Šta je novo?

Moravski koridor E-761 (Pojate - Preljina)

Uz dužno poštovanje i čestitke za trezvenu i argumentovanu raspravu, po mom mišljenju ovo gore je daleko od tačnog. On, naime, ima modus operandi po kome svesno i namerno pravi kakofoniju, kojoj je jedini cilj da upravo NIŠTA ne bude jasno, već da postoji nejasan, ali dominantan utisak da "se gradi najviše ikada", a svakako "više nego oni pre".

To je čist populizam i socijalna demagogija, način koji prolazi u ogromnom delu našeg naroda, a neretko može se videti i ovde kod nas na forumu. Sve to je strateški dnevno vođeno čvrstorukaškom kontrolom medija.

Elem, mojih 5 centi :) .
Prijatelju, pročitao sam nekoliko puta tvoj post i mogu ti reći da si ga opisao perfektno.
Da ne bude zabune, nisam ni mislio da Vučić ispuni ono što obeća ili da podržavam njegovu, kao šti ti lepo reče "kakofoniju", već da se on za neke stvari kao što su autoputevi može predvideti šta namerava da uradi. Kao i ostali političari, neko je za Ruse, neko za amere, neko je za sankcije, neko nije... U principu, umetnost politike je ta da se demagogijom obuhvati što veći broj glasača, pa makar njihove izjave bile kontradiktorne.

Nego, skrenusmo baš mnogo od teme, odoh da pogledam Radetove snimke i da vidim kako napredujemo.
 
Kada bi ukinuli naplatu putarine na svim putevima ti bi mislio da će više da ti ostane u džepu zbog toga, a u stvari bi tu putarinu plaćao na drugi način. Npr. skupljom registracijom vozila, većim porezima, skupljim lekovima, većom ekološkom taksom i sl. Besplatan sir postoji samo u mišolovci.

Ne Verujem u Vučićeve bajke, naprotiv, i ako ga ne podržavam, on jasno nagovesti šta će da se gradi. Kome to ne odgovara može da glasa za neke druge koji imaju drugačije političke programe. Tebe i mene sigurno neće niko da pita pojedinačno koji autoput treba da se gradi jer je nemoguće ispuniti želje i zahteve 6 miliona ljudi. To šta će da se gradi odlučuju oni na vlasti kojima je narod dao glas na osnovu obećanja. Vućić je lukav i redovno prati ispitivanja javnog mnjenja i radi upravo ono što većina podržava i želi. Da većina u narodu želi kosmodrom, verovatno bi se i to gradilo. Ne da bi narodu bilo bolje već da bi pokupio što više političkih poena.
Pa ok, evo ako tvrdiš da će ovih pola godine neplaćanja putarine biti na drugi način naplaćivano, ti navedi na koji? Ako npr registracija poskupi i ostane skupa i po pokretanju naplate putarine, onda to nije to, jer se ne odnosi na premošćavanje isključivo perioda od pola godine. Ja ne vidim da će se ijedan namet povećati za ovaj gep od pola godine, a posle ukinuti kada krene putarina.
Ne zaboravi da Srbija ima desetine hiljada kilometara asfaltnih puteva, mostova, tunela... za koje se ne plaća putarina i koji su građeni sa mnogo nižom cenom registracije, akcize za gorivo, nižim porezom i sl. Eto to ti je u odnosu na ovu sad računicu bio skoro besplatan sir bez mišolovke, dakle moguće je. Zavisi ko plaća. Ako bi se npr uvele diskriminatorne veće cene strancima u tranzitu, npr putarina 100€ a dnevna boravišna taksa 1000€, ako bi izvoz bio veći od uvoza, ako bi zemlja bila nezavisna da ne plaća strancima reket... onda bi za nas putarine mogle biti jeftinije. Uostalom, to sa izvoz>uvoz gradnja infrastrukture rade Arabija, Kina... & Co od nafte i industrije, ili Hr, Grč, CG & Co od diskriminatornih boravišnih taksi strancima
 
Poslednja izmena:
Pa ok, evo ako tvrdiš da će ovih pola godine neplaćanja putarine biti na drugi način naplaćivano, ti navedi na koji? Ako npr registracija poskupi i ostane skupa i po pokretanju naplate putarine, onda to nije to, jer se ne odnosi na premošćavanje isključivo perioda od pola godine. Ja ne vidim da će se ijedan namet povećati za ovaj gep od pola godine, a posle ukinuti kada krene putarina.

