Šta je novo?

Privatni prevoznici

Повећан је увозни лоби, превозници се окренуше немарним фабрикама. Гоша, Необус и ФАП су могли направити нормална возила и нико не би куповао стран отпад.
 
Pa ti MAZ-evi 103, na bazi Neoplana N4016, i nisu tako loša vozila. Ali je zato prevoznik čista katastrofa. Posle osam godina rada kriviti vozilo u bilo kom domenu za nezgodu, bespredmetno je. Što se FAP-a i Goše tiče, nešto se baš ne mogu pohvaliti bilo kakvim uspehom u proizvodnji autobusa od raspada Jugoslavije. Pokušaj FAP-a da samostalno proizvodi gradske autobuse tipa A537, samo je dokazao u kom je vremenu FAP ostao zaglavljen, bez nekog naročitog tehnološkog, a i estetskog pomaka. Mogao je postići, eventualno, nekog značajneg uspeha u proizvodnji samohodnih šasija. Njihovi niskopodni prototipovi, blago rečeno, pokazali su se vrlo mlitavim. Neobus je već pokazivao izvestan potencijal, kao i Ikarbus između ostalog, ali, kao što je već toliko puta do sad rečeno, potrebno je mnogo toga za kvalitetan razvoj novih modela, i još više za uspostavljanje kontinuiteta u ozbiljnijoj serijskog proizvodnji, a to sa sobom donosi i podizanje sveukupnog kvaliteta gotovog proizvoda.
 
Нисам возач тако да не желим коментарисати управљивост и прегледност, али из угла путника мислим да су FAP A537 одлична возила за београдске улице. Конструкција је добра, базирана на Mercedes O405. Једини проблеми које имају су ломљива пластика и стари мотори. За време у којем су произведени добра су возила.
 
Danas jedan fap pokvaren na okretnici na Miljakovcu

Послато са Mi 9 SE помоћу Тапатока
 
Фапове кочнице су јако зезнуте. Ко не зна да кочи тешко њему.
 
Кад је био нов радио је три смене без квара. ГСП их је уништио. Као и Конекте.
 
Штета што никад нису направили зглобну верзију А537.
 
Neobus je već pokazivao izvestan potencijal, kao i Ikarbus između ostalog, ali, kao što je već toliko puta do sad rečeno, potrebno je mnogo toga za kvalitetan razvoj novih modela, i još više za uspostavljanje kontinuiteta u ozbiljnijoj serijskog proizvodnji, a to sa sobom donosi i podizanje sveukupnog kvaliteta gotovog proizvoda.
Необус не да је имао потенцијала, него је, напросто, пуцао од истог! Њихова Citta SLF се показала као можда и најбољи аутобус за београдске услове. ;) Иако средњеподан, показао је да је веома савремен и у рангу са западним произвођачима и трендовима. Ненаметљив и једноставан, а опет савремен дизајн дали су му препознатљив лични печат. Ту је и оригинално решење рукохвата на вратима - уместо једне велике преградне шипке на средини возила као код Икарбуса ИК-103, код Необуса су остављене по 2 мање шипке са стране (на II и III вратима), при чему је флуктуација путника умногоме побољшана. Завршна обрада савршена, уградне робе веома квалитетне. Штета што је фабрика пропала на онако глуп начин... :(
А што се тиче ,,помахниталих" бусева, ништа није необјашњиво, све је врррррло једноставно за истражити и објаснити - или је узрок електроника / фелеричан мотор (Темза, БМЦ), или сагоревање уља, као на примеру овог старог, неодржаваног Ћурдићевог МАЗ-а.
 
