Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Šta je sporno ?

Nisam nigde spomenuo da treba da se drži u kućama ili stanovima.

A svakako bolje da obezbede zalihe dok goriva ima.
 

Zašto do Nove godine? Zato što oni žele time da nam kažu, ako budete krenuli u nacionalizaciju NIS, ili bilo šta drugo mi možemo da presečemo gas 31. decembra. To je za mene loša poruka u svakom smislu.


Hahahahahahaaha....izdali me prijatelji, izdao me brat :ROFLMAO:
 
@Прле

Pitao si koliki je dug prema Kini. Nisi pitao koliki će biti.
A, kada bude bio veći, biće veće i devizne rezerve, GDP takođe...

Nije nama dug prema Kini problem u bilo kom smislu.
Razumem da je bila kampanja o tom dugu, pa je morala imati rezultat na neke građane. Eto npr. kod tebe.
Međutim, iz nekog ''čudnog'' razloga mnogo puta veći dug prema EU nije problem, nekako taj dug nije bio tema za isto pisanje... tj. da oni mogu ucenjivanjem dugom da traže političke ustupke/imovinu i sl... nekako ''čudno'' se to samo pisalo za Kinu i to za dug koji je toliko manji da nije ni uporediv.

A tvrdnju da će u budućnosti rasti BDP i devizne rezerve temeljiš na čemu? Shvataš da je NIS o kome ovde pričamo jedan od najvećih činilaca rasta BDP-a, takodje i jedan od najvećih izvoznika koje ova zemlja ima? Kako stvari stoje ne da se ne nazire izlazak iz krize nego je solidna šansa da se na nju i rafineriju stavi katanac u narednim mesecima ako ostane status quo - neće imati šta da obradjuju u rafineriji a ni šta da prodaju na stanicama, prihodi idu ka nuli i to je to, neće biti u stanju da servisiraju svoje obaveze. Država bi mogla, i vrlo je verovatno hoće u nekom momentu intervenisati sa nekim merama ali to opet utiče na smanjenje deviznih rezervi.

Na stranu sad i NIS, kompanije gase fabrike po Srbiji kako kojoj isteknu subvencije, Leoni je poslednja koja je ugasila pogon u Doljevcu a preostala 3 verovatno čekaju istek subvencija sukcesivno. I to nije jedini primer, bukvalno svaka na jugu gasi pogon kako joj istekne subvebcija, bilo da je to EU, kineska, ili korejska kompanija. Procena rasta BDP je već prepolovljena u odnosu na početak godine, boga pitaj koliko će zaista da bude do kraja godine.

Dakle gde vidiš prostor za takav optimizam? Živo me zanima pošto bih voleo, a i svi mi ovde na temi, da vidimo to svetlo na kraju tunela i malo odahnemo od problema i sranja koja nam tek predstoje.
 
Hahahahahahaaha....izdali me prijatelji, izdao me brat :ROFLMAO:
Možda njega.

Pisao sam (a realno barem je još milion ljudi pisalo isto svuda po internetu), da ako se dogodi taj scenario, mi treba odmah da pustimo municiju za Ukrajinu, da se opet pravimo ludi kao ranije. Nije da bez nas nema tog rata, ali nismo ni toliko beznačajni kad su pre par meseci već toliko kukali iz Moskve oko toga.
Na njegovom mestu ja bih u ponedeljak popodne (čim se vidi sa onim likom iz Gasproma koji mu svakako neće reći ništa novo jer plana nemaju niti mogu da ga imaju... što mi i znamo pa zato uporno i kao pitamo ''koji vam je plan za dalji rad''), vratio NIS nazad Srbiji (komplet deo Gasproma)...
 
=====

Gde će (ako ne po kućama/stanovima) sa tim kanisterima kad ih tako spremne napune?

Gde god oni hoće.

Da li će u kućama, stanovima, šupama, garažama, to je njihova stvar.

Svakako bolje da se obezbede zalihe nego se uzdati u reči režima i "biće goriva" na "majke mi".
 
