1992. године, легенда на 301 окретници у Гроцкој ...
Захтев општине Гроцка за враћање линије 301 који је поднет Привременом већу:
МОЛБА
ЗА ПОНОВНО УСПОСТАВЉАЊЕ
ЛИНИЈЕ 301
Подсећамо да је линија 301 Вуков споменик-Гроцка привремено укинута 1995. Године због претварања једне деонице Булевара ослобођења у пешачку зону. Ту улицу је линија користила као кружну окретницу.
По попису из 1991. године, насеље Гроцка је имало 7 420 становника, док је по попису из 2011. тај број 8 233 становника.
Предлажемо да се линија 301 поново успостави не само због пораста броја становника већ и због других параметара који се наводе у даљем тексту. Предлажемо линију 301 Цветкова пијаца-Брестовик.
ОБРАЗЛОЖЕЊЕ
Градски терминус на Цветковој пијаци се предлаже из техничких разлога. Терминуси Коњарник, Шумице, и Устаничка имају попуњене капацитете и не могу подржати додатну линију, док терминус Цветкова пијаца, користи само линија 309.
Периферни терминус у Брестовику предлажемо из просторно-урбанистичких разлога. По просторном плану Градске општине Гроцка усвојеном 2012. године, насеље Гроцка је планирано као урбани центар за насеља Бегаљица, Заклопача и Брестовик. Просторни план у потпуности прати вишегодишње реално стање на терену. Такав план није испраћен и везама у јавном саобраћају које су неопходне за имплементацију просторног лана.
Такође, насеље Брестовик, које по попису из 2011. године има 1076 становника неадекватно је повезано јавним превозом. У само насеље улази само једна линија ИТС2 система са само једним поласком дневно. Остале линије ИТС2 система, од којих линија 351 Шумице-Дражањ има најбољи такт, од 60 минута пролазе крајњим ободом насеља што значи да је за 85% становника Брестовика најближа станица јавног превоза удаљена више од 1 000 метара пешачења. Да би се поштовао просторни план, потребно је да јавни превоз за становнике Брестовика буде у истом тарифном систему као и насеље Гроцка.
Сем бенефити за насеље Брестовик, новом трасом линије 301 се јавним превозом покрива цела источна страна насеља Гроцка, где се од 1995. године број становника повећао 5 пута, а отворене су и фабрика дрвне индустрије „Нова Шумадија“ као и туристичко-угоститељски објекат на води „Мала оаса“ те је потреба за саобраћајним везама изузетно повећана.
ПРЕДЛОГ ЛОКАЦИЈА НОВИХ СТАЈАЛИШТА
На новој траси од стајалишта Шумадинска до улаза у насеље Брестовик предлаже се успостављање 2 нова стајалишта, Нова Шумадија, у непосредној близини истоимене фабрике и Др Александра Костића.
Стајалиште Нова Шумадија је неопходно због радника који живе у оближњим насељима и који су приморани да печаше преко 1500 метара до најближе станице јавног превоза дуж изузетно опасне деонице Смедеревског пута.
Стајалиште Др Александра Костића је неопходно јер ка њему гравитира цело насеље које се формирало дуж те улице.
Стајалиште Брестовик /викенд насеље/ већ постоји у оквиру ИТС2 система.(слика 1)
ПРЕДЛОГ ЛОКАЦИЈА НОВИХ СТАЈАЛИШТА У НАСЕЉУ БРЕСТОВИК
Због лоше решене раскрснице на улазу у Брестовик и упитне могућности окретања аутобуса у центру насеља предлажемо коришћење конфигурације улица у насељу за кружну окретницу (на исти начин је до 1995. године у Гроцкој окретала линија 301).
Траса би уместо да улази у Брестовик улицом Миће Стоиљковића (као ластина линија) наставила трасом Смедеревског пута користећи постојеће стајалиште Брестовик /раскрсница/, а затим ново стајалиште Маршала Тита, такође на Смедеревском путу, непосредно пре него што би ушла у насеље истоименом улицом све до терминуса у центру насеља, где постоји велики саобраћајни плато који се може искористити као терминусно стајалиште. Линија би напустила насеље улицом Миће Стоиљковића и по изласку на Смедеревски пут користила постојеће стајалиште Брестовик /раскрсница/ а даље горепредложеном трасом са предложеним стајалиштима.
Распоред стајалишта у насељу Брестовик је предложен имајући у виду техничке могућности које је прописала Дирекција за јавни превоз, као и равномерну покривености што већег броја становника насеља. (слика 2)
ТРАСА И ИНТЕРВАЛ
Предлаже се да линија 301 буде делимично у експрес режиму, чиме се штеди време полуобрта за 15 минута, што ствара уштеду од једног возила по линији. То значи да линија не би користила сва стајалишта кроз насеља Мали мокри луг, Калуђерица и Лештане, већ само битне преседачке тачке: Пут за Калуђерицу, Винча /млин/, и Болеч /раскршће/. Сем временске и ресурсне уштеде, овим решењем се најдужа линија не оптерећује локалним путничким транзитом који остаје покривен са 6 линија градског превоза.
Од станице Болеч /раскршће/ линија би користила сва стајалишта као линије 302 и 303 чиме се појачава фреквентност линија на том потезу који је данас недовољан.
Предлаже се успостављање интервала од 30 минута између полазака као максималног за нормално функционисање становништва а минималног који не оправдава евентуално смањење такта на линији 302. Време полуобрта у шпицу би износило 45 минута. За поштовање реда вожње и разумног одмора возача на крајњим терминусима, потребно је за линију ангажовати свега 3 возила.