Šta je novo?

Moravski koridor E-761 (Pojate - Preljina)

Suština je da država treba da pokuša da obezbedi ljude na najbolji moguć način. A ovaj autoput je stvarno sjajna stvar, po meni najznačajniji trenutno otvoreni projekat.
 
Niko nije imao protiv toga da se uzima trasa. Svi su svesni da je autoput javni interes i da je neophodan, jer su guzve na magistrali od Preljine ka Kraljevu pa nadalje uzasne i da je put postao izuzetno opasan. Neretko se iz sela po par minuta stoji da bi se ukljucilo na put.
Narod je samo protiv ponudjene cene za trasu i narod je protiv uzimanja tolike povrsine za pozajmista i posebno cene za ta pozajmista, jer ih to ostavlja kompletno bez egzistencije.
 
Овај коридор се јако брзо ради за наше услове јер је под директном америчком управом ,односно за интересе Натоа се прави, што је у њиховим документима и изнесено. Верујем да ће бити кашњења али не значајног. Траса нема тунеле, има доста мостова и надвожњака али се они лако префабрикују и уграђају! Такође очекујем и наставак из истог разлога од Пожеге ка Котроману ( Сарајеву ). Свакако ће и Србија имати користи од овога а не само рачуне!
 
Овај коридор се јако брзо ради за наше услове јер је под директном америчком управом ,односно за интересе Натоа се прави, што је у њиховим документима и изнесено. Верујем да ће бити кашњења али не значајног. Траса нема тунеле, има доста мостова и надвожњака али се они лако префабрикују и уграђају! Такође очекујем и наставак из истог разлога од Пожеге ка Котроману ( Сарајеву ). Свакако ће и Србија имати користи од овога а не само рачуне!
Koji su NATO interesi vezani za Moravski koridor?
 
Malo novosti, počeli su da grade most kod Trstenika koji će biti najduži na Moravskom Koridoru.
Trstenik.PNG

Izgled mosta:
 
Taj "pametan digitalni autoput" je manje više nešto što je normalno, tj. podrazumeva mere aktivnog upravljanja saobraćajem. To je nešto što rade sve države u svetu koje su u mogućnosti to sebi da priušte, od Kine, preko Evrope do Amerike, jer se tako dobija veći protok na istoj infrastrukturi, lakše se upravlja vanrednim događajima itd.
Ja sam za to 100%, samo što smatram da je prvo taj sistem zaslužio koridor X koji ima mnogo veći promet vozila nego ovaj put. Pre svega od Novog sada do Niša. Nema tu nikakve zavere.

Iako jedna od najsiromašnijih država Evrope, Srbija ima sasvim dovoljno ljudi koji voze automobile i kojima treba dobar i bezbedan put.

Srbija je geografski na zapadu i tu nema pomoći. Sa svih strana smo okruženi "Zapadom" i NATO državama. Svi putevi koji se grade, na neki način, omogućavaju brži protok saobraćaja između NATO država. Možemo nas dvojca da mrzimo NATO koliko hoćemo, ail to je tako...

A mit o idealnom geografskom položaju Srbije sve manje ima istine. Najbrži izlaz iz Crne gore ka zapadu će biti preko Dubrovnika vrlo brzo. Tranzit iz Bugarske, Grčke pa čak i Turske ka Evropi sve više ide preko Vidina. Juče sam tamo prošao. Kolona kamiona je dugačka oko 15km.
 
