Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Čak štaviše ja mislim da je u Novom sadu skoro pa potpuno "ukinut" taj ulazak na prva vrata, sem na početnim stajalištima. Mnogo ljudi misli da to i dalje funkcioniše u Novom Sadu jer je tako nekad bilo, ali stvari su mnogo promenile i to pravilo je odavno van funkcije. To je prosto nemoguće izvesti sa tolikim brojem putnika, ni u jednom ni u drugom gradu.
Ja kad sam bio, funkcionisalo je normalno
 
Čak štaviše ja mislim da je u Novom sadu skoro pa potpuno "ukinut" taj ulazak na prva vrata, sem na početnim stajalištima. Mnogo ljudi misli da to i dalje funkcioniše u Novom Sadu jer je tako nekad bilo, ali stvari su mnogo promenile i to pravilo je odavno van funkcije. To je prosto nemoguće izvesti sa tolikim brojem putnika, ni u jednom ni u drugom gradu.
Istanbulćani se ne bi složili sa tim..
 
Ja kad sam bio, funkcionisalo je normalno
И колико пута је то функционисало (али да су сви путници ушли на прва врата)? Којим данима и на којим линијама? Да нисам из Новог Сада па да и поверујем. Целу основну, средњу школу и факултет, а и после када сам почео да радим сам се гурао по новосадским аутобусима. Кад дође аутобус на било које прометније стајалиште, ко год има месечну карту улази где стигне. Ко нема карту купује је код возача па мора да уђе на прва врата (мада и не мора ако купи карту "преко везе", углавном кад је гужва). Једино на окретницама отварају искључиво прва врата, мада и ту зна да буде изузетака. Иако сад живим у Београду, одлазим у Нови Сад бар једном недељно и нисам приметио да се улази искључиво на прва врата. То би изазвало колапс у новосадском превозу с обзиром колико су редови вожње осакаћени у претходних пет година.
 
Istanbulćani se ne bi složili sa tim..
Istanbulćani imaju 5 linija metroa, gde se ulazi na svim vratima duž perona. Imaju i izdvojeni BRT sistem, tako da putnicima njihovih buseva i nije toliko bitno što mogu ući samo na prednja vrata, kada na dobrom delu autobuskih linija nema mešanja na istom kolovozu sa automobilima.

Kada u Beogradu od petlje kod Kvantaša do Plavog Mosta duž celog autoputa budu postojale dve dodatne trake samo za buseve(BRT), neće biti nikakav problem da linije 17, 18 i 70 imaju obavezni sistem prednjih vrata, tada se ni njihovi redovni putnici ne bi bunili. U drugim delovima grada izgradnja brzih autobuskih saobraćajnica nije tehnički moguća, a ja ne znam kako Šapić zamišlja da će prednja vrata funkcionisati na stajalištima poput Zelenog Venca ili Cvijićeve, gde je i sada redovna pojava da se stvaraju kolone buseva koji čekaju da onaj ispred njih istovari putnike i ukrca nove. A neki vozači nemaju ni za to strpljenja, nego otvaraju vrata već 30 metara pre propisanog ivičnjaka, onda nastaje pravi mali stampedo putnika koji trče sa stajališta prema njemu. Sve se to dešava i mimo špiceva, a po najvećoj gužvi ujutru i popodne da ne pričamo.
 
Tebra, ne treba ti BRT za autoput, samo se zaustavne trake pretvore u žute. Kao što je više puta i planirano, samo nisam ispratio da li je i sprovedeno.
Ne znam zašto se to onda ne uradi, ako je samo do pretvaranja zaustavne trake u autobusku, to ne bi koštalo ni dinara? Doduše, mogla bi da se postavi i neka ograda, da bi se osiguralo poštovanje žute trake od strane automobila. Možda čekaju da se prvo završi cela obilaznica?
 
Poslednji put kada sam čitao o tome, bilo je pravno-tehničkih barijera koje treba rešiti. Dakle prebacivanje nadležnosti sa republičkog na gradski nivo i poneke izmene na samom autoputu da ne bude više bukvalno kao zaustavna traka nego kao žuta traka sa propisno regulisanim uključenjima i isključenjima tako da JGP i automobili ne remete jedni druge kad se ukrštaju.
 
