Šta je novo?

Privatni prevoznici

Nije samo do neodržavanja, nego do feleričnog poluproizvoda. Kada se ode na Gugl i ukucaju termini ''autobus nakrivio'' i slično, ne može se naći nijedna slika nekog drugog vozila koje tako ćopa. A slike FAPova ima iz nekoliko vesti i nekoliko prilika.

Evo još jedne koja je završila u novinama:
opa.jpg


A da su FAPovi od starta patili od ćopavosti, svedoči i ova stara fotografija tada mladog vozila, iz sredine 2000ih, pre one limun žute kolor šeme i dok su još bile stare registarske tablice.
Copavi.jpg


Vozio sam se tim krševima podosta dok sam studirao, tako da znam iz iskustva koliko su bili skloni ćopanju. A o izgledu i enterijeru da ne pričam. Tu su negde rame uz rame za starim Liazima prve generacije (u Beogradu).
 
Од старта нису добро одржавани у ГСП. Погледај ФАПове код других превозника.
 
Pa i oni su ćopali. Sećam se avantura na 33ci kod privatnika. Samo što bi ih oni brže sklanjali sa ulice pa nisu dospevali u novine. Ali isti krševi, svi do jednog.

Ovo je iz 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=55va_-p4YU8
https://www.youtube.com/watch?v=w_2ci4pCJoU


Ikarbusi su za mene sa starenjem 103ki postali Grbe a FAPovi 537 Ćopke. S tim što su Ikarbusi izdržali jedno 10-15 godina pre nego što su počeli da se grbave od loše karoserije koja ne može da izdrži težinu motora pozadi. Dok su FAPovi uveliko ćopali već posle 5 godina službe, sredinom 2000ih.
 
Мислио сам на ФАПове ван БГа, у Крушевцу, Чачку, Нишу. Београд није референтан за било које возило, оптерећење путницима, трасе, неквалитет путева и посебно неквалитет одржвања и код ГСП и код приватника.
 
Pa ako su mogli Ikarbusi a i mnogi drugi modeli da izdržavaju u Beogradu, onda je i FAP trebalo da računa na to. Očigledno nisu bili dorasli zadatku.

Evo još par slika. Tu je i onaj #257 Lowrider sa jedne od prethodnih slika, samo iz drugog ugla, gde se lepo vidi kako struže asfalt.
#Nepoznati ćopavi

#257

#262


Neka se drži FAP održavanja vojnih kamiona koje su pravili pre 30 godina za Vojsku. Lepo i njima i nama u BG.
 
Издржали су и ФАПови свео до ове сече након доласка Кинеза, а могли су сигурно још да возе. Никад ми није било проблематично да се возим у њима ни на 33 ни на 83 и 27Е где су углавном радили до повлачења. Браник је лепо објаснио шта је проблем. Одржавање у ГСП је очајно. Возила се извозе на улицу само да би се рекло да су извежена.
 
Pa i Grbe su mogli još da voze. Ali... jedno je biti sposoban da okreće točkove a drugo je biti tehnički ispravan.

Neka i jedni i drugi počivaju u delićima u Železniku. Vaskrsnuće u vidu limova i konzervi. :mrgreen:
 
Па били су технички исправни кад су почели да их секу. А почели су да их секу због гужве у Космају. А грбави Икари и даље возе. Док су мутанте вратили у саобраћај пошто су се усрећили са турцима и кинезима.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=831970#p831970:10fxj7ht je napisao(la):
MIG29 » Sre Mar 17, 2021 3:24 am[/url]":10fxj7ht]Обична пљувачина по једном производу а ни једног правог аргумента нема. Каква мени плата таква теби врата, само понављање у круг и извртање. ФАПови не праве никакве проблеме на улицама нити је било икаквих озбиљнијих кварова за ових десет година њиховог рада. Само обични кварови и то врло ретко, а одржава их један од најгорих приватника у Београду, Лекон.
Dobri su to busevi, ali dizajn katastrofalan, izgledaju kao da su iz prošlog veka, dok pogledaj one Mercedese citaro koji su radili na 6A pre godinu dana, a stariji su nekoliko godina od tog Fapa
 
