Šta je novo?

Most na ADI: organizacija autobuskih linija

Vremenska karta je sranje kada ja moram , naprimer , da idem sa tri prevoza do Begaljice , pa da tamo hvatam četvrti , koji je do juče išao u mojoj blizini , da bi stigao negde gde sam do juče mogao za recimo pola sata , sa ili bez presedanja. To je ono što je bitno , i što odvraća putnike. Iz tog razloga ne bih išao u neki kraj i ne bi mi uopšte trebala vremenska karta. Kao drugo , kako da se ispoštuju te vremenske karte kad uopšte ne može da se garantuje da će autobus stići u vreme koje je ispisano na toj karti.
 
Naravno da mora da se preseda. Nekad promenim i 5 autobusa ako mi to stedi vreme. Vremenske karte uvesti pod obavezno sto pre!
 
Pa baš to i jeste jedna od poenti presedanja: kraće linije = veća pouzdanost. Još ako imaš sistem koji te obaveštava kada je sledeći polazak (a sa Busplusom to možemo da dobijemo) i možeš da planiraš svoje vreme.
 
Neka mi neko objasni kako da se reši problem uskog grla zvanog Sajam , sa tim kratkim linijama? Drugo , uključite malo više te glave i videćete da ideja kraćih linija nije uopšte rešenje , iz više razloga. Kao prvo , nemam ja lično ništa protiv presedanja , i ja se time dosta služim , ali ako moram da kružim k'o kiša oko Kragujevca do neke lokacije gde je ranije trebalo mnogo manje vremena da se stigne , to je ono što me odvraća da idem do tog mesta. Isto bi mi bilo i sa kraćim linijama , koje bi imale po 5 - 6 stanica , pa ako idem negde malo dalje , morao bi svaki čas da presedam. Ako se uspostavi gomila kratkih linija , to automatski povlači i manje autobusa na tim linijama , i opet sa sobom povlači nepouzdanost , iz razloga što bi na takvim linijama bilo max 3 vozila , i kada jedno iz nekog razloga ne može više u sistem , eto ti odmah problem. Najbolji primer za to je linija 44 , koja nije baš kratka , a ima svega 3 vozila. Sve ovo ima za posledicu to što ovi iz DJP , što je linija kraća , to manje vozila meću na nju. Najbolje je imati linije srednje dužine , gde bi bio optimalan broj vozila.
 
Presedanje nema veze sa dužinom linije. Ideja je manje pouzdanih i dugih linija, a više lolkalnih. A ove dug su tako organizovane ne da kruužiš, već da se voziš što kraćim putem. Umesto da od Studenjaka do Beograđanke čekam liniju 74 10-15 minuta, mmnogo je bolje da idem na 75 koja bi išla svaka 3 minuta, pa potom čekam 7 koja bi opet išla na 3 minuta.
 
Pa to je tvoj izbor kako ćeš ići do Beograđanke. A taj navedeni primer opet ne spada u kraće linije. Kraće linije su linije kao što su 34L , 38 , 49 , 69 , 85 , 87 , 110 ...
 
Pa te kraće koje si naveo su lokalne linije i svakako su neophodne. I jeste izbor sada, ali ideja je smanjiti broj linija a povečati pouzdanost, dakle - u ovom slučaju govorim kako bi bilo dobro izbaciti 74 a pojačati 75 ili izbaciti 13 a pojačati 7
 
Ne slažem se da bi trebalo izbaciti 74 , niti smanjiti broj linija i povećati pouzdanost , zato što bi to izazvalo negodovanje ljudi. Isto tako gledano dobro je izbaciti 75 , a pojačati 74 , jer i za to postoje razlozi koji idu u prilog , kao i obrnut slučaj. Sve u svemu , taj tvoj sistem ne bi funkcionisao najbolje , iz raznoraznih razloga.
 
Ja sam taj koji podržava kraće linije, pa evo da pojasnim do kraja ideju.
Uzeću za primer linije 17 i 95 koje su po većini predugačke.
Dakle kada bismo ih podelili, tako da 17 ide od Zemuna (ista početna) do recimo Ž. St. NBG a drugi deo od Ž. St. NBG do Konjarnika (ista završna stanica).
Isto tako 95, koju bi išla od Blokova do Ušća i od Ušća do Borče.
Dobijamo sledeće: ako je na nekom delu puta usko grlo, drugi deo linije neće trpeti zbog toga, i linija će biti pouzdanija.
Putnik koji je do sada koristio 17 ili 95 u punoj dužini gubi eventualno nekoliko minuta zbog presedanja.
Putnik koji koristi ove linije po nekoliko stanica (a većina koristi oko ili ispod 50% dužine linije) dobija na pouzdanosti, pa ako ide od Blokova do Ušća, ne mora da čeka da se onaj prethodni bus dotocilja iz Borče X do blokova.
Broj autobusa ostaje isti.