Fap i Neobus se nikako ne mogu porediti kao proizvođači.
Neobus je pravio autobuse, na tuđim šasijama, decenijama unazad, još u doba SFRJ. Samim tim, posedovao je i kadrovski i znam kako potencijal. Dugo su sarađivali sa Volvom i logično je da su tu dosegli određeni nivo.
Proizvodnja autobusa u FAP je nastala silom prilika, kao imperativ preživljavanja sa otpočinjanjem sankcija. Autobus je veoma kompleksan proizvod, a veliki broj ozbiljnih proizvođača komponenti nije bio iz Srbije. Dovijali su se kako su znali i učili se praveći nekoliko vozila za Institut Vinča i lokalni pogon Rakete.
537 na bazi O 405 bio je pun pogodak kasnije, jer je sama osnova odlična. Do tada su rešili i pojedine komponente, ali i uozbiljili proizvodnju, sa nivoa manufakture na serijsku.
Oni su u koncernu Fap - Famos pravili šasije za autobuse i slali ih u Skoplje i Zagreb na karoseriranje. Imalo je mogućnosti, ali posle desetak godina krize, ostali su bezvkvalitetnog kadra. Što bi jedan stručnjak hteo da živi u Priboju i radi za ispod prosečnu platu?Ipak, da su imali bolju podršku države, povoljnije uslove za kreditiranje, mogli su i da uspeju kao proizvođač autobusa. Nedostajao im je ozbiljan niskopodni, jer je tržište počelo da ih traži. Većina nas ih danas posle deceniju i po ocenjuje kroz veliki broj raspadnutih primeraka iz GSP, i to pogona Kosmaj. Ali, to su vozila koja su radila bez ozbiljne nege. Kod privatnika ima još uvek solidnih primeraka, uprkos već nabranim godinama.
Ali, ni Fap, ni Neobus se nisu uklapali u neke političko-ekonomske planove i obrisani su. Zato sada čekamo kineske, vozimo turske, beloruske, iranske... Ozbiljna vozila samo možemo da sanjamo.
 
Електроника је 100% узрок. Возила зависна од електронике чешће се кваре од других возила. Једном човеку се стално кварио нов аутомобил, који зависи од електронике. Кварио му се чешће него стари. Исто је с аутобусима. Пре неко време је предложено да се купи Mercedes Conecto из 2019. Никако. Боље половни Conecto из 2005. него возила која зависе од електронике. Већина мисли да су нова возила боља. Погрешно. Индустрија је последњих година пропаст и треба избегавати сваки производ који је у корак с овим временом.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=664140#p664140:3cgk8p7y je napisao(la):
Djole Pevcanin » Čet Sep 26, 2019 2:48 pm[/url]":3cgk8p7y]Фапове кочнице су јако зезнуте. Ко не зна да кочи тешко њему.
Šta je na njima bilo sporno? Na osnovu čega to kažeš, jer to prvi put čujem?
Petre, elektronika je postala neizbežna, sviđala nam se ili ne.
Nije problem u količini, već u njenom kvalitetu i kasnijem održavanju. Komponente za vozila iz trećeg sveta su spirnog kvaliteta, i ako ikakav problem postoji, odatle potiče, siguran sam. Ujedno, pored jeftinije radne snage, u kvalitetu komponenti se krije tajna njihovih cena, ponekad i po dva puta nižih od odgovarajućih zapadnjačkih. E, ali ko ne plati na mostu, na ćupriji će morati. Uvek bilo!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=664140#p664140:200q55zb je napisao(la):
Djole Pevcanin » Čet Sep 26, 2019 2:48 pm[/url]":200q55zb]Фапове кочнице су јако зезнуте. Ко не зна да кочи тешко њему.
Šta je na njima bilo sporno? Na osnovu čega to kažeš, jer to prvi put čujem?
Petre, elektronika je postala neizbežna, sviđala nam se ili ne.
Nije problem u količini, već u njenom kvalitetu i kasnijem održavanju. Komponente za vozila iz trećeg sveta su spirnog kvaliteta, i ako ikakav problem postoji, odatle potiče, siguran sam. Ujedno, pored jeftinije radne snage, u kvalitetu komponenti se krije tajna njihovih cena, ponekad i po dva puta nižih od odgovarajućih zapadnjačkih. E, ali ko ne plati na mostu, na ćupriji će morati. Uvek bilo!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=664135#p664135:3ol9zqa2 je napisao(la):
ПЕТАР » Čet Sep 26, 2019 2:29 pm[/url]":3ol9zqa2]Нисам возач тако да не желим коментарисати управљивост и прегледност, али из угла путника мислим да су FAP A537 одлична возила за београдске улице. Конструкција је добра, базирана на Mercedes O405. Једини проблеми које имају су ломљива пластика и стари мотори. За време у којем су произведени добра су возила.

Nisam ni ja vozač, ali slušam šta vozači komentarišu, između ostalog i oni koji voze kod privatnih prevoznika. Još pre nekoliko godina, dok su i 103-jke i FAP-ovi A537 bili masovnija pojava na ulicama kod privatnika, mogao sam čuti od nemalog broja vozača da je i 103-jka, u globalu, ozbiljniji autobus od FAP-a. Ne znam kakvu to plastiku pominješ, ali motori su im, kao i ostatak pogonskog sklopa, jedini plus u suštini. Mercedesov OM447, kasnije OM457, svetla su tačka svakog FAP-a A537, nikako njihova mana. Poslednje izvedbe tog motora pokreću i LE. Sa njim se stalo na E5 EEV normi, a inače je, sa ne tako velikim izmenama, u proizvodnji od 70-tih godina prošlog veka.