Ne funkcioniše to tako kao što ti misliš. Budžet za ovu godinu je isprojektovan prošle godine i verovatno je u tu projekciju ušla i naplata spomenute putarine. Čak i da nisu računali na tu naplatu a da se ona ove godine uvede onda bi te pare otišle npr. za kupovinu magnetne rezonance u Leskovcu, veće povećanje penzija ili npr. za stavljanje nekog novog leka na belu listu...
Pošto ne vidiš nijedan namet za taj gep, to ne znači da ga nema. Npr. mogu da uvećaju cenu dizela i benzina na pumpama, kao što već rade da bi nadomestili druge gapove (cenu struje, cenu plina i sl.). Takođe, može da uvede neki novi parafiskalni namet preduzetnicima, a što ti direktno ne bi video jer većina ljudi ne prati takve stvari, ali bi osetio kroz veću cenu usluga.

Država ima nekoliko glavnih načina do dođe do para kao što su: štampanje novca, naplata od građanstva i privrede (porezi, akcize, takse...), prodaja javnih dobara i zaduživanje. Bilo koji od ovih načina finansiranja u većini pada na teret građana i privrede. Tako da svaki izgrađeni put za koji ne plaćaš putarinu direktno, troškove izgradnje i održavanja plaćaš indirektno. Gospodin preCednik je shvatio da takav indirektan način ljudi lakše prihvataju jer većina ne zna kako državne finansije funkcionišu i to veoma vešto koristi da bi napravio privid kod glasača kako im on daje nešto više od njegovih prethodnika.
 
Xexe a jel i u prošlu godinu ušla naplata ove putarine jer je trebalo biti otvoreno početkom prošle godine? Putarinu egzaktno tolko i tolko nećeš plaćati pola godine, pa trebaš dati recipročno i egzaktni odgovor za kolko će biti uvećana akciza mimo formule, porez, građ dozvole ili ostalo što ti je pod možda. Već sam ti naveo primer asfaltiranja i gradnje desetine hiljada asfaltnih puteva, mostova, tunela... u ex sr Srbiji, a sa manjom zaduženošću, porezom, bez putarina itd. Pričaš da mora ovako, a ja ti dajem konkretan primer da ne mora.
 
Anas sam prošao pored mesta gde bi trebalo da bude izgrađena petlja u Preljini.
Trasa novog puta je delimično nasuta sa obe strane, levo i desno od saobraćajnice koja izlazi u Konjeviće na kružni tok. Bilo je čak i nekoliko radnika. Poznaju se i zemljani radovi na kracima petlje.
Ali, deluje da je to dakeko od završetka.
 
Xexe a jel i u prošlu godinu ušla naplata ove putarine jer je trebalo biti otvoreno početkom prošle godine? Putarinu egzaktno tolko i tolko nećeš plaćati pola godine, pa trebaš dati recipročno i egzaktni odgovor za kolko će biti uvećana akciza mimo formule, porez, građ dozvole ili ostalo što ti je pod možda. Već sam ti naveo primer asfaltiranja i gradnje desetine hiljada asfaltnih puteva, mostova, tunela... u ex sr Srbiji, a sa manjom zaduženošću, porezom, bez putarina itd. Pričaš da mora ovako, a ja ti dajem konkretan primer da ne mora.
Lepo sam ti napisao da ne funkciniše budžet na način kako ti zamišljaš. Budžet se projektuje, ali ta projekcija ne mora, a i u većinu slučajeva se ne poklopi sa ostvarenim prihodom. Verovatno si čuo za reči kao što su deficit i suficit. Mi pretežno imamo deficit u budžetu, tj. manjak u državnoj kasi i taj manjak mora nekako da se nadoknadi. Na državi je da odluči da li će da uvodi mere štednje ili će taj manjak da nadoknadi zaduživanjem. U našem primeru putarina koje se neće naplatiti, država će prihodovati manje i taj manjak neće i ne mora da se nadoknadi odmah i na način koji bi ti kao običan građanin mogao da skapiraš. Taj manjak može da se nadoknadi i sledeće godine ili da se u ovom ili sledećem budžetu izbace neke stavke, npr. izgradnja bolnica, zapošljavanje novih lekara, socijalna davanja, održavanje drugih puteva i pruga... U zavisnosti od planiranja budžeta, deficit ne mora da bude nešto što je loše, ali to je ipak specifična nauka i mogli bi o tome da pišemo veoma dugo, a i pitanje je koliko smo i ti ja kompententi da raspravljamo o takvim stvarima.