NAMA treba taj autoput ponajviše, jer su tu veliki gradovi centralne Srbije, koji su ruku na srce godinama bili zapostavljeni u pogledu komunikacija, magistralni put pretrpan, ne zna se na kom delu je veća gužva, pruga (nažalost i dan danas) zapostavljena, a nekada je ta veza preko Stalaća bila vrlo bitna za celu cetnralnu Srbiju. I Kruševac, i Trstenik i V. Banja i Kraljevo će prodisati zahvaljujući ovom putu, pa možda, zasad samo možda, ne bude velikog iseljavanja iz tih krajeva u budućnosti. Izgradnja poprečnih brzih putnih pravaca može idrastično poboljšati i turističku ponudu - Golija kao alternativni novi skijaški centar da izbalansira pretrpani Kopaonik, lakši pristup i samom Kopaoniku, i ostalim planinama juga Srbije, pristup mnogim termalnim banjama koje postoje u tim krajevima - prosto mogli bi dodatno podstaknuti celu granu privrede.
Ako to još nekome treba - bolje po nas, veći prihodi, a sigurno će biti vrlo korišten i od svih firmi (naših ili iz BiH) koje posluju sa Bugarskom, Grčkom, Turskom.
Nama generalno treba više, a ne manje infrastrukture, i svaki auto put koji se izgradi poboljšaće život u delu Srbije kroz koji prođe. Nažalost sami nemamo trenutno dovoljno sredstava (mada sam uveren da bi imali da su nam "knjige" čiste i da cene nisu naduvane), pa nam je rešenje i da to grade strane firme uz kreditni ugovor koji to finansira. To što neće mnogo kasniti je zapravo odlično po nas. A ako je to i zbog nekog njihvog interesa to je zapravo dobro jer smo našli projekat iz koga svi izvlače dobrobit za sebe.
 
Ljudi, vratimo se temi.

A tema je da ni jedan jedini km ovog puta još uvek nije završen.
Da, do sada nije završen ni jedan kilometar autoputa i ne bih se složio sa nekima koji kažu da izgradnja brzo napreduje. Deonica 1 od Pojata do Koševa je trebalo da bude otvorena krajem prošle godine, a po svemu sudeći daj bože da to bude i do kraja ove godine. U proseku, to će biti nešto manje od 10km izgrađenog autoputa godišnje i ako se nastavi tim tempom deonica 2 od Kruševca do Kraljeva neće biti završena bar u narednih 6 godina. Možda će deonica 2 biti malo brže izgrađena jer će na njoj verovatno raditi radnici i mašine sa deonice 1 i 3, a i već su krenuli sa izgradnjom, u tom slučaju sigurno će biti potrebno bar još 3 godine da se ona završi ali tek što se završe deonice 1 i 3.
 
Moj utisak je da ovo sve doboro ide i će ovo biti jedan od retkih primera izgradnje autoputa kod nas koji je manje više relativno brzo i u roku izgrađen. Evo sad se pravi i most kod Trstenika iako je to na 3. deonici po redu. Meni se to uklapa u neku dinamiku gde se prave prvo komplikovaniji objekti i da se sve na kraju uklopi i završi. Trasiranje ide dobro na 2. deonici. Nekako se vidi pomak i sve odmiče. Ako uzmemo u obzir u kakvkim se uslovima u svetu gradi , to je super. Korona, velika inflacija, rat u Ukrajini. To su sve, samo ne, normalne okolnosti.
Osvrnite se na druge projekte. Kad su najaljivani? Kad su završeni? Dokle se stiglo sa gradnjom? Setite se samo najava za Fruškogorski koridor. Pa on je već trebao biti završen a od puta samo iskrčili šumu gde će nekad biti ulaz u tunel. Ovde se bar vidi neki pomak i neki logički sled. Da su mene pitali, i ja bih gradio deonice tim redom. Povezuješ što više ljudi, gradova, sa nečim što je već izgrađeno i onda to sve dobija veći smisao.
 
Kod Trstenika će biti ukupno tri mosta preko Morave. Znači treba da započnu još dva. I ako me sećanje ne vara po onim mapama koje je SC postavljao kod Kraljeva će se Morava regulisati uz izmeštanje korita. To je ozbiljan posao. Takođe kod Kraljeva ide most preko Ibra. Uz petlje to su otprilike jedini veći objekti.
Screenshot_20220409-123156_Chrome.jpg
 
Kakve veze ovo ima sa bilo kojim autoputem a pogotovo sa ovim Moravcem?
 
