Šta je novo?

Novi Beograd - stare i nove slike

BEOGRADSKE PRIČE Brodari „krstili“ novobeogradske blokove
Zoran Nikolić | 23. april 2014. 10:13 | Komentara: 0
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... ke-blokove

Do danas je uglavnom ostalo nepoznato ko je dao nazive nekim delovima Novog Beograda. Imena dali inženjeri, koji su odredili „blokove“, kako su zvali oblasti u koje treba nasuti pesak

bg-novi-bg4620x0.jpg

Mnogi Novobeograđani i danas traže logiku po kojoj su raspoređeni nazivi blokova u kojima stanuju. Pa ipak, na pitanje kako su ove gradske celine dobile imena, ne treba pitati urbaniste i projektante, već, po svemu sudeći, nekadašnje eksperte brodarskog preduzeća „Ivan Milutinović“. Popularni PIM bio je gigant rečnog brodarstva iz zlatnog doba nekadašnje države.

Kako nam je objasnio dr Vladeta Čolić, penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta, nasipanje Novog Beograda rađeno je tako što su bageri izvlačili pesak sa dna Dunava, pored Velikog ratnog ostrva.

Zatim su ga transportovali ka levoj obali Save, gde je bio neophodan da bi bile zatrpane baruštine koje su do tada ružile ovu oblast, čineći je močvarnom i neprohodnom. Kada je cela površina na kojoj danas stoji novi grad bila pokrivena peskom, to je za arhitekte bilo isto što i belo platno za slikare. Izgradnja je mogla da počne.

Smeša peska i vode

- Pored Velikog ratnog ostrva postojao je veliki utovarni bager, koji je usisavao pesak sa dna reke i utovarivao ga u baržu - objašnjava dr Čolić.

bg-novi-bg2.jpg

- To je bila emulzija sastavljena od peska i vode, koja je transportovana do istovarnog bagera. On se, opet, pomerao po potrebi, kako bi nasipao deo po deo novobeogradske obale Save.

Naš sagovornik je od 1969. godine bio vodeći projektant PIM, da bi od 1974. godine počeo da radi na Saobraćajnom fakultetu.

- Kada sam se zaposlio u PIM, nasipanje je uveliko bilo u toku, a nastavljeno je i kada sam napustio ovo brodarsko preduzeće. Oblasti koje je trebalo nasuti tada smo zvali „kasete“ ili „blokovi“. U vreme kada sam počeo da radim, uveliko su bili dodeljeni brojevi kasetama, odnosno blokovima.

Profesor Čolić nam je dao originalnu mapu prema kojoj je vršeno nasipanje. Ta mapa, prema njegovim sećanjima potiče iz perioda oko 1975. godine. On se seća da su priobalni blokovi predstavljali lakši zadatak za stručnjake i radnike koji su sprovodili nasipanje, a da su oni udaljeniji od Save imali takozvane relejne stanice, koje su davale poseban potisak smeši vode i peska, da bi mogla da dopre i do najudaljenijih delova budućeg gradilišta.

- Posao se odvijao tako što su kasete bile oivičene, tako da je površina bila precizno određena, a zatim bismo pristupili njenom punjenju peskom i vodom. Mokar pesak se lakše transportuje i brže taloži, tako da je ovo tehnološki sasvim logičan proces. Kada kaseta ili blok budu popunjeni, pesak se nataloži, a voda otiče nazad u Savu kroz posebne, odvodne kanale. Na kraju je peščana podloga bila dodatno pritiskana valjkom, i tako je posao brodara bio okončan. Posle njih su nastupali urbanisti, projektanti i građevinari...

Obeležena peščara

Profesor Čolić se seća da je markiranje novobeogradskih blokova već bilo učinjeno u doba kada je nasipanje bilo prioritetan zadatak, pa je tako ostalo i do danas.

Blokovi koji su bili punjeni mokrim peskom nizani su tako što su manji brojevi bili kod priobalnih delova od kojih je nasipanje počelo, da bi oni, viši, bili obeleženi kasnije. Uostalom, tim ritmom se i gradio novi grad na levoj obali Save.

