkotapacirana sedišta su za periurbane linije i kraće prigradske pun pogodak. Crni dezen sa crvenim akcentom je ok, mada bi bilo bolje da je podloga svetlija zbog prašine. Uz to zatvara enterijer budući da je i plastika tamnija nego kod BMC. Čistija je doduše pa se jedva i grafiti vide, kamoli otisci patika (mislim na plastiku zgloba iza "kontra" sedišta na drugoj osovini).
4c. Iako ni ja nisam oduševljen klasičnim "Citaro G-Urbino 18 IV" rasporedom s dva transverzalno postavljena sedišta levo iza zgloba moram priznati da ukoliko bi izbegli poređenje jabuka i pomorandži (dizela s u ovom slučaju tamnim rezervoarom i duplim sedištima i CNG bez rezervosra sa svetlim enterijerom i jednim longitudinalnim desno) Conecto G NGT bi nudio evidentno komotniji i efikasniji enterijer i sa jednim sedištem više od BMC. Uz to svetlija sedišta i kombinacija plastike izokrenula bi percepciju naizgled otvorenijeg svetlijeg (ali prljavijeg) prostora kod BMC-a.
S obzirom da gasni Mercedes umesto jednog sedišta uz vertikalni rezervoar kod dizela ima dva bez istog (i dva umesto jednog s obostranim praznim prostorom kod gasnog BMC), a za razliku od BMC umesto dva sedišta iza zadnjih vrata ima tri, sa jednim umesto dva na kutiji iza zloba levo ponudio bi tramvajski/italijanski 2+1 raspored pogodan za visoka opterećenja sa velikom razmenom putnika, a svakako bez gubitka sedišta u odnosu na BMC sa istim pogonom (14 sedišta).
Slika govori više od reči pa je dovoljno pogledati gasni Citaro u Tuluzu sa jednim sedištem više u zadnjem delu od GSP-ovog BMC-a (i to bez leve kutije koju ima Conecto):
^^^Mercedes nudi mali motor i skromne boce, ali Solaris nudi istu konfiguraciju sa istom autonomijom i parformansama kao BMC. Uz to je i jeftiniji od Citara, a ne previše skuplji u odnosu na Conecto. Nudi i klizna vrata za efikasniji pristup (posebno u kombinaciji s 2+1 rasporedom) što je slučaj sa evropskim Mercedesom, ali ne i sa turskim.
4d. Interesantno da su mi horizontalne šipke u ravni sa visokopodnim i starim Conectom delovale kao pun pogodak s obzirom na to da su na prijatnoj visini za prosečnog muškarca od 180cm.
4e. Ozbiljan ergonomski nedostatak predstavlja nepostojanje račvaste šipke na pristupnim stepenicama sedišta iza zadnjih vrata koja iz očiglednih razloga postoji
kod Citara u Hamburgu na istoj šasiji sa istim motorom. Kod Strelinog Conecta postoji samo gornji deo vezan za "engine tower", a izostaje duži deo vezan za drugi stepenik. Prvi deo služi za pridržavanje pri stajanju na podu, a drugi sprečava ozbiljne povrede pri padu sa stepenica u slučaju naglog kočenja ili sudara (čitaj da izbegneš ušivanje i masnice). Gasna verzija nema ovaj problem budući da nema ni stepenice.
5. Vezano za donji stroj, možda grešim ali iz ugla putnika uzevši u obzir sve prethodno navedeno (na prvi pogled primetne karakteristike kompletnog proizvoda na šasiji, ne i same mehanike) ne bih mogao da očekujem išta lošije od M.A.N Lion's City modela iz pogona u Ankari.
Prava šteta da samo zbog toga što hibride potencira neka tamo "prgava opozicija" mister racionala Šapić ne uzima uobzir ni jeftin Mercedes, ni Solaris odličnog odnosa cene i kvaliteta. Neki privatnici su izgleda pametniji od stranačkih mozgova.