Metro bus je tri nivoa iznad žute trake. Busevi imaju potpuno odvojen kolovoz kojim voze levom stranom.
Mislim da je to najbrži sistem gradskog saobraćaja, posle S-bahn.
 
Malo je bezveze ocekivati od pesaka da se pentraju uz pasarele ili podzemne prolaze da bi dosli do stajalista da bi potom usli u autobus i onda sve to posle iznova po izlasku.

Drugo, ta stajalista usred autoputa/sirokih ulica su cesto nehumana i tesna. Kao npr stajalista-ostrva u Vojvode Stepe samo sa vise buke, cadji i klaustrofobije/nelagodnosti.

I trece, stajalista bi zahtevala svoj prostor, tako da bi ostatak autoputa morao da "zaobilazi" taj prostor umetnut izmedju nekadasnje unutrasnje trake i ostalih.

Najblize BRTu sto Beograd moze da razmatra su sistem da autobus ide tramvajskim basticama i razdelnim ostrvima na NBG i spoljnim (sadasnjim zaustavnim trakama) duz autoputa.
 
Najblize BRTu sto Beograd moze da razmatra su sistem da autobus ide tramvajskim basticama i razdelnim ostrvima na NBG i spoljnim (sadasnjim zaustavnim trakama) duz autoputa.
Za zaustavne trake u redu, ali kretanje autobusa tramvajskim bašticama bi bilo katastrofa rešenje; tramvaji u BG su već nesnosno spori i neredovni, a postali bi totalno neupotrebljivi kada bi im još i autobusi uzurpirali to malo izdvojenih baštica što ih imaju.

Jasno je da izgradnja BRT-a košta više od žutih traka, ali kada bi postojao BRT duž celog autoputa od Medakovića do Zemuna, ne bi uopšte bilo potrebe da se putnici guraju na prednjim vratima, jer bi na stajalištima mogli da se postave BusPlus turniketi gde bi mogli da očitaju svoju kartu pre ulaska na peron. Primer iz Kuritibe u Brazilu:
Linha_Verde_Curitiba_BRT_02_2013_Est_Marechal_Floriano_5978.jpg
 
Poslednja izmena:
Za zaustavne trake u redu, ali kretanje autobusa tramvajskim bašticama bi bilo katastrofa rešenje; tramvaji u BG su već nesnosno spori i neredovni, a postali bi totalno neupotrebljivi kada bi im još i autobusi uzurpirali to malo izdvojenih baštica što ih imaju.
Slažem se, i zato kad sam rekao da bih BRT stavio na tramvajske baštice nisam mislio da se stavi svuda po NBG. Nego jedan krak da budu (odnosno ostanu tramvaji) drugi kraj BRT, i tako u zavisnosti od potreba i uslova. Svakako bih gledao da se izbegne mešanje BRT i tramvaja gde je to moguće. Na primer slažem se da bi u Nemanjinoj tramvaji i autobusi ometali jedni druge, jer em što je u centru, em je svuda semaforizovana (sem kod parkića), em tramvaji moraju da drže distancu (i drugi od njih) tako da bi mešanjem tamo nastajale kolone sve od NBS do Savskog trga. Ali bih razmotrio BRT na Novom Beogradu i autoputu i možda još negde na desnoj obali Save, nisam još ozbiljnije razmišljao i razmatrao gde bi to nego samo kažem generalno neke pravce gde, čini se, da bi moglo da lepo legne.
 
Ovo sa ulaskom na prednja vrata je teška glupost. Bio je jedan dobar sistem kontrole, koji ne znam zašto u Beogradu nije funkcionisao. Zazustaviš autobus sa velikom grupom kontrolora (10) i prečepljaš autobus za oko jedan minut. To u Brestu u Belorusiji funkcioniše, a prema svedočenju nekih ljudi, u Beogradu su autobus zadržavali po 10 minuta sa sličnim sistemom. Stvarno ne znam šta tada nije funkcionisalo? Naravno da tu treba izbegavati takav tip kontrole kod Sajma ili na sličnim najopterećenijim stajalištima.

