Šta je novo?

Privatni prevoznici

Samo naglasi Citaro, jer ovaj Conecto nije sjajan, na novim vozilima skripe paneli sto se ne dešava na starim Conecto koje ima Strela
 
Dosta je opao kvalitet u odnosu na one starije, ovo su stvari koje sam ja primetio u početku:

Škripanje panela od prvih dana, kao i otkazivanje vrata i učestalni kvarovi, nestajanje pritiska u vratima, harmonika se čuje od prvih dana, senzori crkavaju, daleko manji rezervoar tako da ne mogu da izdrže ceo dan na 860I na primer, od prvih dana im škripe kaiševi. Već su blago rastrešeni oni prvi koji su pušteni.

Videćemo kakvi će biti za dve-tri godine kada se razrade.
 
Ja kod turskih autobusa ne vidim te male bolesti već nekvalitetan krajnji proizvod sa dobrim motorom i menjačem. Do prve godine korišćenja su svi rastreseni ko da im je 10 godina. Trapovi lupaju, enterijer klapara. Podpomognuto sa našim neodrzavanjem dobija se odlična kombinacija.



Takva situacija nikad ne bi mogla da se dogodni sa Solarisom, Manom, Mercedesom.... Oni imaju dečije bolesti, ali ne i sistematske

Kad pričamo o dečijim bolestima pod tim podrazumevamo samo anomalije na početku eksploatacije. Hoću reći da nije tragedija kad stane i potpuno nov bus, ako pali greške itd. Sistemski problemi su nešto drugo, odnosno sve ona mane koje neko vozilo prate tokom cele eksploatacije. Ja ne bi sve "Turke" trpao u taj koš loših vozila. Nikako nisu svi isti. A i veliki su imali kroz neke serije i te kako sistemskih grešaka. Niko nije nepogrešiv. No, svakako su u većini dosta bolji po ukupnom kvalitetu od većine autobusa proizvodnih u Turskoj. Tu je malo i stvar cene i tržišta koje se cilja. Jedan Mercedes ima i Citara i Conecta. Nisu baš potpuno isti.
 
Dečije bolesti se javljaju i na Štadlerovom vozu koji košta više miliona evra, pobrljave vrata, displej, greška pri probi kočnica itd....
Dođe informatičar, otkloni i bude sve OK, tako da je sve to normalno u početku.

Busevi su nikada komplikovaniji kao sada, sa dosta elektronike, senzora i greške se dešavaju.
 
Dečije bolesti se javljaju i na Štadlerovom vozu koji košta više miliona evra, pobrljave vrata, displej, greška pri probi kočnica itd....
Dođe informatičar, otkloni i bude sve OK, tako da je sve to normalno u početku.

Busevi su nikada komplikovaniji kao sada, sa dosta elektronike, senzora i greške se dešavaju.
Istina, ali nivo kvaliteta je zabrinjavajući.
Svaka sledeća serija bude lošija, umesto suprotno.

Ja se iskreno brinem za ovu sledeću nabavku 😱
 
Lim na vratima koji seče obuću putnicima nije dečja bolest.
Visoko postavljeni rukohvati, i nedostatak vertikalnih na nekim mestima u vozilu nisu dečja bolest.
Isti rukohvati od klizavog golog metala nisu dečja bolest (već duže vreme tupsoni iz Azije prave i isporučuju takve rukohvate u autobusima).
Predugačko rastojanje između 2. i 3. vrata (gde u zglobnim vozilima nastaju najveće gužve) nisu dečja bolest.
Tesni prolazi nisu dečja bolest.
Manjak otvorenog prostora kod 2. pa i 3. vrata (za kolica i stajanje) nije dečja bolest.

Hajde da ne relativizujemo stvari i hajde da se ne tešimo da nismo kupili višak sa lagera jednog trećerazrednog proizvođača, i to najverovatnije samo zbog ugradnji domaćih posredničkih bitangi i zbog ucene jednog diktatora iz Istanbula (da nam prevede struju iz Azerbejdžana).
 
Poslednja izmena:
Niko ne spori da je u pitanju proizvod nižeg kvaliteta, ja sam se samo nadovezao na priču oko toga zašto je bilo toliko pokvarenih BMC autobusa pored druma prvih dana.
 