Провизију од наплате Виза и Мастер картица треба узимати купцима, не продавцима. Лако ће сви прећи на националну картицу за домаће трансакције. Пре тога наравно, побољшати функионалности Дине и склонити све криминалне СНС компаније које учествују у њеној изради.
OT: To je u uslovima poslovanja Vise i MasterCard-a da cena plaćanja karticom ne sme da bude veća od regularne cene. Inače bi svi plaćali gotovinom, provizija je oko 2%, što nije malo (najveći deo zapravo uzme banka, ne Visa; ide i do 5% za online plaćanja). Prodavac može da dâ popust za plaćanje gotovinom ili Dinom, to ne smeju da im zabrane. Zašto prodavci ne daju taj popust, s obzirom da su troškovi obrade Dine manji od pola procenta, to mi iskreno nije bili jasno. Što se tiče banaka, prilično sam siguran da one namerno sabotiraju Dinu jer zarađuju mnogo više na Visa i MasterCard karticama.
 
Naivno je pomisliti da će EU a i USA ostaviti svog pulena na cedilu. Sigurno je isključen neki najgori scenario gde bi se njihov pulen našao pred vanrednim ili redovnom izborima 2026/2027 sa problemima u energetici i time smanjio šansu za pobedu. Njima on treba dugoročno na vlasti radi ostvarivanja njihovih interesa...ako ne doživotno onda sigurno u narednih minimum 15god ...Na kraju će izaći opet pred kamere,kao i nebrojeno puta do sada,i reci da je pronađeno neko rešenje koje je zapravo nadjeno tj dogovoreno još ranije.
 
A tvrdnju da će u budućnosti rasti BDP i devizne rezerve temeljiš na čemu? Shvataš da je NIS o kome ovde pričamo jedan od najvećih činilaca rasta BDP-a, takodje i jedan od najvećih izvoznika koje ova zemlja ima?
Dalje nisam čitao jer si već ovde napisao stvar koja nije tačna.

NIS nije među prvih 5 izvoznika. U prošloj 2024. godini je bio na 9. mestu.
Ali... NIS je najveći uvoznik. Ne jedan od najvećih, nego najveći - bio je na mestu broj 1 u 2024. godini.

- 2024. godina, izvoz NIS-a je bio 445 miliona evra.
- 2024. godina, uvoz NIS-a je bio 1.78 milijardi.

Izračunaj neto.

Ovo ne pišem u stilu ''nije NIS važan''.
Naprotiv, mislim da nemamo važniju kompaniju (uz SrbijaGas) za funkcionisanje cele Srbije, i baš zato smatram da niko neće dopustiti da prestane da radi.
 
Poslednja izmena:
Zbig toga što je to transakcija sa NISom ili Gazpromom, koji su oba pod sankcijama. Za to se dobija kazna od OFAC, uobičajeno u vrednosti 0.5 do 2x vrednosti transkacije.
Може то да се одради робно, индиректно.
Чак и да се направи наменска фирма која би трпела казну.
 
Jel ima neko osim CG i Kosova da nema svoju rafineriju u Evropi a da uspeva da opstane bez iste?
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Dalje nisam čitao jer si već ovde napisao stvar koja nije tačna.
NIS nije među prvih 5 izvoznika. U prošloj 2024. godini je bio na 9. mestu.
Ali... NIS je najveći uvoznik. Ne jedan od najvećih, nego najveći - bio je na mestu broj 1 u 2024. godini.

- 2024. godina, izvoz NIS-a je bio 445 miliona evra.
- 2024. godina, uvoz NIS-a je bio 1.78 milijardi.

Izračunaj neto.
Da, ali sada ćemo da plaćamo uslugu rafinisanja nafte koju smo nekada radili sami i još ćemo da gubimo novac od vršenja usluge drugima tj. taj izvoz. Ja cenim da je to bar 300 miliona evra troška. To neće pokvariti balans toliko da dinar izgubi vrednost, ili bar ne drastično. Veći problem su moguće nestašice dizela, to moze da ošteti privredu mnogo više finansijski, i da otera postojeće strane investitore.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
А шта је наш раст ВДП?

1. Девизне дознаке које су ове године мало пале, очекује се до краја године 5,5 милијарди

И то је реална новчана маса. Све остало су пувањци којима економисти и статистичари мажу очи

2. Уливање кредита у инфраструктуру, коју, у случају Србије ради углавном Кина. Злато којим пунимо наше златне резрве је исто у кинеским рукама. Отуда и моја реакција.