Kao što rekoh u vezi "brzine" izgradnje, daj Bože da ga završe do kraja ove godine. Završetak deonice 1 se ponovo zvanično odlaže i najavljuje se novi termin završetka sa kašnjenjem od godinu dana. Već sada se kasni skoro pola godine i ponovo se plasiraju priče kako će u narednom periodu uposliti veći broj mašina i radnika.

Inače, da me neko pogrešno ne razume. Ja sam iz Kruševca i znam koliko je ovaj autoput bitan za moj grad, ali nervira me kada nas neko pravi budalama. Ko im je branio da najave završetak radova i 2025. pa neka se posle hvale kako je završen pre roka. Ovako se samo brukaju i nepotrebno iznose neistine, da ne kažem da lažu. Ali izgleda da ta tehnika obećanja, a zatim odlaganja mnogima lepo zvuči i možda daje određene psihološke efekte pa je zbog toga političari primenjuju u svim projektima. Ili jednostavno ne postoji odgovornost za probijanje rokova, a političarima je bitno da se što duže vide neki radovi koje pompezno obilaze.

 
Ima neka teorija o izborima koja kaže da ljudi pre glasaju za vlast koja odpočela neki projekat i još uvek ga radi, nego za vlast koja je odpočela i završila nešto.
Kad se nešto gradi to daje nadu, a kad je završeno ima hiljadu mana.
Mislite o tome...
 
Ima neka teorija o izborima koja kaže da ljudi pre glasaju za vlast koja odpočela neki projekat i još uvek ga radi, nego za vlast koja je odpočela i završila nešto.
Kad se nešto gradi to daje nadu, a kad je završeno ima hiljadu mana.
Mislite o tome...
Za glasača, "zahvalost" zbog nečeg završenog traje poja godine, godinu dana... i onda stvar postaje uobičajena, podrazumevana i njena vrednost u valuti budućih glasova opada...
A obećanja, ili obećanja koja su rezultirala praktičnim početkom radova... daju nadu... a nada je najjača valuta. U svemu.

Tako da, slažem se sa postom gore, mislim da tu ima dosta istine.
Realno, to je u skladu sa ljudskom prirodom.
 
Da se razumemo samo jedno - rok je ono što piše u ugovoru, a ne ono što baljezgaju kojekakvi monistri i funkcionerčići!
Dodatno, izvođač ima pravo na produžetak roka (a i na dodatni ške ako podrazumeva dodatne radove) u slučaju nepredviđenih situacija, a npr. na ovom projektu kašnjenje eksproprijacije to svakako jeste.
Ergo, ako u ugovoru piše da je za tu i tu deonicu (ako su uopšte rokovi na MK definisani parcijalno po sektorima), konkretno ovde za S1 (Pojate-Koševi), taj i taj (npr. 30.04.22.) i investitor (Koridori) je obezbedio sve što je trebalo - od eksproprijacije i građevinske dozvole nadalje, onda možemo da govorimo o nekom kašnjenju.
Obećanje NN lica nije rok, pa makar to lice bilo i predsednik, resorni monistar ili direktor preduzeća - investitora.
Drugo, jako bitno je da je ovaj konzorcijum Bechtel-Enka ozbiljan igrač, kako kadrovski, tako i politički, gurkaju ga iz USA po "regionu" da radi bez tendera tamo gde se radi po principu naše pare-naš izvođač i ne pada im na pamet da zabavljaju nekog za potrebe bilo čije kampanje, da ubrzavaju ovaj ili onaj sektor, angažuju i plaćaju dodatne radnike... Drugim rečima, biće završeno kad mu dođe vreme da bude završeno! Nije im to CCCC i CRBC i ogranak CK KPK za Srbiju odluči da pomogne bratu pred izbore pa udri po asfaltu na -2, batali ostalo - gazi 1/3 deonice itd.
I treće - po meni i najbitnije. Ovaj projekat građevinski odlično napreduje. Izvođač je pokazao da može da otvori širok front, da napadne više tačaka odjednom, posebno je važno da se dobro snalaze sa betonom, jer je ova po meni, ponavljam, glupa trasa MK sva u nekim mostovima i mostićima. Prilično brzo mogu da organizuju da od njive dođu do asfalta, da premoste reku itd, ali je uslov svih uslova da im gradilište bude "čisto", a ne da se još pregovara o ceni ara. Što se tiče deonice od Pojata do Koševa građevinski je moguće da to puste do leta, ako ulože dodatni napor. Ako ne žure - biće do kraja godine sigurno. Ali je dobro što se radi i na ostalim deonicama, pa se i na njima povećavaju procenti. Ne trpe ostale deonice zato što se ova prva bliži kraju, kao što je bio slučaj sa Preljina-PŽ na MV, gde se zbog deonice do Pakovraća sve posle toga, osim tunela, pipnulo nije.
 