Evo primera iz prakse kako to odlično funkcioniše: bio sam pre nekoliko nedelja u Štutgartu. Na sajtu (ili android aplikaciji) odaberemo početnu i krajnju stanicu, a softver nam kaže kad i gde čekamo koju liniju, gde presedamo i sl. I sve u minut. Naravno, ne može sve ići u minut, bar kod nas, ali treba da težimo tome.

Dakle:
- sa svih perifernih terminusa linije do centra ili nekih drugih terminusa bliže centru.
- što manje (ili nijedna) linija koje prolaze kroz ceo grad.

Uslovi:
- uvođenje vremenskih karata

Nedostaci:
- češće presedanje
- pojačava se saobraćaj na terminusim bliže centru
 
Po toj logici, najpouzdaniji sistem prevoza bi onda bio onaj gde bi se linije sastojale samo od prve i poslednje stanice?
Znači, radi maksimalne pouzdanosti treba onda podeliti liniju 95 koja ima recimo 36 stanica na 36 linija... Pa onda putujem do 1. stanice koja je ujedno i poslednja, pa tu presedam u novi autobus kojim putujem još jednu stanicu, pa presedam u sledeći... Jer "ako je na nekom delu puta usko grlo, drugi deo linije neće trpeti zbog toga, i linija će biti pouzdanija."

Samim tim, i i BgVoz i železnicu treba reorganizovati, tako da se na svakoj stanici preseda u sledeću kompoziciju, je li tako? Time će "dobiti na pouzdanosti".

Poenta je da se deljenjem linija na manje segmente više gubi nego dobija - smisao unapređenja gradskog prevoza treba između ostalog da bude i povećanje lakoće korišćenja i pojednostavljivanje života onih koji ga koriste, a ne dodatno komplikovanje i usporavanje putovanja uvođenjem nepotrebnih presedanja i dodatnih čekanja po stanicama tokom putovanja.
 
ne, felikse, poenta je da je najbolje rešenje negde između..
 
Da, tako treba da bude, ako uzmeš jednu ideju i banalizuješ je do apsurda.
Presedanje će pre ili kasnije biti realnost. Primere koje sam ja dao možeš uzeti sa rezervom pošto je stvar daleko složenija i zahteva ozbiljno razmatranje.

Ali svako ko hoće da dođe od (opet primera radi) Gornjeg grada u Zemunu do Miljakovca x sa jednom linijom, treba ozbiljno da se zamisli.
 
Izađite na ulicu i probajte da nekog ubedite da je za njega bolje da umesto jedne ubuduće mora da promeni 2 ili 3 linije do nekog odredišta u gradu. Teško da će se složiti sa vama.
Treba se zamisliti i nad time.
 
Felix, govorimo o tendencijama u razvoju sistema, a ne u naglom ukidanju svih nepouzdanih linija. Ja pre biram da presedam nego da čekam prevoz 15 minuta da bih stigao direktno! Politika direktnih povezivanja stvorila je šumu linija i situaciju da ne znate kojim putem ni da krenete, jer postoje alternative koje nisu pouzdane! Po tvojoj logici, hajde d auvedemo još 150 linija i onda će zaista svaki deo grada biti povezan sa svakim.
 
Felikse, mnogo zavisi od linije do linije.

Ako će verzija sa presedanjem da bude bitno brža, zašto da ne.

Računaj i s tim da na glomaznim linijama veliki deo putnika ne ide s kraja na kraj linije i da im je bitnije da 95 kojom idu do centra dođe na vreme nego da ide do dalje okretnice. Kad bi recimo 95 podelio na liniju od Novog Beograda do Pančevačkog mosta i na liniju od Borče do Ušća (ili do neke druge okretnice u gradu), imao bi dve kraće i pouzdanije linije umesto jedne glomazne, a većina putnika bi i dalje išla jednom linijom do odredišta, uz zgodno mesto za presedanje. A ljudima koji iz Borče idu za Zemun se broj presedanja ne menja, jer su i dosad presedali.

Naravno da za svaku liniju treba sračunati šta se najviše isplati i da cilj gradskog prevoza nije da svima iskomplikuje život, jeste zgodno da imaš jednu liniju koja te vozi gde ti treba, ali u opštem slučaju ako nisi u samom centru uglavnom nemaš takve linije u blizini, ili bar nemaš dovoljan broj.
 
Ne mislim da bi trebalo skraćivati duge efikasne linije, već za početak ne uvoditi duge neefikasne. Dakle, 95 ima dobar takt i ja nisam primetio da su zastoji veliki, a uglavnom su gužve oko Terazijskog tunela.

@solecar zameram to što me svaki put pogrešno shvati. Dakle, ne kratkle linije (osim lokalnih), već duge i pouzdane linije koje će često zahtevati presedanje na nekoj tački, ali tako da to bude najkraći put do drugog dela grada i uz najmanje čekanje sledećeg vozila. Zidar je to lepo objasnio, dobro projektovane liniije seku se na dva mesta. Lokali moraju da ostanu da bi hranili jake linije i bili potpuno pouzdani iako imaju slabiji takt. Nema smisla 87 izvlačiti dalje od Čukarice i slično.

