Rasterecen bilo kakave politike, a u okviru debate za i protiv cesme, prosirenja pesacke zone itd. - moram da primetim nekoliko stvari. B. Jovin je uradio veliku stvar za Beograd osamdesetih, kada je obicnu ulicu pretvorio u glavno gradsko setaliste. U to vreme potpuno u skladu sa evropskim trendovima - mnogi glavni gradovi zapadne everope su tek kasnije dobijali slicna parterna resenja. Uradio je i projekat za ostatak pesacke zone, koji je za TO vreme i u TIM uslovima bio avangardan. Ali, to je bilo pre 30 godina! Od tada se mnogo toga promenilo, od poimanja urbanizma, parternih resenja, materijala, detalja, hortikuture... Nije njegova krivica, jednostavno resenje je pregazilo vreme. Hvala mu za Knez Mihajlovu i mnogim stvarima koje je uradio, ali pored svih simpatija za njegov rad, jednog momenta je trebao da kaze - dosta.
Sa druge strane, gradska valst se za ovo odlucila samo i iskljucivo zbog jeftinih politickih poena. Ko ce iz Rakovice da dodje da vidi cesmu kod Pevca, a o njoj slusa vec godinu dana i zamislja kako je gradska vlast sposobna da ponovo pokrene neke stare projekte. Dosetili su se da izvade iz fioke resenje koje je staro 30 godina i krenuli u rad. Da su zaista mislili ozbiljno da se pozabave ovim problemom, grad je prvo trebao da obezbedi saobracajno resenje za ovaj deo grada, prosire garazu i izgrade bar jednu gde ce moci da se sklone automobili koji su koristili ulicne parkinge (od stanara do ljudi koji dolaze u grad jer nemaju drugi nacin). Trenutno je u periodu od 13-17 apsolutni saobracajni kolaps u ovom delu grada; jos pre 4 godine je zatvoreno skretanje na desno iz Carice Milice, a sada je zatvorena i Cara Lazara koja je bila alternativni pravac za izlazak iz ove zone - dakle zona omedjana ulicama Marsala Birjuzova, Sremska, Obilicev Venac, Cara Lazara, Kralja Petra, Pop Lukina, Toplicin venac je svedena na jednu jedinu ulicu za izlazak i ka N. Bgd i Dusanovij (Toplicin venac koji je u delu ka Pop Lukinom je uredno zakrcen sa vozilima koji se parkiraju pored kafane Vespa i dodatno otezavaju odliv vozila).
Za vreme rada na prosirenju/izgradnji garaznih mesta - Boris Podreka, koji je u medjuvremenu angazovan na prosirenju pesacke zone (a, sto ne onda B. Jovin??) je mogao da osmisli resenje za ostatak pesacke zone i uradi ga u novom duhu koji je primeren ternutnim trendovima. Pri tome je trebalo biti realan i umesto megalomanskog poteza od ne znam koliko kvartova, koji bi ponovo stajali u fioci narednih 30 godina, trebalo je odrediti zone za koje bi grad zaista mogao da odvoji sredstvakoje da se srede u narednom periodu (dakle - bez bajki o 88 fasada i sl.). Duboko verujem da bi se arhitekta, kao sto je B. Podreka, vrlo odgovorno nadovezao na vec postojeci deo Jovinovih pesackih zona i za 2-3 godine bi dobili kvalitetno resenje koje bi bilo i atraktivno i savremeno i funkcionalno. Ovako smo samo dobili reciklirane ideje od pre 30 godina, koje kostaju prilicno, saobracajni haos ali i ponovni rad na idejnom resenju za ostatak pesacke zone.
Da je gradska vlast to uradila sledeci logicne korake - to bi po meni bilo odgovorno ponasanje i sigurno bi dobili mnogo vise poverenja nego sto ga imaju sada. Ovako, sa vredjanjem inteligencije veceg dela stanovnistava - samo gube. Zapravo - svi su na gubitku, a gradski budzet najvise. Na gubitku je i sam Jovin koji je dozvolio da se njegova dobra resenja recikliraju posle 30 godina i samim tim postanu antiteza svog izvornog oblika...
Ovo nije troll i nije hejtovanje. Svakako da je Jovinovo resenje za trg kod Pevca bolje nego status quo, ali moglo je da se saceka jos samo malo da se uradi sveobuhvatno resenje koje ce trajati mnogo duze... Verujem i da bi Podreka uradio omaz Jovinovim detaljima i time stavio sve na svoje mesto, i to u momentima kada bi grad zavrsavao svoje infrastrukturne radove koji su morali biti preduslov bilo koje gradnje u ovom delu grada!
Izvinjavam se na duzini posta.