Tema je zanimljiva, malo sam se i bavio tom tematikom.
Prvo, zakonski okvir kaze da sve nove zgrade koje se grade a imaju preko 10 stanova moraju biti pristupacne za osobe sa invaliditetom (OSI). Problem je bio u tome,a delimicno i ostao, sto nije postojala kontrola prilikom izvodjenja zgrade i posle kod tehnickog prjema sto se nije na to obracalo paznju. Inace u svakoj projektnoj dokumentaciji se obavezno nalazi ucrtana stepenisna platforma, ako vec nema prostora za raampu, s tim sto se ona nikad ne postavi. Ideja je bila da se obavezno radi separat o pristupacnosti, nesto slicno protivpozarnom separatu, i da bude javno dostupan. Tako bi udruzenja i gradjani mogu sami da kontrolisu sta je uradjeno po propisu a sta nije i da tuze investitora, izvodjaca, tehnicu kontrolu i td. Nije to prihvaceno, pod obrazlozenjem ad je vec dovoljno komplikovana cela birokratija pa da je jos ne komplikuju, ali bi trebalo novim zakonom i elektronskim dozvolama da svi projketi budu dostupni tako da je taj problem resen.
Drugo, za Direkciju za gradjevinsko zemljiste je uradjena i studija o pristupacnosti koja je objavljena na linku
http://www.beoland.com/studije-istrazivanja-analize.html
Ona se nadovezala na studiju koju su predhodno uradili prvo kao praktikanti, pa kasnije kao volonteri uradili za potrebe direkcije, koja nikad nije zvanicno obajvljenja i uvrstena u dokumenta direkcije (bar da znam), pod izgovor da to nije merodavno jer smo volonteri. Mada iskreno, neke slike u opstem delu su sa neta, sto bas ne bi bilo ok bez dozvole za zvanicnu publikaciju. No, obisli smo 241 objekat/javnu povrsinu i uneli nasa tadasnja zapazanja. Posmatrana je i putanja od stajalista javnog prevoza do objekta. Naravno neke stvari su se do sada izmenile dosta, ali evo linka od tog "nezvanicnog dokumenta" koji sam postavo na svoj issue.
https://issuu.com/milanche/docs/dostupan_grad_beograd
*ps. zamolio bih da se sadrzaj i dokument ne preuzima i koristi bez odobrenja
Imali smo i zadatak da postavio i proritete za resavanje problema i to kao "male intervencije" i "vece intervencije". Kao vecu intervenciju smo predlozili bili povezivanje zelenog venca sa knez mihajlovom, tj rekonstrukciju sremske i stepenica koje se tamo u prolazu nalaze. To je uneto i u zvanicnu studiju. Od manjh intervencija, predlog je bio resavanje pesackih prelaza kod Vukovog spomenika, izmedju malog Tasa i parka Tasmajdan kod pranog, kao i svi prelazi kod autobuske stanice. Ovo poslednje je jako bitno za sve zbog kofera.
Ono sto je jos dobro sto postoji sajt
http://mapapristupacnosti.rs/ gde su mape objekata sa opisom, postojala je i android aplikacija, ne znam sad dal funkcionise. Svaki korisnik moze da se uloguje i unese komentar i oznaci objekat. Uz pomoc zastitnika gradjana je dobijeno na stotine formulara iz cele srbijie opstinskih institucija sa odgovorima na pitanja vezana za pristupacnost koja su uneta u ovu mapu. Pa koga interesuje neka pogleda.