Samo se ne bi složio sa uporedbom Amera sa Kinezima u Srb, poredio sam prolazno vreme eksproprijatisanih delova Preljina-Pakovraće i ovo do Kš, i mislim da su Kinezi bili brži, posebno u finišu. Što se mene tiče, pošto deonice nisu baš skroz uporedive (ova je duža, tamo bio tunel, bilo više zastoja zbog eksproprijacije i sl), dao sam Amerima u odnosu na završetak Kineza još par meseci-pola godine fore da budu jednaki, ali sada mi se čini da su ipak Kinezi bili za nijansu efikasniji. Ok, neko će reći da nije baš uporedivo, ali to je neko moje lično viđenje. Mada mislim da i Ameri ovde, i Kinezi na ostalih 6 autoputeva odlično rade, naravno tamo gde im je država obezbedila eksproprijaciju. A ako se uporedi broj autoputeva kolko jedni ovde imaju snage finansiraju, a kolko drugi, CK KPK vodi sa 10:1, Kina dakle bogatija država od Amerike. Slično i EU, za razliku od pre 15 godina kad sam se divio kolko imaju para da grade puteve okolo u Hr, Mađ & Co, to se sada totalno izmenilo. I ako bi bilo do slobodne volje Srbije, vidimo da nam se sada ovako van EU mnogo više isplati, teško da bi EU mogla isfinansira ovoliko investicija kolko Kina.
 
Moram da vas razočaram u pogledu vašeg mišljenja da politika nema uticaja.Znam iz pouzdanog izvora da je rečeno da se radovi u čačanskim selima primire dok ne prođu izbori da meštani nezadovoljni iznosom za eksproprijaciju ne vide mašine u svojim imanjima.
 
Da se razumemo samo jedno - rok je ono što piše u ugovoru, a ne ono što baljezgaju kojekakvi monistri i funkcionerčići!
Dodatno, izvođač ima pravo na produžetak roka (a i na dodatni ške ako podrazumeva dodatne radove) u slučaju nepredviđenih situacija, a npr. na ovom projektu kašnjenje eksproprijacije to svakako jeste.

Slažem se delimično sa tobom. Ali kao što reče, da se razumemo još nešto, pošto ne znamo šta piše u ugovoru rukovodimo se nečijim izjavama. Između ostalog slušamo i ono što izjave predsednik, ministri i ostali koji se nešto pitaju u vezi tog projekta. U svakom slučaju, da sklonimo te izjave političara u stranu i da se oslonimo na izjave predstavnike Behtel-Enka koji su 15. decembra 2019. pred medijima i pred ambasadorom SAD-a izjavili i nekoliko puta ponovili da će deonicu 1 (Pojate-Koševi) završiti za dve godine, tj. do kraja 2021. E sad, da li su se i oni uključili u političke igre ili su jednostavno (opravdano ili neopravdano) omanuli u proceni, to za sada niko od nas ne može pouzdano da tvrdi.

