Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Nadjoh vest i da Makedonci prave gasovod da se povežu sa terminalom u Aleksandropolju u Grčkoj, ovo je zicer da se i mi nekako nakačimo na priču jer hteli-ne hteli da to prihvatimo alternativa se mora napraviti i to što hitnije...
To je odavno već aktuelna priča:

Title of the project: Gas Interconnector Serbia-Bulgaria
Start of works on pipeline: 14 January 2022
Completion of construction: December 2023

Financing: The project of building the gas interconnector Niš– Dimitrovgrad – Bulgaria is financed partly through EU grants, in the amount of EUR 49.6 million, as well as EUR 25 million of a favourable loan from the European Investment Bank that Serbia will pay for the part of the gas pipeline passing through Serbia. The Republic of Serbia has allocated EUR 15 million and EUR 7.5 million for preparatory works and the design.

The new gas interconnector connects the existing Serbian network in Niš with the Bulgarian network in the capital Sofia, stretching for 109 km on the Serbian side. With the pipe diameter of 700 mm and maximum pressure of 55 bar, its capacity will allow for the transfer of 1.8 billion cubic metres of natural gas annually, equivalent to 60% of Serbia’s total annual consumption.

The new Niš-Sofia gas pipeline (together with the new pipeline under construction between Greece and Bulgaria) will diversify energy sources in Serbia and the Western Balkan region. It will thus also reduce dependency on one dominant supplier. The other sources could include the LNG (liquefied natural gas) from Greece and Azeri gas coming through the TANAP (Turkey) and TAP (Greece) pipelines.

Od pre 18 meseci:
Serbia expects LNG deliveries from Greece to start soon
 
Nadjoh vest i da Makedonci prave gasovod da se povežu sa terminalom u Aleksandropolju u Grčkoj, ovo je zicer da se i mi nekako nakačimo na priču jer hteli-ne hteli da to prihvatimo alternativa se mora napraviti i to što hitnije, ta pominjana 2027. uopšte nije tako daleko pa ako Bugari zavrnu ventile džaba nam i najpovoljniji ugovor o snabdevanju sa Rusijom kad dotoka neće biti. Makedonci planiraju da 2027. završe svoj deo gasovoda inače. Zadnji je momenat da se ne razmislja nego deluje u smeru diversifikacije čisto da ne dodje do potpunog kolapsa zemlje za 2 godine. Više nije ni pitanje cene nego pristupa energentu. Cela ova situacija sada je na neki način i poslednji poziv za budjenje iz uljuljkanosti i zone komfora.

Mi vec imamo 2 gasovoda, jedan koji je vec spojen na gasni terminal u Aleksadropolisu za koji predlažeš izgradnju, a drugi koji vodi ka Mađarskoj. Treći gasovod koji imamo je tranzitni Balkanski tok. Iskreno ne vidim šta bi nam donela izgradnja novog gasovoda ka Severnoj makedoniji, bolje je povezati se na produktovod Solun Skoplje, ako je uopšte postao operativan.
 
Može još koji godinu dok se ne zavrne ruski gas, posle toga neće moći više.

Ni jedno rešenje nije trajno. Do kraja 2027, to je za sad daleka budućnost. Pored toga do tad se svašta može desiti, npr rat u Ukrajini stane, neke zabrane se ukidaju, možda se i ta priča promeni. Imamo sad većih problema od nečega što će se desiti za više od dve godine.
 
Time bi ugrozili poslovanje sa Kinezima, ako nacionalizujemo imovinu prema Američkom diktatu.

Nema savršenog rešenja. Pri tom ti to kažeš kao tvrdnju, apsolutnu sigurnost a to uopšte nije tako. Možda bi nešto ugrozili, možda ne. Uostalom kakvi Kinezi, oni sad uopšte nisu problem. Na kraju, ne možeš biti dobar sa svima i svima.
 
Time bi ugrozili poslovanje sa Kinezima, ako nacionalizujemo imovinu prema Američkom diktatu.
Je l imaju oni neku firmu u Srbiji bez koje država staje?
Bor i Smederevo nisu radili uopšte ili dobro decenijama, pa su jedne uzeli Ameri i onda vratili za 1 dolar, pa SRB nije stala zbog svega toga.
Ali bez NIS-a (koji radi) ne može da funkcioniše. Možda je samo u tome ''mala'' razlika između tih firmi, pa samim tim mogućim postupanjem države.

