Šta je novo?

Moravski koridor E-761 (Pojate - Preljina)

Još uvek je izvodljivo da se završi, pod uslovom da krenu da rade na novom jasičkom nadvožnjaku za par dana. Novi most preko garskog potoka je započet pre tri nedelje, vidi se na Radetovim snimcima. I evo već je dosta dobro odmakao. Kad završe stubove posle je lako, postavljanje greda ide lako i posle toga ploča.
 
Još uvek je izvodljivo da se završi, pod uslovom da krenu da rade na novom jasičkom nadvožnjaku za par dana. Novi most preko garskog potoka je započet pre tri nedelje, vidi se na Radetovim snimcima. I evo već je dosta dobro odmakao. Kad završe stubove posle je lako, postavljanje greda ide lako i posle toga ploča.
Ide lako, ali treba vremena. Minimum 3 meseca, nije to mali nadvožnjak
 
Videćemo. Mislim da tu neće biti više od 4-5 segmenata. U svakom slučaju ima već skoro mesec otkako je saobraćaj preusmeren a ništa se još nije započelo.
 
Zdravo drugari, super je sto Rade prenosi detalje o celom koridoru, ali nama koji ne poznajemo sela i toponime na novou preCednika manje vise nista nije jasno. Da li moze neko da napravi presek po deonicama koliko u % je gotovo, mislim da bi bilo jako korisno za pracenje. Hvala unapred
 
Sektor 1 od Pojata do Koseva :

- Otvoreno je 17 km od Pojata do Makresana, ali ni to nije 100% dok se ne ukloni naplatna stanica i izgradi cvor na spoju dva autoputa.

- Makresane - Kosevi( do kruznog toka), gde su najavili privremenu naplatnu rampu, uradjen je poluprofil skoro 10.5 km, osim u delu kruznog toka u Jasici.
Sada se radi druga strana, tu rade most preko Garskog potoka kod Jasike, most preko Pepeljuse u Citluku, kao i rekonstrukciju mosta preko Rasine.
Od vecih radova treba nadvoznjak na mestu kruznog u Jasici. Tako da po mojoj proceni je tu negde oko 60 % zavrsenosti.

Sto se tice od kruznog u Kosevima do buduce naplatne stanice Kosevi, ne znam da li to racunaju pod sektor 1 i obecanja do kraja oktobra.
 
Mnogo volimo da kukamo na državu. A da li si probao da razmisliš da se, posle poplava 2014., nešto nije promenilo pri projektovanju infrastrutkture u zoni reka u cilju zaštite od poplava i da je to možda razlog zašto se neki mostovi ruše i podižu novi. Valjda ako nešto praviš novo gledaš da ga napraviš kako treba, a ne non stop improvizacije i obrni okreni uvek nam država kriva. Propisi se menjaju, što je normalno svuda u svetu.
Neće biti mosta za meštane, napravljen je pločasti propust kod crkvice za pristup ovom delu.

Slažem se da to pravilo treba primenjivati na nove saobraćajnice i mostove, ali kako onda objašnjavaš most na Rasini za meštane koji je skoro izgrađen prilično niže od mosta pored njega, čak i niže nego što je bio stari most? Kako da se tu nije primenjivalo novo pravilo u projektovanju infrastrukture u zoni reka? Čemu onda služi novoizgrađeni bedem između Južne Morave i autoputa na toj deonici?

Neće biti mosta za meštane, napravljen je pločasti propust kod crkvice za pristup ovom delu.

Ok, do crkvice nije problem, možeš li mi objanisti kako će sada meštani Čitluka prići svojim njivama koje se nalaze preko Pepeljuše pored desne obale Zapadne Morave?

Inače, suština mog komentara je u vezi rušenja mostova i obilaznice jer do sada nikada i nigde nisam video da se totalno uklanja potpuno funkcionalna i u odličnom stanju saobraćajnica u dužini od 10-tak kilometara i da se umesto nje pravi druga, tj. autoput. I da se sav lokalni saobraćaj između Koševa i Makrešana prebacuje na autoput ili kroz sam grad. Umesto da Kruševac konačno dobije preko potrebnu istočnu obilaznicu da bi se rasteretio saobraćaj u gradu, grad gubi svoju severnu obilaznicu koju je imao.
U mnogim gradovima se radilo suprotno, tj. gradila se saobraćajnica pored autoputa koja povezuje naplatne rampe ili se autoput pravio pored lokalnih saobraćajnica. Npr. Novi Sad, Pirot, Leskovac, Aleksinac, Niš...
 
