Šta je novo?

Privatni prevoznici

Издржали су толико не због квалитета, већ због сталних крпљења и ремонта. О томе који је бољи, ИК103 или ФАП 537, довољно говори и чињеница да су механичари Космаја 2004. инсистирали да се уместо ИК103 узме ФАП 537, али се због заједничке победе Икарбуса и ФАП-а на тендеру појавио ИК103Ф.
 
Што се тиче задњег препуста Икарбус то никад није умео да реши, ту чувену грбу између других и трећих врата на свим серијама, мада је био и пример где је 464 имао грбу изнад возачеве кабине и 10година након удеса... Ја не знам, не умем да објасним како изгледа кад човек вози аутобус који је крив у старту... Каросеријске деформације у старту су већ осуђене да ће возило на ремонт каросерије пре предвиђеног рока, а то не ваља, јер возило је плаћено да буде на линији, а не ван ње, исто важи и за ове распале мутанте, нешто најгоре што је шпартало по друму, то кад скрене баца у страну само тако... Уместо тада, да је настављен тренд узимања Конекта, ми смо узели мутанте, а паре бачене у неповрат па бачене... Да скратим, ништа после Солариса, Јапанаца и Конекта не може се назвати набавком, ово данас се ради стихијски!
 
Od kad su to Japanci nabavljeni? Pa valjda zato i nose popularni nadimak, pošto je u pitanju donacija?

Pričaš o isplativosti mutanata, a gomila ih prešla i po milion kilometara za svega pet godina rada, a reč je o drastično jeftinijim vozilima u odnosu na Conecte. Pritom, prigradske linije koje decenijama unazad održava Kosmaj, uopšte nisu naivne po pitanju zahtevnosti terena i opterećenja, a većina mutanata je jako lepo radila prvih sedam osam godina. Normalno da velika kilometraža donosi i probleme, pogotovu kad je održavanje tek korektivno, i to se neretko svodi na budženje, a ne zamenu dotrajaliih delova novim. Svakako da su Conecti kvalitetniji i naravno da se radi o boljim vozilima, što se i podrazumeva kad se ima u vidu razlika u ceni, a i samo ime nešto garantuje, ali uopšte nije bilo pa ni malo neprijatno putovati i tim mutantima, dok su još bili utegnuti i uopšte u dobrom stanju. Lepo su se i u krivinama ponašali, bili prilično brzi, a i sedišta su bila među udobnijim kad su autobusi GSP-a u pitanju. Mutanti su sebe višestruko isplatili bez ikakve sumnje, sigurno daleko pre nego li FAP-ovi A537, od kojih je manji broj vrlo rano završio karijeru. Kad su već pominjani, teško da je njima Kosmaj nešto naročito bio zadovoljan, a starija serija A527 ih je u većini i nadživela. Imali su najviše problema sa ragulacijom visine, a kako je problem s vremenom ublažen, FAP-ovi A527 se lepo naradiše. I nije reč o pukoj pobedi Ikarbusa i FAP-a na tenderu, već je i tražena kooperacija dve fabrike, ne bi li se dobila kompletnija vozila, a za Kosmaj je i inače mercedesova mehanika imala prednost. 103-jke tih godina nisu bile nuđene sa mercedesovim motorima, a i one koje je Kosmaj imao pre dolaska mutanata, spadale su u problematične serije šaltača druge polovine 90-tih i serije automatika iz 2001 godine. 103-jke su prošle kroz nekoliko evolulitivnih faza, a postaju kompletnija i pouzdanija vozila od serija iz 2003, pa do kraja proizvodnje. Na kraju krajeva, GSP i nije bio naročito značajan kupac 103-jki. Višestruko veći broj prodat je drugim javno komunalnim i državnim saobraćajnim preduzećima, i naravno, velikom broju privatnih prevoznika širom zemlje, a ne tako veliki broj je i izvezen.

