Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

А због чега је вожња која се плати mastercardom скупља за 10 динара од оне стандардне цене од 89 која се плаћа бус плусом/београдском картицом? Да ја знам, по закону пружалац услуге нема права да преваљује провизију коју евентуално плаћа картичарској кући, тј цена мора увек бити иста, без обзира на средство (начин) плаћања...
 
Divlji zapad, to je razlog. Da je sreće mogli su da zahtevaju, sad prilikom sklapanja onog najnovijeg ugovora, od Kentkarta da niveliše sve cene, redizajnira aplikaciju za mobilne telefone, tako da:
-pruža informacije o promenama režima
-pruža najbitnije informacije o plaćanju prevoza
-omogućava plaćanje karte mobilnim telefonom putem NFC tehnologije (opcija postoji trenutno samo za mts korisnike i to putem neke mts aplikacije i naravno po većoj ceni od standardne karte)
-omogućava vezivanje aplikacije i fizičke kartice, tako da u svakom momentu može da se proveri stanje računa
-sadrži informacije o redovima vožnje
-sadrži uputstva (navigaciju) od tačke A do tačke B

E pošto Šapić kaže da ga je sramota koliko ljudi ne plaćaju prevoz, ja kažem da me je sramota kakvu zvaničnu aplikaciju za prevoz imamo.
 
Lajaće Gangula tako prvih par meseci, odradiće možda, ali možda jednu rekonstrukciju ulice kako treba, deliće besplatan bazen penzosima i đacima i to je sve što možemo očekivati od njega.

Iskreno, mislim da neće ništa da bude bolje, pa ni gradski prevoz. A i kako će kada nemamo dovoljno ni vozača, a verovatno ni svih ostalih radnika koji nešto znaju.
 
Lajaće on neko vreme i možda stvarno nešto dobro uradi, jer ako bude omražen još više nego što je sad, vrlo lako može Vučić da ponovi izbore i onda čak i da pobede da Šapić leti, a bude postavljen neko drugi za gradonačelnika
 
Meni je naj veće naše dostignuce
da sa jednim očitavanjem kartice u jednom pravcu imamo sat i po vožnje bez obzira koliko vozila menjamo.
šta god ko i bilo šta radio il menjao , to ne smemo da izgubimo.
Bojim se da ce bilo kakvom promenom , magupi gledati prvo to da nam ukinu sa razno raznim izgovorima.
 
Poslednja izmena:
Aj da pitam nešto onako čisto da malo osvežim temu, a i nije loše rekapitulirati stanje na ovako velikim temama.

Šta vam smeta u načinu plaćanja karata i svemu vezanim za to?

Meni kod prevoza smeta prljavština, neredovnost, rasklimatanost, buka, nedostatak (neispravnost) klima uređaja, loša povezanost sa železnicom, ali što se samih karata tiče, tu nemam zamerki što se tiče kako to funkciniše. Naravno da mi smeta što privatna firma to drži i uzima dobre pare umesto da te pare idu u budžet grada.

Što se tiče samih karata, smeta mi što ne postoji način kontrole, tj. kažnjavanja bez Komunalne milicije, ali sve o nema veze sa samim sistemom kako funkcioniše.

Ni u jednom gradu se ne isplati plaćati kartu za kratke vožnje (barem ja nisam naišao na takav grad), tako da je iluzorno to očekivati u BG. Naš sistem bi u teoriji to omogućio, ali to bi zahtevalo kucanje i na ulasku i na izlasku iz vozila, a to baš nije pametno dok ne budemo imali više autobusa (i metro) i smanjimo malo gužve.
 
Rekao sam više puta, ali ću i ponovo, nabavka kineskih i turskih krševa je razlog zašto mi ne pada na pamet da plaćam kartu, kad u sred leta fali bar 15-20 Higera samo u Kosmaju, da moraju da budu angažovani svi mercedesi iz 2005 i dobar broj mercedesa iz 2003 i da mi oni uleću na linijiu pri temperaturama od 40+ stepeni, a novi autobusi za koje su date ogromne pare leže po garaži i servisima
 
Šta vam smeta u načinu plaćanja karata i svemu vezanim za to?