Slažem se da to pravilo treba primenjivati na nove saobraćajnice i mostove, ali kako onda objašnjavaš most na Rasini za meštane koji je skoro izgrađen prilično niže od mosta pored njega, čak i niže nego što je bio stari most? Kako da se tu nije primenjivalo novo pravilo u projektovanju infrastrukture u zoni reka? Čemu onda služi novoizgrađeni bedem između Južne Morave i autoputa na toj deonici?



Ok, do crkvice nije problem, možeš li mi objanisti kako će sada meštani Čitluka prići svojim njivama koje se nalaze preko Pepeljuše pored desne obale Zapadne Morave?

Inače, suština mog komentara je u vezi rušenja mostova i obilaznice jer do sada nikada i nigde nisam video da se totalno uklanja potpuno funkcionalna i u odličnom stanju saobraćajnica u dužini od 10-tak kilometara i da se umesto nje pravi druga, tj. autoput. I da se sav lokalni saobraćaj između Koševa i Makrešana prebacuje na autoput ili kroz sam grad. Umesto da Kruševac konačno dobije preko potrebnu istočnu obilaznicu da bi se rasteretio saobraćaj u gradu, grad gubi svoju severnu obilaznicu koju je imao.
U mnogim gradovima se radilo suprotno, tj. gradila se saobraćajnica pored autoputa koja povezuje naplatne rampe ili se autoput pravio pored lokalnih saobraćajnica. Npr. Novi Sad, Pirot, Leskovac, Aleksinac, Niš...
Što se tiče mosta na Rasini, ne gleda se samo visina nego i širina, reljef, blizina ušća.... Projektnim zadatkom definiše se koja je merodavna kota visoke vode tj profil reke koji treba da bude slobodan(premošćen) u slučaju pojave kiše sa određenim povratnim periodom (npr. 1u 1000 godina ili 1 u 100 godina). Za svaki rečni tok se to određuje posebno na osnovu brojnih faktora.
Prilikom izgradnje autoputa, uzimaju se u obzir potrebe lokalnog stanovništva, nekad se sagleda sve, a ponekad se ide na popravni tokom izgradnje. Nema idealnih projekata. Što znači kuda meštani Koševa i ostalih sela budu išli tu će i meštani Čitluka.
Mala digresija:
Na autoputu A4 imaš deonicu Čiflik-Staničenje dužine 12km npr, gde je desna traka napravljena preko stare magistrale. A napravljen je novi paralelni put. Srušeni su svi mostovi, 1 je čak i miniran. Najduži i najviši koji je srušen je bio preko Nišave, dužine 230m i visine do 25-30m.
Na toj deonici je umesto stare magistrale napravljen paralelni put koji je nažalost pušten nakon izgradnje AP, tako da je cela deonica AP napravljena pod saobraćajem. Sa sve miniranjem na trećini trase ko je je uzrokovalo potpune obustave saobraćaja 2x u toku dana. Tokom izgradnje bilo je brdo semafora i devijacija.
1692793906357.png


Slažem se da je greška što se na ovakav način pristupilo izgradnji AP na delu oko Kruševca. No istini za volju, od početka se znalo da je severna obilaznica desna traka budućeg autoputa, tako je i projektovana još '90. Ali je greška u koracima napravljena što sada prilikom izgradnje AP nije prvo napravljena nova obilaznica pa onda da usledi izgradnja AP. Svi ovi gradovi koje si naveo su ipak na Koridoru 10 sa mnogo većim međunarodnim saobraćajem, i oni su muku mučili do izgradnje starih obilaznica oko tih gradova. Zanimljivo je da je čak i Bela palanka sačuvala svoju obilaznicu ;), a najveći gubitnik je selo Čiflik.
1692795406935.png
 
April prosle godine do Krusevca. Kraj ove do Kraljeva od Preljine ako se ne varam. Sledeca godina Krusevac Kraljevo :)

Preljina - Kraljevo nema šanse do kraja ove...

A Kruševac - Kraljevo krajem 2025., možda u međuvremenu bude od Koševa do petlje u Trsteniku
 
I sama rekonstrukcija čvorišta Pojate treba da krene,u početku je bilo u opticaju zatvaranje izlaza i preusmeravanje na Paraćin i Ražanj a sada je to još teže izvesti kad je put dat na upotrebu.
 
Ja tu ne bih bista dirao samo bi dve trake sa K10 ka KS uveo u novu traku, a dve trake od KS sproveo na izlaze ka Nisu i Beogradu. Nema potrebe za nekim preteranim sirenjem niti saobracaja.
 
Vrh