Čini mi se da nam i u javnosti opada kriterijum za kvalitet. Pre 15 godina kada su dominantni bili domaći autobusi, svi su se žalili na kvalitet izrade koji je bio osrednji. Svi su ih poredili za uvoznim busevima zapadne proizvodnje koji su bili evudentno kvalitetniji.
U međuvremenu domaće fabrike su zatvorene a mi smo prešli na uvozne autobuse koji su očigledno isti ili čak gori od domaćih autobusa i odjednom je to korektno.
 
jel je conecto 70256 premijera na 611 ili ne? Inače po meni su novi conecti sasvim ok. Ako izuzmemo zveckanje (mada kakvi su putevi i nečudi) stvarno su udobni i tihi.
 
Radi on već neko vreme, poslednji koji je izašao je 70273 na 601. Trebaju još dva da izađu i to je to. Uskoro trebamo očekivati i onih 20 solo conecata da izađu umesto Citara i nekih Cobri koje će u Kragujevac.
 
Na 611 je stavljeno zglobova koliko je potrebno, te jedan zglob radi na polasku koji je za solo. Vozači sa 70207 su odlučili da će da ga zadrže do odlaska u Kragujevac, te je on zato tu. Kada pređe u Kragujevac dobiće nekog zgloba koji je već na toj liniji, a njega će zameniti neki solo. Ta dva su za 601 namenjeni.
 
Niko i ne kaže da su autobusi BMC-a sjajni, al prosto ne treba sve autobuse iz Turske trpati u isti koš, a i bilo je reči o dečijim bolestima, a ne o nedostacima generalno gledano. Odavno sam pisao da u GSP ne dolaze ništa posebno bolji autobusi od onih iz Ikarbusa od 2015 godine na ovamo, al to ne znači da nema boljih autobusa iz te iste Turske. Da se ne lažemo, njihova industrija je daleko ozbiljnija zadnjih deset i više godina, nego li naša od raspada Jugoslavije do danas. Nema ni jednog većeg sajma u Evropi, a da "Turci" masovno ne izlažu svoje proizvode, i to ne samo gotove, već i čitave asortimane iz prateće industrije. Nisu ni "Kinezi" ono što su nekada bili, i to je prosto činjenica. Takođe, i sam sam dosta branio taj isti Ikarbus, i to po osnovu baš loše situacije sa domaćim kooperantima. Uvozilo se jedno 80% delova, i to većinom iz Turske opet. Nažalost, ne od onih boljih. Opet cena i smešna "serijska" proizvodnja. Dal je i u datim uslovima Ikarbus mogao i bolje, pa možda, al puno bolje svakako ne. Mnogo toga je tu nedostajalo. Ni Otokar nije postao solidan preko noći, i odmah po dolasku kod nas, prvo u Lastu, pokazao se dosta boljim od Ikarbusa, i to je činjenica. No, sa parama i dostupnim delovima, i na kraju i dostupnom kvalifikovanom radnom snagom, sve je mnogo lakše. Neobus je možda obećavao i malo više, al daleko su i njihovi autobusi bili od originalnog Volvoa. Nije tu bilo reči o licencnoj proizvodnji, već o istom slučaju proizvodnje i LE-a u Ikarbusu. Imali su pravo da stave logo i to je to. Znači svakako, al nikako nije dokaz kvaliteta na istom nivou. Na kraju krajeva, samo uporediti niskopodne Neobuse sa original Volvo-ima 7700, koji su igrom slučaja završili u Novom Sadu, pa se lako da shvatiti da su to dva različita sveta. Ne znam da je i jedan od njihovih, popularno zvanih, ćubana preživeo. Pa više su hvalili 201-ice iz zadnje serije nego njih. FAP od raspada Jugoslavije nisam ni smatrao ozbiljnijim proizvođačem autobusa. Šasije su i umeli da sastave, al ceo proizvod im je bio sve, samo ne za ponos i diku. Žao mi je stvarno domaće industrije. Bilo je tu mnogo manjkavosti, al barem smo nešto pokušavali da napravimo. Nismo dobili ne znam šta sa svim ovim šarenišem na ulicama, al Turska ipak fino sazreva kroz Otokar, Isuzu i Temsu. Uz daleko bolje uslove, dolaze i bolja vozila. Dal mi je drago što imamo invaziju njihovih vozila kod nas, nikako, al da jesmo dobili bolja vozila u nekim slučajevima od Ikarbusa, jesmo i u to sumnje nema. Ne mi kao GSP, nego govorim uopšte, misleći prevashodno na par pre pomenutih proizvođača. No, opet bi daleko pre voleo da vidim bilo šta drugo od onih vodećih imena autobuske industrije. Da je bilo malo pameti, ovde bi dominirali autobusi kao u jednom Beču, Budimpešti, pa i Zagrebu što da ne, a Ikarbus ili Neobus bi dolazili u manjim serijama kao dopuna, uz, moguće, priliku da postanu bolji. Al naše tržište je kilavo samo po sebi, mali smo i to je to. Česi su tu neki izuzetak u Evropi. Imaju dosta dobra vozila i iz uvoza, al neguju i jedan SOR, koji možda ne pravi lepe autobuse sa dizajnerske tačke gledišta, al svakako vrlo solidne i upotrebljive. Mi nismo kao oni, nažalost.
 
