Ko živi u maloj evropskoj državi Luksemburgu već tri godine ima besplatan javni prevoz, piše euronews.
Nije iznenađujuće da na treću godišnjicu naizgled vrlo skupe javne inicijative gotovo svi koji koriste tramvaje, autobuse i vozove u maloj državi EU kažu da su zadovoljni.
“Budući da je besplatan, lakše je brzo doneti odluku, birati između javnog ili sopstvenog prevoza. To znači da je vrlo pozitivan za životnu sredinu i praktičan“, rekao je muškarac čekajući tramvaj u gradu Luksemburgu.
Biti bogat i imati mali broj stanovnika, naravno, pomaže. Ima samo oko 640.000 građana i svaki od njih, u smislu BDP po stanovniku, vredi oko 99.900 evra godišnje prema najnovijim podacima Svetske banke iz 2021. Uporedite to s prosekom svakog građanina u susednoj Francuskoj sa samo 35.200 evra godišnje.
Kao što ste možda pogodili, besplatan prevoz ima svoju cenu; novac poreznih obveznika u završnici ga finansira – ali to ga čini pravednijim, objašnjava ministar mobilnosti i javnih radova.
U tome je veća pravednost jer oni koji plaćaju mali porez ne plaćaju ništa ili vrlo malo u ovom sistemu, stvarno je besplatno. A oni koji plaćaju veći porez, očito, imaju cenu koja je možda malo viša“, rekao je Fransoa Bauš.
Luksemburg ga takođe promoviše kao način borbe protiv zagađenja i klimatskih promena navodeći ljude da iz vozila pređu u vozove i autobuse.
Ali za sada su automobili još uvijek najbolji, iako neki Luksemburžani već smatraju besplatnim prevozom pravom, a ne velikodušnim darom vlade.
“To omogućuje svim stanovnicima pograničnih područja, posebno onima iz Belgije, Nemačke i Francuske, jednostavno putovanje. A uz to je i dobar oblik slobode. Ovoga nema u Francuskoj. Manje je kontrolora, manje je gnjavaže“, rekla je još jedna srećna korisnika tramvaja.
Ko živi u maloj evropskoj državi Luksemburgu već tri godine ima besplatan javni prevoz, piše euronews. Nije iznenađujuće ...
n1info.rs