3. Све остало, Фијати, ОИЕ, срања прања и "инвестиције" нису ништа друго него **чкин дим, које колико сутра ишчезавају из земље и да силана упосленост (која се дотира из буџета, тј акциза на горива) одједном постаје огромни проблем.
 
Jel ima neko osim CG i Kosova da nema svoju rafineriju u Evropi a da uspeva da opstane bez iste?
GPT

Super — evo celovite, najbolje dostupne liste evropskih država koje (prema javno dostupnim izvorima iz poslednjih godina) nemaju aktivnu naftnu rafineriju. Napomenuo sam izvore za glavne tvrdnje i istakao nekoliko „sivih“ slučajeva gde postoje male/ugasle ili specijalizovane jedinice umesto klasične rafinerije.


Zemlje u Evropi bez sopstvene (aktivne) naftne rafinerije​


  1. Andora.
  2. Monako.
  3. San Marino.
  4. Vatikan (Holy See).
  5. Lihtenštajn.
  6. Luksemburg.
  7. Malta. (AJOT)
  8. Estonija (nema rafineriju za sirovu naftu — uvozi proizvode / koristi terminale). (AJOT)
  9. Letonija — nema aktivnu klasičnu rafineriju (postoje terminali i skladišta; budući projekti i terminali se spominju). (videti napomenu dole). (VTL)
  10. Cipar (nema aktivnu modernu rafineriju u komercijalnom obimu). (Trade.gov)
  11. Island (nema rafinerije — uvozi rafinisane derivate). (Iceland Review)
  12. Kosovo (nema rafineriju, uvozi gotove proizvode). (Indeksonline)
  13. Moldavija (nema značajnu rafinersku sposobnost; uvozi većinu proizvoda). (U.S. Energy Information Administration)
  14. Crna Gora (nema rafineriju — ima terminale i skladišta, snabdevanje se zasniva na uvozu/refiniranju u regionu). (SeeNews)



Napomene / „sivi“ slučajevi — proveri pre donošenja zaključaka​


  • Letonija: ima velike terminale i logistiku (Ventspils, skladišta), ali nema veliku klasičnu rafineriju za preradu sirove nafte (baltička rafinerija je u Litvaniji — Mažeikiai). Dakle, Letonija trenutno nema nezavisnu rafineriju za sirovu naftu, ali ima infrastrukturu za skladištenje/transport. (orlenlietuva.lt)
  • Slovenija: istorijski je postojala aktivnost oko Nafta Lendava i postojale su manje prerađivačke jedinice; neki izvori navode da su veće rafinerijske aktivnosti prestale (ili su vrlo ograničene). Dakle, za Sloveniju postoji nejasnost — nema velike moderne rafinerije uporedivog kapaciteta sa susedima; pretežno se oslanja na uvoz i preradu u regionu. (ResearchGate)



Izvori i gde sam to pronašao (najvažniji)​


  • Concawe — mapa i baza podataka evropskih rafinerija (pregled lokacija i statusa). (concawe.eu)
  • Izveštaji/članci o pojedinim državama (npr. Estonia, Malta, Iceland — izvori pokazuju da te zemlje uvoze rafinisane proizvode ili imaju terminale, ne klasične rafinerije). (AJOT)
  • EIA/IEA i lokalni energetski izveštaji za podatke o Moldaviji, Islandu, Kosovu i dr. (pokazuju nedostatak značajne rafinerske kapacitete). (U.S. Energy Information Administration)
  • Novinski / analitički članci i lokalne agencije za Crnu Goru i druge (o tome da Crna Gora nema rafineriju, već terminale i uvoz). (SeeNews)



Ako želiš, mogu 1) napraviti tabelu svih evropskih država (lista ~50) i za svaku označiti da li ima rafineriju, malu prerađivačku jedinicu, samo terminal/e, ili je status „mothballed/ugašeno“ — sa izvorom za svaku stavku; ili 2) prikazati kartu Evrope sa državama koje imaju / nemaju rafineriju (bazirano na Concawe mapi). Koju opciju želiš?
 
