Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Sećam se jedne situacije iz onog perioda kada su lepili rupičaste crvene i zelene panoe na krila vrata, gde je neki nabildovani tip branio ženi sa detetom u kolicima da uđe na srednja vrata i zahtevao da uđe na prednja. Na to je reagovao jedan gospodin koji ga je pitao jel on ima nameru da je pusti unutra ili će da nas ovako zaje*******ava? Na to se uključilo još nekoliko njih, ali je situacija razrešena tek kada se pojavio jedan kršni momak koji ga je pitao jel namerava da pusti ljude da uđu ili hoće da ga bije.
 
Taj kontrolisani ulaz na određena vrata će moći tek onda kada izgrade metro, pa kad se rasterete ostali vidovi gradskog prevoza, do tada mogu da se slikaju sa tim. Sve će neko da im se gura u krcatom autobusu sa prvih vrata na koja je ušao do drugih da bi izašao...

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 
Na red i pravila se reaguje sa "oces da te bijem".

Tipicno za nas, zato nam je sve ovako uredjeno.

Napolje kad odete ulazili biste u bus i kroz rezervoar da tako pise na istom.
 
Napolje kada odem, ulazim tamo gde mi se kaže čisto iz poštovanja prema domaćinu i zemlji u kojoj sam gost. Ne zato što žudim i ekstaziram od toga da me neko tera da ulazim na prednja vrata.

A ovde neću nikad ulaziti na prednja vrata, dok sam živ. Nema te sile koja će me na to naterati. :)
To jedino može da se desi ako dođe 5 jakih kontrolora pa me podignu i ko sultana unesu kroz prednja vrata. Svako po 20 kg, pa ravnomerno raspoređeno. Ovako, kroz druge pokušaje da me to nateraju, nemaju šanse. :wink: Nisam se pomerao ni pred mnogo opasnijim i bitnijim, pa neću ni pred njima. :D


Inače, to kažem kao neko ko svoju kartu uredno plaća zadnjih 15 godina. Osim poslednjih 5 meseci kada je ne plaćam jer GSP i BusPlus ne ispunjavaju svoj deo ugovora koji smo svi potpisali i zaključili. Sa plaćanjem ću nastaviti čim druge dve strane nastave sa ispunjavanjem svojih dela obaveza.

Do tada mogu samo da im poručim da manje jedu što se ne jede, a da se više posvete rešavanju užasnog stanja voznog parka (nastalog usled drpanja i kupovine Kineskih i Turskih otpada) i nedostatka vozača. I da vrate normalan režim vožnje. Jer ovo je funkcionalan grad sa svojim potrebama, ne muzej Kovid - šizofrenije i paranoje.
 
Kada se za majku sa malim detetom u kolicima napravi izuzetak, a ne trenira strogoća, tada se neće ni reagovati na način na koji se reaguje. Ali to nažalost, mogu da razumeju samo oni koji su inteligentni, i to inteligentni na način da su u stanju da razumeju funkcionisanje života običnog čoveka.
Dalje, da ponovim još jednu situaciju iz perioda kada smo zbog korone morali da ulazimo na prednja vrata, a izlazimo na sva ostala. Devojka krenula da izlazi na prednja vrata i vozač jojh ispred nosa zalupi vrata. Ona se ne pomera, nego traži od vozača da otvori vrata da može da izvuče ranac koji joj je priklještio vratima. Vozač je uporno ponavljao da je izlaz na druga i treća vrata, a devojka da otvori vrata da izvuče ranac. I tako sve dok se neki muškarac nije izdrao na vozača da ne izigrava majmuna nego da otvori vrata da devojka uzme ranac. Kada je devojka uzela ranac, izašla je na srednja vrata. A vi i dalje možete slobodno da govorite kako smo st*** od naroda, to pojedincima ide odlično ide, kao i ono čuveno da imam nešto protiv vozača, jer svi su oni odreda fini, a putnici odreda st*** nevaspitana koju roditelji nisu učili lepom ponašanju, iako je poenta u besmislu pravila ili tako ili nikako drukčije.
 