Opet moram ponoviti da nešto što je proizvedeno u tolikom broju za dobrih dvadest godina trajanja proizvodnje ne može biti baš toliko loše, tim pre što su kupci dobrim delom bili i privatni prevoznici. Branik je par postova pre istakao neke vrlo bitne činjenice, al ne vredi kad neko jednostavno ne želi da shvati. Priča Gašpar konkretno o garažnom broju 464, a ta 103-jka radila skoro pa dvadest godina, i čovek još spominje udes. Pa naravno da neće biti utegnuta i u ravni, ako se oštećenje ne sanira kako treba. Isto se može reći i za 2-jku, inače 101-icu, al nema veze. Remont na Dorćolu nije odradio posao kako treba, jednostavno. Izašao sa remonta sa deformacijom iznad drugih vrata. Kako je voziti te silne 103-jke? Pa pričaj s ljudima Gašpar, ne znam šta drugo da ti kažem, ili polaži za D kategoriju pa vidi sam, al svakako da toliku količinu pljuvačine sigurno čuti nećeš, a pogotovu za M seriju. S kojim god vozačem da pričam, niko se nešto nije žalio na same vozne karakteristike, čak šta više, tu ima i dosta pohvala.

I za kraj da dodam da autobusi kod nas stvarno mnogo prelaze za kratko vreme, a pogotovu je to važilo za Ikarbuse, dok se o Japancima moralo voditi više računa, a i među Conectima prve serije bilo je dosta onih koji nisu imali tako veliku kilometražu ni posle sedam osam godina rada. Velika kilometraža najčešće podrazumeva već i remont vitalnih sklopova, a to važi za sva vozila bez izuzetka, s tim što se kod starijih serija Ikarbusa i karoserija trebala raditi, a sigurno da se isplati, ako se ista uradi kako treba, a ne da se pomalo krpi. Reč je o jednom kvalitetnom remontu na 15 godina ukupnog rada, i s tim ne vidim neki veliki problem uzimajući kilometražu u obzir. Kod privatnika ih pride dosta radi i noćne linije, pa su kilometraže ozbiljne nakon samo par godina rada. U GSP-u su i LE-i već dosta prešli, a tek prva M serija, koja za sad nije zahtevala nikakve intervencije na konstrukciji po onome što sam od kolega mogao čuti. A šta znači velika kilometraža, govori i primer jednog Solarisa, koji je stigao skoro do milion kilometara na liniji 109 ili 110. Iako sama trasa i nije toliko teška, kilometraža je opet ozbiljna. Kako mi reče jedan od stručnih saradnika u održavanju, stradala je pogonska osovina. Ništa nenormalno, al eto sa čim treba računati kad se mnogo pređe. Menjač i motor isto treba raditi na određenoj kilometraži, ako se želi izbeći zamena, pa sve i da se pomenuti zamene posle milion i ko zna koliko pređenih kilometara, ništa strašno niti nenormalno. Pomenuti Solaris je uveliko sebe otplatio na tolikoj kilometraži. Generalno, od gradskih autobusa i ne treba očekivati da u izuzetno surovim uslovima prelaze od 1.500.000 do 2.000.000 kilometara. Kad se vozila već toliko eksploatišu, moraju se češće i menjati novim, a svakako da nismo jedini takav primer u Evropi. Opet dozvolim sebi da na ovu temu pišem kilometarske postove.
 
ФАП А527 је заправо А537.2. Поседује Евро 2 Мерцедес ОМ447 мотор 250 КС и Воитх 864 аутоматски мењач.
 
Tačno, moja greška. Zaboravih da im oznaka emisione klase motora ide iza oznake samog modela. Za motore znam, a isti je i u drugoj seriji, odnosno kao i kod mutanata. Za menjač je mislim oznaka 863.3, s obzirom da ima tri stepena prenosa, al nije to sad ni toliko bitno. U svakom slučaju, hvala na ispravci.
 
Krsevi.png
 
Лако је пљувати Икаре и ФАПове који су имали минимално одржавање а максимално оптерећење у експлоатацији, док су МАНови чувани под посебним режимом. Да није било те контроле амбасаде, секли би се ове године и МАНови са ФАПовима.
 
Čisto da se razumemo:

Prvo, ja ne mislim da je ono što sam do sad pisao o oba vozila pljuvanje već konstatacija i iznošenje mišljenja. Činjenica je da je FAP imao dizajn zastareo 20 godina. I spolja i iznutra. Činjenica je i da su IK 103ke jedno vreme služile sasvim ok, ali su onda postali grbavi i deformisani.

