Prva deonica beogradske obilaznice u dužini od 7,7 kilometara biće gotova početkom novembra, a kompletna do 2011. godine. Novosadska obilaznica mogla bi najranije da se završi do kraja sledeće godine.
Na sva zvona najavljivano je kako će obilaznica oko Beograda biti završena do 15. oktobra, u šta se najviše kleo ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić. Njegovim obećanjima pridružio se i gradonačelnik Beograda Dragan Đilas, koji je ovaj projekat iskoristio za svoju promociju i posle izbora na gradski ”tron”, zaređao posetu za posetom ovom gradilištu.
Međutim, njihova obećanja su se izjalovila. Deonica obilaznice od Orlovače do Železnika nije završena i radovi se nastavljaju. Obećano je da će se saobraćajnica otvoriti za dvadesetak dana posle utanačenog roka, čime će se spojiti Koridor 10 i Ibarska magistrala.
Istovremeno, kasni i izgradnja obilaznice oko Novog Sada, koja je, prema prvobitnim planovima, već trebala biti puštena u saobraćaj, a sudeći prema stanju na terenu, biće dobro ako se izgradi do kraja sledeće godine.
Radovi počeli pre 18 godina
Izgradnja beogradske obilaznice izuzetno je važna za izmeštanje saobraćaja iz glavnog grada, jer nigde u svetu glavni koridori ne prolaze gradskim ulicama. Završetak jedne deonice mesec dana pre ili kasnije i nije neko kašnjenje, ako se uzme u obzir da je izgradnja obilaznice započela davne 1990. godine, a radovi nastavljeni u avgustu 2006. godine. Zbog nedostatka novca, radovi su prekinuti, izvođači su čekali bolja vremena, a kada su i došla, obezbeđena sredstva za izgradnju nisu mogla da se koriste zbog blokade u radu Skupštine Srbije, koja je trebala da ratifikuje odobrene kredite za izgradnju saobraćajnica u iznosu od 140 miliona evra.
Kreditni aranžman obuhvata ugovor za kružni put Bubanj potok - Železnik, Bubanj potok - Surčin i za deonicu Batajnica - Dobanovci. Direktor JP ”Putevi Srbije”, Zoran Drobnjak, najavio je da se od Evropske investicione banke očekuje novi kredit od 120 do 180 miliona evra za izgradnju nastavka obilaznice, od Orlovače do Bubanj potoka. Planira se da izgradnja ove deonice počne u aprilu sledeće godine, a kompletna obilaznica trebalo bi da bude završena do 2011. godine.
Kako je precizirao pomoćnik generalnog direktora ”Puteva”, Slavoljub Tubić, do kraja godine trebalo bi da budu završeni pregovori s EIB o kreditu u iznosu od 120 miliona evra, koji bi se koristio na sektorima pet i šest. Završetkom radova na kružnom putu oko Avale, omogućiće se da vozila s obilaznice nastave do naplatne rampe Bubanj potok na auto-putu Beograd - Niš.
Đilas neimarima ne veruje
Uprkos procenama u JP ”Putevi Srbije” da će kompletna obilaznica završiti do 2011. godine, Dragan Đilas je izjavio da će se posle završetka dela obilaznice, radovi nastaviti na izgradnji ostalih deonica i da bi cela obilaznica mogla biti završena za najviše 18 meseci. Ministarka za Nacionalni investicioni plan, Verica Kalanović izjavila je da su obezbeđena sredstva iz NIP-a, a kada ima para, ima i radova.
Dragan Đilas je upozoravao građevinsko preduzeće ”Planum” da kasni s radovima na obilaznici, jer su se Vlada Srbije i grad Beograd još početkom godine dogovorili s JP ”Putevi Srbije”, ”Planumom” i ”Mostogradnjom” o roku završetka dela obilaznice u dužini od 7,7 kilometara. Izvođači su objašnjavali da je kasnilo plaćanje radova i da nisu bili u mogućnosti da pojačaju tempo izgradnje. Na prigovor Instituta za puteve da ”Planum” kasni na devet lokacija, u ovoj građevinskoj firmi rečeno je da je samo iz NIP-a, dug narastao na 400 miliona dinara za posao koji je urađen još u junu.
Ipak, da bi dobili na vremenu, neimari su 15. avgusta uveli i treću smenu, kako bi skratili rok izgradnje. Čak je organizovana i poseta gradilištu noću u 23 časa kod tunela Železnik. Ova firma je, osim za izgradnju obilaznice oko Beograda, zadužena i za dva tunela - Železnik i Lipak, na kome su radovi najviše zaostali, kao i na nekoliko mostova. Od mosta na Savi do Ibarskog puta, obilaznica obuhvata četiri mosta, a najkompleksniji je most Železnička reka, dug 406 metara, s rasponom između stubova od 45 metara. Biće podignut i most na petlji Orlovača.
Neuhvatljive pare
Ministar ekonomije Mlađan Dinkić, upozoravao je da je novca za izgradnju obilaznice bilo, jer je u budžetu bio suficit od oko milijardu evra preostalih od privatizacije Mobtela. Prema njegovim rečima, osnovni problem što izgradnja obilaznice oko Beograda kasni je taj što je Ministarstvo za infrastrukturu ugovorilo obim i dinamiku radova za čije izvođenje u budžetu nisu bila obezbeđena sredstva.
Dugovi izvođačima za ranije izvedene radove narasli su ukupno na 30 milijardi dinara, u kojima svoje mesto imaju i oni na obilaznici oko Beograda. Više od sedam meseci, firme koje su na trasi, nisu dobile gotovo ni dinara za obavljene radove. S obzirom na značaj Koridora 10 (na kome se nalazi i beogradska obilaznica), koji je proglašen za projekat od nacionalnog značaja, ministar Dinkić se zalagao da ne može da ostane u domenu samo jednog ministarstva, nakon čega je i formiran Nacionalni savet za infrastrukturu, na čijem čelu je šef države, Boris Tadić.
Piše: Ranka Dautović, Vrele Gume