GPT

Super — evo celovite, najbolje dostupne liste evropskih država koje (prema javno dostupnim izvorima iz poslednjih godina) nemaju aktivnu naftnu rafineriju. Napomenuo sam izvore za glavne tvrdnje i istakao nekoliko „sivih“ slučajeva gde postoje male/ugasle ili specijalizovane jedinice umesto klasične rafinerije.


Zemlje u Evropi bez sopstvene (aktivne) naftne rafinerije​


  1. Andora.
  2. Monako.
  3. San Marino.
  4. Vatikan (Holy See).
  5. Lihtenštajn.
  6. Luksemburg.
  7. Malta. (AJOT)
  8. Estonija (nema rafineriju za sirovu naftu — uvozi proizvode / koristi terminale). (AJOT)
  9. Letonija — nema aktivnu klasičnu rafineriju (postoje terminali i skladišta; budući projekti i terminali se spominju). (videti napomenu dole). (VTL)
  10. Cipar (nema aktivnu modernu rafineriju u komercijalnom obimu). (Trade.gov)
  11. Island (nema rafinerije — uvozi rafinisane derivate). (Iceland Review)
  12. Kosovo (nema rafineriju, uvozi gotove proizvode). (Indeksonline)
  13. Moldavija (nema značajnu rafinersku sposobnost; uvozi većinu proizvoda). (U.S. Energy Information Administration)
  14. Crna Gora (nema rafineriju — ima terminale i skladišta, snabdevanje se zasniva na uvozu/refiniranju u regionu). (SeeNews)



Napomene / „sivi“ slučajevi — proveri pre donošenja zaključaka​


  • Letonija: ima velike terminale i logistiku (Ventspils, skladišta), ali nema veliku klasičnu rafineriju za preradu sirove nafte (baltička rafinerija je u Litvaniji — Mažeikiai). Dakle, Letonija trenutno nema nezavisnu rafineriju za sirovu naftu, ali ima infrastrukturu za skladištenje/transport. (orlenlietuva.lt)
  • Slovenija: istorijski je postojala aktivnost oko Nafta Lendava i postojale su manje prerađivačke jedinice; neki izvori navode da su veće rafinerijske aktivnosti prestale (ili su vrlo ograničene). Dakle, za Sloveniju postoji nejasnost — nema velike moderne rafinerije uporedivog kapaciteta sa susedima; pretežno se oslanja na uvoz i preradu u regionu. (ResearchGate)



Izvori i gde sam to pronašao (najvažniji)​


  • Concawe — mapa i baza podataka evropskih rafinerija (pregled lokacija i statusa). (concawe.eu)
  • Izveštaji/članci o pojedinim državama (npr. Estonia, Malta, Iceland — izvori pokazuju da te zemlje uvoze rafinisane proizvode ili imaju terminale, ne klasične rafinerije). (AJOT)
  • EIA/IEA i lokalni energetski izveštaji za podatke o Moldaviji, Islandu, Kosovu i dr. (pokazuju nedostatak značajne rafinerske kapacitete). (U.S. Energy Information Administration)
  • Novinski / analitički članci i lokalne agencije za Crnu Goru i druge (o tome da Crna Gora nema rafineriju, već terminale i uvoz). (SeeNews)



Ako želiš, mogu 1) napraviti tabelu svih evropskih država (lista ~50) i za svaku označiti da li ima rafineriju, malu prerađivačku jedinicu, samo terminal/e, ili je status „mothballed/ugašeno“ — sa izvorom za svaku stavku; ili 2) prikazati kartu Evrope sa državama koje imaju / nemaju rafineriju (bazirano na Concawe mapi). Koju opciju želiš?
Sve države koliko vidim manje od naše.
Znači teško da bi mi mogli bez rafinerije.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Da, ali sada ćemo da plaćamo uslugu rafinisanja nafte koju smo nekada radili sami i još ćemo da gubimo novac od vršenja usluge drugima tj. taj izvoz. Ja cenim da je to bar 300 miliona evra troška. To neće pokvariti balans toliko da dinar izgubi vrednost, ili bar ne drastično. Veći problem su moguće nestašice dizela, to moze da ošteti privredu mnogo više finansijski, i da otera postojeće strane investitore.
Neće se to dogoditi jer će NIS postati ponovo većinski u vlasništvu Srbije, nakon toga nastaviti preko JANAF-a da dobija naftu od drugih (nije RUS) kao što tim naftovodom nije išla RUS nafta već poslednjih nekoliko godina.

