Zadaci projektantima prelaza na Dunavu
Dva tunela ispod Tvrđave uz čelični most
Autor: Žarko Bogosavljević | 24.09.2008. - 11:25
Konstrukcija drumsko-pešačkog mosta, koji gradske vlasti nameravaju da izgrade do 2012. godine na stubovima bivšeg „Franca Jozefa“, trebalo bi da bude od čelika, a da vizuleno podseća na Varadinski most.
U konkursnoj dokumentaciji Zavoda za izgradnju grada namenjenoj projektantima, u koju je „Blic“ imao uvid, planirano je da most ima oko 500 metara i probijena dva tunela od oko 335 metara u Petrovaradinskoj steni, ispod Tvrđave, a saobraćajnica od 1.270 metara spajala bi Bulevar cara Lazara i Preradovićevu ulicu.
U dokumentaciji za izradu preporučeno je da čelična kontrukcija bude u obliku kontinualne grede, kao sadašnji Varadinski most, da bi se sačuvao širi pogled na Tvrđavu sa novosadske strane. Sa ovim predlogom su se složili i zaštitari. Zbog gradnje nove saobraćajnice predviđeno je da budu porušeni delovi bedema Tvrđave kod „Lovotursa“. Gradski urbanisti naveli su da žele saobraćajnicu sa po dve trake u oba smera i razdelnim ostrvom, pri čemu bi jedna traka bila široka najmanje tri metra, koliko i staze za bicikliste, kao i dva metra široke pešačke staze po obodu. Saobraćajnica široka oko 22 metra protezala bi se celom dužinom mosta, a da na ulazu u tunele i kroz njih ostanu samo četiri trake za automobile.
Stručnjaci Zavoda za zaštitu spomenika se nisu posebno izjašnjavali oko bušenja dodatnog tunela, sem što su zatražili da se sačuva izgled Petrovaradinske stene i obezbedi i sačuva sva nadzemna i podzemna građevinska struktura Tvrđave od vibracija, buke i zagađenja. Pored toga, zaštitari su u svom nalazu zatražili maksimalno očuvanje svih delova fortifikacije, uz napomenu da se posebno protive bilo kakvom daljem rušenju podunavskog bedema zbog gradnje mosta.
Oni su zatražili i da se posebno ispita način, i obezbedi očuvanje delova bedema kod „Lovotursa“, gde će biti izlaz iz tunela, pri čemu će prema konkursnoj dokumentaciji pojedini delovi bedema morati da budu ukonjeni zbog nove saobraćajnice.
Konačni izgled i odluku o tome da li će se i kakve intervencije obavljati, Novosađani će moći da saznaju u decembru kada se okonča međunarodni tender i komisija Zavoda za izgradnju grada odabere firmu koja će projektovati novi most, tunele i okolne saobraćajnice sa petljama kod parka ispred Filozofskog fakulteta na keju i „Lovotursa“ sa petrovaradinske strane.
Gradnja mosta bi, prema predračunima gradskih službi, trebalo da košta od 30 do 40 miliona evra.
Zaštitari protiv gondole ili lifta
Pred projektante je postavljen zadatak i da nađu način da budući most i gornji plato povežu za prolazak pešaka, jer se zaštitari Tvrđave protive bušenju stene i bedema, što bi verovatno bilo neophodno ako bi se gradila gondola ili lift. U konkursnoj dokumentaciji se ne navodi direktno ideja da se projektuje lift ili gondola, nego samo da je potrebno ispitati mogućnosti i načine da pešačke komunikacije između mosta i gornjeg platoa vizuelno i fizički ne ugroze dominantnu vizuru Tvrđave.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/vojvodina.php?id=58164