Taj sistem ulaska na prednja vrata je inače obavezan na prigradskim linijama. Zato su u vozilima koja saobraćaju na takvim linijama bus-plus validatori postavljeni samo na prvim vratima (izuzev zglobnih autobusa i solo vozila koja su nekada radila u gradskom). Toga se, naravno, gotovo nijedan vozač ne pridržava. Ja se sećam da je jedan sa linije 351 otvarao samo prva vrata i svima tražio karte, ali već duže vreme vidim da ni on to više ne praktikuje, s tim da sam čuo da ga je neko premlatio zbog toga :lol:
Budimo realni, takav sistem je kod nas neodrživ, bilo da su prigradske ili gradske linije. Velike su gužve, bila bi velika čekanja da svi uđu u vozilo, ljudi bi se svađali itd... Možda kad dobijemo metro kao što neko kaže, ali do tada teško da je to izvodljivo.
 
Otkud to? Bar na prigradskoj liniji 560 nikad nije važilo to pravilo (niti na lokalnim), niti su validatori samo na prvim vratima, već uglavnom na svim kao i na gradskim linijama. Jedina razlika je što dosta validatora je starije i nema mogućnost plaćanja Mastercard karticom, a češće imaju validatori koji su na prvim vratima. Inače, od BusPlusa dobih info da je takva raspodela validatora prema proceni potreba (čitaj, briga ih da ih zamene iako je trebalo to završiti pre tri godine).

Poslato sa CLT-L29 pomoću Tapatoka
 
Kao, ideja je da to bude (od septembra) na linijama koje imaju manje putnika...a ne na prometnim.

I dalje odbijam da verujem da ce se ista dobiti time, nema teorije da ce to zaziveti, kao ni prethodnih 5 pokusaja.

I nece dobiti nista povecanjem cena karata,jer kakav smo inatan narod bice haosa (a kao da ga fali ahahhaha).
 
Ne znam ni šta pozitivno može da donese to ulaženje na prva vrata, osim što možda lepo izgleda. I to se realno može ostvariti na tim linijama sa malo putnika, ali koja je uopšte poenta u tome. Bukvalno ne vidim šta donosi takav potez. Još će im pasti ideja da onda vozači kontrolišu da li su putnici kucali karte.
 
Upravo tako, svako ko udje da se validira, vozac kontrolise, nema potrebe da se zaposli kontrolor za svaki autobus.
 
Ne mora. Zato i imamo tehnologije i sisteme, da se ljudima olakša život i svakodnevne situacije.
Nismo u 1950im i eri bušenja kartica i šalter-pregleda ko ima kartu odnosno ko je platio.
Nismo ni mi, a nije ni Beograd. Pošto je u međuvremenu porastao i ubrzao se X puta.
 
Čisto znatiželje radi, da li će vozači biti u obavezi da poštuju red vožnje, ako se ispostavi da na nekoj liniji zbog toga što se duže zadržavao na stanicama, nije stigao da se uklopi u turažu? Ili će da nam zbog toga još više prorede polaske na toj liniji?
 
Naravno da je besmisleno da vozač kontroliše karte, a, mesečne karte je dovoljno validirati jednom, na početku meseca. Ne znam nijednu liniju na kojoj bi takva kontrola od strane vozača mogla da funkcioniše bez zastoja. Možda može na nekoj okretnici poput one kod Galerije, gde nema gužve, ali na drugim stanicama nema teorije, posebno kada nagrne 20 ljudi ili više. Vozač treba da se usredsredi na vožnju a ne na karte i njihovu kontrolu.

Poslato sa CLT-L29 pomoću Tapatoka
 
Kako ja zamišljam uz ukidanje posebne tarife za noćni saobraćaj. Za noćni bi važile povlastice (studenti, đaci itd.) i za zaposlene, ostali bi morali da plate kartu recimo od 200 dinara.

Dnevna tarifa:
Karta za kratku vožnju do 4 stanice: 80 dinara
Karta za jednu vožnju: 120 dinara (zona 2, 3 i 4: 150, 180, 210)
Dnevna karta: 300 dinara
Nedelju dana (turistička): 1300
Đačka po polugodištu: 3500 dinara
Studentska po semestru: 5000 dinara
Penzionerska godišnja: 6000 dinara ili polugodišnja 3000
Zaposleni: 2900, 3200, 3600, 3900 mesečno

I apsolutno sam za to da se ulazi na prva vrata na prigradskim i manje opterećenim linijama. Tako je i ovde u Nemačkoj, u gradu gde živim, ide brzo i lako. Za opterećene linije tačkaste kontrole isto kao i ovde.

E sad, naterati ljude da plaćaju, mislim da za to prvo treba dovesti u red mnogo toga.
 