Sve i da ne veruješ da će NIS biti nacionalizovan, trošak kupovine gotovih derivata plus i znatno veći transportni trošak bi se prelio na cenu tih naftnih derivata, tj. to bi platili svi mi kao kupci. To bi onda dovelo do rasta inflacije.
Ali, ni to ne može da se dogodi jer nema logistike koja može da podrži da SRB 100% svojih potreba podmiruje uvozom naftnih derivata, sve i kad bi neko hteo da ide tim putem.
 
Poslednja izmena:
Dalje nisam čitao jer si već ovde napisao stvar koja nije tačna.

NIS nije među prvih 5 izvoznika. U prošloj 2024. godini je bio na 9. mestu.
Ali... NIS je najveći uvoznik. Ne jedan od najvećih, nego najveći - bio je na mestu broj 1 u 2024. godini.

- 2024. godina, izvoz NIS-a je bio 445 miliona evra.
- 2024. godina, uvoz NIS-a je bio 1.78 milijardi.

Izračunaj neto.

Ne bi bilo loše da pročitaš i ostatak, čisto da ne ispadne kako izbegavaš da daš odgovor na pitanje gde vidiš prostor za optimizam po pitanju rasta BDP i deviznih rezervi. A to je pitano i u prvom delu koji si pročitao pa si samo uredno skipovao i fokusirao se na tome da opet pokušaš da jeftino poentiraš jer je NIS “tek na 9. mestu” izvoznika (što i dalje po nekim merilima spada “medju najveće izvoznike”) i u jednačinu ubacio uvoz da pokažeš kako je bilans negativan. Prvo i osnovno - NIS uvozi sirovine i pretvara ih u gotov proizvod prvenstveno za potrebe zadovoljenja domaćih potreba. Dakle nije pretežno izvozno preduzeće. Sve što pretekne preko tih domaćih potreba ide u izvoz. Imaj u vidu da je NIS već godinama pod sankcijama i otežano posluje, da je obim izvoza zadnjih godina smanjen jer je u Rumuniji i Bugarskoj pod puno većim pritiskom nego u Srbiji, fizička lica i kompanije bojkotuju Gazprom u dobroj meri od 2022. i zato i idu najave o prodaji stanica u Bugarskoj, to sve utiče na smanjenje izvoza jer nema potražnje. A kako sada stvari stoje sledeće godine će izvoz biti 0 pa taman onda da neko drugi skokne na 9. mesto, nadomestićemo tih 450 miliona godišnje već nekako….
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Ne bi bilo loše da pročitaš i ostatak, čisto da ne ispadne kako izbegavaš da daš odgovor na pitanje gde vidiš prostor za optimizam po pitanju rasta BDP i deviznih rezervi. A to je pitano i u prvom delu koji si pročitao pa si samo uredno skipovao i fokusirao se na tome da opet pokušaš da jeftino poentiraš na tome da je NIS “tek na 9. mestu” izvoznika (što i dalje po nekim merilima spada “medju najveće izvoznike”) i u jednačinu ubacio uvoz da pokažeš kako je bilans negativan. Prvo i osnovno - NIS uvozi sirovine i pretvara ih u gotov proizvod prvenstveno za potrebe zadovoljenja domaćih potreba. Dakle nije pretežno izvozno preduzeće. Sve što pretekne preko tih domaćih potreba ide u izvoz.
Što ga onda pominješ kao izvozno bitnu firmu kad mu je neto bilans negativan?
Mnogo su opasnije po GDP nedavne kvote i carine EU koje će pogoditi kineze, jer oni sami izvoze preko 3.5 milijarde... i neto su u ozbiljnom plusu kad je SRB u pitanju.

NIS i GDP ne dovodim u vezu jer smatram da je nemoguće da NIS prestane da radi. Da, kad bi prestao da radi blago rečeno da nema optimizma. Ali baš zato što je nemoguće da se to dozvoli, ne vidim vezu NIS-a i GDP.
Cena gasa bi bila druga priča, a to se tek otvara kao problem.
Ne vidim ni tu da RUS može da kaže ''nema gasa za vas'' jer to nisu rekli ni NATO državama, ali može da ga znatno poskupi za nas.
 
