bigvlada
Advanced
Putnici iz prigradskih naselja odustaju od vožnje javnim prevozom
Jeftinije „golfom“ nego autobusima GSP
Autor: Hana Dunđerov | 22.01.2009. - 11:20
NOVI SAD - To što je u Novom Sadu gotovo nemoguće naći parkiralište postao je gotovo jedini razlog što se stanovnici prigradskih naselja još voze autobusima GSP. Jer, uz poslednje poskupljenje gradskog prevoza je, prema računici brojnih Novosađana, putovanje vozilima GSP učinilo skupljim od dolaska na posao automobilima.
Takvom „igrom cena“ je grad u kojem stručnjaci savetuju da se saobraćajni haos smanji korišćenjem javnog prevoza, dospeo u paradoksalnu situaciju: umesto da privlači putnike u autobuse GSP da bi smanjio gužve na ulicama i parkinzima, puni parkinzi i gužve zadržavaju putnike u vozilima GSP.
Zaposlenima iz prigradskih naselja ili susednih opština do kojih voze gradski, prigradski ili međugradski autobusi GSP, potvrdila je i računica „Blica“, postalo je potpuno svejedno da li će na putu do posla sesti u svoj automobil ili autobus. Čak i kada koriste najveće potrošače, „Zastavina“ vozila, novčanik će to osetiti u istoj meri ili će razlika biti zanemarljiva u odnosu na komfor koji, kažu, uopšte ne može da se meri. U slučaju da imaju prosečan gradski automobil, „golf dvojku“ koji po tvrdnjama mehaničara troši 6,5 litara dizela na 100 kilometara, oni će putovanjem kolima čak i uštedeti do 1.000 dinara mesečno. Ako u jednoj porodici više članova koristi pokazne karte za GSP, ova ušteda biće i značajnija.
Najočigledniji primer su stanovnici Veternika, koje je od centra grada udaljeno svega desetak kilometara, a koji na kupovini markice gube najmanje 500 dinara mesečno. Od ove računice odstupa svega nekoliko prigradskih naselja.
To što im mesečna markica omogućava beskonačan broj polazaka, što mogu da koriste i gradski prevoz, što mogu da se voze u druga naselja iz njihove zone bez doplate, većini putnika ne znači mnogo. Jer, kako kažu, osnovni razlog zbog kojeg se markice kupuju je odlazak na posao, školu, fakultet...
- Da nije problem naći parking u centru, a moja firma je baš tu smeštena, istog časa bih se opredelila za automobil. Pa, meni pokazna služi samo za dolazak na posao. Kada dolazim u posetu, šoping, pozorište, u šetnju, dolazi mi cela porodica, a tada mi se isplati čak i da platim taksi. Jedno dete kupuje pola karte, drugo celu, suprug nema markicu, što znači da nam u jednom pravcu treba 300 dinara,a u dva 600. Sa taksistom pogodim vožnju u oba pravca za 800 dinara, a ne zavisim ni od koga - kaže Smiljana Petrović iz Sremskih Karlovaca.
Čak ni oni kojima je markica jedini izbor, koji nemaju kola, ili ne mogu da se snađu za parkiranje, napominju da ih je poslednje poskupljenje užasnulo, jer im se po prvi put čini da mesečna pokazna nije bitnije jeftinija od kupovine karata u autobusu. Jedino za šta se odaje priznanje je subvencioniranje đačkih markica, koje i dalje predstavljaju spas za hiljade učenika koji se školuju u Novom Sadu.
U GSP-u skreću pažnju da čak ni ovakva cena karata nije ekonomska, jer u nju pored goriva moraju da uđu troškovi održavanja celog sistema, uključujući i Međumesnu autobusku stanicu. Uz to, preduzeće nije imalo izbora, osim da traži poskupljenje, nakon što je gradski budžet predvideo da ove godine smanji subvencije i ostavi GSP-u da se održava od cene karte.
- Niko od 2005. godine ne postavlja pitanje kako je GSP uopšte poslovao sa depresiranom cenom, zašto i pored nedavnog povećanja cena Novi Sad ima najnižu cenu prevoza u državi. Ko će i kako da nadoknadi samo za prošlu godinu izdatih 3.000 besplatnih karata? Očuvanje sistema javnog prevoza je u interesu Novsađana i nisam siguran da bi neko drugi ovako kvalitetno obavljao naš posao i da bi održavao ovu mrežu linija. Ako nam je samo cena goriva osnovni parametar za određivanje cena, u tom slučaju može se postaviti pitanje da li nam treba javni prevoz, ili samo autobusi na linijama - zaključio je Miodrag Vukašinović, portparol GSP-a.