A to što misliš da se može izgraditi neki put, most, tunel ili sl. a da država prethodno ne prihoduje to je nešto što nema smisla komentarisati. Doduše može i to ali kada nam neko pokloni novac za određenu izgradnju nečega, ali to nema veze sa budžetom.

Nadam se da ovo pišeš iz neznanja, a ne iz nekih političkih razloga, jer tu priču da nam vlast nešto daje često plasira sam predsednik Vučić da bi mu narod bio zahvalan na tome. Pa tako ispada da nam on lično daje penzije, plate, gradi puteve i sl.
 

Izgleda se neće voziti preko ovog betona!?. Izdignut je beton u odnosu na asfalt, mada i ravan sa ostalim trakama na naplatnoj stanici.
 
Poslednja izmena:
Vraca se u upotrebu traka za enp, kao sto se vidi na slici, nekih 70tak metara puta pre i posle naplatne stanice je betonska podloga, a ne asfalt, tako da se i ovaj deo betonira.
09C51544-33C1-4C28-A854-3C3629FFD09A.jpeg
 
Lepo sam ti napisao da ne funkciniše budžet na način kako ti zamišljaš. Budžet se projektuje, ali ta projekcija ne mora, a i u većinu slučajeva se ne poklopi sa ostvarenim prihodom. Verovatno si čuo za reči kao što su deficit i suficit. Mi pretežno imamo deficit u budžetu, tj. manjak u državnoj kasi i taj manjak mora nekako da se nadoknadi. Na državi je da odluči da li će da uvodi mere štednje ili će taj manjak da nadoknadi zaduživanjem. U našem primeru putarina koje se neće naplatiti, država će prihodovati manje i taj manjak neće i ne mora da se nadoknadi odmah i na način koji bi ti kao običan građanin mogao da skapiraš. Taj manjak može da se nadoknadi i sledeće godine ili da se u ovom ili sledećem budžetu izbace neke stavke, npr. izgradnja bolnica, zapošljavanje novih lekara, socijalna davanja, održavanje drugih puteva i pruga... U zavisnosti od planiranja budžeta, deficit ne mora da bude nešto što je loše, ali to je ipak specifična nauka i mogli bi o tome da pišemo veoma dugo, a i pitanje je koliko smo i ti ja kompententi da raspravljamo o takvim stvarima.

A to što misliš da se može izgraditi neki put, most, tunel ili sl. a da država prethodno ne prihoduje to je nešto što nema smisla komentarisati. Doduše može i to ali kada nam neko pokloni novac za određenu izgradnju nečega, ali to nema veze sa budžetom.

Nadam se da ovo pišeš iz neznanja, a ne iz nekih političkih razloga, jer tu priču da nam vlast nešto daje često plasira sam predsednik Vučić da bi mu narod bio zahvalan na tome. Pa tako ispada da nam on lično daje penzije, plate, gradi puteve i sl.
Ajde da umesto magle 'možda' pričamo konkretno i precizno: 1) Ako tvrdiš da je država planirala prihod od aprila naplate ove putarine u budžetu, a ti daj ovde taj deo budžetskog plana koji potvrđuje tvoju tvrdnju na uvid, budžet nije tajan. I 2) Ako tvrdiš da će država trpeti gubitke od odlaganja naplate i te gubitke odnekud pokriti, a ti opet navedi kad će biti povećanje drugih nameta za pokrivanje toga, tačno kojih nameta i u kom procentu, baš za tu namenu.
Recimo 80ih, mi smo imali desetine hiljada km asfaltiranih puteva, tunela, mostova... bez putarina, sa manjim akcizama na gorivo, sa manjim porezom, manjim stranim zaduženjem... tako da to pokazuje da je moguće pustiti besplatno ovih 20tak km asfalta i još smanjiti akcize, putarine, poreze... (jer su već višestruko skuplje nego onda), a ne još nedajbože ih povećati kako ti tvrdiš.
 
Poslednja izmena:
Putarine ne idu u centralni budzet (u koji se slivaju PDV, akcize i slicno). One su iskljucivo prihod koji koriste JP Putevi Srbije za svoje poslovanje, sto se uglavnom svodi na odrzavanje i rekonstrukciju postojecih puteva i sve ostale troskove koji prati njihov rad (plate, materijalni troskovi i slicno). Pride iz budzeta im se dotira svake godine red velicina od 200 mil eur jer postojeca sredstva od putarina nisu dovoljna do pokriju sve to. Njihovi ukupni rashodi se krecu oko 500 mil EUR na godisnjem nivou. Novi putevi (uglavnom) i AP (skljucivo) se finansiraju iz centralnog budzeta (da li kroz direktan kredit ili iz opstih prihoda nije u ovom slucaju bitno).
 