Tako ostaje uspomena da su današnje blokove Novog Beograda prvi „krstili“ - brodari.
bg-novi-bg1.jpg


BAGERSKI KARAVAN

DVA bagera koja su izvlačila pesak sa dna Dunava i kasnije ga istovarivala na levu obalu Save zvali su se „Mačva“ i „Zeta“. Oni su činili, kako objašnjava naš sagovornik, takozvani bagerski karavan, kada u istom tehnološkom postupku obavljaju jednu celinu. Prazne barže bi bile odgurane potiskivačem (specijalnim brodom) do utovarnog bagera, da bi je istovarni ponovo ispraznio.

- Do tada je postojao običaj da bageri isključivo nose imena reka - dodaje dr Čolić. - Eto, sa „Mačvom“ su počeli izuzeci.
bg-novi-bg3.jpg
 
Veoma zanimljiva prica, upravo je razjasnjena jedna velika misterija istorije Beograda!
 
milos.tro":38i411gw je napisao(la):
- To je bila emulzija sastavljena od peska i vode, koja je transportovana do istovarnog bagera. On se, opet, pomerao po potrebi, kako bi nasipao deo po deo novobeogradske obale Save.

Naš sagovornik je od 1969. godine bio vodeći projektant PIM, da bi od 1974. godine počeo da radi na Saobraćajnom fakultetu.

- Kada sam se zaposlio u PIM, nasipanje je uveliko bilo u toku, a nastavljeno je i kada sam napustio ovo brodarsko preduzeće. Oblasti koje je trebalo nasuti tada smo zvali „kasete“ ili „blokovi“. U vreme kada sam počeo da radim, uveliko su bili dodeljeni brojevi kasetama, odnosno blokovima.

Profesor Čolić nam je dao originalnu mapu prema kojoj je vršeno nasipanje. Ta mapa, prema njegovim sećanjima potiče iz perioda oko 1975. godine. On se seća da su priobalni blokovi predstavljali lakši zadatak za stručnjake i radnike koji su sprovodili nasipanje, a da su oni udaljeniji od Save imali takozvane relejne stanice, koje su davale poseban potisak smeši vode i peska, da bi mogla da dopre i do najudaljenijih delova budućeg gradilišta.

- Posao se odvijao tako što su kasete bile oivičene, tako da je površina bila precizno određena, a zatim bismo pristupili njenom punjenju peskom i vodom. Mokar pesak se lakše transportuje i brže taloži, tako da je ovo tehnološki sasvim logičan proces. Kada kaseta ili blok budu popunjeni, pesak se nataloži, a voda otiče nazad u Savu kroz posebne, odvodne kanale. Na kraju je peščana podloga bila dodatno pritiskana valjkom, i tako je posao brodara bio okončan. Posle njih su nastupali urbanisti, projektanti i građevinari...

Obeležena peščara

Profesor Čolić se seća da je markiranje novobeogradskih blokova već bilo učinjeno u doba kada je nasipanje bilo prioritetan zadatak, pa je tako ostalo i do danas.

Blokovi koji su bili punjeni mokrim peskom nizani su tako što su manji brojevi bili kod priobalnih delova od kojih je nasipanje počelo, da bi oni, viši, bili obeleženi kasnije. Uostalom, tim ritmom se i gradio novi grad na levoj obali Save.

Tako ostaje uspomena da su današnje blokove Novog Beograda prvi „krstili“ - brodari.
bg-novi-bg1.jpg

Колико знам, реч је о „мапи“ која је, ипак, потекла из Урбанистичког завода. Штавише, веома често је коришћена у архитектонској публицистици седамдесетих година (Урбанизам, Архитектура урбанизам, али и бројне студије о новобеоградским блоковима).

Што се тиче дељења назива, односно бројева блокова је јако занимљиво, и вероватно је и тако било (може да се гледа хронолошки градња и насипање, те да се прати континуитет)
 
milos.tro":2u7uhbnk je napisao(la):
- Otpočela izgradnja bloka 21. Autori naselja su M. Čanak, L. Lenarčićem, M. Mitićem i I. Petrovićem. Gradnja oovg bloka završena je 1963. godine.