ЕрСрбији на помоћ за прву прилику мекирезервоари за чување керозина,

1760181020435.png




Док се не изграде чврсти. За ту прилику може да се користи земља од музеја, која је ионако празна
1760181161613.png


У случају да се не нађе решење са НИСом
 
Nadjoh vest i da Makedonci prave gasovod da se povežu sa terminalom u Aleksandropolju u Grčkoj, ovo je zicer da se i mi nekako nakačimo na priču jer hteli-ne hteli da to prihvatimo alternativa se mora napraviti i to što hitnije, ta pominjana 2027. uopšte nije tako daleko pa ako Bugari zavrnu ventile džaba nam i najpovoljniji ugovor o snabdevanju sa Rusijom kad dotoka neće biti. Makedonci planiraju da 2027. završe svoj deo gasovoda inače. Zadnji je momenat da se ne razmislja nego deluje u smeru diversifikacije čisto da ne dodje do potpunog kolapsa zemlje za 2 godine. Više nije ni pitanje cene nego pristupa energentu. Cela ova situacija sada je na neki način i poslednji poziv za budjenje iz uljuljkanosti i zone komfora.

 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Neće se to dogoditi jer će NIS postati ponovo većinski u vlasništvu Srbije, nakon toga nastaviti preko JANAF-a da dobija naftu od drugih (nije RUS) kao što tim naftovodom nije išla RUS nafta već poslednjih nekoliko godina
И онда ће то Руси фино наплатити кроз нови гасни аранжман, ако одлуче да га уопште и склопе са нама....

Да ли заиста овде нико не увиђа да не постоји трећа опција? Дакле или задржавамо НИС под санкцијама, задржавамо гасни аранжман и онда се на разне начине довијамо за гориво (што ће све довести до повећања цена, а врло вероватно и до несташица), или национализујемо НИС и све то плаћамо кроз или губитак гаса или огроман скок цене енергента који привреда опет тешко да би издржала.

Да постоји "win-win" решење одавно би исто било имплементирано, зар не? Притом и један и други сценарио доводе до потенцијално врло озбиљног, и по власт кобног пада стандарда грађана, тако да постоји трећи пут већ би председник држао конференцију на РТС-у.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
ЕрСрбији на помоћ за прву прилику мекирезервоари за чување керозина,

Pogledajte prilog 254647



Док се не изграде чврсти. За ту прилику може да се користи земља од музеја, која је ионако празна
Pogledajte prilog 254648

У случају да се не нађе решење са НИСом
Klasično, štap-kanap. Tako ti je to kad se čeka zadnji momenat.
 
И онда ће то Руси фино наплатити кроз нови гасни аранжман, ако одлуче да га уопште и склопе са нама....
Da, to i ja mislim, odnosno da sve te pare koje svakako ne mogu dobiti prodajom NIS-a (zbog sankcija, pa zato i neće da ga prodaju) će preliti kroz novu cenu gasa.
Plus će se javiti po ukidanju sankcija da traže da im se vrati njihov deo NIS-a jer eto... ''to je bila samo nova cena gasa, a ne baš te pare za NIS kada je nacionalizovan''.
 
Po vestima od danas rekao bih da se ide u pravcu nacionalizacije ili nekog rešenja u sličnom obliku. Krenuo je narativ da Rusi nemaju plan, da ON neće dozvoliti da narod pati zbog drugih, da nisu hteli da nam produže gasni aranžman... Možda čak puste da krene i neka nestašica kako bi Mesija došao kao spasilac, kako i dolikuje.

Naći će se rešenje za gas, nastaviće se sa Rusima po većoj ceni + gas iz drugih pravaca + novi izvori... Kratkoročno će da boli, dugoročno će biti lakše.

S druge strane , lagani offtopic, sećam se kako je na temi o kovidu nekoliko članova danonoćno sa neskrivenom nasladom pričalo o tome, secirajuci svaku vest, plasirajuci razne scenarije, analize, itd... Bilo je to gadno čitati u to vreme, srećom se ništa od toga nije desilo.
 
Vrh