Drugo, i Konektosi služe podjednako dugo koliko i ova vozila sa slika. I dužili su ih Kosmaj i Zemun, dva najgora pogona sa najgorim linijama. Pa nisam viđao njih pogrbavljene, ćopave ili deformisane. Dalje, jeste tačno da su Japanci bili bolje čuvani i održavani nego ovi, ali opet, kako to da za sve ove godine nismo videli nijednog pogrbavljenog japanca a jesmo mnoge Ikare?

Treće, cilj ove moje slike nije da pljujem po vozilima nego da skrenem pažnju koliko je bespredmetna i besmislena postala ova rasprava. FAP 537, upamćen na beogradskim ulicama kao ''ono ružnjikavo prase što se večito naginje u stranu'' naspram Ikarbusa IK-103, upamćenog kao ''oni krpeži s početka 2000ih što se grbave i deformišu''. Za mene je takva rasprava besmislena. Ajd da je neko od tih vozila još u proizvodnji pa i da razumem raspravu. Al ovako, jedna olupina vs druga olupina... To je za mene kao kad bi se potezala rasprava jel bolji bio Aleko ili Zastava Florida. Koga briga uopšte? Kante i jedan i drugi.

A zašto takav ton prema obema fabrikama? Zato što su, isto kao i famozna Zastava, imali slogan i politiku ''kakva meni plata, takva tebi vrata''. I jedni i drugi su počeli da vataju krivine 90ih i da žive na račun stare slave i državne pomoći, prstom ne mrdajući da osiguraju bolju budućnost (bar na duže staze). Jeste, 90ih su bile sankcije i bombardovanja. Jeste, posle su bile privatizacije. Da, sve je to urnisalo privredu, pa time potkačilo i ove dve fabrike. Ali znate šta, i jedan Neobus je bio u pogonu 90ih, pa nije srozao svoj kvalitet. Nego je bio i ostao pojam dobrog autobusa, sve dok ga viša politika i lešinari nisu pokidali početkom ove decenije. A Ikarbus i FAP? Trideset godina mešetare nešto, škrtare na čemu god mogu, žive od državne pomoći i sede skrštenih ruku. I onda kad im to dođe glave onda bude kuknjava i oplakivanje. :roll: A poluproizvodi se uzdižu u nebesa ko da su bili neka čuda tehnike, a ne sklepotine koje su na kraju izašle skuplje nego da su poručivana strana vozila, a da su se remontovala upravo u tom Ikarbusu i FAPu.
 
E, gde nađe floridu i aleka (sa UZAM motorom iz Ufe) - dva najgora automobila svih vremena :laugh:

Meni FAP ipak nije sinonim za krš proizvođača, ipak su nosili Mercedesovu zvezdu nekad. Da je bilo pameti i organizacije, pa da se, najkasnije po liberalizaciji tržišta, napravi jedna ozbiljna fabrika autobusa u Srbiji, kad ono, okušao se i Niš ekspres...
 
Postoji razlog zašto potkačinjem i FAP. FAP je bio zver i pojam kvaliteta do 90ih. Tu nema spora. Međutim, već tada počinju prve podmetačine. Okej, bile sankcije. Okej, posle bile privatizacije. Ajde de, malo obaranja kriterijuma tu i tamo nije na odmet... Okej, ne umeju više da naprave dobar autobus, dugo su bili u ''aut-u''. Sve okej.

E al onda odeš na neke druge forume i tamo pogledaš izveštaje ljudi sa terena, ljudi iz Vojske, o tome kako ih služe novi FAP 1118 kamioni koji su namenski rađeni za Vojsku. Rđa bato! Pojela ih rđa a neki nisu imali ni 5 godina službe! I onda uporediš te primerke sa onima iz 80ih i shvatiš da ovi matorci i dalje rade ko životinje i pokazuju manje znakova starosti nego ovi mlađani 1118. :roll:

