Pokusaj generalizacije i pojednostavljivanja jednog visedimenzionalnog i jako kompleksnog problema.
90ih se nije placalo zato sto veci deo prevoza tad nije ni postojao. Iz Beograda su se u svet slale slike ljudi koji vise sa autobusa i tuku se da udju u njega jer je bilo po jedno-dva vozila na celu liniju, a neke nisu uopste ni radile. Ja sam tad bio mali, moji su imali povlastice od poslodavca, ali ja tad svakako ne bih placao, jer necu da placam nesto sto ne dobijam.
2000ih je bilo porasta i poboljsanja u naplati, kako se i sam prevoz oporavljao i dovodio u red. Tada sam i ja kao osnovac starijih razreda uzeo sebi povlasticu a moji poceli da mi placaju markicu. Bio sam cak i vrlo ponosan sto imam povlasticu i placenu markicu, jer smo i ja i moji verovali u poredak, u kolektiv i u drustvo. Prevoz se normalizovao, Beograd dovodio u red, Srbija se vadila iz mracnog doba sankcija i ratova. I narod ali i drzava su sazrevali.
Sredinom 2010ih dolazi do rekordne naplate karata usled - pazi ovo - i najvidljivijeg poboljsanja prevoza. Solarisi, BKMovi, CAFovi, Ikarbusi, BusPlus objedinjen informacioni sistem, svaka stanica sa svojim brojem i popisana na busevi. com i GSP sajtu. Prosto, ljudi vide da ih neko ne tretira kao goveda i ovce, i nemaju problem da plate. Istina, bilo je i incidenata i tenzija sa Kentkartom i Komunalnom policijom ali uprkos tome, naplata dostize rekorde a prevoz biva sve bolji (u prvoj polovini decenije). Dakle, onda kada je prevoz bio najbolji, i naplata je isla najbolje. Kako se kvalitet prevoza srozao u zadnjih 5 godina ukidanjem i sakacenjem linija, ukidanjem i sakacenjem polazaka, gomilom lagarija ("svi autobusi ce biti klimatizovani do kraja 2019", Goran Vesic, Gremlin iz sahta), sve losijim odrzavanjem, sve glupljim bacanjima para (elektroautobusi, vrapci, p materine), Korona glupostima, tako se srozao i broj ljudi koji placaju kartu.
Nema to veze ni sa Vucicem ni sa Tadicem ni sa Slobom, vec sa trenutnim odnosom aktuelnih organa i drzave prema narodu odnosno prema putnicima. Teza "to je zacarani krug iz koga se ne mozemo izvuci, jer svako tera inat" ne pije vodu. Jer se iz iskustva sredine 2000ih videlo da je narod spreman i voljan da "izadje u susret" i pocne vise odnosno masovnije da placa karte kako se i prevoz udostojio. Kada su aktuelne gluperde na celu grada, sa SM(A)RT gluperdama sa katedri poceli da kasape i ukidaju linije i polaske, tako je i narod poceo manje da placa. Dodatni pad desio se sa uvodjenjem Korona stupidarija u vidu ocekivanja da u jednom Beogradu pola putnika ostane napolju jer "vozilo sme da se puni do 50%" i ukidanjem polazaka posle 18h jer "nema sta neko da izlazi napolje posle 18h u gradu od 1.8 miliona ljudi". Ovo sada je samo nastavak tog trenda opadanja placanja, kako se nastavljaju ukidanja linija, polazaka, vozila, okretnica, pa cak i citavih podsistema...