Ali za 94 se moram saglasiti da je @solecar bio u pravu. Ona sada ne prolazi tamo gde je bila funkcionalna, već je preusmerena u nenaseljeni deo, da bi se na NBG vraćala u MIlutina Milankovića pa kružila do Blokova... Jedna jedina prednost je što sada može da se preseda na trojku u Topčiderskom parku, ali verujem da je takvih putnika malo. Bolje bi bilo da su uveli novu Liniju od Pohorske, koja bi išla Rakovičkim putem do Vidikovca i Petlovog brda, to bi bila ubedljivo najbrža veza. Ali to bi bila još jedna duga linija koja se dugo čeka...
 
medjutim":mpw6lqy2 je napisao(la):
solecaru, otprilike treba pojačati sve linije? :)

Uvek će biti nezadovoljnih ljudi , i za svaku liniju se uvek može pronači razlog zašto bi ona trebalo da ostane a neka druga da se ukine , ili da se neka linija pojača u odnosu na drugu. Najbolje bi bilo kada bi ovi iz DJP radili svoj posao , da izađu na teren i pogledaju stanje , pa da se određene linije pojačaju , što celodnevno , što u špicevima , i da se vodi računa da vozači poštuju red vožnje. To bi bilo najbolje rešenje. Ali od toga nažalost nema ništa , jer ćemo opet mi raditi posao umesto njih, kad počnu da funkcionišu BUS PLUS Kartice.
 
Ja sam ranije često znao da sa 94 odem do Sava centra i tamo presedam na neki prevoz koji ide ka opštini ili zemunu i da tamo obavljam poslove kada imam , ili kada idem na Gardoš , do Merkatora ... Čak sam i za odlazak do Ušća koristio 94. a sada po novome , uopšte mi se ne ide u taj daeo grada , osim ukoliko mi nije neka velika nužda.
 
Ako se 95 deli onda je treba podeliti tako da ide do Zelenog Venca ili trga Republike,jer je glupo da ljudi sa Novog Beograda,a ima ih puno presedaju za 2 stanice, a najvise ljudi koji koriste 95 sa novog Beograda ide do Brankovog mosta, Zelenog venca i doma Omladine, tako da prekidati liniju kod Usca je malo bezveze, al se slazem da je predugacka i da je treba podeliti, jer od Borce do Novog Beograda niko ne ide.
 
Kako god da se 95 podeli, stavaraće gužve u centru Beograda, što je nepotrebno. Na Trgu za sada ne treba pojačavati autobuski saobraćaj, a trebalo bi razmišljati i o njegvom ukidanju, kao i rasterećenju Zelenog venca. Prolazne linije i metro su neminovni u Beogradu. Rasterećenje 95tice bi trbalo da se radi favorizovanjem linije 7 i buduće 11. Žao mi je što to ne ide kroz sam centar, ali nema ni Rakovica vezu sa centrom, ni deo Voždovca!
 
Неко је већ лепо приметио на теми беовоз да наша одбојност према преседањима долази од тога што смо научени да сто година чекамо превоз, а кад он најзад дође не желимо да поново пролазимо кроз исто мучење. У сваком великом граду, колико год да има добро организован превоз, стално су видљиве колоне људи које иду од једне до друге линије. На крају крајева, ни фамозни метро не може све нас да довезе до куће. Зато ми се и много допао зидарев предлог о преуређењу трамвајских линија са садашњим капацитетима (концепцијски, о појединим станицама и линијама увек може да се дискутује). 4-5 краћих линија, уз темпо од 3-4 минута, сви бисмо се врло брзо навикли да преседамо.
 
Za tempo od 3 - 4 minuta je potrebno da se mnogo toga promeni , nije dovoljno samo da postoje kraće linije. O tome može da se razmišlja jedino u slučaju da tramvajski saobraćaj funkcioniše nezavisno u odnosu na sve druge vidove saobraćaja.
 
9 bi išla na 3 minuta kada bi se na nju prebacili vagoni sa 10 i 14. 7 bi išla na 3 minita kad bi se prebalici sa 5 i 6... 2 bi išla na 5 minuta kad bise dodalo još tramvaja kojih dolaskom CAF-a imamo. Trojka može da ide na Bulevar da pomogne sedmici
 
Матеја Бељан":2c5f6rt8 je napisao(la):
9 bi išla na 3 minuta kada bi se na nju prebacili vagoni sa 10 i 14. 7 bi išla na 3 minita kad bi se prebalici sa 5 i 6... 2 bi išla na 5 minuta kad bise dodalo još tramvaja kojih dolaskom CAF-a imamo. Trojka može da ide na Bulevar da pomogne sedmici

Ne bi uopšte išla kada bi se na šine parkirala neka bu**** , ne bi išla na 3 minuta kada bi bio zastoj na kružnom toku (Slavija , Autokomanda) i sl.
 
Vrh