Nema potrebe da Srbija uvozi poluproizvode iz Azije dokle god su joj Evropski proizvođači na pljuvometar.

Zbog slepačke politike, sedenja na 4 stolice (EU, SAD, RF, PRC) i življenja od donacija i/ili buvljaka, imamo danas šarenije vozne parkove nego neke zemlje u periodu obnove posle Drugog svetskog rata (kad je bilo daj šta daš odakle god). To ne važi samo za JGP, nego i sa Vatrogascima je npr ista situacija. Donacija ova, donacija ona, višak odavde, rasprodaja sa buvljaka odande...

Jedni Nemci furaju Poljske Solarise, Nemci koji su dedovi motorizacije i automobilizma, pa im nije ispod časti da kupe od Poljaka. I mada mi nismo toliko blizu Poljskoj kao Nemci, nismo ni toliko daleko pa da kupujemo od Turaka, Kineza, Rusa...

Nego tako je to kad imaš državu koju vode slepci i ponavljači. Pa se za jednu nabavku (Higere) pita jedan ostrašćeni butthurt gremlin koji iz inata nije hteo Solarise pa zato uzme Higere preko partijsko-rođačke firme u kući podno Prokopa. I kada se za drugu nabavku uzimaju viškovi iz Turske koje nam je nametnuo tamošnji diktator, a došli smo u tu situaciju zato što je domaće krme uništilo energetski sektor pa smo morali, mi, zemlja od 6 miliona na X reka i nalazišta uglja, da uvozimo struju, a ta struja ide preko njegove teritorije. No dobro, to je d(r)uga priča. Samo kažem kako sami sebe ubacujemo u neke probleme.

Sve u svemu, dokle god je Evropskih proizvođača (i naravno, dok su oni voljni/sposobni da sa nama trguju), Srbija treba od njih da pazari što više. Iz mnogo razloga. I da se ide na određeni stepen uniformnosti i standardizacije, a ne da se sve iz temelja menja i pretumbava svakih 10ak godina.
 
Liaz je nešto najbolje ikad! :D
Realno, koji još autobus ima ovako nešto?
liaz-libela-gif.137971
 
