vucko":2ucbkmmg je napisao(la):
Lorde posto si iz struke pojasni.Ovo mi laicki(jesam inzenjer ali nazalost nisam gradjevine) izgleda kao bajpas na otvorenom srcu.
Nisi pogrešio sa analogijom, most je iz vremena kada se iz nekog razloga veoma štedelo na betonu. Stubovi su za današnje pojmove nepotreno vitki, dakle imaju izuzetno mali poprečni presek za svoju visinu. I mala količina betona se nadoknadila velikim procentom armature. Danas da se pravi ovako nešto sigurno bi se pravilo sa mnogo većim betonskim presecima. Nema tu problema što se tiče sigurnosti, ali ima problema što se tiče trajnosti. A smanjena trajnost vrlo brzo ugrozi i sigurnost. Veća naprezanja i manje toleranicije doprinose da konstrukcija lako pređe u kritičnu zonu. Što se tiče te prilazne konstrukcije pančevačkom mostu, mogu da kažem da je ona imala "više sreće nego pameti" za sve ove godine neodržavanja i prava je sreća što se nije desila neka havarija. Već na početku se znalo da neki stubovi imaju problema sa fundiranjem, takoreći tonu. To je bilo sanirano na pojedinačnoj bazi, kako koji stub "potone" oni ga učvrste i dodaju gore onoliko koliko je potonuo. Ali nikada se nije pristupilo kompletnom rešenju. Pre 15 godina su recimo prva 2 stuba potpuno zamenjena jer više nije moglo da se sanira ništa, a bolesnik je doživeo i par nesreća uostalom kada je jedan stub skoro izgoreo od podmetnutog požara 2011, gde je upravo došlo do izražaja ta mala količina betona koja je jedva uspela da zaštiti aramturu, koja je za vreme požara toliko već toliko bila oslabljena da je po svim procenama trebalo da dodje do kolapsa. Međutim 2012 je most ipak doživeo najgori udarac kada se otkrilo da povrh svega postoji i još jedan skriveni problem a to su ležišta. Naime i ležišta su vrlo kilavo i štedljivo odrađena kao da će ih održavati šveđani a ne mi. Vrlo su osetljiva na svako pomeranje stubova i imaju vrlo male tolerancije. Jedna takva toleracnija je bila prekoračena kada je segment mosta totalno spao sa ležišta usled kombinacije sleganja, opterećenja i oronulosti betona najviše zbog soljenja zimi i nedostatka hidroizolacije na spojevima. Ništa manje dramatično nego što zvuči a mnogo dramatičnije nego što su prikazivali u javnosti, jer je segment spao sa ležišta i zadržao se na elementu koji uopšte i nije bio predviđen da ga zadrži, to je kao da se okliznete na stepenicama i uhvatite se za saksiju i spasete se i kažete sve je ok, bezbedan sam, biću dobro. Opet više sreće nego pameti. Sada ovo što vidimo je upravo saniranje tih ležišta koje se svodi na to da se:
1. Popuni onaj deo koji je potonuo (u pitanju su centimetri da se razumemo, ali opet tako je pravljeno da su tolerancije male)
2. Popravi beton koji je oštećen neodržavanjem
3. Proširi ležite tako da mogućnost spadanja bude smanjena
Ovo je nešto što se moralo uraditi odavno, a sada je pomalo i bacanje para s obzirom da je most dostigao onu fazu gde više košta da se potpuno rekonstruiše nego da se sruši i napravi novi, ali mi smo stručnajci da nam sve kosntrukcije neverovatno brzo uđu u tu fazu.