Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Da stvar bude gora, video sam i masu naših ljudi koji imaju tag, ali u Makedoniji čekaju u redu.
A grčki ne mora ni da se kupi - naručiš ili uzmeš u Grčkoj na rampi pošto prethodno naručiš.
Na jednom od tih prolazaka pored kolone, mlađi sin kaže: "Crkni, sirotinjo!".
Bio sam jesenas, ali tada nije bilo gužvi, a i išao sam samo do Soluna pa dobitak i nije bio neki.
Ali, ovo juče bilo je nestvarno.
I pre negde i juče, videh da ima poprilično stranih tablica sa našim tagom.
Trebalo bi da se poradi na standardizovanju pozicija e kanala. Idealne su krajnje leve, kao što je na Obrenovcu. Ako se formira kolona, ona je na devijaciji desno, a iz leve trake se direktno prolazi.
A Batočina je dalje crna rupa sa jednim. Ispred mene se sinoć tik pred isključenje ubaci Bugarin sa G klasom koji je kulirao kućicu dok mu se nije rampa spustila pred zvezdom.
Onda se vraćao nazad, pa stao daleko, pa opet nazad, napred ... I tu mi ništa tag nije vredeo, a jeo sam svoja balls.
Ja sam svoj grčki tag ove godine zaboravio u kući, a još bio vikend pa nisu radila prodajna mesta da uzmem novi. Tako da nisam morao da koristim dete da izviđa situaciju :ROFLMAO:

Elem, zanmljivost kroz NMK, pošto sam išao zapadnim delom: većinom nema savremenijih naplatnih rampi niti prolaza za tag, ali tamo gde su ih postavili radi naš i tag (dve rampe oko Tetova). Nije loše kad bi na svim rampama imali prolaz tagom, jer nije prijatno stajati na teritoriji na kojoj su zapadne plemenske zajednice okupirale teritoriju našeg južnog suseda.
 
Pozdrav svima i na ovoj temi, jer sam tek sad primetio da postoji. Radim kao inkasant na NS Batočina već 35 godina, i rado bih da pojasnim sve nedoumice i sporne situacije oko putarina i korišćenja TAG uređaja u saobraćaju na našim auto-putevima. Koliko sam uspeo da primetim iz prethodnih tekstova, pohvalio bih kolegu Stara Mo na, po meni, najboljem razumevanju čitave materije, mada ima još tu i tamo ponešto da se doda. Ono što je generalno najvažnije u celoj ovoj priči, a što bih voleo svi da shvatite je sledeće: koliko god da je napredna i savršena tehnologija koju koristimo, nijedna nauka i tehnika ne može da kontroliše niti da predvidi LJUDSKI FAKTOR (u oba smera, i pozitivnom i negativnom). Sad kad sam već tu, pokušaću, zajedno sa vama, da razjasnimo svaku pojedinačnu spornu situaciju za koju saznamo da se već desila (na žalost).
 
Ako imam tag za putničko vozilo, pretpostavljam da ako vozim prikolicu ne mogu da koristim tag u tom slučaju?