Није баш тачан податак - ни аутори, ни године.
Поменути архитекти јесу радили одређене објекте, као што су Б-7 и Б-9 и објекте друштвеног стандарда (школе и вртићи). Такође, није Ленарчић, већ Ленарчич. Човек је Словенац. Објекат Б-8 радио је арх. Б. Игњатовић, а објекте С-1-6 поменути Игњатовић са Л. Кабиљом.
Друго, градња објеката је трајала од 1961. до 1965/6. године, односно од расписивања конкурса до завршетка извођења - 1958/9. до 1965/66. године. Такође, никада није изведен 24-спратни солитер за самачке станове на углу Булевара АВНОЈ-а (данас Б. З. Ђинђића) и Пролетерске солидарности (данас Антифашистичке борбе).
 
milos.tro":157zgev9 je napisao(la):
BEOGRADSKE PRIČE Brodari „krstili“ novobeogradske blokove
Zoran Nikolić | 23. april 2014. 10:13 | Komentara: 0
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... ke-blokove

Do danas je uglavnom ostalo nepoznato ko je dao nazive nekim delovima Novog Beograda. Imena dali inženjeri, koji su odredili „blokove“, kako su zvali oblasti u koje treba nasuti pesak

bg-novi-bg4620x0.jpg

Mnogi Novobeograđani i danas traže logiku po kojoj su raspoređeni nazivi blokova u kojima stanuju. Pa ipak, na pitanje kako su ove gradske celine dobile imena, ne treba pitati urbaniste i projektante, već, po svemu sudeći, nekadašnje eksperte brodarskog preduzeća „Ivan Milutinović“. Popularni PIM bio je gigant rečnog brodarstva iz zlatnog doba nekadašnje države.

Kako nam je objasnio dr Vladeta Čolić, penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta, nasipanje Novog Beograda rađeno je tako što su bageri izvlačili pesak sa dna Dunava, pored Velikog ratnog ostrva.

Zatim su ga transportovali ka levoj obali Save, gde je bio neophodan da bi bile zatrpane baruštine koje su do tada ružile ovu oblast, čineći je močvarnom i neprohodnom. Kada je cela površina na kojoj danas stoji novi grad bila pokrivena peskom, to je za arhitekte bilo isto što i belo platno za slikare. Izgradnja je mogla da počne.

Smeša peska i vode

- Pored Velikog ratnog ostrva postojao je veliki utovarni bager, koji je usisavao pesak sa dna reke i utovarivao ga u baržu - objašnjava dr Čolić.

bg-novi-bg2.jpg

- To je bila emulzija sastavljena od peska i vode, koja je transportovana do istovarnog bagera. On se, opet, pomerao po potrebi, kako bi nasipao deo po deo novobeogradske obale Save.

Naš sagovornik je od 1969. godine bio vodeći projektant PIM, da bi od 1974. godine počeo da radi na Saobraćajnom fakultetu.

- Kada sam se zaposlio u PIM, nasipanje je uveliko bilo u toku, a nastavljeno je i kada sam napustio ovo brodarsko preduzeće. Oblasti koje je trebalo nasuti tada smo zvali „kasete“ ili „blokovi“. U vreme kada sam počeo da radim, uveliko su bili dodeljeni brojevi kasetama, odnosno blokovima.

Profesor Čolić nam je dao originalnu mapu prema kojoj je vršeno nasipanje. Ta mapa, prema njegovim sećanjima potiče iz perioda oko 1975. godine. On se seća da su priobalni blokovi predstavljali lakši zadatak za stručnjake i radnike koji su sprovodili nasipanje, a da su oni udaljeniji od Save imali takozvane relejne stanice, koje su davale poseban potisak smeši vode i peska, da bi mogla da dopre i do najudaljenijih delova budućeg gradilišta.

- Posao se odvijao tako što su kasete bile oivičene, tako da je površina bila precizno određena, a zatim bismo pristupili njenom punjenju peskom i vodom. Mokar pesak se lakše transportuje i brže taloži, tako da je ovo tehnološki sasvim logičan proces. Kada kaseta ili blok budu popunjeni, pesak se nataloži, a voda otiče nazad u Savu kroz posebne, odvodne kanale. Na kraju je peščana podloga bila dodatno pritiskana valjkom, i tako je posao brodara bio okončan. Posle njih su nastupali urbanisti, projektanti i građevinari...