Pride, videli smo da je prošle godine bio rast prometa na svim autoputevima, na A2 (do Čačka) čak +20%, pa je opet poskupela putarina 8-14%. Znači nikakve korelacije plana prometa i plana cene u budžetu nije bilo. I znači da pošto su već povećani prihodi od poskupljenja putarina i rasta prometa, verovatno neće biti nikakvog dodatnog nameta za pola godine besplatnog korišćenja ovog dela autoputa do Kš.
Dobra stvar je ako su im godišnji troškovi održavanja 500 mil evra, je da kad bude izgrađena cela mreža autoputeva je da će otprilike tolka biti naplata putarina, pa će iz nje moći skoro sve održavaju bez dodataka iz budžeta.
 
Poslednja izmena:
Ali takodje stoji i tvrdnja da, ukoliko bi ukinuo naplatu putarine, drzava bi iz opstih prihoda (PDV, akcize i sve ostalo) morala da nadometi trenutno nedostajucih 300 mil EUR, sto bi znacilo ili podizanje tih poreza ili smanjivanje nekih drugih prava. Cifre koje navodim su okvirne ali red velicina je korektan.
 
Prihodi od putarina su u 2022. bili 306 mil evra, što je kažu bio rast nešto manje od +10% u odnosu na 2021. Ako i ove godine bude sličan rast, plus poskupljenje putarina, to će ukupno biti oko +20%, ajd da kažemo 350 mil evra se može očekivati u 2023. Ako su troškovi ko što kažeš 500 mil, onda će iz budžeta biti im prebačeno 150 mil evra. Međutim deo tog prebacivanja i jeste od puteva, poput dela akcize za gorivo, registracija, a što ne i od poreza/carina za kupovinu guma, auta, kamiona, autobusa, motora. Tako da nisu putevi ni u kakvom minusu, suprotno, oni iz svog plusa pune budžet Srbije.
 
Kako god da uzmes, ukidanje putarina bi moralo da se nadomesti povecanjem necega drugog (akciza na gorivo, porez na registraciju mada je on dosta mali u poredjenju sa akcizama) dakle sve sto ima veze sa koriscenjem puteva. Jer i ako putarine rastu one kao sto vidimo nisu dovoljne, eto i usled povecanja cena odrzavanja koje ce delovati da onaj iznos od 500 mil Eur takodje vremenom poraste.
 
Ukidanje putarina ja gore nisam pominjao, pa ću preskočiti tu raspravu. Moj komentar se ograničava na to da mi je besplatno korišćenje pola godine bez putarine ovog dela pohvalno, i da ne verujem da će za direktnu nadoknadu tog neplaćanja biti uvedeni neki dodatni nameti, pa ukinuti posle početka naplate, čime se taj period onda može nazvati 'besplatnim'. U istom smislu u kom je 'besplatno' npr korišćenje Ibarske i svih ostalih puteva bez putarine.
 
Ukidanje putarina ja gore nisam pominjao, pa ću preskočiti tu raspravu. Moj komentar se ograničava na to da mi je besplatno korišćenje pola godine bez putarine ovog dela pohvalno, i da ne verujem da će za direktnu nadoknadu tog neplaćanja biti uvedeni neki dodatni nameti, pa ukinuti posle početka naplate, čime se taj period onda može nazvati 'besplatnim'. U istom smislu u kom je 'besplatno' npr korišćenje Ibarske i svih ostalih puteva bez putarine.
Druže, finansije su ekzaktna nauka, nije to religija pa da veruješ ili ne veruješ.
Takođe, nije besplatno korišćenje ostalih puteva jer i to neko mora da plati. Ne plaćamo direktno ali zato plaćamo indirektno preko poreza, akciza, taksi... Ako bi se rukovodili tom logikom kod nas je npr. i zdravstvo besplatno ako ne računamo da to isto zdravstvo jednim delom plaćamo preko dažbina koje nam se odbijaju od ličnog dohodka, a drugi deo je opet preko poreza i ostalih nameta koje dajemo državi.

Predložio si da priačmo konkretno i slažem se sa tim. Reci mi npr. koji su izvori finansija od koje država pravi i održava puteve na kojima ne plaćamo putarinu?
 