Što se konstrukcije tiče, nisu ni tu tako sjajni, a dovoljno govori što se, nakon dve manje serije iz 2002 i 2003 godine, i za GSP tražila kooperacija sa Ikarbusom, kad smo dobili Mutante. Iako se nisu pokazali tako lošim, i njma su pucale FAP-ove šasije. Takođe, bili su problemi sa visinom na svim serijama, a interesantno je da su Mutanti jedina vozila u GSP-u, kojima se dešavalo da menjač iz četvrtog stepena prenosa iz čista mira pređe u prvi stepen, kad dolazi do vrlo neprijatnog cimanja i kočenja, plus je tu i motor koji ulazi u previsoke obrtaje. To im se masovno dešavalo i kad su bili jako mladi. FAP tu nešto nije odradio kako treba. Nisam uspeo da saznam o čemu se konkretno radilo, ali neka logika nalaže da je problem u elektronici. Nisam baš nešto ubeđen ni da su za putnike idealni, s obzirom da im ergonmija nije jača strana. Dosta je sedišta u putničkom prostoru sa jako malo mesta za noge. Klizni prizori su mali i nema ih dovoljno.

Priča kako su bili dobri za svoje vreme po meni ne stoji. Zastarele konstrukcije su bili i sredinom 90-tih kad su se pojavili, a kamoli 2010/11 kad su poslednje serije napustile fabričke hale. Jeste da ima tu genetike jedne 405-ice, ali opet, po malo čemu se direktno mogu uporediti, a mislim da je čak i visina poda kod FAP-a osetno veća. Ipak, za autobus koji se, sa vrlo malim izmenama, proizvodio oko petnaest godina, a da pritom nije proizveden u većem broju od, možda, nekih 150 jedinica, teško da se može reći da je tako dobar proizvod.

Kako reče i Branik, FAP nikad nije bio specijalizovan za samostalnu proizvodnju autobusa. I pre nego što su počeli proizvodnju u kooperaciji sa Sanosom, mnogi njihovi autobusi proizvedeni pre tog perioda, karoserirani su u ondašnjem Ikarusu. Njihov fah je bio proizvodnja šasija pre svega, kao i kamiona i za najzahtevnije zadatke, plus proizvodnja delova i komponenti po licenci vodećih proizvođača onog vremena.
 
@ ПЕТАР
А, не, нетачно је да су сва савремена возила лоша само зато што су пуна електронике. Потпуно нетачно. Како то да сви МАН-ови, Мечке, Волвои, Солариси... дословно пливају у електроници, па не добијају ибертуру као, опет, поједини Турци? Ако ћемо да ширимо панику и параноју само зато што СВА нова возила пливају у електроници (која, притом, помаже и у смањењу загађења), онда стварно... :roll: Ој, Србијо међу шљивама... :roll:
Nisam ni ja vozač, ali slušam šta vozači komentarišu, između ostalog i oni koji voze kod privatnih prevoznika. Još pre nekoliko godina, dok su i 103-jke i FAP-ovi A537 bili masovnija pojava na ulicama kod privatnika, mogao sam čuti od nemalog broja vozača da je i 103-jka, u globalu, ozbiljniji autobus od FAP-a. Ne znam kakvu to plastiku pominješ, ali motori su im, kao i ostatak pogonskog sklopa, jedini plus u suštini. Mercedesov OM447, kasnije OM457, svetla su tačka svakog FAP-a A537, nikako njihova mana. Poslednje izvedbe tog motora pokreću i LE. Sa njim se stalo na E5 EEV normi, a inače je, sa ne tako velikim izmenama, u proizvodnji od 70-tih godina prošlog veka.

Što se konstrukcije tiče, nisu ni tu tako sjajni, a dovoljno govori što se, nakon dve manje serije iz 2002 i 2003 godine, i za GSP tražila kooperacija sa Ikarbusom, kad smo dobili Mutante. Iako se nisu pokazali tako lošim, i njma su pucale FAP-ove šasije. Takođe, bili su problemi sa visinom na svim serijama, a interesantno je da su Mutanti jedina vozila u GSP-u, kojima se dešavalo da menjač iz četvrtog stepena prenosa iz čista mira pređe u prvi stepen, kad dolazi do vrlo neprijatnog cimanja i kočenja, plus je tu i motor koji ulazi u previsoke obrtaje. To im se masovno dešavalo i kad su bili jako mladi.
Ово за Мутанте могу само да потврдим! :wink: Сећам се покојног #74 пре пар година, тада свеже ремонтованог на 405, кад год би се то са мењачем десило, мотор би производио такав звук да сам мислио да је отишао у ибертуру.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=664240#p664240:30zkm3i5 je napisao(la):
ПЕТАР » Čet Sep 26, 2019 8:54 pm[/url]":30zkm3i5]Електроника је 100% узрок. Возила зависна од електронике чешће се кваре од других возила. Једном човеку се стално кварио нов аутомобил, који зависи од електронике. Кварио му се чешће него стари. Исто је с аутобусима. Пре неко време је предложено да се купи Mercedes Conecto из 2019. Никако. Боље половни Conecto из 2005. него возила која зависе од електронике. Већина мисли да су нова возила боља. Погрешно. Индустрија је последњих година пропаст и треба избегавати сваки производ који је у корак с овим временом.

