Šta je novo?

Privatni prevoznici

Pitanje za sve:

Juče se mislim nešto, i setim se Roma koji ovde i dalje masovno drage volje prihvataju slabo plaćene ILI teške poslove. Kako to da njih nema više po JGPu?
Namerno kažem baš Romi, jer mislim na onaj normalni i radan deo te populacije, ne na ciganske divljake, prosjake i muljatore.
Odakle romu, koji radi slabo plaćen posao, oko 4000e koliko treba od B do D kategorije (i licenca)?
A pritom dođeš, radiš u gradskom prevozu za 600-700e prosek.
Nije problem u tome što nema zaintresovanih za vožnju, problem je što je došlo na naplatu dugogodišnje iživljavanje poslodavaca, loši uslovi rada, a samim tim i očajna politika i očajni zakoni koji uopšte ne prate tržište i aktuelnosti.
 
Zar nije nedavno bilo pisano, pa čak i okačen plakat, da neke firme pružaju obuku za džabe, samo ako osoba pristane da se obaveže ugovorom kod njih na neki broj godina?
 
Plaćena je obuka sa "C" na "D", to mu dođe dokvalifikacija.
Čak ni Romi nisu ludi da se obavežu na 24-36 meseci za "završavanje" kategorije, jer je praksa da se na ugovorcima iživljavaju, daju ono što niko neće da vozi i slično.
Kao što rekoh, došlo je višegodišnje "digneš kamen, dva vozača traže posao" na naplatu.
Ipak, ni postojeći kadar nema neke zavidne uslove, teško je ostvarenje prava na odmor, godišnji, bolovanja, jer nema ko da radi.
 
Odakle romu, koji radi slabo plaćen posao, oko 4000e koliko treba od B do D kategorije (i licenca)?
A pritom dođeš, radiš u gradskom prevozu za 600-700e prosek.
Nije problem u tome što nema zaintresovanih za vožnju, problem je što je došlo na naplatu dugogodišnje iživljavanje poslodavaca, loši uslovi rada, a samim tim i očajna politika i očajni zakoni koji uopšte ne prate tržište i aktuelnosti.
Ne vrtim djevrek odavno pa nisam u materiji,da li je moguce da treba toliko novaca da bi dosao do 'D'kategorije. Skoro k'o da polazes za Boeing 😵‍💫
 
Odakle romu, koji radi slabo plaćen posao, oko 4000e koliko treba od B do D kategorije (i licenca)?
A pritom dođeš, radiš u gradskom prevozu za 600-700e prosek.
Nije problem u tome što nema zaintresovanih za vožnju, problem je što je došlo na naplatu dugogodišnje iživljavanje poslodavaca, loši uslovi rada, a samim tim i očajna politika i očajni zakoni koji uopšte ne prate tržište i aktuelnosti.
Намеће се једно кључно питање: Чему служе средње стручне саобраћајне и техничке школе, ако ми немамо, не само возаче, већ и друге профиле који су нам неопходни?

Некада су ученици средњих саобраћајних и сличних школа били плански обучавани и школовани за рад у неком од предузећа. Колико видим, постоји још увек средња ГСП школа у Београду.


Поред ње, постоји и средња саобраћајна школа у Земуну.


Други градови исто имају средње школе за образовање саобраћајног кадра, а возача наводно нигде. Толике ауто школе по Србији и опет нема некога да вози.
 
Srednje saobraćajne škole fabrikuju vozače C kategorije i u okviru dokvalifikacije, vozače specijaliste (za specijalna vozila, poput sanitetskih, vatrogasnih i sličnih).
Međutim, kada učenik izađe iz škole, ima 18-19 godina, a puna C kategorija sa regularnom dozvolom mu se priznaje tek sa 21 godinom. Do tada, mnogi zaposlenje pronađu na drugoj strani. Kada požele D kategoriju, potrebne su im 24 godine života i oko 650€, s tim što tek mali broj auto škola ima uslove za D. To onda podrazumeva odlaske u neka mesta udaljena i po više desetina km.
Ako je dozvolu stekao posle kraja 2019.mora da prođe i osnovnu CPC obuku od 140 časova i još 35 za D. Koliko to košta, ne znam, ali ne verujem da je čas ispod 1000 dinara, pa računajte. Znači, sa na D traži oko 2k € i mnogo vremena. A za mnoge, u manjim mestima, to znači i gubitak više radnih dana i odlaske u veća mesta. Za moj kraj (Užice) znam da se CPC seminari organizuju u Čačku. Do skoro se i D kategorija mogla polagati tek tamo, a od nedavno i jedna aš ima D.
Zato je blokirana proizvodnja novih vozača.
Poslednja godišta koja su regularno služila vojsku i tamo dobijala kategorije su 1979/1980. Ti ljudi sada imaju preko 40 godina i odavno rešen posao i vrlo malo motiva da ulažu nekoliko stotina hiljada dinara u prekvalifikaciju, jer ih i na novom poslu ne lekaju sjajni uslovi: suočiće se sa gazdama koji ih terati da muljaju sa tahografima, neće biti adekvatno plaćeni. U unutrašnjosti se još nije osetio nedostatak vozača D jer su se uglavnom raspala nekadašnja autobuska preduzeća, u novonastalim firmama manja je potražnja, tako da ih još ima. E, kad i tu zafali, a to će biti uskoro, moraće i poslodavci da odreše kesu i da počnu u potpunosti da poštuju i vozača i zakon.
 