Meni kod prevoza smeta prljavština, neredovnost, rasklimatanost, buka, nedostatak (neispravnost) klima uređaja, loša povezanost sa železnicom, ali što se samih karata tiče, tu nemam zamerki što se tiče kako to funkciniše. Naravno da mi smeta što privatna firma to drži i uzima dobre pare umesto da te pare idu u budžet grada.
Navešću sve razloge, neki imaju veću težinu, neki manju, ali mislim da su svi validni. I naravno, dosta njih je međusobno povezano. Tako da čak i kada navodim nešto od ranije, postoji razlog, jer je sve to povezano uzročno-posledično

1) Kasapljenje linija koje je započeto još pre Korone, tokom rekonstrukcije Trga, kada su brže bolje dočekali da iskasape trolejbuse a zamalo i da ih ukinu. Na krilima te boleštine posle su usledile nove šenute ideje, poput 22AaaAaa, EKO2, ukidanja 19, ojađivanja 29, da se istera 83 sa Krsta, da se ukine Zeleni venac, da se ukine Trg republike... ma sve samo da se poukida, tako je najlakše. Ko Staljin. Nema ljudi, nema problema. Da mogu, ukinuli bi oni još okretnica po gradu i dali investitorskim hohštaplerima, nego znaju da bi to već dovelo do velikih protesta i negodovanja, pa ne smeju. Još.

2) Obećanja koja godinama tvrde da će sva vozila biti klimatizovana a opet svakog leta preko pola krševa na ulicama služe kao dry cooker-i
3) Grozno nizak nivo održavanja vozila, jedva smo uspeli konstantnim kokodakanjem na forumu da ih nateramo da makar održavaju displeje umesto da crtkaju na papirima. O tome koliko im dnevno vozila ostane da stoji po ulicama (i GSPovih i privatnika, isti je to brlog) da ne i govorimo. Bukte po ulicama i putevima ko hepo kockice
4) Posebno kasapljenje linija i polazaka zbog Korone jeseni i zime 2020, kada je postalo jasno da grad i zemlja moraju da nastave da funkcionišu, inače sledi kolaps ekonomije. Pa su tada kasapili polaske danju, ukidali nakon 18h, i uvodili ona ograničenja dozvoljenih putnika u vozilu. Kao da nisu gužve i bez tih kretenskih ograničenja. Ovo navodim kao zasebnu stavku jer je to bio period od par meseci kada je meni prekipelo i odbijao sam da plaćam kartu, i to sam jasno govorio i kontrolorima.

5) Letnji režim vožnje, u gradu od 1,6 miliona ljudi. U gradu koji nikad ne spava. Koji je centar regiona. Gde se lokalna vlast busa kako pršte turizam, gradnja a i migracije (doseljavanje) sve u šesnaest, a s druge strane mu redukuju saobraćaj. I sve to u periodu nakon što su nas izudarale 2 godine krize i ekonomske štete, a čeka nas još bar toliko. I umesto da Grad i država podstaknu i omoguće da ljudi mogu nesmetano da funkcionišu i rade, oni se ponašaju, što reče neki anketirani u Blicu, kao da je ovo doba samoupravljanja i socijalizma, pa cela država kolektivno i simultano odlazi na godišnje odmore od 1. jula do 1. septembra... :rolleyes:

6) Potpuna intertnost i ku***bolja Grada, DJP pa i države na višegodišnja upozorenja da preti nestašica vozača, koja je sada kulminirala toliko da ćemo uvoziti tuđine da voze jer ovi nisu hteli za 5 godina da odvoje koji dinar više za plate i obuke 300 dodatnih vozača. A imaju stotine miliona za fudbale, stadione, za Grčiće i slične gluposti
7) Kupovina krševa iz Turske i Kine samo zbog Vesićevog inata da ne kupi Solarise i/ili zbog toga što na njima ne bi mogao da se ugradi kao što je sa fantomskom firmom osnovanom par dana ranije, u stambenoj kući podno Prokopa

8) Majmunisanje Grada i DJP da se u vreme kada su i GSP i privatnici u kanalu, kada je ceo JGP u blatu, forsira kupovina električnih i gasnih šporeta, za koje je više nego jasno da GSP nije spreman dok se ne stabilizuje i ne modernizuje. Samo da bi mogli sami sebi da dodeljujemo medalje i priznanja kako smo bog zna kakvi ekolozi. :rolleyes: Iako je iznova i iznova dokazano da 700 dizel autobusa u Beogradu ne čine ni 1% aerozagađenja.