Zvučiš kao oni matorci iz IXX veka. Nemoj sine to se kvari.
Ja imam stari automobil i za devet godina (ukupno 14) samo jednom je elektronika na 20 min zakazala. Ranija kola niti jednom problem sa elektronikom.

Problem kod naših prevoznika što određene stvari ne servisiraju redovno već čekaju da se pokvari.

Fap sam vozio kao nov i odličan autobus. Lepo koči, daleko pregledniji i upravljiviji za vožnju od Ikarbusa. Jedini problem je bio čudan položaj pedale za gas, sve ostalo kao u starim Mečkicama.
Ne vidim da nešto pucaju šasije kod privatnika i da se posebno žale na njih ?
 
Odakle uopšte autobus kod Đerma?
Viđao sam MAZ na 79, ali je ta linija udaljena poprilično od ovog mesta...
 
Dart":usvb04le je napisao(la):
Odakle uopšte autobus kod Đerma?
Viđao sam MAZ na 79, ali je ta linija udaljena poprilično od ovog mesta...
U pitanju je linija 304N

Послато са Mi 9 SE помоћу Тапатока
 
Која свакако не иде туда, него иде кроз Димитрија Туцовића као 79. Божа је милион пута указивао на понашање Ћурдићевих возача, ово је само један у низу прекршаја, али наравно нико ништа неће предузети док неко не настрада.

Послато са SM-G960F помоћу Тапатока
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=664307#p664307:16cvoh1l je napisao(la):
Kesha » 27 Sep 2019 07:56[/url]":16cvoh1l]

Nisam ni ja vozač, ali slušam šta vozači komentarišu, između ostalog i oni koji voze kod privatnih prevoznika. Još pre nekoliko godina, dok su i 103-jke i FAP-ovi A537 bili masovnija pojava na ulicama kod privatnika, mogao sam čuti od nemalog broja vozača da je i 103-jka, u globalu, ozbiljniji autobus od FAP-a. Ne znam kakvu to plastiku pominješ, ali motori su im, kao i ostatak pogonskog sklopa, jedini plus u suštini. Mercedesov OM447, kasnije OM457, svetla su tačka svakog FAP-a A537, nikako njihova mana. Poslednje izvedbe tog motora pokreću i LE. Sa njim se stalo na E5 EEV normi, a inače je, sa ne tako velikim izmenama, u proizvodnji od 70-tih godina prošlog veka.

Što se konstrukcije tiče, nisu ni tu tako sjajni, a dovoljno govori što se, nakon dve manje serije iz 2002 i 2003 godine, i za GSP tražila kooperacija sa Ikarbusom, kad smo dobili Mutante. Iako se nisu pokazali tako lošim, i njma su pucale FAP-ove šasije. Takođe, bili su problemi sa visinom na svim serijama, a interesantno je da su Mutanti jedina vozila u GSP-u, kojima se dešavalo da menjač iz četvrtog stepena prenosa iz čista mira pređe u prvi stepen, kad dolazi do vrlo neprijatnog cimanja i kočenja, plus je tu i motor koji ulazi u previsoke obrtaje. To im se masovno dešavalo i kad su bili jako mladi. FAP tu nešto nije odradio kako treba. Nisam uspeo da saznam o čemu se konkretno radilo, ali neka logika nalaže da je problem u elektronici. Nisam baš nešto ubeđen ni da su za putnike idealni, s obzirom da im ergonmija nije jača strana. Dosta je sedišta u putničkom prostoru sa jako malo mesta za noge. Klizni prizori su mali i nema ih dovoljno.
IK103 је озбиљнији од FAP A537 само у причама возача. Ако се изостави вредна серија из 1996, то су возила која се гасе неколико пута у току вожње, губе кочнице и завршавају у расходу као нова. Први IK103 исечен је 2002. после шест месеци рада. Први FAP A537.3 исечен је 2009. после шест година рада. Први IK103F исечен је 2008. после три године рада. Вратили су га у саобраћај. 2012. су кренули пожари. На тој серији се види да су Икарбус и ФАП заједно радили на томе да аутобуси што гори изађу из фабрике.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=664311#p664311:1hrvbsvq je napisao(la):
Рипањац 405 » 27 Sep 2019 08:31[/url]":1hrvbsvq]@ ПЕТАР
А, не, нетачно је да су сва савремена возила лоша само зато што су пуна електронике. Потпуно нетачно. Како то да сви МАН-ови, Мечке, Волвои, Солариси... дословно пливају у електроници, па не добијају ибертуру као, опет, поједини Турци? Ако ћемо да ширимо панику и параноју само зато што СВА нова возила пливају у електроници (која, притом, помаже и у смањењу загађења), онда стварно... :roll: Ој, Србијо међу шљивама... :roll:
Боље Sanos S110 на CNG него ново електронско возило. Различитог смо мишљења. Многи су говорили како су CAF Urbos 3 бољи од ČKD-KT4. За ђаво су бољи. Један се преполовио, што је срамота за овај век. Боље да се возе педесет година стара возила него да се набављају нова.
 