@Bender Rodriguez
Znaš i sam da nabavke vozila ne funkcionišu po principima uzimanja najlogočnijeg i najbližeg najboljem rešenju, ne samo kod nas, nego apsolutno svuda u svetu. Slažem se ja sa tobom. Nema ničeg spornog tu, al prosto to tako ne funkcioniše. Nemačka kako gde, kupuje sve i svašta kao i svi drugi. Sem MAN-a ništa ne bi smelo da priđe Minhenu, možda i zbog neke tradicije, sem Mercedesa Štugartu, pa onda jednom Berlinu ništa drugo sem autobusa ova dva pre pomenuta proizvođača. U praksi, kupuju oni i Solarise, isto kao i Poljaci Manove, Mercedese, Scania-ije i ostalo, al na kraju uvlače se svuda i Kinezi i Turci, ne baš u malom broju. BYD je dosta prisutan, a Higer ode i do skandivaskih zemalja. Kod nas je problem što smo otišli u neku drugu krajnost, pa imamo dominaciju vozila sa Istoka. Malo politika sa svojim dilovima, malo to što smo realno smešno tržište da se iko posebno bori za njega, a još smo izgubili i ono malo od sopstvene proizvodnje. Hoću reći da nigde te nabavke vozila nisu idealne, i kako već rekoh najlogičnije. Ima raznih dilova svuda po Evropi. Nisu ni tamo bez nameštenih tendera i nekih "viših" interesa. Jednoj Nemačkoj sigurno Solaris ne treba, kao ni Švedskoj Man da dominira Stokholmom. Prosto, kupuje se svuda šareno, nigde to nije nešto posebno unifikovano. Češka je redak primer forsiranja svojih proizvoda, uz relativno kontrolisani uvoz. Al lako je njima kad imaju i ogromnu IVECO fabriku na mestu nekadašnje Karose. Mi smo takvu priliku, nažalost, ispustili sa Neobusom i Ikarbusom.
 
5256 je po meni bio odličan, naročito Sagini koji su slobodno mogu da kažem bolji od Cobri koje sad imaju, odradili su 10 godina lagano i mogli su bar još 5 bez problema.
 
Nema potrebe da Srbija uvozi poluproizvode iz Azije dokle god su joj Evropski proizvođači na pljuvometar.

Zbog slepačke politike, sedenja na 4 stolice (EU, SAD, RF, PRC) i življenja od donacija i/ili buvljaka, imamo danas šarenije vozne parkove nego neke zemlje u periodu obnove posle Drugog svetskog rata (kad je bilo daj šta daš odakle god). To ne važi samo za JGP, nego i sa Vatrogascima je npr ista situacija. Donacija ova, donacija ona, višak odavde, rasprodaja sa buvljaka odande...

Jedni Nemci furaju Poljske Solarise, Nemci koji su dedovi motorizacije i automobilizma, pa im nije ispod časti da kupe od Poljaka. I mada mi nismo toliko blizu Poljskoj kao Nemci, nismo ni toliko daleko pa da kupujemo od Turaka, Kineza, Rusa...

Nego tako je to kad imaš državu koju vode slepci i ponavljači. Pa se za jednu nabavku (Higere) pita jedan ostrašćeni butthurt gremlin koji iz inata nije hteo Solarise pa zato uzme Higere preko partijsko-rođačke firme u kući podno Prokopa. I kada se za drugu nabavku uzimaju viškovi iz Turske koje nam je nametnuo tamošnji diktator, a došli smo u tu situaciju zato što je domaće krme uništilo energetski sektor pa smo morali, mi, zemlja od 6 miliona na X reka i nalazišta uglja, da uvozimo struju, a ta struja ide preko njegove teritorije. No dobro, to je d(r)uga priča. Samo kažem kako sami sebe ubacujemo u neke probleme.

Sve u svemu, dokle god je Evropskih proizvođača (i naravno, dok su oni voljni/sposobni da sa nama trguju), Srbija treba od njih da pazari što više. Iz mnogo razloga. I da se ide na određeni stepen uniformnosti i standardizacije, a ne da se sve iz temelja menja i pretumbava svakih 10ak godina.
Još su tu Škoda, Vdl, Sor, Scania, Iveco, Volvo i sigurno ih ima još, a bilo šta od toga da su uzeli bi mogli iole pristojno da se vozimo. Ali kad prosečnog građanina ne zanima da li ga vozi Higer, Bmc i Akia, ili Citaro i Solaris, što bi zanimalo vlast
 
Ja i upoređujem turske i kineske autobuse sa naših ulica, nisam generalno pričao šta sve oni imaju na tržištu. Nisam ni malo oduševljen.