9) Razne prakse i odluke koje su dovele do sakaćenja kapaciteta vozila u već dovoljno osakaćenim i srozanim uslovima. Tu ubrajam i kupovinu previše solo autobusa. A to se radi jer pompeznije zvuči kada Gremlin kaže ''kupili smo 200 autobusa!'' (ali solo, i polovinu neće imati ko da vozi) nego ''kupili smo 150 zglobnih autobusa ali smo i obezbedili vozače i plate za njih''. Zatim, dozvoljavanje privatnicima da voze sa povađenim sedištima i ograđenim prostorima napred, što dovodi do smanjenja i do 10% od inicijalnog kapaciteta vozila. Zatim, dozvoljavanje privatnicima da preskaču neke polaske, odnosno izostanak kažnjavanja za sve te prakse i prestupe


Izvinjavam se na dužem postu. I da, mogao sam da navedem samo taksativno šta mi smeta kao putniku dok se vozim. Ali ja na ovu tematiku ne gledam samo kao putnik, nego i kao stanovnik Beograda i poreski obveznik, i još kao hobi-entuzijasta za javni prevoz. Tako da kada se vozim prepunim, usijanim kršem u kome stojim na jednoj nozi od gužvetine, ne gledam samo to vozilo oko sebe, nego gledam ceo sistem i celu debatu zašto bi neko nakon 10, 20, 30 godina... (u mom slučaju skoro pa 20) urednog i redovnog plaćanja prevoza, nastavio da radi to i dalje, kada sve govori da se ništa na bolje neće ovako promeniti.
 
I da, možda će nekome zvučati kao iznenađenje, ali meni ne smeta što privatna firma upravlja sistemom naplate i informisanja u ovdašnjem javnom prevozu. Iz više razloga.

Prvo, famozni outsourcing je danas nova norma. Za sve, od velikih megakorporacija do gradskih službi. Nažalost ili na sreću (uglavno nažalost), sve se danas gleda da se eksportuje izdvojenom privatnom entitetu koji će da se bavi samo tim i tim poslom. I nije to tako samo u JGP. Pogledajte i po forumu malo. Ljudi predlažu i navijaju da se privatizuju i autsorsuju delatnosti Zelenila, Čistoće, EPSa... Naspram toga, autsorsovanje naplatnog sistema za JGP i ne zvuči toliko čudno i strašno. Mislim ja sam u većini slučajeva protiv toga. Samo kažem da me ne šokira i ne iznenađuje toliko kao druge.

Drugo, zato što znam koliki je posao urađen sa uvođenjem Bus Plusa kao celokupnog sistema i za informisanje i praćenje prevoza, a ne samo za naplatu karata. Toliki da se pitam da li bi, u ovakvoj zemlji i sa ovakvim vlastima i službama, to bilo moguće da je bio čisto državni, klaj-klaj, štap-i-kanap projekat.

I treće, zato što zadnjih godina kontrolori zaista jesu normalniji i ljubazniji, i ne sećam se kada sam zadnji put ili doživeo ili video neku neprijatnu situaciju. Čak i kontrolor koji nešto malo mrači ljude bez karte mi manje ide na živce nego vrućinčina u kršini, ili čekanje proređenih vozila, ili stajanje u grčevitoj pozi od silne gužvetine. Kontrolor dođe i prođe. A sve ove druge neprijatnosti traju već godinama.

Naravno, i pored toga razumem ljude koji imaju pik ili nešto protiv BusPlusa. Samo kažem da taj argument koji se često ističe u prvi plan, meni nije toliko bitan. Nije BusPlus taj koji me navodi da više ne plaćam, ili da plaćam kartu sporadično. Već opšte rasulo, hohštapleraj i inertnost Grada i DJP. Pa i republičke vlasti, pošto je sve to uvezano. A i s obzirom da Beograd čini skoro 1/3 populacije zemlje i oko 40% BDPa, trebalo bi i republička više da misli o njegovom funkcionisanju. A umesto toga se bacaju pare na fudbale, stadione, jarbole, te krpljenje štete u Kolubari, TENTu, itd... A za sve te pare i svo to vreme, JGP je mogao iz temelja da se sredi i renovira.
 
Meni je ovde banja za razliku od NS u kome vozač ne otvara srednja i zadnja vrata ako nema ko da izađe iz vozila, a na prvim vratima moraš da kupiš kartu kod vozača ili prisloniš mesečnu kartu aparatu ili nema ulaska. Ako ima ko da izađe iz vozila srednja i zadnja vrata vozači često otvore tek kad svi putnici uđu na prednja... Nekada se na stanici duže stoji zbog svega toga, pre svega zbog kupovine karata kod vozača, ali je prilično teško švercovati se u NS... Na prvih par stanica, gde ljudi praktično samo ulaze, šverc je potpuno nemoguć... Tek tamo negde u gradu gde je veća fluktacija ljudi, neko se provuče pa uđe na srednja ili zadnja...

Srećom grad je mali pa možeš svuda i peške...
 
