Ne mora da postoji karta za dve stanice, al može način za refundaciju viška.
U Singapuru validiraš prilikom ulaska i izlaska (top in-top out sistem), ali samo ti prilikom izlaska skida kredit. Kad se pokvari ne skine ti ništa, samo pri izlaska iz drugog vozila, i to pod uslovom da se i ono ne pokvari. Ne samo što može da refundira već i da dobije tačne informacije o opterećenju na određenim deonicama (zna se tačno koja je kartica gde validirana pri ulasku, a gde pri izlasku). Ukoliko ne validiraš pri ulasku blokira ti karticu pri izlasku.
Dakle ako se voziš dve stanice nek ti ne skine 3rsd umesto 90rsd. Molim lepo. Pay per distance rešenje praktično je za kreditne kartice - ne markice.
Bilo kako bilo, grad zaista ima priliku da građanima obezbedi bolje rešen sistem naplate karata.
Automate obavezno moraju da uvedu i tu nastaje problem dokaznog materijala koji nije elektronske prirode (zato imamo šaltere). Ali nema tu izgovora, već je 2021. Treba da spoje prvu i drugu zonu u prvu (područje GUP-a sa pojedinim izuzecima), recimo da granice budu Ritopek, Vrčin, Ripanj Centar, Rušanj, Sremčica, Ostružnica, Jakovo, Surčin, Dobanovci, Batajnica, Padinska Skela, Pančevo. Prema tone 304 i 461 bile bi cele u prvoj, a 302, 303, 405, 408 delimično u drugoj.
Šalterski princip izdavanja markica ne samo što je komplikovan već je i spor. Prvo morate da uzmate sve potvrde neophodne radi utvrđivanja pripadnosti jednoj od kategorija putnika, pa onda da čekate pred šalterom, te na samom šalteru koji ujedno predstavlja improvizovani foto studio.
Njujork ima personalizovane povlastice (reduced fare) samo za starije od 65 i invalide, dok se đačke/studentske markice isporučuju školama/fakultetima direktno (maloletnim đacima i punoletnim studentima). Sve ostale su nepersonalizovane, i nabavljaju se na automatima po istoj standardnoj tarifi (po punoj ceni). Dakle 3 kategorije - standardne (single ride nedopunske i dopunske kreditne/pay per ride, odnosno fiksne/flat rate nedeljne i mesečne), povlastice (reduced fare) i školske (student card). Personalizovane su samo povlastice (penzioneri i invalidi) i studentske. Ostali plaćaju standardnu u punoj ceni.
Pogledajte koliko kategorija BusPlus ima, od kojih pola ni ne plaća prevoz:
https://www2.busplus.rs/lt/kategorije-k ... umentacija
Obratite pažnju na potrebnu dokumentaciju. Ako bi server MUP bio vezan na bazu ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, te PIO fonda i ostalih, onda bi sve kategorije u jednom elektronskom dokumentu (čipovanoj LK) imale dokazni materijal, odnosno status automatski ažuriran prilikom promene. Recimo ukoliko ste zaposleni na osnovu pretrage baze bilo bi utvrđeno da ste zaposleni, ukoliko vas u bazi nema automatski ste nezaposleni i NSZ je suvišan. Ako dobijete otkaz automatski ste nezaposleni jer ste ispali iz baze (nema šta da se unosiš u drugu bazu NSZ), pa samim tim stičete pravo na popust za tu kategoriju. Isto važi i za penzionere, invalide i ostale. Nakon provere statusa LK automat bi onemogućio sve neodgovarajuće opcije (posivele bi), ujedno automatski ponudivši tarifne opcije za utvrđenu kategoriju.
Iskreno mislim da bi ili ovi što ne plaćaju morali da plaćaju, ili da niko ne plaća (da se dotira iz budžeta formiranog prikupljanjem novca od lokalnih poreza).
Sve je to za njih naučna fantastika, posebno ukoliko se uzme u obzir neažurnost i neorganizovanost. Opet univerzalna standardna kartica koštala bi 2200rsd za 1. zonu (postojeću 1+2) što bi opet podstaklo na švercovanje. Rekao bih da smo se zaglavili u "zaostavštini komunističkih vrednosti", zaostalom šaltersko-štamparskom sistemu paradoksalno propraćenom obimnom fragmentacijom društvenih kategorija. Eto sada u jednom post-komunističkom Beogradu više nisu svi svačiji "drugovi", dok u kapitalističkom Njujorku jesu.