Srednje saobraćajne škole fabrikuju vozače C kategorije i u okviru dokvalifikacije, vozače specijaliste (za specijalna vozila, poput sanitetskih, vatrogasnih i sličnih).
Međutim, kada učenik izađe iz škole, ima 18-19 godina, a puna C kategorija sa regularnom dozvolom mu se priznaje tek sa 21 godinom. Do tada, mnogi zaposlenje pronađu na drugoj strani. Kada požele D kategoriju, potrebne su im 24 godine života i oko 650€, s tim što tek mali broj auto škola ima uslove za D. To onda podrazumeva odlaske u neka mesta udaljena i po više desetina km.
Ako je dozvolu stekao posle kraja 2019.mora da prođe i osnovnu CPC obuku od 140 časova i još 35 za D. Koliko to košta, ne znam, ali ne verujem da je čas ispod 1000 dinara, pa računajte. Znači, sa na D traži oko 2k € i mnogo vremena. A za mnoge, u manjim mestima, to znači i gubitak više radnih dana i odlaske u veća mesta. Za moj kraj (Užice) znam da se CPC seminari organizuju u Čačku. Do skoro se i D kategorija mogla polagati tek tamo, a od nedavno i jedna aš ima D.
Zato je blokirana proizvodnja novih vozača.
Poslednja godišta koja su regularno služila vojsku i tamo dobijala kategorije su 1979/1980. Ti ljudi sada imaju preko 40 godina i odavno rešen posao i vrlo malo motiva da ulažu nekoliko stotina hiljada dinara u prekvalifikaciju, jer ih i na novom poslu ne lekaju sjajni uslovi: suočiće se sa gazdama koji ih terati da muljaju sa tahografima, neće biti adekvatno plaćeni. U unutrašnjosti se još nije osetio nedostatak vozača D jer su se uglavnom raspala nekadašnja autobuska preduzeća, u novonastalim firmama manja je potražnja, tako da ih još ima. E, kad i tu zafali, a to će biti uskoro, moraće i poslodavci da odreše kesu i da počnu u potpunosti da poštuju i vozača i zakon.
Свеједно постоје школе које обучавају возаче за Б и Ц категорију, што је пут ка Д категорији. Тим људима треба дати да раде у струци и омогућити им да дођу до дозволе некако. Држава улаже у њихово школовање и довођење на категорију Б и Ц. Може да уложи још мало и да реши проблем.

Што се услова рада тиче, опет се треба запитати зашто држава не контролише аутопревознике? Зашто инспекција и саобраћајна полиција не раде свој посао? Приватник може да крши закон, али ко му то омогућава?
 
Pošto idem na seminare periodične obuke, to je godišnje 11500. To je dobra stvar, a loša, ljudi koji su polagali nakon decembra 2019 moraju da daju 145000 za C kat i to je cena pre pola godine.
 
Što više slušam ljude koji trenutno polažu, kao i ljude koji su u saobraćajnim vodama, kao i ljude ovde koji rade sa ili su i sami (profesionalni) vozači, to više potvrđujem sebi da je cela šarada oko novih modela obuke, novih podela kategorija i novih kriterijuma i cenovnika za polaganje čista pljačka bez ikakvog realnog boljitka i promene na terenu.
 
Pa niko ne sagledava problem u celini i ne bavi se funkcionalnošću sistema. Svi se bavw sammo svojim segmentom. A celu priču zakomplikovala je ABS koja je stavila šapu na mnoge poslove i sve debelo naplatila
 
Jutros u SRAT plus Alvirović šatro pravi debatu sa predstavnicima auto škola a u stvari mu svako drugo pitanje postavljeno tako da ih indirektno podržava i opravdava.
Da ne prepričavam ovako, ko hoće neka premota i baci pogled ili neka sačeka YT snimak. Sve u svemu, zaključak cele priče: država brine i razume, zato stavlja ovako ''''nisku'''' cenu, ne može niže jer ''izgubio bi se kvalitet vozača'' . Kvalitet vozača! :LOL: U Srbiji! :LOL: (mislim na vozače automobila)
 
Da, jedan od predstavnika auto škola je rekao da se mnoge škole odriču obuke za neke kategorije, te da je za C ostalo samo 4 škole u Srbiji. Ako se dobro sećam izjave.