U beogradskom saobraćajnom prevozu mi smeta sledeće:

1) Neredovnost i izuzetna zavisnost na saobraćajne uslove saobraćajnica: Mene kao korisnika prevoza ne zanimaju problemi GSP-a, privatnih prevoznika i generalno Sekretarijata za javni prevoz. Kao poslednju instancu mene kao korisnika/kupca usluge zanima da imam red vožnje, informaciju gde i kada koje vozilo nailazi, informaciju u slučaju ispadanja iz reda vožnje, kao i o blagovremenim promenama ruta i mogućim transferima.
Nikoga danas ne zanima da li GSP i privatni prevoznici imaju dovoljno vozača i zašto je to tako. To mi iskreno dolazi više kao izbacivanje prljavog veša na ulicu, umesto da se svi ti problemi interno rešavaju. Ako nemate dovoljno vozača ili vam beže, pa, gospodo, očigledno je problem u vama i vašoj poslovnoj politici. Ako vam vozila ne izvršavaju svaki 3. polazak, pa izbacite ga iz reda vožnje. Draže mi je da znam da ću sigurno imati bus na 15 minuta (9.00, 9.15, 9.30 i 9.45), pa nek i bude nesnosna gužva, nego da sednem na stanicu i čekam od 8.40 do 9.20 da se pojavi autobus.
Što se tiče uslova saobraćajnica, na mnogim mestima su potrebne žute trake (ako ne i samo ulice za javni gradski prevoz). Tramvaji u ovom 21. veku moraju da imaju zasebnu bašticu, a autobusi i trolejbusi žutu traku tako da budu maksimalno nezavisni od saobraćaja oko sebe, pa čak i na štetu samog automobilskog saobraćaja. Poenta je da što više ljudi prođe kroz neku raskrsnicu ili ulicu, ne automobila.
Tako me isto i nerviraju ovi "pametni" semafori, jer tramvaji gotovo uvek čekaju da automobili prođu levo, umesto da oni što skreću levo čekaju tramvaj da prođe.

2) Nepouzdanost i neispravnost voznog parka: Poslednjih godina svedoci smo veoma lošeg upravljanja voznim parkom kako privatnika, tako i javnog preduzeća. Zbog nečijih populističkih ideja i nedostatka kičme i mozga u GSP i mozga kod privatnika, imamo sve više vozila lošeg kvaliteta na našim ulicama, koja redovan tehnički pregled ne bi mogla da prođu. Zbog čega moj auto padne tehnički pregled na nekoj sitnici, a GSP-ov autobus od pre 20 godina (preterujem) i dalje vozi ovim ulicama i jedva se kreće. Zbog čega nisu svi autobusi klimatizovani? Zbog čega ne postoji jasna oznaka za vozila u kojima funkcioniše klima uređaj? Čak i ako ne radi, zbog čega nemamo adekvatne prozore u vozilima tako da postoji strujanje velike količine vazhuda i da time putnički prostor bude prijatniji, a ne dušegupka.
Videćemo šta će biti sa novim BMC autobusima na gas, ali u ovome se slažem sa Šapićem (jezivo, ali da). Ko ih je terao da kupe vozila na taj pogon, ako oni nemaju tehničke mogućnosti ni u jednom od svojih pogona da pune ta vozila?

3) Tehnička zaostalost: Budimo realni, dolazak BusPlus sistema jeste predstavljao ogromne inovacije za tadašnji Beograd. Ali, šta se od te 2012/2013. godine do danas desilo? Ostali smo gotovo na istom sa promenom cene karte, imena kartice i eventualno dodatkom nekih sitnih stvari kao što je plaćanje Mastercard karticama i telefonima preko MTS mreže. Zbog čega ne možemo da plaćamo mesečne kartice iz sopstvene fotelje kao što je EasyPass za teretane ili da imamo pregled preostalih vožnji tako što je kartica povezana na aplikaciju? Zbog čega se karte kupuju samo na trafikama, a ne na primer u automatima u samom autobusu, tramvaju ili trolejbusu pomoću kartica ili pravog novca (time bismo vozačima smanjili obavezu i ostavili im da se koncentrišu na vožnju i sigurnost ljudi). Sistem informacije putnika svodi se na to da mediji prenesu pogrešne informacije (pa ljudi ne znaju da 7 ne ide) ili se svede ako im dođe iz dupeta u glavu da postave papirić na stanicu (a čak ni to uglavnom ne urade).