E kad sam to video, i kad sam se setio na šta su ličili FAP 537 posle nekoliko godina službe, shvatio sam da ni ta fabrika nije ništa bolja od jednog Ikarbusa. Zastava, Ikarbus, FAP... Sve je to već odavno ''Kakva meni plata, takva kupcu vrata''. To je sve vredelo nekad davno, dok je bilo više čiste mehanike i metalurgije iz 60ih i 70ih. Već 80ih, kad je bilo vreme da se modernizuju, kako fabrike tako i sami proizvodi, svi su samo odlagali i odugovlačili jer im se džavna cucla previše osladila. Rezultati su: Policijski Stojadini koji tokom isporuka kasnih 90ih nisu mogli svi ni da stignu do Beograda koliki su krševi bili. FAP kamioni koje jede rđa a autobusi im izgledaju kao ruski mutanti iz 90ih. I Ikarbus koji je, istina, 90ih imao kakav takav zalet a 2000ih mogao da postane novi Solaris... ali su ga Beograd i država toliko razmazili da prstom nisu mrdnuli nijednom kad su imali prilike da uđu u tesniju saradnju sa Bredom, VDLom, Mečkom i Volvoom.


Dakle ne kačim ja njih jer mi lepo. Pa neću ja ništa dobiti ako Ikarbus ili FAP umru. Može samo da me indirektno pogodi na gore. Uopšte ne navijam za to. Naprotiv. Ali umoran sam od slušanja epskih priča o poluproizvodima i fabrikama koje 30 godina nisu jednu fundamentalnu stvar promenili.

Sreća u nesreći je da mislim da za Ikarbus i dalje ima nade, ako se političari dozovu pameti i najure kineske hohštaplere, te nađu pristojnog partnera za budući remontni zavod Ikarbus. Mislim krajnje je prosto. Ili to, ili katanac.
 
Ја сам исто свестан мана наших произвођача, али ипак експлоатација аутобуса у Београду у периоду 1990-2010. није меродавна. Иако је квалитет возила из наше производње неоспорно једнак и стандарду за то доба који је био најнижи у нашој историји икада. Опет те фабрике није убио неквалитет колико политика. Није ово било усмерено теби лично Бендер нити твојој карикатури. Него сам само хтео да мало изађемо из угла експлоатције ГСП Београд и да погледамо ФАПове и Икаре који поред свих својих мана и даље возе по другим градовима у Србији. Да ли су Новосадски Ик-103 и Ик-201 имали мане какве су имали у БГ? Погледајмо ФАПове како су лепо изгурали радни век у Нишу, у Чачку, у Бору, нису нагнути у страну као у ГСПу. А знамо и какво је ГСП одавање. МАНови су имали срећу да су били под посебним режимом иначе би трајали дупло краће као и многа возила из претходних донација. А Кинезе и Турке видећемо како ће се показати.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715199#p715199:1pqddes9 je napisao(la):
Дошљак » Ned Mar 08, 2020 12:26 am[/url]":1pqddes9]Ја сам исто свестан мана наших произвођача, али ипак експлоатација аутобуса у Београду у периоду 1990-2010. није меродавна. Иако је квалитет возила из наше производње неоспорно једнак и стандарду за то доба који је био најнижи у нашој историји икада. Опет те фабрике није убио неквалитет колико политика. Није ово било усмерено теби лично Бендер нити твојој карикатури. Него сам само хтео да мало изађемо из угла експлоатције ГСП Београд и да погледамо ФАПове и Икаре који поред свих својих мана и даље возе по другим градовима у Србији. Да ли су Новосадски Ик-103 и Ик-201 имали мане какве су имали у БГ? Погледајмо ФАПове како су лепо изгурали радни век у Нишу, у Чачку, у Бору, нису нагнути у страну као у ГСПу. А знамо и какво је ГСП одавање. МАНови су имали срећу да су били под посебним режимом иначе би трајали дупло краће као и многа возила из претходних донација. А Кинезе и Турке видећемо како ће се показати.
Znam druže, zato sam ja i napisao ''da se razumemo'', da obrazložim zašto kažem to što kažem, da ne misliš da sam zapeo da kontriram ili da kinjim ove fabrike bez razloga. :wink: Mene kod njih nikad nije revoltiralo ono što sami ne mogu tek tako da promene - zaostatak u tehnologijama (naspram zapadnjačkih proizvođača), manjak para, šteta od sankcija, itd... Nego me revoltira taj njihov stav ''kakva plata, takva vrata'' i to večito oslanjanje na državnu cuclu bez ikakve, ali baš ikakve ideje i vizije šta će biti za 10, 20 a ne d'o bog za 30 godina. Ovo kažem i za prethodne periode, ne za ovo sad. Šta će se dešavati 2020, o tome je trebalo misliti još 2000. A ne ovako, danas za sutra.

