Astrotrain
Higher intermediate
- Učlanjen(a)
- 04.12.2011.
- Poruke
- 945
- Pohvaljen
- 1.782
Зашто онда и такси не наплаћује све исто него по километру?
Meni to nije sporno. Evo zašto.
Kada uđeš u radnju i hoćeš da kupiš majicu, pantalone, jaknu... Platićeš isto bilo da kupuješ XXL veličinu ili S. Zašto? Pa zato što je shvaćeno da bi bilo mnogo besa, sporova i nesporazuma kada bi praksa bila takva da dete ili neko mršrav, za S veličinu plati npr 3.300 dinara, a da neko odrastao ili neko krupan plaća 4.300 zbog veće količine tekstila. Isto bi bilo i sa obućom. Broj 37 bi koštao 5.500 a broj 45 bi koštao 6.700. Kao neko ko nosi 44-45, pa prvi bih se pobunio protiv toga. A mogu misliti kako bi tek bilo visokim ljudima koji nose 46 ili 47. Em ionako jedva nalaze broj, em još da plate ekstra ni krivi ni dužni. Zato se za sve veličine jedne kategorije patika stavi ista cena.
Ista je praksa primenjena i ovde. Da ne bismo dolazili u situacije da neko meri i kalkuliše da li je prešao 300 metara i potrošio GSPu XY decilitara goriva, ili je prešao 4.5 km i potrošio XY decilitara, računa se neki prosek i cena odredi u skladu sa time. Izračuna se koliku razdaljinu najveći broj Beograđana pređe javnim prevozom u jednom smeru i u skladu sa time se odredi i cena i dužina trajanja onih potrošnih karata.
Ja razumem nezadovoljstvo zbog toga ali samo kažem, ako bi se drugačije računalo, dolazili bismo u situacije da npr u radnjama majica XL košta 2.000 din a majica S 1.500. I onda bi se svi ne samo neprestano svađali i tužili, nego bismo hodali po gradu u proizvodima koji nam ne odgovaraju, jer bi svako uzimao broj manji samo da uštedi 200 din.
Ne treba niko da se oseti diskriminisanim, ako je prinuđen da više koristi javni prevoz od drugih. Baš to što reče Bender, neki prosek se nađe i to je to. Na kraju krajeva, za dve stanice može se peške, biciklom, onim malim električnim skuterom itd.
Систем плаћања по километру постоји у Холандији у возовима, трамвајима, метроу и (градским) аутобусима. Исти принцип наплате и иста карта важи у градском и приградском у свим градовима и на железници.Ali tako je u celom svetu. Nigde nisam placao cenu gradskog prevoza po predjenom kilometru.
Лепо кажу - ко хоће нађе начин, а ко неће наће изговор. Тако је и са увођењем наплате по километру. Као што сам написао, то постоји у Холандији.Razumem ja tvoju logiku, al naplatu javnog prevoza je teško organizovati tako da se plaća prema obimu korišćenja. Ni ove postojeće zone nisu baš najpravednije, al nešto se moralo i kategorizovati. Naveo si kao primer taksi. Pa kraće vožnje su ti po pređenom kilometru i tu skuplje. Seo si, a plaćaš odmah 220 dinara bez da se pomeriš. Ispada skuplji po kilometru od centra do Banovog brda na primer, nego do Vidikovca. Po modelu da mi je skupo da platim 90 dinara od Trga do Slavije, a za iste pare mogu od Trga do Labudovog brda, trebali bi da se bune i oni koji plaćaju mesečnu do Vidikovca, opet kao primer, 3250 dinara, dok se neko svakodnevno vozi iz Mladenovca i Lazarevca za 5000, gde odlazak i povratak čine oko 120 kilometara. To mu dođe u proseku i do četiri puta duža relacija od mnogih naselja iz druge zone. Tipa, da bude 50 dinara od Trga do Slavije, trebala bi onda biti 500 od centra do Mladenovca. Zato i kažem da je teško tu stvoriti ne znam kako pravičan model naplate. Ide se na taj neki prosek, i na to, na kraju krajeva, da ovi što putuju kraće donekle pokrivaju ove što putuju duže. Mislim, prevoz je ipak jedna socijalna kategorija. Ok je uvesti i karte od 30 i 60 minuta kao što već rekoh i pre, ali problem je što tu ima prostora za teške muljačine u smislu kad se otkucaju i gde, jer po sadašnjem sistemu, i ta od pola sata bila bi dovoljna za svaku započetu vožnju, što znači i do Lazarevca i Mladenovca. Dalje, kako ih tačno kontrolisati, jer i po sistemu važenja u tačnom vremenskom okviru, važno bi bilo kad se otkuca i kad se ista proverava. Takođe, mogle bi lako isticati u slučaju velikih zastoja i neretkih kolapsa u saobraćaju. Zato je i dato da tih 90 minuta važi od momenta prvog kucanja, pa sve dok se ne završi poslednja vožnja u nizu, a da je karta otkucana u okviru tih 90 minuta. Jedino da se pretrese ceo sistem, pa sve iz početka, s tim da nikako ne treba prevoz da se plaća kruto po kilometraži.
Наравно да не треба да буде од Савске до Младеновца 500 динара, али свакако не треба ни од Савског Трга до Славије да буде 90.Očekuje se ravnomeran razvoj grada, al po sistemu da oni sa težih periferija plaćaju prevoz otprilike 500% više od onih koji žive u srcu grada, ili koji imaju privilegiju da žive na par kilometara od svog radnog mesta. ...Znači ono što sam i pre pomenuo, od Trga do Slavije 50 dinara, a od Savske do Mladenovca 500. To je pravedno?
Upravo tako. Zato ja i budem alergičan na ideje i stavove ''samo da se povećaju cene i biće sve rešeno''. Bilo da se radi o prevozu, struji, porezima, komunalijama... Ne, povećanje cena neće rešiti, bar ne dovoljno. Jer ako imaš crne rupe u takvim preduzećima i institucijama, džaba ti povećanje inputa odnosno prihoda u ta preduzeća kada će sa povećanjem prihoda da se povećaju i apetiti tih crnih rupa. I sa razlogom ih zovem crne rupe, jer su nezasiti, jer nemaju kraja. Koliki god kajmak im dozvoliš da drpaju, opet će hteti još. Jer kada on vidi da je preduzeće povećalo prihode za 20%, on to vidi kao da je on ostao uskraćen za svojih 20%. I hoće još. I mož' ti da uliješ brda novca njemu, on i njemu slični će opet sve to usisati.Зато што је на систему јавног превоза накачено пуно паразита.
Da li plaćaš struju, komunalije, telefon, kablovsku, internet...?To sve ima smisla kada bi naš novac odlazio tamo gde treba. Međutim mi sada odvajamo silne pare a prevoz je nefunkcionalan.