„Врабац“ вози по пешачкој зони
Ширењем пешче „штрафте“ око Кнез Михаилове улице, ка Обилићевом и Косанчићевом венцу, све до Савског шеталишта, централна градска зона доживеће у наредних пет година значајне промене. Многобројне новине очекују становнике Варош капије, али и све Београђане. „Врабац сервис“, надгледање улаза у пешачку зону, као и снабдевање продавница у јутарњим сатима, само су неке од измена које нас очекују, преносе Вечерње новости.
Према тврдњама главног градског урбанисте Милутина Фолића, ниједна тачка овог „шеталишта“ неће бити удаљена више од 200 метара од најближе саобраћајнице. То потврђују и детаљне студије, које су рађене пре почетка самог пројекта, у којима се мислило и о најситнијим детаљима.
- За саобраћај остају проходне Поп Лукина, Бранкова, Маршала Бирјузова до гараже, Царице Милице, Николе Спасића, Чубрина и Иван-бегова, и на њима ће бити паркинг места. Овим је прилаз пешачкој зони обезбеђен - каже Фолић за „Новости“.
Око целе пешачке зоне постављају се потапајући стубићи, који ће по потреби бити спуштани, па је прилаз колима хитних служби омогућен. Због ових возила између башта ресторана мораће да постоји простор од 3,5 метара како би се несметано кретали кроз зону.
Сви улази у „централно шеталиште“ биће надгледани 24 часа, а у оквиру Секретаријата за саобраћај постојаће служба која ће пратити улазак и излазак возила.
- Снабдевање продавница биће могуће само од 6 до 10 сати ујутру, и то возилима тежине до 3,5 тона. То су омањи камиони који неће уништити плочнике. Возила која се нађу у пешачкој зони ван ових термина, биће вишеструко кажњавана када их подигне служба „Паркинг сервиса“. У ванредним случајевима у зону ће моћи да уђу и тежи камиони, али по добијању дозволе Секретаријата за саобраћај. Тада ће се обавезно постављати заштита плочника од гуме или фосни, како се улица не би уништавала - каже Фолић.
Зато су све банке чије се пословнице овде налазе, као и „Лутрија Србије“, своје сефове већ изместиле. Пролаз ка Народној банци остаје проходан.
Оно што је житеље Варош капије највише бринуло јесте проблем паркирања услед ширења пешачке зоне, као и раздаљина коју ће старији морати да пређу од саобраћајнице до куће.
- Ширењем пешачке зоне „скинули“ смо стотинак места за паркирање, а њих смо надокнадили са још додатних 200 места у гаражи на Обилићевом венцу, која се отвара 1. јула. У њој ће по специјалним условима бити обезбеђено паркирање за станаре пешачке зоне, који ће месечно паркинг место плаћати 6.000 динара. Уједно, од септембра, испод шопинг мола у Рајићевој имаће на располагању још 450 паркинг места - истиче градски урбаниста.
Специјализованим електричним возилима „Врабац сервиса“ старији сутрађани ће бесплатно моћи да се превезу од улице до кућног прага. Возила ће кружити зоном током читавог дана, а до станара ће долазити и по позиву. Служба ће имати списак житеља који имају приоритет у коришћењу ове услуге. „Врабац сервис“ направљен је по угледу на Љубљану, која је такође добила простор за шетаче.
Пешачка зона подељена је у четири функционалне целине. Прва је Кнез Михаилова, која ће остати претежно трговачка улица, друга је зона Обилићевог и Топличиног венца у којој доминира угоститељство. На Косанчићевом венцу имаћемо најважнију културно-историјску целину Београда, којом ће се силазити до савског приобаља. Све то ће повезати шеталиште на Сава променади са шеталиштем ка Бетон хали, односно новој пасарели, којом ћемо се пети ка Калемегдану.
Градња гараже Студентски трг могла би да почне идуће године, као и тунел који ће повезати Савску и Дунавску падину. Овим ће се саобраћај у центру растеретити и створити услови да се Бранкова улица „сузи“, односно да се дуж ње направе бициклистичке стазе и посаде дрвореди.