Obeležena peščara

Profesor Čolić se seća da je markiranje novobeogradskih blokova već bilo učinjeno u doba kada je nasipanje bilo prioritetan zadatak, pa je tako ostalo i do danas.

Blokovi koji su bili punjeni mokrim peskom nizani su tako što su manji brojevi bili kod priobalnih delova od kojih je nasipanje počelo, da bi oni, viši, bili obeleženi kasnije. Uostalom, tim ritmom se i gradio novi grad na levoj obali Save.

Tako ostaje uspomena da su današnje blokove Novog Beograda prvi „krstili“ - brodari.
bg-novi-bg1.jpg


BAGERSKI KARAVAN

DVA bagera koja su izvlačila pesak sa dna Dunava i kasnije ga istovarivala na levu obalu Save zvali su se „Mačva“ i „Zeta“. Oni su činili, kako objašnjava naš sagovornik, takozvani bagerski karavan, kada u istom tehnološkom postupku obavljaju jednu celinu. Prazne barže bi bile odgurane potiskivačem (specijalnim brodom) do utovarnog bagera, da bi je istovarni ponovo ispraznio.

- Do tada je postojao običaj da bageri isključivo nose imena reka - dodaje dr Čolić. - Eto, sa „Mačvom“ su počeli izuzeci.
bg-novi-bg3.jpg


Hvala puno za ovaj članak.

Ja sam imao "teoriju" o redosledu dodeljivanja brojeva
viewtopic.php?p=180865#p180865
i razmišljao sam u pravom smeru (redosled izgradnje infrastrukture) ali mi na pamet nije palo da se radilo o nasipanju terena :)
 
A sta je na mjestu gdje je trebao biti soliter
 
direktor":25iomvhg je napisao(la):
A sta je na mjestu gdje je trebao biti soliter

Налазе се углавном банке (Societe Generale), које је изводила IMEL GROUP. Као и читав потез Булевара АВНОЈ-а у Блоку 21.
 
A steta umjesto da su im dali da naprave poslovno stmbeni soliter imas PM pogledaj
 
Овако је планирано, на пример, у Блоку 28 (била је симетрична поставка - у Блоковима 21 и 30 на угаоним позицијима, по два у Блоковима 22 и 29 и у Блоковима 23 и 28 на угаоним позицијама око централне зоне Новог Београда).

602320_10151119318408877_634748957_n.jpg


30363_10151119318778877_117864218_n.jpg


Извор: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 876&type=3
 
direktor":1sh6cyxm je napisao(la):
A steta umjesto da su im dali da naprave poslovno stmbeni soliter imas PM pogledaj

Из неког разлога не могу да ти одговорим на поруку. Порука је на чекању. :shock:
 
Иначе је реч о овој карти Новог Београда која се појављује у тексту Зокија Николића...

10268468_10203054763103688_5588490543681344800_n.jpg
 
Да ли ти је стигла друга порука, директоре? :) Човече. :D
 
Giorano Angelo":1e1wravy je napisao(la):
direktor":1e1wravy je napisao(la):
A sta je na mjestu gdje je trebao biti soliter

Налазе се углавном банке (Societe Generale), које је изводила IMEL GROUP. Као и читав потез Булевара АВНОЈ-а у Блоку 21.


Imel se ne znam kako dokopao ovog ogromnog dela bloka 21 i napravio ovo vasariste (pre svega mislim na deo prem B Zorana Djindjica/AVNOJ-a). Verovatno bila neka aukcija ili slicno pocetkom ovog veka. Tako da su bili i investitori i izvodjaci, sada je vec uglavnom rasprodato, mislim da je i parking iza zgrade Strabaga jedini ostao kao sada slobodna gradjevinska parcela.
 
DusanBG":2tykfz8e je napisao(la):
Giorano Angelo":2tykfz8e je napisao(la):
direktor":2tykfz8e je napisao(la):
A sta je na mjestu gdje je trebao biti soliter

Налазе се углавном банке (Societe Generale), које је изводила IMEL GROUP. Као и читав потез Булевара АВНОЈ-а у Блоку 21.


