[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=480323#p480323:2caxvscj je napisao(la):
RioBL » 26 Sep 2017 07:02 am[/url]":2caxvscj]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=480280#p480280:2caxvscj je napisao(la):
Vox91 » Mon Sep 25, 2017 9:59 pm[/url]":2caxvscj]Pitao bih stručne forumaše, šta je bio glavni motiv da se pre 40 godina krene u izgradnju potpuno novog železničkog čvora u Beogradu? Zašto nije moglo da se ostvari nešto iz planova iz 20-ih godina, kada se od Glavne stanice planirao tunel do Pančevačkog mosta?
Plan novog cvora razvijen je jos 60-tih i nastao je pod uticajem novog koncepta u urbanizmu a koji je nastao u Americi 50-tih godina. Po tom konceptu,
zeljeznicki saobracaj prestaje biti dominantno sredstvo u saobracajnom povezivanju gradova a njegovu ulogu preuzima avionski i drumski saobracaj. Tako su nastali tzv automobilski gradovi a zeljeznica je izbacena na periferiju ili drasticno redukovana u mnogim gradovima svijeta, narocito u Americi.
Није, Рио, то тачно. На нивоу саобраћаја унутар градова си у праву, али Прокоп је станица за даљински саобраћај, а ово што сам болдовао у твом посту апсолутно не стоји, напротив: Прокоп би био добра станица управо у времену када се из Минхена за Стамбол путовало возом, када је путник из Љубљане у Београду хватао везу за Букурешт, а онај из Атине за Дортмунд. Тако је отприлике и било када је нови чвор пројектован, али, времена су се неповратно променила, и више нико тако не путује - развој ваздушног саобраћаја и аутопутева је узео данак, и класичном железницом на даљину свуда путује све мање и мање људи. Супербрзих возова на овом простору можда никад неће ни бити, а и они су конкурентни авиону најдаље до Баварске.
Пошто су, дакле, Прокоп наменили даљинском саобраћају, оновремени железнички ауторитети оставили су коридоре старог чвора - и планирали да их, понегде рационално, а другде на прескуп и потпуно нереалан начин надограде - за приградске и регионалне потребе ("регионални метро"). У својим плановима су, чак, изоставили везу регионалне мреже и са Покопом и са НБ (што је, наравно, неопростива глупост).
Прокоп би, дакле, огроман какав јесте, недостатак укупног броја путника могао да оправда бројем опсужених путничких километара - само да је данас 26.септембар 1967. Али није.
Све то скупа је једна озбиљна стратешка грешка у концепцији новог чвора, последица кратковидости и неталента пројектаната.
Укидање старог чвора као корекције новог је, међутим, смртни грех напредњачке пословно-финансијске елите према Београду.