S ovim ostalim ajd' recimo da se slažem. Mada ponavljam, meni je besmisleno sad raspravljati da li je bio bolji IK-103 ili FAP 537. Pogotovu što su ionako i jedan i drugi sad van proizvodnje, a uskoro će biti i van službe. E sad, da li smatram da bi moglo i trebalo da se sačuva po jedan primerak oba modela? Da, apsolutno.
 
Думекова Кобра П45311 на 502.

Послато са Redmi Note 7 помоћу Тапатока
 
Nije aparatom ali i ovo se racuna :) Danas tokom pauze na 6A ufotkan P40129/50206 :)

MNdij6m.jpg



PbhIpYB.jpg
 
Najlepši solać u gradu.

Sent from my MI 8 using Tapatalk
 
Али баш баш тешко иде као да губи снагу.

Послато са Redmi Note 7 помоћу Тапатока
 
Pomešao si sa 50201, on ima problem sa vučom.
Ostala tri, sem tromosti u prvoj brzini, posle idu sasvim lepo.

Poslato sa Huawei Honor 9 uz pomoć Tapatoka
 
ПРЕЛЕП! 300 пута лепши од СоЉариса (барем мени)! :D
Штета стварно што су 2007. годиште, што нису млађи, прави су одмор за очи од разних смарачких Кобри, ЛиАЗ-а и МАЗ-ова. :(
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715199#p715199:2r86tvyv je napisao(la):
Дошљак » Sun Mar 08, 2020 12:26 am[/url]":2r86tvyv]Ја сам исто свестан мана наших произвођача, али ипак експлоатација аутобуса у Београду у периоду 1990-2010. није меродавна. Иако је квалитет возила из наше производње неоспорно једнак и стандарду за то доба који је био најнижи у нашој историји икада. Опет те фабрике није убио неквалитет колико политика. Није ово било усмерено теби лично Бендер нити твојој карикатури. Него сам само хтео да мало изађемо из угла експлоатције ГСП Београд и да погледамо ФАПове и Икаре који поред свих својих мана и даље возе по другим градовима у Србији. Да ли су Новосадски Ик-103 и Ик-201 имали мане какве су имали у БГ? Погледајмо ФАПове како су лепо изгурали радни век у Нишу, у Чачку, у Бору, нису нагнути у страну као у ГСПу. А знамо и какво је ГСП одавање. МАНови су имали срећу да су били под посебним режимом иначе би трајали дупло краће као и многа возила из претходних донација. А Кинезе и Турке видећемо како ће се показати.
Поредити Нови Сад, Чачак, Бор, Суботицу и остало где аутобуси брдо једва виде, где кување мотора се једва осети је смешно, то је све раван терен... Новосадски ИК103 су радили цео радни век без ремонта, али у старту са видљивим недостацима, а са друге стране њима је каросерија начета одавно на критичним местима и пустили су их да раде док их не расходују... Што се других ствари тиче, не треба јурити за тим купи домаће, већ рационално, ове Кобре и рецимо Исузу на 94 што вози можда јесу промашај у дизајну(и то је можда), али за наше услове и линије где раде сасвим ок...
 
Па не може само Београд са очајним улицама, тешким тереном и абнормалним оптерећењем возила путницима бити меродаван за квалитет возила.
 
Teško da ima boljeg test poligona u ovom delu evrope.
 
Баш тест полигон.
Подсећа на ону крагујевачку експедицију на Килиманџаро 1975. Возиш у најсуровијим условима и ако издржи, добар је.
 
Да али, како не на једној, него на претходних Х серија Икарбуса је баш задњи препуст критичан, погледати најбоље каросерију од других врата до краја аутобуса, најбољи пример ИК103, све серије... Од лоше изолације салона, преко задњег препуста до милион степени у самом аутобусу... Надам се да ће повлачити ИК103, јер оно је срамота...
 
Vrh