Проблем висине имали су и саноси, и код њих се то манифестовало великим нагињањем, као код фапа. Много су чешће пуцали јастуци на ик, али се он није толико нагињао. Губили су висину и зиу тролејбуси, али би их ретко ко искључивао због тога.
Ово на сликама је био само неки са листе кварова и само је требало да оде до гараже или теренског мајстора. На тролејбусима смо често и сами решавали. Проблем је била лоша веза шипке са каросеријом и често је испадала, а решавало се за минут. Али, тек кад се дође на терминус и испразни. Више сам пута за много мање дана за воланом искључио икарбус него зиу због јастука.
ГСП је кланица возила, био и остао.
А само је требало подесити шипку вентила висине или заменити вентил.
 
Све има свој век и потребу да се некад промени. Све што није директно утицало на способност возила да се креће или зауставља, у ГСП је сматрано непотребним трошком. Висина је за њих била неважна, посебно кад је падала код екстремних (пре)оптерећења. Ко да то купује и троши време да мења? Важно је да иде.
 
Pa dobro. Putnik to ne gleda tako. Zato većini Beograđana Ćope i Grbe neće nedostajati nimalo. Dok se za MAN ''Japance'' i dan danas govori da su najbolji autobusi koji su služili u Beogradu. A posle njih Solarisi.

Primera radi, i Lada Riva je bila izuzetno izdržljiv i pouzdan auto za svoje vreme. Ideja iza njenog dizajna jeste bila upravo to ''važno je da ide''. Ali džaba kada većini kupaca na sveta ona nije ispunjavala potrebe i kriterijume. Zato je i otišla u istoriju. Sve ima svoje. Nije ni Beogradsko tržište javnog prevoza za sve proizvođače, očigledno.


Nek se drži FAP kamiona,vojnih vozila i održavanja onoga što su pravili pre 40 godina i biće sve u redu.
 
Сретао сам се ја са путницима који су кудили и МАНове :D Просечан путник аутобусе дели на велике и мале или дуге и кратке (зглобни и соло) и на нове и старе (кршеве).
 
Generalno gledano, na obe serije FAP-ova za GSP nivelacija visine jeste fabrički propust, i bez obzira na održavanje bio je to kod njih previše čest problem. Inače, pisao sam i ranije da se prva serija sa, ajde da kažem, malim hladnjakom pokazala bolje od druge sa velikim. Na kraju krajeva duže su i trajali. Iz druge serije beše dva komada su vrlo brzo posle samo par godina završila karijeru usled nekih nereševih kvarova. Kasnije, oni koji su isporučivani privatnicima bivali su nešto bolji očigledno. Meni oni nisu toliko loši ovako, mislim na sam taj neki utisak vožnje u njima. Fino su išli i neki i dalje idu kod privatnika, a opet moram ponoviti da mi je zvuk motora i njihovog diferencijala prijatan za uho. Ali, ergonomija enterijera, a naravno i dizajn popriličan minus. Spolja u principu manje više, al unutrašnjost mi je jednostavno uvek bila tesna. Još jedan primer, bio sam prinuđen ići uz pomoć štaka osam meseci zbog povrede pre 14 godina. U sve autobuse sam ulazio napred kako tako, uključujući tu i Ikarbuse, al u FAP-ove jedva, jer prosto je teško provući se kroz vrata zbog rukodržača na stepenicama. Klizni prozori mali i neugledni. Vidi se da su malo čemu poklanjali pažnju a da se tiče putnika. Opet, mehanika pa i karoserija korektni i to je to, al uvek će mi mutant ma koliko bio pljuvan biti bolji od čistog FAP-a. Putnički prostor je kod 103-jki za moj ukus dosta bolji po pitanju prostora i ergonomije. Može se skoro svuda sesti normalno za početak.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=832111#p832111:18qkv8a8 je napisao(la):
branik » Sre Mar 17, 2021 2:08 pm[/url]":18qkv8a8]Проблем висине имали су и саноси, и код њих се то манифестовало великим нагињањем, као код фапа. Много су чешће пуцали јастуци на ик, али се он није толико нагињао. Губили су висину и зиу тролејбуси, али би их ретко ко искључивао због тога.
Ово на сликама је био само неки са листе кварова и само је требало да оде до гараже или теренског мајстора. На тролејбусима смо често и сами решавали. Проблем је била лоша веза шипке са каросеријом и често је испадала, а решавало се за минут. Али, тек кад се дође на терминус и испразни. Више сам пута за много мање дана за воланом искључио икарбус него зиу због јастука.
ГСП је кланица возила, био и остао.
А само је требало подесити шипку вентила висине или заменити вентил.
Problem visine ? Problem visine je stvar nedoržavanja.

