Odobreno 65 miliona dinara za projektovanje obilaznice oko Beograda
Tri varijante mosta kod Vinče
Autor: D. DRAŽIĆ | 07.08.2007 - 11:22
Do kraja ove godine u Srbiji će se utrošiti nešto više od 11 milijardi dinara za izgradnju puteva. Najviše sredstava iz Nacionalnog investicionog plana (NIP) utrošiće se za izgradnju obilaznice oko Beograda i projektovanje nove železničke mreže na prilazima glavnog grada.
Stručnjacima beogradskog Saobraćajnog instituta CIP je poverena izrada generalnog projekta obilaznog puta oko Beograda na delu od Bubanj Potoka preko Vinče, Dunava i Banatskog Novog Sela. Za taj projekat predviđeno je 65 miliona dinara. Iz Nacionalnog investicionog plana finansiraće se i izrada generalnog projekta novog mosta na Dunavu kod Vinče.
Tri varijante duŽine mosta
- U ovom času razrađujemo tri varijante železničko - drumskog mosta preko Dunava na budućem autoputu. Po prvoj varijanti, ovaj most će biti dugačak oko tri kilometra, 2.200 metara po drugoj i u najkraćoj varijanti samo 2.100 metara. O dužini mosta, pored ostalog, odlučivaće i konačno rešenje saobraćajnice za deonicu pruge i puta od Belog Potoka ispod Avale, Bubanj Potoka i Vinče i dalje do Pančeva, Vršca i Rumunije ili do Zrenjanina i Kikinde, kaže direktor Zavoda za konstrukcije CIP ing. Branislav Životić.
Drumsko - železnički most kod Vinče biće širok najmanje 30 metara. Samo drumske trake će biti široke po devet metara. Njegova izgradnja trajala bi oko tri godine, a most će imati izuzetno važnu ulogu u prevozu roba, jer će skratiti prevoz i doprineti da se troškovi transporta smanje na više relacija. Most će, smatraju stručnjaci, biti neka vrsta sabirnog centra za više domaćih i evropskih saobraćajnica. Mnogi putevi će voditi prema njemu i od njega prema privrednim centrima u Srbiji i na Balkanu.
- Time će se konačno Beograd osloboditi od učestalih saobraćajnih kolapsa, neracionalnog i sporog transporta putnika i roba, kao i prevoza opasnih tereta kroz grad, dodaje Životić.
Svi putevi vode u Vinču
Robe koje stižu iz Barija u Bar i potom preko magistralne pruge Beograd - Bar imaće novi izlaz za sever Evrope preko Vinče i Pančeva. To isto važi i za transportne tokove koji vode sa juga, iz Sofije, Soluna i Atine na zapad i sever kontinenta ili iz Budimpešte, Beča, Minhena ili Ljubljane i Zagreba teretni vozovi i kamioni će ići novim obilaznim putem. U svim tim kombinacijama Beograd će biti pošteđen tranzitnog saobraćaja.
U Saobraćajnom institutu CIP ističu da prema prvim procenama izgradnja železničko - drumskog mosta kod Vinče treba da košta oko 100 miliona evra. U pitanju je značajna investicija, koju bi svakako mogla da pomogne EU, ali neophodna i isplativa da bi Srbija postala nezaobilazni transportni koridor. Ne treba da se zaboravi da uz pomoć Komisije EU Bugari i Rumuni grade na Dunavu most između Vidina i Kalafata. Taj projekat je pokušaj da se zaobiđe vekovni „carski put“ dolinom Morave i Vardara koji povezuje Istok sa Zapadom.
Gradiće se „Petlja“ kod Boleča
Projektanti autoputa Bubanj Potok - Vinča - Pančevo planiraju
da se kod Boleča izgradi „petlja“, koja bi omogućila izlazak (ili silazak) vozila na put Beograd - Grocka - Smederevo. I putnici iz Novog Sada, Zrenjanina, Pančeva ili Vršca dobili bi novu znatno kraću vezu sa Grockom, Smederevom, Požarevcem, pa i (drugim pravcem)
sa Nišom...
Iz Grocke se novi most neće videti
Za projektante Saobraćajnog instituta most kod Vinče je veliki izazov. Za sada može da se kaže da će se on kada bude izgrađen najlepše videti iz Ritopeka, ali projektanti najavljuju da će se videti čak i iz Pančeva. Međutim, most se neće videti iz Grocke jer će ga zaklanjati brdoviti teren.
Bez prepreke za brodove
Projektanti CIP-a strogo primenjuju sve propise EU i Dunavske komisije ri izradi projekta budućeg mosta na Dunavu kod Vinče. Svi brodovi, koji sada plove Dunavom, uključujući i rečno-morske lađe, moći će nesmetano da plove ispod mosta kod Vinče.