Zuma
Professional
- Učlanjen(a)
- 19.05.2009.
- Poruke
- 10.747
- Pohvaljen
- 25.874
Pitanje je ustvari prilično zanimljivo zato što pokazuje da u urbanizmu svaka odluka ima svoje posledice koje kasnije generacijama uslovljavaju sve sledeće odluke. Ovde nije strašno, most je malo zakošen, ali druge ozbiljnije greške koje danas pravimo mogu imati zaista dugotrajne i ogromne posledice.[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=504426#p504426:t36vlmx1 je napisao(la):Aleksandar1 » 30 Dec 2017 09:44 am[/url]":t36vlmx1]Zasto novi most nije pod uglom od 90° u odnosu na Savu?
Problem potiče iz činjenice da bi zbog krivine Save sve ulice u njenoj blizini morale da se zrakasto šire, tj da budu pod uglom jedna u odnosu na drugu. Pošto je Staro sajmište trebalo da bude izlog jedne buduće i uspešne Kraljevine, išli su na "sigurnu" klasičnu geometrijsku estetiku, sa centralnom simetrijom i kvadratima, krugovima i dijagonalama upisanim jedne u druge. Ali da bi pored rečne krivine dobili pravilnu kvadratnu osnovu novog kompleksa, trebalo je odvojiti zemljište u obliku trapeza, i to prilično dugačke osnove. To su i uradili o čemu svedoče uglovi između dve susedne granične ulice Starog sajmišta (originalne, ne Nemačke), one koje su upravne na rečni tok.
Međitim kad su Nemci zaključili da u svom budućem transportnom središtu jugoistične Evrope moraju praviti most koji vodi pravo do železničke stanice, naišli su na problem jer je zbog veličine Sajmišta i zrakastog širenja ulica pored njega nizvodna granica koloseka železničke stanice ispala niže, nizvodnije od uzvodne granice Sajmišta. Pa bi sa mostom koji je postavljen normalno na tok reke, završili ili u sred koloseka, ili bi morali da ruše svoj koncentracioni logor. Pošto ni za šta od toga nisu imali ni želje ni vremena, samo su iskosili most i novo trasiranom ulicom iseki jedan relativno mali deo Sajmišta. I tako su čitav most završii za par meseci.
I sad dolazi glupava greška kreatora BNVa. U želji da uštede, od početka razmišljaju SAMO o REKONSTRUKCIJI Starog savskog mosta. Pa je ideja bila da se u povoljnijem slučaju dve nove saobraćajne trake prosto okače na sadašnju konstrukciju (bilo bi preteško da su više od dve), a u nepovoljnijem da iskoriste samo stubove i staro fundiranje mosta, a da ostalo naprave od početka. Pravljenje novog mosta im uopšte nije palo na pamet iako bi im to svaki stručnjak odmah savetovao znajući kako izgledaju njegovi drveni šipovi i konstrukcija. Ne ide se u 21. vek na tako nesigurnoj osnovi jedne brze ratne improvizacije.
Posledica slepog fokusiranja da se završi što pre i što jeftinije je ista pozicija mosta, jer to diktira ponovno korišćenje starih stubova. A upravo TO to je zatim uslovilo ovaj raspored ulica i master plan čitave oblasti SA. Da nije bilo fiks ideje da se sigurno NEĆE praviti potpuno novi most na novim stubovima, bilo bi očigledno da se uklanjanjem šina otvara mogućnost za bolji raspored ulica (što je važnije) i ispravljanje mosta (što je manje važno). Uzvodni deo Savamale bi dobio na prostoru, pravac ka tunelu bi ostao sačuvan, a možda bi dobili i direktniju vezu sa Nemanjinom ulicom. Nažalost, ništa od toga, pa iako se sada ipak pravi potpuno novi most, svejedno nasleđujemo i danas sasvim nepotrebnu Nemačku krivinu koja je nekada na putu od železničke stanice do Zemuna pokušavala da zaobiđe tadašnji konc logor Sajmište.