Ja naravno razumem i njih, kao što mi kao potrošači (obični smrtnici) moramo da objašnjavamo državi i Vladi da se ne može živeti od minimalca i koji su sve skriveni troškovi koje oni ignorišu, tako isto i auto škole sigurno imaju svoje troškove koje isprva ne deluju značajno a zapravo se nagomilaju samo tako. Tako da razumem ja i njih. Ali sam kivan na sistem u globalu, u kome učestvuju i oni i Vlada i onaj famozni Komitet za bezbednost i svi ostali. Jer se stiče utisak da je obuka za vožnju obuka pilota. A na ulicama je sve više i više debila, bezakonja i haosa.
 
Sam sistem obuke po sebi nije problem. Ispiti su stvarno rigorozni. Međutim, šta znači da nas 7 ima fer i rigorozan ispit (čak i namerno obore), kad će 8. da ima vezu i prođe (a možda je objektivno lošiji od drugih 7).
 
I to sto kazes a mislim i na neke propise, znakove i prakse koje se drve tamo u teoriji a u realnosti se uopste ne primenjuju.

Takodje se pitam (posto sam ja polagao pre vise od 10 godina) da li ih, i koliko, uce nekim prakticnim stvarima i situacijama koje se desavaju na terenu. Npr kad zaobilazis autobus koji stoji, uvek uspori; ne stupaj na raskrsnicu (bilo koju) ako se kolona ispred ne pomera, ako vidis da stoji crveno svima preko 10 minuta zovi policiju i prijavi kvar srmafora... i slicno.

Sve situacije koje sam naveo sam licno video par puta i video neke vozace koji se u njima ponasaju kao da su pali s Marsa i prvi put seli u auto ili videli ulicu i grad.

Usput, jel uvedeno u osnovnim skolama nesto, bilo sta vezano za saobracajne propise i ponasanje? Ne mislim na lekcije iz Prirode i drustva niti na one vanredne akcije kada ih jednom obuku u prsluke i sprovedu kroz ulicu ili im daju one mape da crtaju. Mislim bas na stalni predmet posvecen samo tome. Ima ovde gomila ljudi koji prosto ne umeju da funkcionisu u saobracaju. I to ne samo kolskom nego i pesackom.
 
Što se tiče teorije - da to se uči i to su jedna od ispitnih pitanja. U praksi se dešava da i kad staneš (jer te instruktor natera), naći će se pametnjaković iza tebe koji će te na kvarno preteći i stati u kolonu da blokira raskrsnicu. Zamisli da u BDS na raskrsnici sa Džordža Vašingtona ne ulete nasred, pa pala bi nekome kruna sa glave.

Kada sam radio zamenu u jednoj školi, video sam u dnevniku da postoji neki predmet (tipa izborni) koji daje najrazličitije teme - od piktograma na lekovima, ponašanja u nekim trenucima, do nekih osnovnijih saobraćajnih propisa. Sad, kad sam radio u drugoj, toga nije bilo, tako da se ti predmeti kontam uvode ako zafali nekom nastavniku do punog fonda časova. A i kontam da je to kao i građansko i verska - ničemu praktično ne služi.

Postoji mnogo stvari koje bi trebalo uvesti, ali prosto zbog Zakona o obrazovanju ti ne možeš više od 30 časova nedeljno da imaš (to je tipa za osnovnu) i ne znam ni ja broja u srednjoj. To znači da ukupan broj časova svakog predmeta ne sme da prelazi tu brojku. Zato su u gimnazijama napravili pakao, jer su hteli da uvedu neke retardirane izborne blokove, koji su, napokon su skapirali, beskorisni i bespotrebno troše vreme. Sad, menjati zakon i držati decu duže u školi (mnoge škole nemaju prostor prosto) nije popularno i kontam da bi narod popizdeo.

Realno nam treba u osnovnoj predmet: Osnove saobraćaja, a u srednjoj možda i da se teorijska obuka održava u školama, tj. da se pri školama jednom nedeljno održava taj predmet (znači da u auto-školu ideš samo na testiranje znanja). Mada, nije sasvim izvodljivo jer u našem zakonu kaže da teorijsku obuku možeš započeti tek sa 16 godina. Što znači da bi tek neki 2-3. srednje to mogao, a opet nema prostora.
Drugačije je glupo raditi Saobraćaj da tuve što bi rekli common sense, a da ih prosto ne obrazuješ u svim sferama - pogotovo što će većina da budu vozači.
 