Takodje, čini mi se da ostale zemlje: HU, SK, CZ imaju istu putarinu za vozila <3.5 nevezano da li se vuče mala prikolica (do 750kg) ili ne.
Tačno. Ako se u vozilu nalazi TAG uređaj, u toku korišćenja deonice auto-puta NIJE dozvoljeno menjati KATEGORIJU VOZILA koja je registrovana na TAG uređaju. Međutim, postoji nekoliko rešenja za ovakve situacije:
- moguće je na skoro svim PRODAJNIM MESTIMA (treba razlikovati prodajno mesto od naplatnog mesta) da se izvrši PREKONFIGURACIJA TAG uređaja, pa tako ako vozilo ima TAG I kategorije a uz to i prikolicu, Tag se prekonfiguriše na II kategoriju (isto i za kombi vozila, ako je II kategorije, može da se prekonfiguriše na III kategoriju). Ovde mora da se vodi računa i o sledećem: kada se povećava kategorija vozila, OBAVEZNO moraju da se slažu registarske oznake na vozilu i na TAG uređaju, jer sistem priznaje neslaganje registarskih oznaka SAMO za vozila I kategorije, dok je za sve druge OBAVEZNO da se podudaraju, odn. NIJE DOZVOLJENO PREMEŠTANJE UREĐAJA IZ JEDNOG VOZILA U DRUGO osim za vozila I kategorije (ukoliko se ne slažu tablice, postupa se kao da nema TAG uređaja, ni kartice, odn. naplaćuje se NELOGIČNA relacija ili po IZGUBLJENOJ/OŠTEĆENOJ kartici, GDE SE CENA FORMIRA NA TAJ NAČIN ŠTO SE NAJDUŽOJ RELACIJI NA TOM AUTO-PUTU ZA TU KATEGORIJU VOZILA, DODAJE 460 din.). Druga važna stavka za ovu radnju je to što ova prekonfiguracija MORA da se obavi PRE ULASKA NA AUTO-PUT. Ukoliko se desi da se takvo vozilo, koje nije izvršilo prekonfiguraciju, POJAVI na ulaznoj traci za ENP, biva vraćeno i upućeno da uzme predmagnetisanu karticu, te da skloni TAG uređaj u zaštitnu kesicu-kutiju, kako bi izbegli da se na izlazu naplati i na ovaj način. Verujte, iz ličnog iskustva, 80% vozača koji vuku prikolice NE UME LAKO DA VRATI VOZILO UNAZAD. Kad se više takvim vozilom NE VUČE PRIKOLICA, postupak je potpuno ISTI, odn. vrši se prekonfiguracija na MANJU kategoriju, samo je rezultat malo drugačiji: ako se ne izvrši ponovna prekonfiguracija, svaki prolazak auto-putem će biri registrovan i naplaćen za veću kategoriju od stvarne i sistem će regularno takva vozila da propusti, za razliku od situacije kad je na TAG-u manja kategorija od stvarne, vozilo će biti zaustavljeno, odn. rampa NEĆE da se podigne, i naplata se vrši po drugačijoj proceduri, u ručnom režimu. Ove prekonfiguracije možete da vršite neograničeni broj puta, čak i više puta u toku jednog dana i ne utiču na rad uređaja, osim što može da se desi da pojedina prodajna mesta nemaju uređaje za formatiranje TAG-ova, odn. prodaju isključivo ENP pakete, EKO pakete i sl. SAMO ZA I KATEGORIJU.
- druga mogućnost je da TAG uređaj za koji znate da nije odgovarajući, ostavite u kući, stanu, firmi, ili u zaštitnoj kesici/kutiji i da ga uopšte ne koristite za to putovanje, odn. koristite magnetne kartice za utvrđivanje relacije koju koristite na auto-putu.
- treća mogućnost je da nabavite drugi TAG sa odgovarajućom kategorijom, što mnogi imaju, ali onda mora strogo da se vodi računa o korišćenju (najbolje je vidno ih obeležiti po kategorijama, markerom, npr.), da se koristi isključivo jedan uređaj, a drugi da se čuva u originalnoj kutiji/kesici (ako je oštećena, može da pomogne i folija, tetrapak i slično metalno za zaštitu), kako i drugi TAG ne bi bio očitan na ulazu/izlazu.
 
Poslednja izmena:
Jeste.

Uradjene 2 na Aleksincu,Požarevcu i Smederevu i više njih na Pazovi.

Uradjene a još ne rade na Paraćinu i Ražnju i 1 na Jagodinskoj rampi.

Trenutno se radi izlaz Rudnici,Ćupriji,Markovcu Kolarima.