Takođe, eksproprijacija zemljišta je bila problem na drugim deonicama, na deonici 1 eksproprijacija je završena pre početka izgradnje, tako da eksproprijacija nije razlog za kašnjenje. Pričalo se da su imali problem sa kamenom, ali niko do sada nije izjavio da će se zbog tog problema kasniti 50% više od iskazanog roka.

Ako bi ponovo o brzini izgradnje, da se Moravski koridor izgradi na vreme, tj. kao što se najavljivalo, to bi u proseku bilo oko 25km autoputa godišnje. Pošto se već kasni i ako nastave ovim tempo godišnji prosek će biti oko 20km godišnje. Primera radi, autoput Egnatia Odos u Grčkoj je dug 670km, sa 99 kilometara tunela i 1.650 mostova i vijadukta, izgradio se za 19 godina. Taj autoput koji je bio prilično problematičan po svim aspektima (teren, kašnjenje, broj objekata i sl.) i pored svega toga gradio se u proseku od 35km godišnje, a po složenosti se ne može nikako uporediti sa Moravskim koridorom koji nema tunele, koji ima bar 1.600 mostova manje, a o terenu nema potrebe ni da diskutujemo.
 
Taj "pametan digitalni autoput" je manje više nešto što je normalno, tj. podrazumeva mere aktivnog upravljanja saobraćajem. To je nešto što rade sve države u svetu koje su u mogućnosti to sebi da priušte, od Kine, preko Evrope do Amerike, jer se tako dobija veći protok na istoj infrastrukturi, lakše se upravlja vanrednim događajima itd.
Ja sam za to 100%, samo što smatram da je prvo taj sistem zaslužio koridor X koji ima mnogo veći promet vozila nego ovaj put. Pre svega od Novog sada do Niša. Nema tu nikakve zavere.

Iako jedna od najsiromašnijih država Evrope, Srbija ima sasvim dovoljno ljudi koji voze automobile i kojima treba dobar i bezbedan put.

Srbija je geografski na zapadu i tu nema pomoći. Sa svih strana smo okruženi "Zapadom" i NATO državama. Svi putevi koji se grade, na neki način, omogućavaju brži protok saobraćaja između NATO država. Možemo nas dvojca da mrzimo NATO koliko hoćemo, ail to je tako...

A mit o idealnom geografskom položaju Srbije sve manje ima istine. Najbrži izlaz iz Crne gore ka zapadu će biti preko Dubrovnika vrlo brzo. Tranzit iz Bugarske, Grčke pa čak i Turske ka Evropi sve više ide preko Vidina. Juče sam tamo prošao. Kolona kamiona je dugačka oko 15km.
Тај паметан дигитални аутопут је мање више већ Милош Велики од Љига до Прељине. Не знам шта ће тачно овај аутопут разликовати од њега али рећи ћу вам чим сазнам.
 
Poslednja izmena:
Kao što rekoh u vezi "brzine" izgradnje, daj Bože da ga završe do kraja ove godine. Završetak deonice 1 se ponovo zvanično odlaže i najavljuje se novi termin završetka sa kašnjenjem od godinu dana.

Prošao sam pre par dana deonicom Pojate-Varvarin-Kruševac.
Nema teorijske šanse da završe tu deonicu za godinu dana. Još su u zemljanim radovima. Moraju da naprave petlju u Pojatama, pa izlaze, pa naplatne rampe, pa betonski sloj, pa dva sloja asfalta, pa ograde itd.
Ne vidi se čak ni neki velik broj radnika trenutno na tom potezu.
Optimistična prognoza je kraj 2023.



Sent from my Mi Note 10 Lite using Tapatalk
 
Vrh