Imel se ne znam kako dokopao ovog ogromnog dela bloka 21 i napravio ovo vasariste (pre svega mislim na deo prem B Zorana Djindjica/AVNOJ-a). Verovatno bila neka aukcija ili slicno pocetkom ovog veka. Tako da su bili i investitori i izvodjaci, sada je vec uglavnom rasprodato, mislim da je i parking iza zgrade Strabaga jedini ostao kao sada slobodna gradjevinska parcela.

Када сам видео први рендер, апсолутно ми је било јасно да нису чиста посла...

2960_pz-page-ilu-01.jpg


Обратите пажњу на зграду у позадини...
 
Ova zgrada je odavno izgradjena, samo se ne secam da li su krenuli od nje ili su prvo napravljene ove u nastavku. Sada je banca intesa koliko se sećam. Što se tiče kako je došlo do placa, zaista ne znam priču, ali činjenica da su sve izgradili.

Ovo je taman na drugom kraju bulevara u odnosu na zgradu Societe Generale gde je trebala biti kula.
 
DusanBG":3umikp1c je napisao(la):
Ova zgrada je odavno izgradjena, samo se ne secam da li su krenuli od nje ili su prvo napravljene ove u nastavku. Sada je banca intesa koliko se sećam. Što se tiče kako je došlo do placa, zaista ne znam priču, ali činjenica da su sve izgradili.

Ovo je taman na drugom kraju bulevara u odnosu na zgradu Societe Generale gde je trebala biti kula.

Није прва. Ово је отприлике хронологија:
- Од 1992. до 1994. године настаје такозвана Нова зграда у Булевару АВНОЈ-а према пројекту В. Славице;
- На раскрсници М. Поповића и Бул. АВНОЈ-а била је мала кућица (после ју је, ваљда, откупио ИМЕЛ);
- На месту HYPO-ALPE ADRIA банке била је Пекабета, коју су 1994/5. године срушили и тај простор је био празан; Међутим, 1997/8. године започели су да граде јавну гаражу (Блок 21 нема гараже), али се брзо стало. Била је само бетонска конструкција где се могло комотно шетати и пити пиво (исто као у згради Делта преко пута); Око 2004. чини ми се да је објекат у потпуности изграђен и постао је банка;
- Што се тиче ћошка на раскрсници М. Поповића и Бул. АВНОЈ-а, прво је настала зграда са зеленом бојом (2001, поводом 20-годишњице деловања у грађевинарству), те стамбено-пословни комплекс са жутом бојом (2003), а завршница је била ова стаклена скаламерија, збуџена на јако малом простору (2007);
- Са друге стране, на раскрсници Булевара АВНОЈ-а и Пролетерске солидарности је настала банка Societe Generale и друга стамбено-пословна зграда, поновљена на Бежанијској коси у Блоку 51;
- На крају је израђен мали објекат у улици Пролетерске солидарности, док је унутањшост тог простора, још увек, слободна.

Иста фирма бацила је пик на зелени простор Булевара АВНОЈ-а, где жели да изгради сопствени паркинг на јавном простору. Линк: http://www.imelgroup.rs/projekti/Parkir ... blok21.pdf
 
e to je vec prava hronologija :) hvala

Sto se tice ovoga, zaista ne znam ko bi ovako nesto dozvolio (verovatno neka prica javno privatno partnerstvo), obzirom da bi grad sam sa relativno malo sredstava mogao ovo da uradi.
 
Da li neko zna zašto su pojedini blokovi preskočeni, mislim na brojeve?

Sent from my HTC One mini using Tapatalk
 
Možda se nalaze van prostora koji opisuje ova karta?
A i neki su obeleženi kao 70a, 67a...
 
a ima li neko najnoviju kartu Novog Beograda sa ovakvom podelom na blokove
 
hobotnica":h2nhtn3u je napisao(la):
a ima li neko najnoviju kartu Novog Beograda sa ovakvom podelom na blokove
Uporedio sam sa kartom Beograda koja je kupljena na kiosku pre 10-tak godina, i nema razlike.
 
Vrh