I ostale bi trebale uskoro ili sledece godine.
Tačno je da se pojedine rampe proširuju za dodatne ENP trake, ali postoji još jedan problem o kome niko ne priča: NIJEDAN NOVI RADNIK NIJE ZAPOSLEN, koji bi opsluživao te dodatne trake, pored, već hroničnog, NEDOSTATKA redovnog broja izvršilaca (čitaj: inkasanata) NA SVIM RAMPAMA u Srbiji. Naime, poslednjih godina se značajno smanjio broj radnika usled prirodnog odliva (odlasci u penziju, otkazi od strane radnika ili preduzeća), a vrlo mali broj je zaposlen, na svima dobro poznate načine. "Stručnjaci" su "izračunali" da ENP funkcioniše SAVRŠENO i da je potreban broj izvršilaca na ENP trakama 0 (nula, zero, nijedan...), pa su istovremeno i pozicije za rad smanjivane i ukidane. Konkretno, na NS Batočina, trenutno radi 4 radnika u obe smene (a do pre nekoliko godina bilo je 5 u dnevnoj i 4 u noćnoj), a ima ukupno 6 aktivnih traka (uz dve reverzibilne), tj. po tri sa obe strane auto-puta). Inače, rampa Batočina NIJE PREDVIĐENA za proširivanje, već za IZGRADNJU POTPUNO NOVE NAPLATNE STANICE, sa 8 kabina, tj. 6 izlaznih i 3 ulazne trake, po sistemu levka, tj. trube, kako sad to nazivaju, gde će se vozila iz oba pravca slivati na jedno naplatno mesto. NS Batočina je BOČNA RAMPA, trenutno dvostrana, ali sa DNEVNIM PROLASKOM 10-12.000 vozila, od toga polovina u naplati (izlazu) a druga polovina na ulazu u auto-put. E sad, probajte da zamislite kako bi izgledala ENP traka bez ijednog radnika, ako se dešava da imamo od 30 do 50 SPOLJAŠNJIH INTERVENCIJA NA DNEVNOM NIVOU, NA SVAKOJ OD TRAKA. Pod tim podrazumevam, u 90% slučajeva, već pomenuti LJUDSKI FAKTOR, nepravilno korišćenje TAG uređaja, bez držača, mahanje ispred OCR kamere, umesto u dometu prijemne antene, ili prolazak pored kabine iako se TAG nije očitao i rampa podigla, i zaustavljanje tek ispred spuštene rampe, ili ulazak u ENP traku vozila bez TAG uređaja i obrnuto, nedržanje rastojanja, velika brzina prolaska kroz rampu pa je TAG očitan ali nije vraćena informacija sa antene, pa bahatost i bezobrazluk korisnika, nedovoljno kredita, korišćenje i TAG-a i kartice istovremeno i još milion drugih razloga, dok je i sam sistem nesavršen, odn. kad se očita TAG u koloni i izvrši naplata tom istom vozilu po kartici, sistem izgubi redosled vozila, ŠTO DODATNO USPORAVA PROCES NAPLATE ZBOG UPOREĐIVANJA TABLICA I KATEGORIJA ULAZ-IZLAZ. Da bi se to ispravilo, potrebno je dva minuta za RESET sistema i POTPUNO PRAZAN KANAL ZA NAPLATU, što je uglavnom NEMOGUĆE usled gužve, pa se dešava da isti ne može da se popravi i po NEKOLIKO SATI. Zastoji zbog platnih kartica su tek posebna tema, i uglavnom zavise od vrste kartice, konekcije i brzine i opterećenosti bankarskog servera...
 
Pozdrav svima., dali je neko imao slicnih iskustva?
Moj otac se sinoc vratio iz sa odmora i koristio moj tag.
Usao na Preseo i izasao na Predajane da bi pravio pauzu, pa zatim usao na Predajane i izasao kod Nisa.
Deonica Presevo - Predajane opste nije naplacena. Jutros mi na email stigao racun samo za deonicu Predajane - Nis a prva deonice nema nigde cak i kad se ulogujem na T4A nema je kao da nije prosao opste. Pa se brinem da nemam nekih problema zbog toga. Hvala .
 
Pozdrav svima., dali je neko imao slicnih iskustva?
Moj otac se sinoc vratio iz sa odmora i koristio moj tag.
Usao na Preseo i izasao na Predajane da bi pravio pauzu, pa zatim usao na Predajane i izasao kod Nisa.
Deonica Presevo - Predajane opste nije naplacena. Jutros mi na email stigao racun samo za deonicu Predajane - Nis a prva deonice nema nigde cak i kad se ulogujem na T4A nema je kao da nije prosao opste. Pa se brinem da nemam nekih problema zbog toga. Hvala .
Nekad objedine sve prolaske istog dana u jedan racun pa skinu odjednom ukupan iznos sa kartice. Vidi da nemas na racunu vise stavki.
 
Slično se desilo i meni sa T4A tagom, na deonici Šabac - Šimanovci. Naplatili su kroz par dana kasnije. U istom danu sam išao deonicom Šabac - Šimanovci (BG) pa potom Obrenovac - Lajkovac. Obrenovac - Lajkovac su isto veče prikazali na aplikaciji dok je za prvu deonicu trebalo 7-10 dana. U glavnom ne može im ništa uteći 😎. Pozdrav
 
Oni skidaju novac par puta dnevno (ne azurno nakon svakog prolaska). Mozda cak i samo jednom dnevno, nisam siguran.