Zašto opet izmišljaš okolnosti koje ne postoje/nisu iste?
 
Nema savršenog rešenja. Pri tom ti to kažeš kao tvrdnju, apsolutnu sigurnost a to uopšte nije tako. Možda bi nešto ugrozili, možda ne. Uostalom kakvi Kinezi, oni sad uopšte nisu problem. Na kraju, ne možeš biti dobar sa svima i svima.
Ovo sada je strategija zapada da na silu eliminiše uticaj sa istoka u Srbiji.

Sankcije su uveli jer je vlast devet meseci neposlušna i nije nacionalizovala NIS.
 
Ovo sada je strategija zapada da na silu eliminiše uticaj sa istoka u Srbiji.

Sankcije su uveli jer je vlast devet meseci neposlušna i nije nacionalizovala NIS.
Sankcije su uveli zbog sukoba sa Rusijom, a mi na***ali. Siguran sam da žvala nije hteo ništa da reši pre nego što bude apsolutno neophodno jer je kupovao vreme, nadao se kraju sukoba i ukidanju sankcija. Sad kad više nema vremena dobija alibi i uradice sta mora da sačuva guzicu.

Kinezi se neće zabrinuti, ogromne pare dugujemo, rade Ekspo, izvoze zlato, jedna srećna porodica.
 
NIS- mobile🤔
Screenshot_20251011_142443_Instagram.jpg
 
Sećam se kako je na temi o kovidu nekoliko članova danonoćno sa neskrivenom nasladom pričalo o tome, secirajuci svaku vest, plasirajuci razne scenarije, analize, itd... Bilo je to gadno čitati u to vreme, srećom se ništa od toga nije desilo.
Mnogi ljudi vole "eto, šta sam vam rekao" hipotetiku-patetiku. Jedva čekaju da se dogodi nešto loše ili da se situacija razvija što mračnije kako bi se ispostavilo kao tačno sve ono na šta su ukazivali dok su mračili.

Bilo je tako za vreme kovida, pa posle pada nadstrešnice, a evo i sad u vezi sa NIS-om. Neće se smiriti dok se ne dogode nestašice i sipanje goriva iz flaša, dežurnim mračnjacima je to jedini način da nahrane svoj ego.

"Eto, šta sam vam rek'o"...
 
Savetujem svakako pre svega vozačima da naprave lične rezerve za svaki slučaj. Rezervoari do vrha, i adekvatni za to namenjeni kanisteri što većeg kapaciteta.
 
i kao pitamo ''koji vam je plan za dalji rad''), vratio NIS nazad Srbiji (komplet deo Gasproma)...
Pa moze to ali malo sutra. Predao je drzavu na tacni ruskim sluzbama pa mislis moze tek tako da vrati NIS nazad. Ljudi nisu svesni stepena infiltracije Rusije ovde, kada bi pokusao nacionalizaciju Rusi bi mu preko sluzbe napravili haos u zemlji. Samo bi u sekundi ovi iz Ćacilenda dobili drugu ulogu i krenuli na njega.
 
Pa moze to ali malo sutra. Predao je drzavu na tacni ruskim sluzbama pa mislis moze tek tako da vrati NIS nazad. Ljudi nisu svesni stepena infiltracije Rusije ovde, kada bi pokusao nacionalizaciju Rusi bi mu preko sluzbe napravili haos u zemlji. Samo bi u sekundi ovi iz Ćacilenda dobili drugu ulogu i krenuli na njega.

Samo je pitanje njegove procene odakle mu preti veća opasnost. Da li od KGBa ili od sopstvenog naroda. Ima pored Rusa tu i ostalih, pa nisu oni jedini koji vršljaju ovuda. Tako da - može, itekako, ako bude procena da mora.
 
Mislim da će se nacionalizacija sigurno napraviti, jer se ne može dozvoliti da država stane zbog nestašice goriva. Zato se ide sve korak po korak, da posle imaš sve papirološki pokriveno. Ono, eto, mi smo probali sve i sada nemamo drugog izbora.
Interesuje me joše jedna stvar, da li mi (država) možemo od većinskog vlasnika da tražimo nadoknadu za izgubljenu dobit ako dođe do momenta da rafinerija stane? Nije do nas što rafinerija ne radi.
 