Screenshot 2021-03-18 10.54.13.png


Jednostavno ovaj mali ventil , jako proste konstrukcije, relativno jeftin, brzo se menja (dva šrafa ga drže, tri creva i poluga) se ne menja na vreme.
Veoma prost ventil, prost sistem rada , kad se vozilo optereti poluga se diže (ventil sa karoserijom ide na niže) slično kao na jednoručnoj slavini otvara se protok vazduha ka jastuku/jastucima i sve dok se poluga ne dovede u vodoravan nulti položaj ventil je otvoren i puni jastuke sa vazduhom pod pritiskom. I obrnuto recimo u krivinama kako bi smanjilo naginjanje karoserije. Gumeni deo preko koga se ostvaruje veza sa karoserijom je čisto da ventil ne bi reagovao na najmanje neravnine.

Šta ga kvari ? Pored jednostavne potrošenosti pokretnih delova tokom eksploatacije glavni problem je ulje iz kompresora i kondenzacija iz vazduha. Ulje sa vlagom iz instalacije jednostavno speru fabričku masnoću iz samog ventila i ulje kreće da razgrađuje gumice u ventilu. Jednostavno treba sistem održavati ispravnim , kompresor servisirati, sušače takođe i redovno ispuštati kondenz iz instalacija.

Znači nikakav fabrički nedostatak ili loša konstrukcija.
 
Probleme sa visinama su najviše imali Ikarusi/manje Ikarbusevi. Kad su krenuli da stižu zglobovi negde oko početka devedesetih oni su u startu kao novi bili u svim mogućim položajima osim u vodoravnom. Da li su smanjili pritisak u delu instalacije za jastuke ( da sačuvaju jastuje od pucanja) pa nisu bili u stanji da održavaju visinu u Beogradskim gužvama nikad se nisam raspitivao. Sećam se izjave Stanislava Glumca kad je izavio da će Ikarus da ugrađuje brzoispusne ventile za desnu stranu kad se vrata otvore. A autobus kad je pun uvek je bio nagnut na desnu stranu tako i da je hteo nije imao šta da spusti ???
Ikarusi su imali problem sa vazdušnim jastucima koji su znali da ispadnu iz ležišta kada se vozilo nagne u krivini, konstrukcioni propust pored amortizera većeg hoda je i nedostatak stabilizatora vešanja , to je tek stidljivo rešeno oko 1998. kad su se pojavile prve serije sa 4 fara. Opet gupo rešeno samo na prednjoj osovini kod solo i prednja + prikolica na zglobu a najveće opterećenje na srednjoj osovini ???
Ikarbus sa ovim novim serijama od 1996 rešava tako što uvlači jastuke ka sredini vozila pa i onako nestabilno vozilo postaje još nestavilnije i više se naginje.
Pored ispadanja jastuka bila su česta i pucanja kao i da ventil visine tzv okrene.