Bubnjević: Gorivo će poskupeti, a karte neće
Član Gradskog veća zadužen za saobraćaj Siniša Bubnjević ne negira da poskupljenje opterećuje građane, ali podseća da je ono jedino koje će biti realizovano tokom godine.
- Možda u ovom trenutku izgleda kao da je ovo poskupljenje bilo nefer, ali očekujem da već kroz nekoliko nedelja slika bude drugačija. Da li će računica biti i takva nakon poskupljenja goriva od 11 dinara? Trendovi govore da će cena nafte i goriva skakati, a ovo poskupljenje važi do kraja godine. Morate imati u vidu situaciju u preduzeću, mogućnosti građana, ali i širu sliku. S jedne strane država ograničava poskupljenja, a troškovi rastu, sa jedne strane treba da izađete u susret građanima, sa druge da obezbedite funkcionisanje preduzeća. Nigde u svetu gradski prevoz nije ekonomska kategorija, pa neće biti ni ovde i radićemo na pojeftinjenju uvođenjem autobusa na gas – kaže Bubnjević. On podseća i da GSP ipak ima najbolji vozni park u Srbiji i najbolju organizaciju gradskog saobraćaja, pa čak i u poređenju sa Beogradom.
Plate manje i ne kasne
- Stanujem u Futogu i godinama koristim gradski prevoz, ali sam rešila da od 1. februara pređem na kola. Kada sam shvatila koliko je poskupeo prevoz i da moja karta košta gotovo 4.000 dinara, videla sam da mi je povoljnije da koristim kola, jer kada natočim plin za 500 dinara ja sam nedelju dana obezbeđena. Parking me ne brine, jer ako mi firma i ne obezbedi mesto, uvek mogu da se parkiram kod poznanika u dvorištu. O udobnosti neću ni da govorim: nema kašnjenja, ne strepim da će autobus ostati u defektu, ne guram se sa ljudima, niti moram da usklađujem svoje vreme sa redom vožnje. Čak se komšinica i ja dogovaramo da počnemo zajedno da putujemo kolima na posao, jer će tako troškovi biti još manji – priča Dejana Marjanski iz Futoga.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/vojvodina.php?id=75411
Ali će Novi Sad imati svoj aerodrom, i Novosađani neće morati da dolaze u dekadentni Beograd.
Jeftinije „golfom“ nego autobusima GSP
Autor: Hana Dunđerov | 22.01.2009. - 11:20
NOVI SAD - To što je u Novom Sadu gotovo nemoguće naći parkiralište postao je gotovo jedini razlog što se stanovnici prigradskih naselja još voze autobusima GSP. Jer, uz poslednje poskupljenje gradskog prevoza je, prema računici brojnih Novosađana, putovanje vozilima GSP učinilo skupljim od dolaska na posao automobilima.
Takvom „igrom cena“ je grad u kojem stručnjaci savetuju da se saobraćajni haos smanji korišćenjem javnog prevoza, dospeo u paradoksalnu situaciju: umesto da privlači putnike u autobuse GSP da bi smanjio gužve na ulicama i parkinzima, puni parkinzi i gužve zadržavaju putnike u vozilima GSP.
Zaposlenima iz prigradskih naselja ili susednih opština do kojih voze gradski, prigradski ili međugradski autobusi GSP, potvrdila je i računica „Blica“, postalo je potpuno svejedno da li će na putu do posla sesti u svoj automobil ili autobus. Čak i kada koriste najveće potrošače, „Zastavina“ vozila, novčanik će to osetiti u istoj meri ili će razlika biti zanemarljiva u odnosu na komfor koji, kažu, uopšte ne može da se meri. U slučaju da imaju prosečan gradski automobil, „golf dvojku“ koji po tvrdnjama mehaničara troši 6,5 litara dizela na 100 kilometara, oni će putovanjem kolima čak i uštedeti do 1.000 dinara mesečno. Ako u jednoj porodici više članova koristi pokazne karte za GSP, ova ušteda biće i značajnija.
Najočigledniji primer su stanovnici Veternika, koje je od centra grada udaljeno svega desetak kilometara, a koji na kupovini markice gube najmanje 500 dinara mesečno. Od ove računice odstupa svega nekoliko prigradskih naselja.
To što im mesečna markica omogućava beskonačan broj polazaka, što mogu da koriste i gradski prevoz, što mogu da se voze u druga naselja iz njihove zone bez doplate, većini putnika ne znači mnogo. Jer, kako kažu, osnovni razlog zbog kojeg se markice kupuju je odlazak na posao, školu, fakultet...