Moguce da je pogodio prolaske bas pre i posle tog perioda kad oni prave presek. Proveri sutradan da li ce stici jos jedan racun za taj drugi prolazak.
 
Slično se desilo i meni sa T4A tagom, na deonici Šabac - Šimanovci. Naplatili su kroz par dana kasnije. U istom danu sam išao deonicom Šabac - Šimanovci (BG) pa potom Obrenovac - Lajkovac. Obrenovac - Lajkovac su isto veče prikazali na aplikaciji dok je za prvu deonicu trebalo 7-10 dana. U glavnom ne može im ništa uteći 😎. Pozdrav
Hvala na odgovoru, pozdrav
 
"nepravilno korišćenje TAG uređaja, bez držača, mahanje ispred OCR kamere, umesto u dometu prijemne antene, ili prolazak pored kabine iako se TAG nije očitao i rampa podigla, i zaustavljanje tek ispred spuštene rampe, ili ulazak u ENP traku vozila bez TAG uređaja i obrnuto, nedržanje rastojanja, velika brzina prolaska kroz rampu pa je TAG očitan ali nije vraćena informacija sa antene, pa bahatost i bezobrazluk korisnika, nedovoljno kredita, korišćenje i TAG-a i kartice istovremeno i još milion drugih razloga, dok je i sam sistem nesavršen, odn. kad se očita TAG u koloni i izvrši naplata tom istom vozilu po kartici, sistem izgubi redosled vozila, ŠTO DODATNO USPORAVA PROCES NAPLATE ZBOG UPOREĐIVANJA TABLICA I KATEGORIJA ULAZ-IZLAZ. Da bi se to ispravilo, potrebno je dva minuta za RESET sistema i POTPUNO PRAZAN KANAL ZA NAPLATU, što je uglavnom NEMOGUĆE usled gužve, pa se dešava da isti ne može da se popravi i po NEKOLIKO SATI. Zastoji zbog platnih kartica su tek posebna tema, i uglavnom zavise od vrste kartice, konekcije i brzine i opterećenosti bankarskog servera...

@Gillebrzan hvala za detaljno pojašnjenje svih mogućih i nemogućih scenarija/problema sa kojima se vi "sa druge strane rampe" srećete.

Postpaid TAG definitivno rešava veći deo navedenih problema - ljudska glupost je naravno nerešiva .
 
Ima li nekog ko je hrvatski ENC tag konfigurisao za primenu u mreži ACC Federacije BiH?

Procedura na ACC sajtu je toliko šturo opisana, da se pitam da li to uopšte funkcioniše u stvarnosti? AKo da, kako? Dva prepaid računa?
 
Ima li nekog ko je hrvatski ENC tag konfigurisao za primenu u mreži ACC Federacije BiH?

Procedura na ACC sajtu je toliko šturo opisana, da se pitam da li to uopšte funkcioniše u stvarnosti? AKo da, kako? Dva prepaid računa?
Nisam znao da ovo može.

Da nije kao Bina Istra - moraš da odeš u poslovnicu ACC Federacije da ti prekonfigurišu?
 
Da, radi se lično, na prodajnim mestima acc. To je jasno navedeno.

Ono što nije jasno je da li se vezuje za karticu, što bi bilo ok, ili je, bojim se, u pitanju odvojeni prepaid račun. Koji onda takođe treba proveriti, puniti itd itd. A to je skuplja tepsija od pite (mereno u vremenu).
 
Da, radi se lično, na prodajnim mestima acc. To je jasno navedeno.

Ono što nije jasno je da li se vezuje za karticu, što bi bilo ok, ili je, bojim se, u pitanju odvojeni prepaid račun. Koji onda takođe treba proveriti, puniti itd itd. A to je skuplja tepsija od pite (mereno u vremenu).
Možda se puni preko sajta, kao Egnatia Odos za Grčku? Pa i HAC se puni preko aplikacije, kao i Bina Ittra preko sajta.
 
Pre par dana sam imao situaciju da mi se u MK nije podigla rampa da tagom, stajao sam nekih 20ak sekundi dok neko nije podigao manuelno.
 
FBiH i RS su takođe međusobno uveli da može sa jednim tagom, ali takođe se imaju dva odvojena pripejd računa na koja se mora uplaćivati.
 