Sistem vozač-kontrolor bi se mogao primenjivati kod minibus linija, i nekih od prigradskih, čak ne svih. Zatvoreni sistem naplate je primenljiv za metro, železnicu, eventualno LRT i BRT za izdvojene stanice. Ali čak i u Holandiji u Zandamu gde sam živeo nisu uveli potpuno zatvoren sistem naplate na železničkoj stanici dokle god nisu napravili dosta skupu rekonstrukciju.
 
Ovo sa ulaskom na prednja vrata je teška glupost. Bio je jedan dobar sistem kontrole, koji ne znam zašto u Beogradu nije funkcionisao. Zazustaviš autobus sa velikom grupom kontrolora (10) i prečepljaš autobus za oko jedan minut. To u Brestu u Belorusiji funkcioniše, a prema svedočenju nekih ljudi, u Beogradu su autobus zadržavali po 10 minuta sa sličnim sistemom. Stvarno ne znam šta tada nije funkcionisalo? Naravno da tu treba izbegavati takav tip kontrole kod Sajma ili na sličnim najopterećenijim stajalištima.

Sistem vozač-kontrolor bi se mogao primenjivati kod minibus linija, i nekih od prigradskih, čak ne svih. Zatvoreni sistem naplate je primenljiv za metro, železnicu, eventualno LRT i BRT za izdvojene stanice. Ali čak i u Holandiji u Zandamu gde sam živeo nisu uveli potpuno zatvoren sistem naplate na železničkoj stanici dokle god nisu napravili dosta skupu rekonstrukciju.
Pa upravo je u tome bio problem, vrlo dobro se secam kada sam isao na posao, i bila je tzv "carina" na Mostaru. Iako sam placao kartu, razumeo sam bes svake osobe koja uzalud provodi u mestu 10 minuta (i to onda kada je guzva bila blaza nego sada) i psuje i kontroloru i vozacu i svim ostalim putnicima siru i uzu rodbinu. Cak i kada ne bi bila takva kontrola u spicu, ni na tim kljucnim lokacijama, sumnjam da bi neko hteo da ga neko zadrzava 10 minuta ako je vec platio kartu i mozda zuri. Pogotovo ne sa ovakvim redom voznje, gde se 2 polaska ne realizuju, pa se ceka po 15,20 min na prevoz. Samo kontra efekat bi se postigao, pogotovo prema putnicima koji placaju kartu, kao sto je i onda bilo.
 
Tranzitna policija.

Propisno zasadjena (ne ukrivo), i nadlezna za kontrolu kako naplate karata SVIH PUNOLETNIH tako i za kontrolu odrzavanja i ispravnosti vozila, postovanje polazaka i nadzor vozaca da ne prave bas one naj, najgore propuste pod izgovorom "briga me, nije moje vozilo a ni zivoti u njemu"
 
Pa upravo je u tome bio problem, vrlo dobro se secam kada sam isao na posao, i bila je tzv "carina" na Mostaru. Iako sam placao kartu, razumeo sam bes svake osobe koja uzalud provodi u mestu 10 minuta (i to onda kada je guzva bila blaza nego sada) i psuje i kontroloru i vozacu i svim ostalim putnicima siru i uzu rodbinu. Cak i kada ne bi bila takva kontrola u spicu, ni na tim kljucnim lokacijama, sumnjam da bi neko hteo da ga neko zadrzava 10 minuta ako je vec platio kartu i mozda zuri. Pogotovo ne sa ovakvim redom voznje, gde se 2 polaska ne realizuju, pa se ceka po 15,20 min na prevoz. Samo kontra efekat bi se postigao, pogotovo prema putnicima koji placaju kartu, kao sto je i onda bilo.
Da, od 2017. ne živim u Beogradu pa sam zaboravio. Razmazila me Belorusija, navikao sam da na svakom stajalištu imam red vožnje, i da se isti strogo poštuje. To je u velikoj meri vezano i za dovoljan kapacitet infrastrukture da bi tako nešto bilo moguće. U Beogradu imamo velike poremećaje čak i tamo gde vozila prevoz ne ispašta zbog automobilskih zagušenja. Na određenim mestima trebaju za Beograd skromne investicije da se odguši saobraćaj, prevoz bude redovniji, a popunjenost ravnomernija. U Belorusiji kontrolori love jednog ili ni jednog punika bez karte, a da niko nigde ne pobegne, niti iko povisi glas na bilo koga.

