Матеја Бељан":52gkppdd je napisao(la):
Pa ne bih se saglasio da je to uskladu sa preovlađujućim liberalnim načelima. Svako ima pravo na nadoknadu za prevoz i ona je u iznosu cene mesečne markice. Svako bi trebalo i da te pare uzme u gotovini, ako mu to više odgovara. Neko ide peške na posao, neko taxijem, neko minibusom, neko svojim automobilom i njegova je stvar kako će da troši novac.
Ту си у праву али не за случај запослених у јавној управи. Ако ти радиш у фирми Икс и та фирма ти да маркицу од 2000 дин, то ту фирму кошта 2000 дин (осим ако добију некакав попуст на количину и сл). У том случају, наравно да је боље да ти дају у готовини. Зато већина фирми ”Икс” и даје новац у готовини.
Међутим, у случају радника у јавној управи, или чак општије у јавном сектору, ако теби Град да маркицу од 2000 дин, то град не кошта ама баш ништа - градски превоз је роба коју Град ионако обезбеђује а инкрементални трошак тога што ћеш ти као радник да се возиш је практично нула (пошто градске управе нема ”баш толико”). Са друге стране, ово значајно мења економску рачуницу за тебе да ли ћеш се возити превозом. Та маркица коју је теби Град дао (а која Град не кошта ништа) теби ипак потенцијално вреди 2000 дин. Ако хоћеш да је бациш у ђубре и возиш се колима, фино. (Граду ни из џепа ни у џеп.) Али у том случају си поред свих трошкова возикања колима у суштини још додатно у минусу 2000 дин. Хоћеш да се кладиш да ли ће ово натерати макар неке од радника да промене своје понашање? А ако за 0 дин трошка склониш 200 или 2000 аутомобила са улице, то је добра ствар.
Да окренемо ствар наопачке и размотримо садашњу ситуацију у којој је радницима Градске управе дозвољено да своју маркицу продају. Рецимо да они за своју маркицу од 2000 дин на црном тржишту добију 1800 дин. Биланс овога је да је запослени у градској управи зарадио 1800 дин, али је то Град
коштало 2000 дин, јер би тај који је купио маркицу на црно иначе ту маркицу морао да купи од Града. То је сада очајна рачуница за Град, још гора него за привредни субјект - Град троши 2000 дин а запослени остварује 1800 дин добити. Такав систем толико нема смисла да је чињеница да је до сада функционисао споменик неефикасности сваког државног органа.
(Или, посматрано на трећи начин, ако возикање колима на посао кошта 5000 дин а ти си раније могао да продаш маркицу за 1800 дин, твој трошак вожње колима је заиста био 3200 дин. Без могућности препродаје маркице твој трошак ће бити 5000 дин. Елементарна ствар је да ће по вишој цени бити мања ”потражња”... осим ако се запослени не организују па преко својих шефова просто испослују повећање плате од 2000 дин, пошто се ионако уграђују како хоће.)
Да, није либерално. Али цео јавни сектор није либералан. Ако си либерално настројен, онда треба да настојиш да тај сектор смањиш на најмању могућу меру а затим њиме управљаш у складу са његовом природом (а не као са тржишним субјектом). Колико видим у Србији нема ни једна странке која би озбиљно сасекла јавни сектор; сви се само гурају да убаце своје лезилебовиће.