A kad pomenu FAP, on je počeo da pravi autobuse upravo sa raspadom SFRJ, radije je bio kooperant ostalim karosernicama na čijim šasijama ili autobuskim setovima su se karoserirali autobusi. Samostalna autobuska karoserija nastala je silom prilika, raspadom korporacija i napuštanjem FAS i TAZ programa. Iako je 537 bio daleko od ozbiljnog autobusa, bio je jedini gotovo kompletan domaći proizvod. Sve sem motora moglo se proizvesti u Priboju. Tj sve se i dalje proizvodi samo je pogon autobusa ugašen.
Neću pominjati niskopodni 547 koji je napravljen samo u JEDNOM primerku, sa svim svojim bolestima prototipa odradio ceo radni vek u Transproduktu koji je generalno bio zadovoljan. Ceo taj program je prekinut političkim pritiskom iako je prototip prošao homologaciju i bio spreman za serijsku proizvodnju.
 
To za FAP si u pravu. Poznata mi je njihova istorija proizvodnje poprilično. Ma mislim šta znači i domaći proizvod. A537 jeste imao malo više delova iz svoje proizvodnje, a po staroj licenci, uključujući tu i osovine sa upravljačkim sistemom. Ostalo je slično kao i kod Ikarbusa. Na menjač si zaboravio😁 Al kao što i sam kažeš, daleko je o to bilo od ozbiljnog autobusa. Za skoro 20 godina proizvodnje, napravljen je u smešno malom broju primeraka.

A od "Turaka" mi faktički nemamo samo autobuse Karsana, ako se ne varam. Mislim od tih većih proizvođača. Ja baš i pričam da nikako nisu svi ispod nekog proseka, čak ga malo i prelaze. Pričamo o ukupnom kvalitetu. Voze kod nas i Otokari i Anadolu Isuzu, a treba tu pomenuti Temsu sa dosta dobrim autobusima GT klase. Ne uvozimo baš samo loša vozila, da tako kažem.

@Vinča307
E mogli su uzeti, al nisu. Jednostavno, politika nam je vrlo kompleksna i korumpirana, a opet da ponovim, i da smo realno nebitno tržište što se autobusa tiče. Da smo deo EU, već bi bilo drugačije. Naravno da sem Solarisa ima tu još puno, i više nego korektnih proizvođača. Samo Škoda ne radi dizel autobuse koliko znam, a na Volvo može da se zaboravi i to duži niz godina, sem ako se želi čist električar ili eventualno hibrid. Al dobro, to si i ovako naveo kao primere samo.
 
Pravljeni su autobusi u Priboju pre podele rada u okviru Fap-Famos koncerna.
Uspostavljanjem FFB, prestaju, a onda, silom prilika kreću u obnovu i pravljenje nadgradnji za šasije.
A šta je sve u Priboju i Prijepolju proizvođeno da bi se ugradilo u fapove, mnogi nisu ni svesni, kao ni toga da su neki delovi išli pod MB znakom i na prvu ugradnju kod njih - diferencijali, doboši, felne...
Nikada, koliko god procenata da je Zastava osvojila komponenti za neko svoje vozilo, ta proizvodnja nije bilo tako skoncentrisana na mali prostor, kao što je to bilo u Priboju.
I, onda kad je sve prslo, zamiru uz proizvednju i ta mesta koja su se i rszvila zahvljujući Fapu
 
Prvi samostali autbus iz FAPa je za čačanski autoprevoz 1995.godine. FAP A 537 Euro 2. To je gruba kopija Mercedesa O405. Karosernica pre nije postojala u Priboju.
FFB je bio FAP, FAMOS, SANOS i FAS. Van korporacije karoserije su radili Ikarbus, Neobus, Ljubljana, Split, Sarajevo.... bilo mnogo tih karosernica nekad. Neobus je do zadnjeg dana sarađivao sa FAP, čak su bili i deo posleratnog FFB komerca.

@Kesha Manuelni menjač do 800nM momenta je naš domaći, to je Fap uspeo osvojiti za vreme sankcija na osnovu dokumentacije iz bivšeg FFB, jer su se menjači izvorno proizvodili u FAMOSU.
 
A od "Turaka" mi faktički nemamo samo autobuse Karsana, ako se ne varam.
Imala je Lasta ranije njihove minibuse modela J10 (garažni 7650 je poslednji bio), ali ne postoji u našoj državi uvoznik za Karsan, te ih nećemo ni gledati. Inače su vodeći turski proizvođač električnih autobusa, što bi bilo zanimljivo videti kao konkurenciju Higera i Otokara kod nas.
 
Vrh