Evo i celog teksta:
Без возова у Савском амфитеатру после 134 године
– Готово целокупан путнички саобраћај одвијаће се кроз станицу „Београд центар” – Пругом око Калемегдана неће ићи возови са опасним материјама – Станица „Топчидер” привремено решење за утовар и истовар аутомобила
Аутор: Дејан Алексић понедељак, 15.01.2018. у 22:00
http://www.politika.rs/scc/clanak/39650 ... 134-godine
главнa железничкa станицa, која од 1884. опслужује путнике, од 1. јула неће ни примати ни испраћати возове, сазнаје „Политика”. Од тог дана готово целокупан међународни путнички саобраћај одвијаће се кроз станицу „Београд центар”, на коју је почетком децембра 2017. пребачен готово сав домаћи саобраћај. Првог јулског дана „Прокоп” ће и званично постати централна престоничка железничка станица. Од тог дана возови са опасним материјама више неће ићи пругом око Калемегдана. Али, како „Прокоп” и даље нема станичну зграду, како још није уређена ни техничко-путничка станица „Земун” (ТПС „Земун”), а прилично је далеко и коначно решење за железничку обилазницу око Београда, отвара се питање – како ће крупне новине које ће ступити на снагу 1. јула функционисати на терену?
На основу одговора из „Железница Србије” може се закључити да ће се до изградње инфраструктуре која недостаје у Београдском железничком чвору сигурно још неколико година користити привремена решења. Једно од њих биће станица „Топчидер”, на којој ће се утоваривати и истоваривати аутомобили, јер „Прокоп” нема капацитете за то.
– Станица „Београд центар” ниједним пројектом у претходне четири деценије није била предвиђена за утовар и истовар праћених аутомобила, нити је функционално намењена за превоз аутомобила железницом. Планским пројектом развоја Београдског чвора предвиђено је да се утовар и истовар аутомобила обављају у Земуну, по завршетку изградње ТПС „Земун”. Али, како ће измештање железничких капацитета са Главне железничке станици бити завршено до 30. јуна, појавила се потреба да се утовар и истовар аутомобила обављају на некој другој. Стручне службе „Инфраструктуре железнице Србије” и „Србија воза” предложиле су да се за то користи станица „Топчидер”, као најбоље решење. Ова станица располаже потребним капацитетима, а утоварна рампа биће постављена на првом колосеку – указују у „Железницама”.
Како је станица „Топчидер” у лошем стању, до краја јуна требало би прилично да се среди. „Инфраструктура”, уверавају у овом предузећу, на време ће уредити топчидерску станицу, укључујући и продужење перона.
– Средиће се и део првобитне станице „Топчидер”, која је сачувана и није срушена за време бомбардовања 1941. У овом објекту биће нова благајна, чекаоница и тоалет за путнике. Други објекат је садашња станица „Топчидер”, односно некадашња Дворска чекаоница, и ту се сређују службене просторије – наводе у „Железницама”.
„Топчидер” ће, док се не уреди ТПС „Земун”, бити привремено решење за саобраћај возова између Београда и Бара. Али, проблем је што је почетак изградње ТПС „Земун” предвиђен тек за крај 2018, а за завршетак ће бити потребне две године од почетка градње.
– Предвиђена локација ТПС „Земун” је између станица „Земун” и „Земунско Поље”. Површина потребна за изградњу тог комплекса је 35 хектара и ту ће бити подигнути нови објекти, укупне површине 18.800 квадрата, 17 километара нових колосека, санираће се 14.500 квадрата постојећих објеката и шест километара колосека. Биће изграђени сви колосеци, постројења и инсталације неопходни за одржавање електромоторних гарнитура, локомотива и путничких кола „Србија воза” – објашњавају у „Железницама”.
Две године, како кажу у овом предузећу, биће потребне и да на „Прокопу”, чију недовршену плочу тренутно „краси” арматура никне зграда. Али почетак тих радова, по свему судећи, још је неизвестан.
– Почетак изградње станичне зграде у „Београд центру” очекује се после одобрења друге фазе кувајтског кредита, у висини од око 50 милиона евра (18 милиона кувајтских динара), и спроведеног поступка јавне набавке до краја ове године – кажу у „Железницама”.
Када се све сабере, јасно се да у слагалици модерног Београдског чвора главне коцкице неће бити склопљене бар још две-три године. Највећа непознаница, кад је реч о коначном решењу, ипак је обилазница преко које ће се у будућности превозити опасне материје. У
овој једначини са више непознатих за сада се зна да ће саобраћај после укидања пруге око Калемегдана бити преусмерен на обилазну пругу Панчево – Орловат – Нови Сад, чија је реконструкција у току.
– Трајно решење је изградња обилазнице Бели Поток – Винча – Панчево. У току је дорада пројекта, како би се у потпуности нашла решења за друмску и железничку обилазницу – наводе у „Железницама”.
Коначно уређење ове обилазнице, што одавно није тајна, кочи новац. За њену изградњу, процене кажу, треба издвојити око 500 милиона евра.
„Србија воз” тражи додатне линије до Топчидера
Станица „Топчидер” има једну велику ману – до ње је лоша веза јавног превоза. У „Железницама” наводе да је „Србија воз” благовремено упутио захтев за појачавање постојеће (трамвај 3) и увођење додатних линија јавног градског превоза, како би се путницима олакшао приступ станици „Топчидер”.
Различита рачуница министарке и „Железница”
Рок од две године, који су најавиле „Железнице”, кад је реч о почетку и завршетку станичне згради на „Прокопу” и уређењу ТПС „Земун”, у раскораку је са роковима које је за ове пројекте у недавном разговору за „Политику” навела министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић. Она је указала да би изградња станичне зграде требало да почне у априлу и да траје око годину дана. За ТПС „Земун” министарка је истакла да би „модернизација ове станице морала да буде готова до краја 2018.” Зорана Михајловић се тада ипак оградила речима да је ова динамика могућа „под условом да сви који учествују у том послу испоштују договор и ураде што је у њиховој надлежности”.