I tako, ima tu stvarno još mnogo, mnogo toga. Kao što bi na primer bilo ozbiljno širenje mreže tramvaja - ne treba nam za tramvaj samo 100% ravno tlo., a jedan tramvaj može da preveze daleko više ljudi od autobusa. Ulazak u EKO linije je pucanj u nogu, jer je skuplje održavati takva vozila,
 
Ja bih dodao (malo je i offtopic jer se ne radi o GSP), sto su E linije zamrle. Secam se kad su uvedene, nikome nije ni palo na pamet da udje i da se raspravlja sa vozacem oko karte, svi su uredno placali (linije su cesto bile i prepunjene), vozila klimatizovana po standardu, novine da se citaju tokom voznje, itd. I odjednom pre nekih 5,6 godina, samo su krenule da odumiru te linije iz godine u godinu, i kvalitet da se srozava srazmerno (sto je nasa glavna boljka kada nesto dobro krene da radi). Radi se o tipu prevoza koji bi stvarno rasteretio Beograd kada bi se masovnije uveo, i pokrio vise pravaca gde treba da se preseda. Ne znam u cemu je konkretno problem, da li u prevozniku (Banbus ako me secanje sluzi dobro, a mozda ih je i bilo vise) ili o gradu, ili o nekom trecem faktoru. U svakom slucaju, ja sam siguran da bi vecina ljudi dala 150-200 din da se vozi kulturno, u cistim vozilima, klimatizovanim, i gde ce u vecini slucajeva imati zagarantovano mesto. Njihova prednost je sto bi te linije mogle da pokriju gusta naselja gde bi i solo autobusi imali problem za prolazak.
 
Poslednja izmena:
Odgovor ti je vrlo jednostavan. Te linije se izdržavaju isključivo od prodaje karata, i opstale su samo linije E2, E6 i E9. Ostale nisu bile profitabilne očigledno, i naravno da nema tu šta ko da se buni oko plaćanja, jer nema ni ulaska u vozilo bez da se kupi karta kod vozača. E2 jeste solidno popunjen, radi i subotom već nekoliko meseci, a pretpostavljam da i ostale dve imaju dovoljno putnika. Očigledno neki potezi ne daju dovoljno putnika za tu vrstu prevoza, i da, mesto za sedenje ti nikako nije zagarantovano. Zna da se stoji u njima samo tako, barem na E2.
 
Ja bih dodao (malo je i offtopic jer se ne radi o GSP), sto su E linije zamrle. Secam se kad su uvedene, nikome nije ni palo na pamet da udje i da se raspravlja sa vozacem oko karte, svi su uredno placali (linije su cesto bile i prepunjene), vozila klimatizovana po standardu, novine da se citaju tokom voznje, itd. I odjednom pre nekih 5,6 godina, samo su krenule da odumiru te linije iz godine u godinu, i kvalitet da se srozava srazmerno (sto je nasa glavna boljka kada nesto dobro krene da radi). Radi se o tipu prevoza koji bi stvarno rasteretio Beograd kada bi se masovnije uveo, i pokrio vise pravaca gde treba da se preseda. Ne znam u cemu je konkretno problem, da li u prevozniku (Banbus ako me secanje sluzi dobro, a mozda ih je i bilo vise) ili o gradu, ili o nekom trecem faktoru. U svakom slucaju, ja sam siguran da bi vecina ljudi dala 150-200 din da se vozi kulturno, u cistim vozilima, klimatizovanim, i gde ce u vecini slucajeva imati zagarantovano mesto. Njihova prednost je sto bi te linije mogle da pokriju gusta naselja gde bi i solo autobusi imali problem za prolazak.
Uvek sa zadovoljstvom platim kartu i vozom se novim Mercedesom, sve najbolje imam da kažem za liniju E1 sa ustaničke i E6 koja ide iz mirijeva
 
Da, ostao je i E1. Ja na E2 gledam kao na dobru alternativu kad žurim, mada ne stiže se puno brže sa njim. Uštedi se možda desetak minuta. A što se udobnosti tiče, pa i kada mi naiđe novi Sprinter, ona skoro i da ne postoji. Ok sedišta su dobra, a uglavnom se sedne na Labudovom brdu, al mnogo skaču, i baš fino udaraju preko neravnina i ležećih pandura. A i klime nisu baš nešto jake. Ima tu boljih osnova za nadogradnju, u smislu da postoje šasije sa vazdušnim oslanjanjem pozadi. Feniksbus na IVECO šasijama za GSP izgleda već ozbiljnije, proširena karoserija, sa dosta više prostora i po visini. Ove osnovne nadogradnje su i klaustrofobične. Kao što sam pisao i u drugoj temi, čak i ne ne znam kakav midibus je deset puta bolji od budženih teretnih kombija. Zna se šta je autobus. Motor pozadi, kroz veći deo vozila ravan pod niskog ulaza, normalan putnički prostor tek malo uži od standardnog solaća od 12m. Ovi kombići su nezgodni i za ulazak. Kad bi se neko setio da se privatnici uslove kupovinom klasičnih midibuseva, bilo bi baš lepo.
 