Najmanje problema su imali MAN-ovi ali oni su bili baš kruti tvrdi. Bilo je nemoguće videti da je MAN nagnut.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=831944#p831944:1mqrspuc je napisao(la):
MIG29 » Uto Mar 16, 2021 11:01 pm[/url]":1mqrspuc]Необус ФАП, фотографија са ФБ. Нека сладострасни пљувачи говоре шта желе, ово је био удобан аутобус, пливао је по путу и није се љуљао тако да човек добије морску болест. И што је најважније, није се кривила каросерија нити је корозија јела цеви.
file.php
Ako je to onaj prvi koji je stigao u Kosmaj, znači milion puta bolji od Ikarbusa. Kolega je vozio bez ikakvih problema, intervencija dok nije otišao na odmor pa ga druge kolege načele.

Zaboravljate da je Ikarus imao Grad Beograd kao majku (za ostale zla mađeha) koja mu je davala neophodna sredstva za sve godine. Pa čak i blaga ucena na tenderu za privatnike kada su dobili lepe uslove za kupovinu Ikarbuseva.
FAP pa i Neobus su pušteni niz liticu i tu im je bio kraj.
Inače fabrika kamiona je bila za ono vreme savremena i velikog kapaciteta. FFB koncern sa kooperantima (Prva Petoletka......) je bukvalno ovladao sa proizvodnjom vozila do poslednjeg šrafa. Kabine, motori , menjači (ozbiljniji veći) , šasije, autobusi sve se to radilo u SFRJ sa relativno malo uvoza. Bilo je ozbiljnih planova i sa Slobom sve stalo i potonulo.
 
Šta god da je iko, pa i taj Ikarbus uspevao da sastavi 90-tih godina vredno je svake pažnje. Nema čega onda nije falilo, i bilo je izuzetno teško održati kakvu takvu proizvodnju. Na kraju krajeva, priča o tim serijama s početka 90-tih ponovljena je po stoti put, i opet sastaviše i po 20 godina uz jedan remont. Ako na odrađenom vozilu postoji nešto što se konstantno ponavlja, i karakteristično je za taj tip vozila, onda mora postojati tu i neki problem u samom rešenju oslanjanja ili konstrukciona greška. Prosto, mnogo je do održavanja, al isto tako postoje određeni problemi karakteristični za baš isto tako određenu marku i tip vozila. Savršeno vozilo bilo kog tipa ili namene ne postoji. Uglavnom svi imaju poneku manu ili nedostatak. Recimo, 103-jke se nisu baš tako krivile, dok mutanti na primer jesu. O Japancima i Conectima tek ne treba trošiti reči.

Mislim da i malo dete zna šta je FAP nekada bio, i šta je predstavljao taj koncern u ondašnjoj Jugoslaviji, al to je bilo sad već pre 30 i kusur godina. Baš iz tog razloga što su funkcionisali kao koncern više proizvođača i komponentaša, bilo im je i teže da samostalno nastave proizvodnju, a i davno otkupljene licence nisu mogle doveka da drže proizvodnju.

Privatnici jesu dobili povoljne uslove za kupovinu domaćih autobusa, i upravo je kupljen solidan broj Ikarbusa i FAP-ova, ali su isto tako bili prinuđeni na protest 2004. godine, kada su na tenderu ispred njih prošli oni sa gomilom onih belih kanturina od Liaza u najsiromašnijoj mogućoj opremi. Neobuse verovatno nisu kupovali zbog cene, jer tada baš i nisu imali neku ponudu autobusa sopstvene samonoseće konstrukcije. Nadograđivali su šasije Volvoa, i verovatno samim tim bili skuplja opcija. Isto tako nisu imali ni sa FAP-om značajniju proizvodnju, a razlog je verovatno manjak interesovanja potencijalnih kupaca. GB33 ne pamtim po dobrom, jer 2010, kad sam imao prilike nešto češće voziti se njim, a radeći posao gde sam morao ići u SP Kosmaj, već je bio teška kanta. Ne znam koje je beše godište, no opet je to jedan prototip koji nije zaživeo i to je to. Ne smatram ni velikim uspehom rad u periodu od tri meseca bez kvara, jer toga je bilo čak i među kilavom N serijom iz 2008, a inače je bilo i među raznim serijama Ikarbusa ne tako mali broj i onih koji su bez većih kvarova gazili na stotine hiljada kilometara.
 