GPT

Super — evo celovite, najbolje dostupne liste evropskih država koje (prema javno dostupnim izvorima iz poslednjih godina) nemaju aktivnu naftnu rafineriju. Napomenuo sam izvore za glavne tvrdnje i istakao nekoliko „sivih“ slučajeva gde postoje male/ugasle ili specijalizovane jedinice umesto klasične rafinerije.


Zemlje u Evropi bez sopstvene (aktivne) naftne rafinerije​


  1. Andora.
  2. Monako.
  3. San Marino.
  4. Vatikan (Holy See).
  5. Lihtenštajn.
  6. Luksemburg.
  7. Malta. (AJOT)
  8. Estonija (nema rafineriju za sirovu naftu — uvozi proizvode / koristi terminale). (AJOT)
  9. Letonija — nema aktivnu klasičnu rafineriju (postoje terminali i skladišta; budući projekti i terminali se spominju). (videti napomenu dole). (VTL)
  10. Cipar (nema aktivnu modernu rafineriju u komercijalnom obimu). (Trade.gov)
  11. Island (nema rafinerije — uvozi rafinisane derivate). (Iceland Review)
  12. Kosovo (nema rafineriju, uvozi gotove proizvode). (Indeksonline)
  13. Moldavija (nema značajnu rafinersku sposobnost; uvozi većinu proizvoda). (U.S. Energy Information Administration)
  14. Crna Gora (nema rafineriju — ima terminale i skladišta, snabdevanje se zasniva na uvozu/refiniranju u regionu). (SeeNews)



Napomene / „sivi“ slučajevi — proveri pre donošenja zaključaka​


  • Letonija: ima velike terminale i logistiku (Ventspils, skladišta), ali nema veliku klasičnu rafineriju za preradu sirove nafte (baltička rafinerija je u Litvaniji — Mažeikiai). Dakle, Letonija trenutno nema nezavisnu rafineriju za sirovu naftu, ali ima infrastrukturu za skladištenje/transport. (orlenlietuva.lt)
  • Slovenija: istorijski je postojala aktivnost oko Nafta Lendava i postojale su manje prerađivačke jedinice; neki izvori navode da su veće rafinerijske aktivnosti prestale (ili su vrlo ograničene). Dakle, za Sloveniju postoji nejasnost — nema velike moderne rafinerije uporedivog kapaciteta sa susedima; pretežno se oslanja na uvoz i preradu u regionu. (ResearchGate)



Izvori i gde sam to pronašao (najvažniji)​


  • Concawe — mapa i baza podataka evropskih rafinerija (pregled lokacija i statusa). (concawe.eu)
  • Izveštaji/članci o pojedinim državama (npr. Estonia, Malta, Iceland — izvori pokazuju da te zemlje uvoze rafinisane proizvode ili imaju terminale, ne klasične rafinerije). (AJOT)
  • EIA/IEA i lokalni energetski izveštaji za podatke o Moldaviji, Islandu, Kosovu i dr. (pokazuju nedostatak značajne rafinerske kapacitete). (U.S. Energy Information Administration)
  • Novinski / analitički članci i lokalne agencije za Crnu Goru i druge (o tome da Crna Gora nema rafineriju, već terminale i uvoz). (SeeNews)



Ako želiš, mogu 1) napraviti tabelu svih evropskih država (lista ~50) i za svaku označiti da li ima rafineriju, malu prerađivačku jedinicu, samo terminal/e, ili je status „mothballed/ugašeno“ — sa izvorom za svaku stavku; ili 2) prikazati kartu Evrope sa državama koje imaju / nemaju rafineriju (bazirano na Concawe mapi). Koju opciju želiš?
evo i nadopuna sa Preplexitija

Stručnjaci ističu da bi Riječka rafinerija u punom kapacitetu mogla da snabdeva i Hrvatsku i Sloveniju derivatima nafte, što bi omogućilo stabilnije cene. Slovenija predstavlja "prirodno tržište za Rafineriju Rijeka" jer može da se opskrbljuje preko Luke Koper ili cestovnim putem
 
Da li će Rusi da nam zavrnu slavine za gas i zamere se Kinezima kojima treba mnogo gasa za železaru i Bor?
 
Vrh