Odgovor ti je vrlo jednostavan. Te linije se izdržavaju isključivo od prodaje karata, i opstale su samo linije E2, E6 i E9. Ostale nisu bile profitabilne očigledno, i naravno da nema tu šta ko da se buni oko plaćanja, jer nema ni ulaska u vozilo bez da se kupi karta kod vozača. E2 jeste solidno popunjen, radi i subotom već nekoliko meseci, a pretpostavljam da i ostale dve imaju dovoljno putnika. Očigledno neki potezi ne daju dovoljno putnika za tu vrstu prevoza, i da, mesto za sedenje ti nikako nije zagarantovano. Zna da se stoji u njima samo tako, barem na E2.
mnoge linije u pocetku su bile lose osmišljene. E1 npr je kombinacija 29 i tramvaja 7, i ona je uglavnom bila uvek solidna linija. Ali moje, i iskustvo ljudi sa kojima sam pricao, je bilo takvo da je red voznje cesto odstupao. Plus je i red voznje je bio u najmanju ruku los, pogotovo za spic, gde vecina ljudi koja ide na posao bi se radije vozila kombijem nego autobusom. Ne znam kakvo je trenutno stanje sada jer ne zivim vise u delu grada gde mi je blizu E linija. Ali verujem da ukoliko bi grad formirao takve linije, sa dobrim planiranjem, i povezivanjem tačaka gde bi opasna presedanja morala da budu (plus da voze subotom i nedeljom) verujem da bi dobar deo ljudi i sa taksija preslo. I naravno, bez polazaka na sat vremena.
 
Aj da pitam nešto onako čisto da malo osvežim temu, a i nije loše rekapitulirati stanje na ovako velikim temama.

Šta vam smeta u načinu plaćanja karata i svemu vezanim za to?

Meni kod prevoza smeta prljavština, neredovnost, rasklimatanost, buka, nedostatak (neispravnost) klima uređaja, loša povezanost sa železnicom, ali što se samih karata tiče, tu nemam zamerki što se tiče kako to funkciniše. Naravno da mi smeta što privatna firma to drži i uzima dobre pare umesto da te pare idu u budžet grada.

Što se tiče samih karata, smeta mi što ne postoji način kontrole, tj. kažnjavanja bez Komunalne milicije, ali sve o nema veze sa samim sistemom kako funkcioniše.

Ni u jednom gradu se ne isplati plaćati kartu za kratke vožnje (barem ja nisam naišao na takav grad), tako da je iluzorno to očekivati u BG. Naš sistem bi u teoriji to omogućio, ali to bi zahtevalo kucanje i na ulasku i na izlasku iz vozila, a to baš nije pametno dok ne budemo imali više autobusa (i metro) i smanjimo malo gužve.

Плаћање карте само по себи имплицира улагање у превоз и квалитет истог, бежимо од тог главног проблема који мучи Београд већ деценијама. Дакле већи је проблем зашто неко свесно не плаћа карту него зашто се плаћа карта а не добијамо довољно квалитетну услугу.

Прва ствар је Бус Плус, по мени веома упитно да ли овакав систем наплате икоме одговара и зашто Град продужује уговор. Такође постоји и психолошки ефекат да је Бус Плус крив за све, сведоци смо да су ти људи неправедно претрпели свашта због изреволтираних грађана. Недавно сам сведочио ситуацији када путница напада контролорку зашто су прљава седишта у аутобусу те јој она одговара ''Ја не перем седишта, ми смо приватна фирма задужена за систем наплате карата'', људи некада једноставно забораве или не знају да ГСП и Бус Плус одвојено функционишу.

Друга ствар је начин контроле, Град не може да се жали ако нису у стању да изврше контролу у возилима. Ако се људи не кажњавају која је онда поента свега. Ако добијемо казну за паркирање зашто не би добили казну за градски превоз, по мом мишљењу колективни недостатак дисциплине у друштву. Уколико уведу и када уведу метро као вид превоза, обавезно увести капије на улазу у станицу, јер ће само тако људи бити принуђени да плате карту !!!

Наплата карата док је ДС водио град такође није била довољна за улагања у превоз иако су људи у далеко већем броју плаћали карте. Да се сада барем у толиком броју плаћају карте и с обзиром да су буџетска издвајања већа него пре 10-15 година могли би да имамо колико толико одржив систем без икаквих проблема. Међутим ГСП је постао брод који тоне и мислим да нема смисла улагати новац у нешто што је осуђено на пропаст, потребне су пре свега велике промене у самом предузећу.