Većinski se slažem sa predlogom. Nemam čak ništa protiv ovoga da, tamo gde je moguće i pogodno, poput prigradskih linija, se motiviše ulazak na prednja vrata.

Cene su ok. Mada naravno, da bi se išta reklo i zaključilo, mora da se uradi ogromna studija sa svim parametrima i podacima. A to su stvari koje rade čitavi timovi ljudi. Jer u upravljanju javnim gradskim prevozom, određivanje tarifa, načina naplate karata, kao i načina (su)finansisanja prevoza, jesu najkompleksniji deo celokupne priče.

Na primer, i kod parkiranja je to najkompleksniji korak. Ne izgradnja, ne regulisanje (zakoni i propisi), ne dugoročni planovi širenja... nego baš tarife i spregnutost korisnika, pružaoca usluge i nadležnog Grada ili tela.


Zato ni one izanđale priče i izgovori ''pa prevoz/parking je loš zato što ljudi neće da platU !'' nemaju smisla. Iako ih redovno i uporno izgovaraju oni koji odlično znaju da to nije istina. Ali avaj, politika i karijerske aspiracije učine svoje pa i struka zapeva sve i svašta što ne bi smela.
 
Ma otkud prigradske linije poistovećujete sa manje opterećenim linijama? Je l' ih koristite ovde pa znate da je tako ili samo pretpostavljate? Iz ličnog iskustva, to je daleko od istine. Često su prigradske linije opterećenije od gradskih, pretežno jer je i red vožnje znatno ređi. Sad u doba korone je generalno nešto manje putnika, ali inače se nekad ne može disati u busu od gužve. Jedino što na nekim stanicama izlazi i ulazi manje putnika nego što je to slučaj na gradskim linijama, ali to važi samo za neke stanice, dok je za druge isto kao u gradu, pa samim tim nema smisla praviti neko generalno pravilo i to bi samo unelo konfuziju kod putnika (naročito ako bi se na nekim stanicama dozvoljavao ulazak samo na prva vrata, a na nekim drugim na bilo koja).

Što se tiče iznetog predloga za cene karata, teško da bi naterao ljude da više plaćaju. Ako sad mnogi ne plaćaju kartu od 89 dinara, šta će ih naterati da daju 80 dinara za 4 stanice? Dodatno, negde su stanice česte, primera radi da pređete pola Požeške ulice trebali biste da date 80 dinara, što ne zvuči baš fer. Teško je negde povući tu crtu, iako stoji da mora. Takođe, potrebno je više kombinacija za prigradske zone, ne idu svi iz prve u drugu, treću ili četvrtu, već su potrebe prilično različite. Treba raditi studije, ali da budu nezavisne i realne, a ne da izađu sa izveštajem kako u špicu na prigradskim linijama nije bilo više od 15 putnika na stajaćim mestima, a ja sam uočio da zna da ih ima i više od 50, i to sada kada je generalno manje putnika. Treba i razmisliti o trajanju karata, jer nema baš smisla da karta za sve četiri zone traje 90 minuta, koliko traje i u prvoj zoni. Neko unutar prve i druge zone može da se ode na odredište, završi neku manju obavezu i vrati se nazad sa istom kartom, dok je na prigradskim linijama zbog dužine trase i reda vožnje, to praktično nemoguće, pa bi morao da plati znatno više. Previše se zapostavljaju potrebe stanovnika prigradskih opština. Da ne pričamo o tome da noćnog prevoza ni nema.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=836898#p836898:wmsj01sb je napisao(la):
Bender Rodriguez » 31 Mar 2021 11:18 am[/url]":wmsj01sb]Ne mora. Zato i imamo tehnologije i sisteme, da se ljudima olakša život i svakodnevne situacije.
Nismo u 1950im i eri bušenja kartica i šalter-pregleda ko ima kartu odnosno ko je platio.
Nismo ni mi, a nije ni Beograd. Pošto je u međuvremenu porastao i ubrzao se X puta.

I onda odes u London i prislonis karticu prilikom ulaska u bus. Stvarno ne znam sto je ovde ljudima toliko tesko, ceo moderan svet to radi i niko se ne buni.

https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and ... his-page-1
 
Niti to radi ceo svet, niti vidim argument u teranju ljudi da otkucavaju kartu svaki jbni put kada ulaze u drugo vozilo, a imaju mesečnu.

