Dizel motori i opasne čestice
Prema procenama nemačkih vlasti, uzrok oko jednog procenta svih štetnih čestica koje ljudi udišu su izduvne emisije automobila.
Zahvaljujući današnjim filterima, dizel motori gotovo da i nemaju problem s česticama. Od kada je 1992. godine uveden standard Euro 1, emisije čestica u vozilima smanjene su za približno 97 posto.
Radna efikasnost najnovijih filtera veća je od 95 posto, a oni mogu efikasno da filtriraju i najmanje nanočestice.
Merenja u većim gradovima pokazuju da današnji dizel motori čak filtriraju i čestice iz okolnog vazduha.
Na primer, u predgrađu Pariza izduvne emisije iz dizel motora sadrže manje čestica od vazduha koji motor uvlači.
Čestice koje udišemo stvaraju se i trošenjem pneumatika i kočnica. Interesantno je da su na putevima u Nemačkoj te emisije tri puta veće od emisija čestica u izduvnim gasovima.
Automobili sa dizel motorima proizvode približno 4 % svih emisija CO2 u Nemačkoj.
Od 2021. godine prosečna gornja granica emisija novog automobila u EU iznosiće 95 g CO2 po kilometru. I u drugim regijama kao što su SAD i Kina vozila bi trebalo da postanu mnogo čistija u sledećih nekoliko godina.
Emisije CO2 kod dizel motora s unutarašnjim sagorevanjem moguće je smanjiti za 10 posto, pokazuju istraživanja koja je sproveo Bosch. Poboljšana aerodinamika i smanjenje otpora kotrljanja točka mogli bi da dovedu do dodatnih poboljšanja.
Osim toga, elektrifikacija dizel motorima pruža još jedan oblik podrške – posebno za velike i teške automobile, kao što su SUV vozla. Uvođenje hibridnog pogonskog sistema može da smanji emisije CO2 i do 15 odsto.
Uticaj azotnih oksida
Moderni dizel motori imaju oko 96 odsto manju emisiju azotnih oksida nego oni proizvedeni početkom 1990-tih .
Merenja pokazuju u da su dizel automobili odgovorni za približno 10% emisija azotnih oksida (NOx) u Nemačkoj. Osim drumskog saobraćaja, drugi izvori uključuju proces proizvodnje energije (27%) i privatna domaćinstva (11%). Ostaje 52% koja dele industrija i automobili koji koriste benzin.
Evropska unija je 2000. uvela normu Euro 3. Od tada su emisije azotnih oksida iz dizel motora već smanjene za 84%.
Najnovija, Euro 6 norma za emisije prvenstveno nalaže niže maksimalne vrednosti za emisije čestica i azotnih oksida iz vozila. Prethodna, Euro 5 norma dozvoljavala je za dizel motore maksimalno 180 mg po kilometru.
Od 1. septembra 2015. dizel motori će biti ograničeni na samo 80 mg emisija azotnih oksida po kilometru (benzinski motori: 60 mg po kilometru).
U cilju dodatnog poboljšanja modernog dizel motora, Bosch koristi pristup koji kombinuje unutrašnje sagorevanje sa obradom izduvnih gasova. Jedna od ključnih tehnologija na tom području je Denoxtronic koji može da smanji količinu azotnih oksida do 95 odsto.
Na taj način moguće je ostvariti ograničenje od 80 mg azotnih oksida po kilometru a u nekim slučajevima emisije mogu biti čak i niže od navedene granice.
Sistemi poput Denoxtronica funkcionišu tako što ubrizgavaju tečnu ureu bez mirisa, poznatu kao AdBlue, u protok izduvnog gasa. Ona stvara reakciju s izduvnim gasom i pretvara azot oksid u bezopasnu paru i azot.