Жика је лепо објаснио тајну технике висине.
И даље се чудимо зашто се купују јефтина возила. Икарбуси и фапови су куповани уз субвенције из акције Купујмо домаће.
Али, кад је лиаз са мотором багера коштао 80 000 евра, зашто се чудити навали на њега? Ничим нису били обавезани да купују скупље возило, једнако им је плаћан километар. Њихов резон био је јасан - издржаће тих 7 година.
То што смо се ми надали да ћемо се возити у нечем вреднијем, наш је проблем.
Сваки тај аутобус до краја тендера зарадио је бар је још 1-2 таква. Да је узео скупљи, у старту би био краћи за разлику.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=832460#p832460:pdsodsfk je napisao(la):
Kesha » Čet Mar 18, 2021 12:59 pm[/url]":pdsodsfk]GB33 ne pamtim po dobrom, jer 2010, kad sam imao prilike nešto češće voziti se njim, a radeći posao gde sam morao ići u SP Kosmaj, već je bio teška kanta. Ne znam koje je beše godište, no opet je to jedan prototip koji nije zaživeo i to je to. Ne smatram ni velikim uspehom rad u periodu od tri meseca bez kvara, jer toga je bilo čak i među kilavom N serijom iz 2008, a inače je bilo i među raznim serijama Ikarbusa ne tako mali broj i onih koji su bez većih kvarova gazili na stotine hiljada kilometara.

Pisao sa vezano za FAP , vozilo je preguralo preko 100 000 km u beogradskim uslovima bez kvarova, intervencija. Za pohvalu je to što se desilo krajem devedesetih (stigao negde oko 1997.).Što je više od 3 meseca .

Koji je N sastavio bez ostajanja na ulici ? Kao novi su bili žestoko problematični i više vremena su proveli u rešavanju reklamacija nego u radu.
 
Kao novi da, al s vremenom su neki problemi bili ublaženi. Više su zglobovi bili problematični nego solaći. Znam za njih nekoliko koji su gurali mesecima bez nekih kvarova, al ne sećam se garažnih brojeva, sem možda kosmajca 217. To ti je kao i sa karaburminim 201-icama iz 2002 godine. Na samom početku bilo je problema sa temperaturom, a kasnije kako su se uhodavali sastavljali su po nekoliko stotina hiljada kilometara, a da im nije ne znam šta rađeno. Radili su i noćne linije svojevremeno. Serije 201-ica iz 2004 i 2006, takođe, poprilično pouzdane duži niz godina. Za onih 25 218-ica iz 2012 sam pisao i ranije. Jedan od njih je bez nekih intervencija na Novom Beogradu sastavio oko 240.000 kilometara za malo preko godinu dana rada, i uopšte cela ta serija nije imala puno reklamacija po dolasku u GSP. Bili su čak malo više i testirani pre dolaska. Zemun ih je fino raskantao sigurno posle devet godina, plus ko zna koliko su do sada prešli. Dva su im izgorela. Sve u svemu imalo je tu solidnih serija od 2002 na ovamo.
 
Probleme sa temperaturama 201 su uspešno rešili samo u Železniku. Nigde više.
 
@Zika svaka cast za detaljno objasnjenje problema sa oslanjanjem.
Odosmo u OT ali da spomenem jos i to da sam primetio da je GSP na nekim IK-103 skidao balans stangle.Ne znam jel su praile neki problem ili ih je samo mrzelo da menjaju gumene nosace,pa su ih skidali da ne lupkaju?
 
Odlazili su krajevi balans štangli, one kugle.
Kad krene da lupa onda su mehaničari otkačinjali jednu stranu ??? i tako puštali u saobraćaj. To je prolazilo dak se jednom nije otkačila na tehničkom pregledu kada su krenuli unazad. Štangla se zabola a baraka se digla u vazduh. Posle toga brusilica i na pola.
 
Vrh