@ Žika
Управо тако. Као када се појавио први електрични трамвај, па су старији одбијали да уђу у исти из страха да их не удари струја. Да смо тако размишљали, трамваје би и дан-данас вукли коњи, а возове парне локомотиве.
Али добро, различитих смо мишљења, све има своје предности и мане. За трамваје већ могу да се сложим са Петром, и ја више волим старије, највише Швајцарце, мада не бежим ни од њихових нових ,,колега". :wink: Исто важи и за возове, бар у мом случају. Извињавам се због малог ОТ-а.
 
Španac je odličan samo nije za ove naše šine sa usponima. Tu su morali ovi iz grada sa CAF-om da bolje odrade domaći.
 
Опет расправљамо тако да је ГСП мера свих ствари. То је кланица за возило. Вози се док не стане, а не делује превентивно. Један неотклоњен квар изазива следећи, тежи и после неког времена настају трајне, често неотклоњиве последице или скупи кварови
Гледао сам како се уништавају мотори због прљавог хладњака или лошег виско вентилатора: на окретници се узме црево и хлади, и споља и изнутра.
Вожња без јастука уништава шасију, јер се сви удари са подвозја директно преносе на конструкцију која једном мора да попусти под дејством сила за које није предвиђена. Скоро сам зауставио једног возача да му кажем да сам возећи иза видео да ми је једна вучна гума празна. Рекао је да зна и наставио. Та гума је за бацање после, а питање је шта ће бити и са другом. Примера сличних је на претек, да не давим даље.
Код приватника, не верујем да је дозвољен такав рад у корист штете.
Зато возила у ГСП кратко трају, а искораци су само тамо где би возила у почетку добијала стриктна задужења и домаћинску негу. Мали превозници су потпуно другачији примери.
 
Pisao sam bezbroj puta ovde, do 1991. god održavanje je bilo veoma ozbiljno. Posle je krenula pogubna filozofija i ona i dan danas traje. Tera se dok se ne raspadne, bitno je da se izlazi po svaku cenu zbog brojnog stanja, vozači se kažnjavaju i šikaniraju ako isključe neispravno vozilo iz saobraćaja. Ogroman mobing se vrši na vozače da voze neispravne autobuse, često bez kočnica....
Ko im stane na žulj i ne želi da rizikuje živote taj pada na razne metode šikaniranja, tipa menjanje linija, davanje udaljenih linija (tačno znaju gde vozači žive, kako im deca idu školu itd), šihte tj dvokratne smene, menjanje pogona i naravno novčane destimulacije.
 
Баш тако. Прошао сам нешто од тога. Важно је само бројно стање у одређеним терминима, без обзира какву ће то штету изазвати.
Зато ГСП није мера квалитета возила.
О томе се може причати у мањим превозницима где људи стварно живе од тог посла.
И сада постоје у београдском превозу фирме које су ту да узму паре, којима јевту превоз само нужно зло. Тејк д мани енд ран.
Ни они нису мерило. Замислите аутобус који се одржава по књижици - кајиш се мења после толико км, а не кад пукне и направи хаварују, лежај такође, црево на први знак старости.... Када би возило стало на линији, када би се десио последични квар? А у укупном скору такав приступ не био скупљи, већ напротив, кроз неколико година дужи век и смањено хаваријско одржавање, уштедело би се понешто. И на крају, превоз би био много бољи. Али...
 
Vrh