Трећа ствар је терор (првенствено возача) да раде у нехуманим условима и неклиматизованим возилима. То је само један од проблема са којим се ови људи сусрећу за мизеран новац. Ми ћемо се можда презнојити и издржати 15-20 мин. и изаћи из возила а они ту треба да седе осам сати. Недопустиво је да милионски град где ће 35-40 степени током лета постати нормалност нема возила која су подобна за такву климу и подручје!!!! Искрено џабе нам и да Град набави хиљаду климатизованих возила ако ће после годину дана све климе да се покваре јер нема ко да одржава и сервисира возила. Риба смрди од главе односно у овом случају, ГСП мора на озбиљно чишћење.
 
Činjenica da ljudi, koji kupuju karte, kupuju kartu kako ne bi dobili kaznu je samo po sebi dovoljan pokazatelj stanja. Umesto toga treba da se promeni to na činjenicu da ljudi plaćaju karte zato što smatraju da je ispravno i da je kvalitet prevoza dobar.
Ljudi koji je ne plaćaju znaju da to nije ispravno, ali istovremeno znaju da ono što bi dobili zauzvrat ne odgovara toj ceni (nekad se čini da ne odgovara ni bilo kojoj ceni).

I tu odmah debelo promašuje svaka izjava i stav zvaničnika - jer realno ne bi ni oni plaćali kartu da nisu poznati političari i da moraju da se voze prevozom. Došli smo do te tačke da je nebitno kolika je cena, jer je kvalitet čista nula.
 
Umesto toga treba da se promeni to na činjenicu da ljudi plaćaju karte zato što smatraju da je ispravno
Pa ja i dalje plaćam. : / Tačnije, da budem i 100% precizan i iskren - plaćam veći deo vremena, jedino sam preskočio par meseci ove i prošle godine kada nisam imao para ili kada bi bio neki mesec za koji sam znao da neću koristiti prevoz. Godine 2020. nisam plaćao onih meseci kada su kasapili polaske i kapacitete vozila, iz protesta. Ali od neke 2003. do 2020. non stop sam imao mesečnu kartu, uvek. Moji ukućani isto, uvek su imali mesečnu kartu.

I glavni razlog kod mene nije strah od kazne. Pogotovu ne sad zadnjih godina. Jer em su kontrolori sad opušteni, em sam krupan pa i ne pomišljaju da se kače. A i da se nađe neki inatlija koji bi insistirao da napustim vozilo, meni dovoljno samo da stanem u mestu i morala bi dvojica čoveka da me iznose. XD Plaćao sam do sad jer smatram da treba.

Pišem da ću da prestanem da plaćam jer sam besan na DJP i Grad i jer želim da skrenem pažnju na problem i bezobrazluk. Ali i dalje se kolebam. I dalje postoji mogućnost da nastavim da plaćam, iako u ovom trenutku ne zaslužuju. Zato što sam vaspitan i naviknut tako. Jer smo i ja i moji ukućani imali XY situacija gde neki kolektiv, npr stambena zajednica, bi radije da dozvoli da nešto propadne, umesto da se slože ili da daju pare. I onda par nas kojima je suviše stalo uletimo i odvojimo od sebe da bi to sprečili. Dok bi neko drugi pustio da propadne. Ko veli pa ko ih šiša, ako tako hoće većina, neka bude. A nas par zaludnih nekako ne možemo da pređemo preko toga. Stalo nam je.

Ovde će verovatno na kraju da bude isto, tj. verovatno ću da uradim isto. Znam samo da šta god da odlučim, kajaću se. 🤷‍♀️ Ako odlučim da nastavim da plaćam uredno, biću besan što ne mogu da ispoljim svoj protest i svoju poruku i još bitnije - što i drugi ne urade isto i ne lupe figurativni šamar DJP i Gradu. I osećaću se kao bu**la. Al s druge strane, ako ne budem plaćao, em će da me peče savest, em ću da budem deo rastućeg broja koji ne plaća i da time smanjim prihode još više i pogoršam stanje.


Najviše bih voleo kada bi se organizovao neki dijalog između zainteresovanih građana i Grada i DJP. I naravno, kada bi poruke iznete u njemu doprle do glava koje odlučuju i još bitnije - zadržale se u njima. Inače džaba svi dijalozi ako će sve da bude ''aha... aha... da, da, naravno... ma dogovorili smo se sve'' i onda čim se zatvore vrata bude puj pike ne važi.
 
Poslednja izmena:
Трећа ствар је терор (првенствено возача) да раде у нехуманим условима и неклиматизованим возилима. То је само један од проблема са којим се ови људи сусрећу за мизеран новац. Ми ћемо се можда презнојити и издржати 15-20 мин. и изаћи из возила а они ту треба да седе осам сати. Недопустиво је да милионски град где ће 35-40 степени током лета постати нормалност нема возила која су подобна за такву климу и подручје!!!! Искрено џабе нам и да Град набави хиљаду климатизованих возила ако ће после годину дана све климе да се покваре јер нема ко да одржава и сервисира возила. Риба смрди од главе односно у овом случају, ГСП мора на озбиљно чишћење.