Pre par dana sam imao situaciju da mi se u MK nije podigla rampa da tagom, stajao sam nekih 20ak sekundi dok neko nije podigao manuelno.
Pisah i ja letos. Bila je to druga po redu ka Gr. Jednostavno je žestoko kasnila, ali nisam bideo da ju je nelo podizao ručno
 
U Hrvatskoj potpisan ugovor o prvom Free Flow sistemu naplate po kilometru na teritoriji jedne cele države i to za sve kategorije što se može smatrati svojevrsnim eksperimentom na živom pacijentu.

Mada taj sistem od skoro postoji u Španiji ,Francuskoj i Italiji ali kao deonice ili podeonice ovde će se odnositi na celu zemlju i sva tri koncesionara.

Već po prvim komentarima se vidi rezerva u pogledu procenta naplativosti a i sama vlada je saopštila da će joj priritet biti da niko ne prodje nenaplaćen.

Najviše nedoumica će biti u vezi 140 traka na svim sadasnjim stanicama na kojima će se vozila ubacivati u sistem i gde se u sezoni mogu očekivati zastoji.

Pošto će sadasnji DSRC tag u kolima ostati kao jedna od varijanti treba ga sada promeniti jer im stari tag ne zadovoljava brzinske zahteve očitavanja i ono što je novo je da mora biti sada vezan samo za to jedno vozilo.

Rok za izvodjenje je 2 godine i verovatno će biti pušten u rad posle turističke sezone 2026 ako ne bude drugih odluka.


 
Poslednja izmena:
Pojavila se i Republika Srpska na listi, do duše ne može da se registruje tag kao ni za Hrvatsku.
 

Prilozi

  • Screenshot_20240925_083520.jpg
    Screenshot_20240925_083520.jpg
    43,5 KB · Pregleda: 50
Krenem iz Beograda AP ka Cacku I pred Cackom na pumpi napravim pauzu. Onako mahinalno pokupim iz auta karticu od parking sa aerodroma I bacim u korpu za smece. Kad sam dosao u Pakovrace na naplatnu stanicu shvatim da sam ustvari bacio karticu od putarine. Objasnim ljubaznoj sluzbenici sta sam uradio I kazem da ionako vozim celu duzinu I da cu platiti tih 680 dinars koliko iznosi od BG do Ca, ali "ne lezi vraze" kaze ona meni ne moze to tako!
Pitam zasto? Zar to nije maksimum? Kaze ona ne. Po njihovoj regulative zato sto nemam karticu moram jos da doplatim dodatnih 400 din te na kraju me kosta 1080 din. Dobih I uredno racun. Hvala lepo - molim lepo! :sesir:
 
Krenem iz Beograda AP ka Cacku I pred Cackom na pumpi napravim pauzu. Onako mahinalno pokupim iz auta karticu od parking sa aerodroma I bacim u korpu za smece. Kad sam dosao u Pakovrace na naplatnu stanicu shvatim da sam ustvari bacio karticu od putarine. Objasnim ljubaznoj sluzbenici sta sam uradio I kazem da ionako vozim celu duzinu I da cu platiti tih 680 dinars koliko iznosi od BG do Ca, ali "ne lezi vraze" kaze ona meni ne moze to tako!
Pitam zasto? Zar to nije maksimum? Kaze ona ne. Po njihovoj regulative zato sto nemam karticu moram jos da doplatim dodatnih 400 din te na kraju me kosta 1080 din. Dobih I uredno racun. Hvala lepo - molim lepo! :sesir:
Takozvani troškovi obrade ili kazna kako god svoje korene vuče iz vremena kada je naplata sa karticama počela pa su ljudi koji idu iz Niša i obrnuto skapirali da im je ista cena na izlazu pa su kroz ulaznu rampu samo prolazili.
Tada su rampe bile na ulazima bile stalno podignute jer su bile stare i spore a radile su samo na naplati.

Dodatno su zaštićeni i natpisom da karticu morate sačuvati i predati je na izlazu neoštećenu.

Situacija je da kada se to desi korisniku sa bližih stanica da dolazi obično do jako burne rasprave.

Istini za volju oni tu imaju više papirologije jer se takva vozila posebno zavode itd,mada je sve kompjuterski svakako stoji činjenica da je korsnik došao na stanicu zatvorenog sistema gde se u tom trenutku ne može jasno utvrditi mesto ulaska a opet prolaz se mora osloboditi za druge korisnike pa je najbolje poštovati pravila.
 
Vrh