Pogotovu što kontrola kad uđe, ionako mrači sve putnike da ponovo vade i pokazuju karte. Tako da malo me zasvrbe da vadim novčanik, izvlačim karticu, prislanjam, otkucavam, vraćam karticu, vraćam novčanik... kad ulazim u prevoz, npr na Studentskom trgu, pa onda opet to isto da radim kad presedam na Slaviji, pa opet isto u povratku... i još nekoliko puta u međuvremenu svaki put kada kontrola uđe u vozilo.

Kada dođu i pitaju me da pokažem kartu, onda pokažem (mesečnu). Van toga me baš nešto zasvrbe da na putu od kuće do destinacije 3-4 puta vadim stvari iz džepa i novčanika bez razloga.

Pogotovu u ovo vreme osakaćenih polazaka a prepunih vozila, sa sve slepim putnicima koji tamburaju u bubnjeve, harmonike i trube (ej, TRUBA U AUTOBUSU, koliko poremećen treba biti...) i njih niko ne dira, a od mene se očekuje da sve uredno plaćam i očitavam koliko god je puta potrebno. Neka, hvala.
 
Slažem se, to nikako ne radi ceo svet, što ne znači da mi ne treba da se ugledamo na dobre primere iz sveta. U Londonu treba prisloniti karticu i pre izlaska iz vozila, kako bi se znalo koliko si putovao, inače bi naplatili kao da si išao do kraja linije, ali takav sistem je trenutno izuzetno teško realizovati kod nas, pre svega jer su gužve daleko veće, a trenutni sistem validatora daleko od pouzdanog, pa treba da gledaš u pasulj da li će moći da se validira kartica, a neretko od gužve ne možeš ni prići validatoru, i sad to još da radiš i pri ulasku i pr izlasku, bilo bi isuviše opterećujuće za putnike, a saobraćaj bi se usporio usled čekanja na procese validacije. Broj validacija treba smanjiti na minumim, tek onoliko koliko je neophodno.
 
U Londonu se u autobusima prislanja kartica samo prilikom ulaska, a za druge vidove transporta se prislanja i prilikom izlaska/promene linije. Postoji gomila razloga zasto se to radi, od brojanja putnika, optimizovanje broja vozila po liniji, uocavanja sablona kombinovanja prevoza, do same naplate po predjenom putu.
 
Sve to stoji, ali preduslov za takvu primenu je pouzdan sistem i drastično manje gužve u javnom prevozu.
 
Naravno da postoje razlozi i naravno da stoji sve to, da se takvi sistemi naplate i kontrole (karata) koriste da ae unapredi prevoz. Ali isto tako,u tom sistemu, bas zato sto je u celosti implementiran, se resavaju i neki drugi problemi.

U Londonu nisam bio, ali cisto sumnjam da tamo voze autobusi kojima otpadaju prozori. I sumnjam da se tamo dozvoljava slepim putnicima i prevarantima da udju sa bubnjem i trubom u vozilo i maltretiraju ljude, cak i one koji placaju kartu uredno.

Ovo sto postoji kod nas, to je, najprostije receno, kao kad bi imao mrezu puteva na kojoj se putarina naplacuje i kontrolise: i putem naplatnih rampi, i putem vinjeta, i putem policijskih punktova na svakom cosku (ono, ko u Africi). I ocekuje se od vozaca da postuje i koristi sva ta tri. A kvalitet tih puteva i dalje ocaj.

Ono, previse je. Ne zelim da mesam teze i koristim ono "what about" ("a sta cemo sa...") ali dojadilo mi je vise.

Dojadilo mi je da 15 godina uredno placam uslugu koju koristim da bi druga strana vrdala, zakidala, zabusavala, otaljavala... i jos povrh svega ocekivala da ja svakog momenta dokazujem svoje postenje i vernost ugovoru (ocitavanjem karte pri ulazu, ocitavanjem pri izlazu,pokazivanjem kontroli...) a da ona radi odnosno ne radi kako joj dune.

Ako i nastavim da placam kartu uskoro (pre vracanja normalnog reda voznje) to ce biti samo i samo da ne bih dovodio sve ljubaznije kontrolore u nelagodne situacije. Ali ovako kao pruzilac usluge, GSP, DJP i Grad trenutno ne zasluzuju ni dinara, a kamoli pravo da ocekuju od druge strane 100% vernost i postovanje ugovora.
 
Vrh