Ovo je već filozofsko pitanje. Da li je pravično maltretirati onog koga plaćaš ili onog ko plaća? Nije ni jedno ni drugo, pa zato ne bi diskriminisao putnike zato što ne sede 8 sati (već sat i po - 2 posebno ako obavljaju više putovanja dnevno koja uključuju presedanja). Znoj nije problem sam po sebi jer se na tropskim temperaturama znojimo i van vozila, nego stojimo na jednoj nozi i gu**** jedni druge da prostiš, za razliku od vozača koji bar sedi na dobrom ogibljenom sedištu izolovan od mase. A i neretko nije samo 15-20 min, kada uzmeš u obzir nespretno rešena presedanja i ispadanja polazaka, čekanje na suncu, doživljavaš toplotni šok pri svakom ulasku/izlasku ne možeš a da se ne zapitaš šta ti ustvari plaćaš, koliko ustvari trebaš i da li je to baš opravdano sa ovim našim standardom.

Ukratko svi smo žrtve neodrživog višedecenijskog neadekvatnog raspolaganja resursima i sistemske neefikasnosti. U pravu si da riba smrdi od glave, da preduzimanjem određenih koraka mogu da anuliraju gubitak od neostvarene naplate karata. Taj ko ne plaća kartu ne plaća je zato što mu je dozvoljeno, a dozvolio je upravo onaj ko glumljenjem žrtve izbegava rešavanje drugog važnog pitanja, koliko dobija onaj ko zaista plaća kartu.
 
^^^Dobro, mislio sam više na ulaženje ljudima u privatan prostor.
 
^ Ne samo privatan prostor, nego se događa baš to što si rekao...

Najčešće je slučajno, a ponekad sa namerom al se gužva koristi kao opravdanje... Češanje, pribijanje, prislanjanje u cilju postizanje neke seksualne zadovoljštine... Ovo drugo je više za temu bezbednost u javnom saobraćaju, a meni se dogodilo jednom... Ako se meni dogodilo jednom da se lik prislanjao namerno, verujem da se ženama događa daleko češće...
 
Велики проблем је и нефлексибилност цене карте. Ван мозга је да за станицу или две платим као за вожњу с краја на крај града. Друго, цена карте је превисока и то ма каква да је услуга. Е сад, нека се господа која одлучују запитају: да ли ће имати већи приход ако карту од нпр. 50 РСД буде плаћало 60% или више путника или им је боље да карту од 89 РСД плаћа 15% путника.
 
Велики проблем је и нефлексибилност цене карте. Ван мозга је да за станицу или две платим као за вожњу с краја на крај града.
Meni to nije sporno. Evo zašto.

Kada uđeš u radnju i hoćeš da kupiš majicu, pantalone, jaknu... Platićeš isto bilo da kupuješ XXL veličinu ili S. Zašto? Pa zato što je shvaćeno da bi bilo mnogo besa, sporova i nesporazuma kada bi praksa bila takva da dete ili neko mršrav, za S veličinu plati npr 3.300 dinara, a da neko odrastao ili neko krupan plaća 4.300 zbog veće količine tekstila. Isto bi bilo i sa obućom. Broj 37 bi koštao 5.500 a broj 45 bi koštao 6.700. Kao neko ko nosi 44-45, pa prvi bih se pobunio protiv toga. A mogu misliti kako bi tek bilo visokim ljudima koji nose 46 ili 47. Em ionako jedva nalaze broj, em još da plate ekstra ni krivi ni dužni. Zato se za sve veličine jedne kategorije patika stavi ista cena.

Ista je praksa primenjena i ovde. Da ne bismo dolazili u situacije da neko meri i kalkuliše da li je prešao 300 metara i potrošio GSPu XY decilitara goriva, ili je prešao 4.5 km i potrošio XY decilitara, računa se neki prosek i cena odredi u skladu sa time. Izračuna se koliku razdaljinu najveći broj Beograđana pređe javnim prevozom u jednom smeru i u skladu sa time se odredi i cena i dužina trajanja onih potrošnih karata.

Ja razumem nezadovoljstvo zbog toga ali samo kažem, ako bi se drugačije računalo, dolazili bismo u situacije da npr u radnjama majica XL košta 2.000 din a majica S 1.500. I onda bi se svi ne samo neprestano svađali i tužili, nego bismo hodali po gradu u proizvodima koji nam ne odgovaraju, jer bi svako uzimao broj manji samo da uštedi 200 din.
 
Vrh