Ali opet, to što nazivate "carina" bih primenjivao za manje opterećene pravce, gde bi zadržavanje bilo stvarno samo 1-2 minuta. Nekakva strogost i pravila mora da bude. Ježim se na pomisao na proizvoljnost u Srbiji u mnogim oblastima, ne samo javnom prevozu.
 
Jedno kratko pitanje. Ako hoću da platim jednu kartu iz obrenovca recimo do Beograda, kada hoću da otkucam kartu, treba da izaberem zona 1 pa platim?
 
Ne znam kako to funkcioniše kada si u trećoj zoni, znam da je za prvu i drugu zonu dovoljno samo da se prisloni kartica i ono će automatski da očita za prve dve zone. Ako hoćeš za tri zone, da bi bio 100% siguran, najbolje je da uđeš u meni na Bus plus aparatu, pa da tako odabereš za tri zone. Tom prilikom je potrebno i da klikneš na broj 1, ako hoćeš da ponistiš samo jednu kartu. Naravno, za više karata pritisneš željeni broj. Tako otkucana karta važi samo za 90 minuta od trenutka otkucavanja. U tom vremenskom periodu, ukoliko u , primera radi, u 89 - om minutu uđeš u drugi autobus, u koji si preseo, potrebno je da otkucaš kartu na Bus plus aparatu i ona će ti biti validna sve dok ne izađeš iz tog autobusa.​
 
Što reče i Sole, trebalo bi automatski da kuca tri zone, ako si već u trećoj. Iz treće i četvrte zone se biraju prva ili druga, kad se te zone ne napuštaju da tako kažem. Mislim da je tako. Ne koristim to toliko, pošto imam mesečnu godinama. Sećam se priča od ranije kako to funkcioniše.
 
Nema šta, vrhunski plan izuzetnih stručnjaka:

"Ustanovili smo da možemo u frekventnim intervalima kada građani putuju na posao i vraćaju se, da smanjimo gužve. Ako redukujemo red vožnje, da vikendom smanjimo broj polazaka i na uštrb toga povećamo broj polazaka u frekventnim intervalima, možda ćemo uspeti da smanjimo gužve i da obezbedimo da građani mogu da ulaze na prednja vrata", navodi Andrić.

Sviđa mi se što ni sami nisu sigurni šta rade i uopšte ne kriju to. Možda ovo, možda ono... Možda ćemo smanjiti gužve. Može bit, al ne more značit'.
A o ulasku na prednja vrata, šta tek reći...

 
Kad vidim kako su neke linije proređene vikendom, kada bi im smanjili polaske na uštrb radnih dana, radile bi samo radnim danima, a vikendom parola, snađi se, ili ti, svi koji imaju kola a nemaju prevoz vikendom, ili ga pak imaju ali je gotovo kao da ga i nemaju, koristiće ista, i to u još većem broju, pa će biti potpunoi svejedno koje je doba dana i koji dan u nedelji, kada će žuve biti konstantno na ulicama, čak i tamo gde se u pojedinim delovima dana i / ili vikendom, stvaraju manje gužve ili se prolazi relativno brzo.​
 
Nema šta, vrhunski plan izuzetnih stručnjaka:



Sviđa mi se što ni sami nisu sigurni šta rade i uopšte ne kriju to. Možda ovo, možda ono... Možda ćemo smanjiti gužve. Može bit, al ne more značit'.
A o ulasku na prednja vrata, šta tek reći...

Gledao sam juce na hronici batu, klasican gangulin kadar, ne zna taj zasto prima platu.


Trebaju klince iz car go-a i mr d da unajme da im rese problem, od ovih matoraca nema vajde, mogu samo da dokrajce gsp
 
Vrh