- Da nije problem naći parking u centru, a moja firma je baš tu smeštena, istog časa bih se opredelila za automobil. Pa, meni pokazna služi samo za dolazak na posao. Kada dolazim u posetu, šoping, pozorište, u šetnju, dolazi mi cela porodica, a tada mi se isplati čak i da platim taksi. Jedno dete kupuje pola karte, drugo celu, suprug nema markicu, što znači da nam u jednom pravcu treba 300 dinara,a u dva 600. Sa taksistom pogodim vožnju u oba pravca za 800 dinara, a ne zavisim ni od koga - kaže Smiljana Petrović iz Sremskih Karlovaca.
Čak ni oni kojima je markica jedini izbor, koji nemaju kola, ili ne mogu da se snađu za parkiranje, napominju da ih je poslednje poskupljenje užasnulo, jer im se po prvi put čini da mesečna pokazna nije bitnije jeftinija od kupovine karata u autobusu. Jedino za šta se odaje priznanje je subvencioniranje đačkih markica, koje i dalje predstavljaju spas za hiljade učenika koji se školuju u Novom Sadu.
U GSP-u skreću pažnju da čak ni ovakva cena karata nije ekonomska, jer u nju pored goriva moraju da uđu troškovi održavanja celog sistema, uključujući i Međumesnu autobusku stanicu. Uz to, preduzeće nije imalo izbora, osim da traži poskupljenje, nakon što je gradski budžet predvideo da ove godine smanji subvencije i ostavi GSP-u da se održava od cene karte.
- Niko od 2005. godine ne postavlja pitanje kako je GSP uopšte poslovao sa depresiranom cenom, zašto i pored nedavnog povećanja cena Novi Sad ima najnižu cenu prevoza u državi. Ko će i kako da nadoknadi samo za prošlu godinu izdatih 3.000 besplatnih karata? Očuvanje sistema javnog prevoza je u interesu Novsađana i nisam siguran da bi neko drugi ovako kvalitetno obavljao naš posao i da bi održavao ovu mrežu linija. Ako nam je samo cena goriva osnovni parametar za određivanje cena, u tom slučaju može se postaviti pitanje da li nam treba javni prevoz, ili samo autobusi na linijama - zaključio je Miodrag Vukašinović, portparol GSP-a.
Bubnjević: Gorivo će poskupeti, a karte neće
Član Gradskog veća zadužen za saobraćaj Siniša Bubnjević ne negira da poskupljenje opterećuje građane, ali podseća da je ono jedino koje će biti realizovano tokom godine.
- Možda u ovom trenutku izgleda kao da je ovo poskupljenje bilo nefer, ali očekujem da već kroz nekoliko nedelja slika bude drugačija. Da li će računica biti i takva nakon poskupljenja goriva od 11 dinara? Trendovi govore da će cena nafte i goriva skakati, a ovo poskupljenje važi do kraja godine. Morate imati u vidu situaciju u preduzeću, mogućnosti građana, ali i širu sliku. S jedne strane država ograničava poskupljenja, a troškovi rastu, sa jedne strane treba da izađete u susret građanima, sa druge da obezbedite funkcionisanje preduzeća. Nigde u svetu gradski prevoz nije ekonomska kategorija, pa neće biti ni ovde i radićemo na pojeftinjenju uvođenjem autobusa na gas – kaže Bubnjević. On podseća i da GSP ipak ima najbolji vozni park u Srbiji i najbolju organizaciju gradskog saobraćaja, pa čak i u poređenju sa Beogradom.
Plate manje i ne kasne
- Stanujem u Futogu i godinama koristim gradski prevoz, ali sam rešila da od 1. februara pređem na kola. Kada sam shvatila koliko je poskupeo prevoz i da moja karta košta gotovo 4.000 dinara, videla sam da mi je povoljnije da koristim kola, jer kada natočim plin za 500 dinara ja sam nedelju dana obezbeđena. Parking me ne brine, jer ako mi firma i ne obezbedi mesto, uvek mogu da se parkiram kod poznanika u dvorištu. O udobnosti neću ni da govorim: nema kašnjenja, ne strepim da će autobus ostati u defektu, ne guram se sa ljudima, niti moram da usklađujem svoje vreme sa redom vožnje. Čak se komšinica i ja dogovaramo da počnemo zajedno da putujemo kolima na posao, jer će tako troškovi biti još manji – priča Dejana Marjanski iz Futoga.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/vojvodina.php?id=75411
Ali će Novi Sad imati svoj aerodrom, i Novosađani neće morati da dolaze u dekadentni Beograd.