Takodje se pitam (posto sam ja polagao pre vise od 10 godina) da li ih, i koliko, uce nekim prakticnim stvarima i situacijama koje se desavaju na terenu. Npr kad zaobilazis autobus koji stoji, uvek uspori; ne stupaj na raskrsnicu (bilo koju) ako se kolona ispred ne pomera...
Зависи од инструктора и од природне интелигенције возача да ли ће се тако (разумно) касније понашати. Нажалост, читав наш образовни систем не инсистира на томе да се научи и запамти ограничен број најважнијих ствари из неке области, за цео живот, па тако имамо Вуковце (слободно да спале диплому) који не знају најосновнији процентни рачун... и возаче који прошишају преко пешачког иако су се у суседној траци друга кола зауставила на пешачком.

Код возача аутобуса имамо - колико сам успео да схватим из животног искуства - у уређеним земљама незабележен ниво нехаја за елементарну удобност вожње, нагла убрзавања и кочења као да возе, је л` те, кромпире, или приватни аутомобил. Кога брига да ли је стара жена са лошим куком успела да седне... Можда ови са Цејлона поправе просек.
 
A i kontam da je to kao i građansko i verska - ničemu praktično ne služi.

Postoji mnogo stvari koje bi trebalo uvesti
Potpuno se slazem. 👍 Zato bih ja izbacio Veronauku i Gradjasko. Ili ostavio samo Gradjansko i na njemu uveo lekcije o saobracaju.

Usput, ovo pisem kao neko ko je slusao Veronauku i nisam protiv vere i religije ali sam taj predmet je gubljenje vremena i tovarenje dece nepotrebnim satima. A i Gradjansko je cesto tako.


Inace evo sad mi pisr ortak kako ga isprskao bolid u Sarajevskoj. Jos jedna u nizu potpunih nekultura i neznanja u saobracanju.
 
Колико се ја сећам, саобраћјним прописима се у основној школи учило у техничком, нас је наставник и водио на једном часу да осмотримо једну нестандардну раскрсницу и продискутујемо кретање возила на њој.
 
Зависи од инструктора и од природне интелигенције возача да ли ће се тако (разумно) касније понашати. Нажалост, читав наш образовни систем не инсистира на томе да се научи и запамти ограничен број најважнијих ствари из неке области, за цео живот, па тако имамо Вуковце (слободно да спале диплому) који не знају најосновнији процентни рачун... и возаче који прошишају преко пешачког иако су се у суседној траци друга кола зауставила на пешачком.

Код возача аутобуса имамо - колико сам успео да схватим из животног искуства - у уређеним земљама незабележен ниво нехаја за елементарну удобност вожње, нагла убрзавања и кочења као да возе, је л` те, кромпире, или приватни аутомобил. Кога брига да ли је стара жена са лошим куком успела да седне... Можда ови са Цејлона поправе просек.
Naš obrazovni sistem je orijentisan isključivo na merljivom numeričkom postignuću. Apsolutno je važno ostvariti neki broj poena, određenu ocenu, nego šta se iza same te brojke krije. I toga smo svi manje-više svesni. Međutim, čak i ako pokuša osoba da promeni to, uspostavi pravedan kriterijum i "traži", odmah ti nabijaju inspekciju, nađu ti način da ti dođu glave ili prosto prođeš kao ona nesrećna žena koja se sad vrti po društvenim mrežama.

Svi ovde priželjkujemo neke reforme, promene, neko bolje stanje i bolje sutra i krivimo uvek nekog drugog. Da, objektivno Ministarstva (saobraćaja i obrazovanja) bi mogla da se pomuče da promene stvari u svom sektoru, ali koliko znam ljudi vole da voze 50+ u gradu. Znam da majku stalno opominjem za 60 i izbijaju svađe. Ja i kroz Bulevar kad vozim, ne prelazim ni kilometar više od 50, dok kad sam se jednom vozio taksijem, lik me je ladno provozao 90 km/h.

Ponavljam, svi mi želimo reforme, uređenu državu, ali nam svima (naravno ne svakom pojedinicu, ali velikoj većini) odgovara ovaj komfor i bezvlašće. Odgovara nam da živimo baš kako želimo, da su nam kazne za propise niske. I takve smo na vlasti izabrali. Samo nek je do komfora.
 
Ne vozim se cesto njome, ali kad imam tu "srecu" da je koristim, opsti utisak je da su vozila jako cesto u losem stanju.
Rec je ovoga puta o "m&m trans" prevozniku i njihovom ik112m vozilu na liniji 58.
Ja ne znam kakvo je to odrzavanje, ali u njihovim vozilima mozete videti rasklimana sedista gde je rizicno sesti, paneli takodje, motor bruji...
Kosmajeva ista serija u neoporedivo boljem stanju.
 
MT Турс (дериват ТП) је купио Отокаре за потез 500. Један је управо сада на 551.
 
Треш југ је једног Отокара пребацио на потез 500 и носи ознаку П45607.
 
Vrh