Ajde da umesto magle 'možda' pričamo konkretno i precizno: 1) Ako tvrdiš da je država planirala prihod od aprila naplate ove putarine u budžetu, a ti daj ovde taj deo budžetskog plana koji potvrđuje tvoju tvrdnju na uvid, budžet nije tajan. I 2) Ako tvrdiš da će država trpeti gubitke od odlaganja naplate i te gubitke odnekud pokriti, a ti opet navedi kad će biti povećanje drugih nameta za pokrivanje toga, tačno kojih nameta i u kom procentu, baš za tu namenu.
Recimo 80ih, mi smo imali desetine hiljada km asfaltiranih puteva, tunela, mostova... bez putarina, sa manjim akcizama na gorivo, sa manjim porezom, manjim stranim zaduženjem... tako da to pokazuje da je moguće pustiti besplatno ovih 20tak km asfalta i još smanjiti akcize, putarine, poreze... (jer su već višestruko skuplje nego onda), a ne još nedajbože ih povećati kako ti tvrdiš.

Ako hoćemo da pričamo konrektno i precizno onda isto tako treba da postavljaš i pitanja. Nema smisla da mi kalemiš nešto što nisam rekao, a posle da na takva kalemljena pitanja sam sebi odgovaraš.

1. Ne tvrdim da je država planirala prihod. Pogledaj moj post o tome i videćeš da sam rekao da je verovatno planirala. Ali, nemoj da izvlačiš iz kontekta i pročitaj celi pasus gde sam nakon toga dodao sledeće "Čak i da nisu računali na tu naplatu..."

2. Ne znam gde si pročitao da sam rekao da će država imati gubitke. Ja sam to pokušao da nađem u mojim postovima ali nisam uspeo. Ako na gubitke misliš na manji priliv para u budžetu i kako će država to nadoknaditi, to sam ti već napisao. Npr. povećaće cenu goriva na pumpama ili će sledeće godine da se zaduže kod MMF-a. Pretpostavljam da se šališ kada me pitaš koje tačno namete će država uvećati, kada i u kom procentu da bi nadomestili manjak u budžetu. To je kao kada bi me pitao da ti kažem kada ćeš ti i na koji način vratiti dug prijatelju od koga si uzeo novac na zajam. Zar stvarno misliš da bih ja mogao da znam kako država tačno raspolaže sa budžetom?

Državni budžet je sličan kao i kućni budžet. Ako ovog meseca zaradiš više para od očekivanih onda ćeš npr. svom detetu dati više para za užinu. Ako zaradiš manje onda ćeš detetu smanjiti ili ukinuti davanje za užinu. A možeš i da se zadužiš da dete ne trpi i da se nadaš da ćeš sledećeg meseca ostvariti višak para u kućnom budžetu da bi vratio dug.
 
Poskupljenje goriva i putarina nemaju veze, može prihod od putarina biti i milijardu evra, neće ti Vučićevo gorivo biti jeftinije, i opet će se zadužiti kod MMFa. Isto važi i za suprotno. A ovde se radi o svega 0,1% te sume (20tak km autoputa, dakle putarina za kola možda 50tak din, tj za ceo period neplaćanja možda milion evra)
 
Poskupljenje goriva i putarina nemaju veze, može prihod od putarina biti i milijardu evra, neće ti Vučićevo gorivo biti jeftinije, i opet će se zadužiti kod MMFa. Isto važi i za suprotno. A ovde se radi o svega 0,1% te sume (20tak km autoputa, dakle putarina za kola možda 50tak din, tj za ceo period neplaćanja možda milion evra)
Pošto će budžet na kraju godine najverovatnije ponovo biti u deficitu država će i za taj propušteni milion morati da se zaduži ili da na drugi način to kompezuje. Stvarno mi nije jasno kako ne razumeš osnovne ekonomske postulate.

Ja sam ti odgovorio na tvoja pitanja konrektno kao što si tražio, a voleo bi i da mi ti isto tako konkretno odgovoriš koji su izvori finansija od koje država pravi i održava puteve na kojima ne plaćamo putarinu?
 
Rast prihoda od putarina je +20%, tj oko 50 mil evra (od rasta prometa oko +10% i poskupljenja putarina 8-14%). Znači +50 mil - 1 mil (kolko se ovde neće platiti putarina) je deficit? +49 mil je deficit? Plus bih pre nazvao suficit, a ne deficit. To što Vučić priča da je u deficitu pa mora poskupljuje gorivo i zadužuje se kod MMFa je religijska tema, tvoje verovanje njemu.
 
Poslednja izmena:
Vrh