Šta je novo?

Modernizacija GSP-a

Naravno da su vam se trolejbusi tako brzo raspali kad ste uzeli ono sranje od belorusa. Uzmite ih ponovo pa cete kroz 3-4 godine opet kukati kako je flota raspadnuta.
 
Od belorusa?
Ja sam bio ubeđen da su grčke.
Otkud onda grčki natpisi u nekim trolama?
 
Milance":3sxx6zq0 je napisao(la):
Naravno da su vam se trolejbusi tako brzo raspali kad ste uzeli ono sranje od belorusa. Uzmite ih ponovo pa cete kroz 3-4 godine opet kukati kako je flota raspadnuta.
A sto sa tako gordim stavom pises? Zar ovo nije i Tvoj grad, Tvoja zemlja, bez obzira gde si?
Inace se slazemo po pitanju trolejbusa, ali ne moras onako da ospes. je*******iga, zabolelo je... :)
 
Pa ne bi valjda kolegu forumasa tako pljuvao! ;) I naravno da pljujem na gradsku vlast po tom pitanju jer prvo prave sranja i onda se pobogu cude kako im to tako propada.
 
Mozda je ovo tema za radionicu....

Razmisljam malo o smartcard sistemima za javni prevoz. Postoje na raznim mestima (npr. meksicki metrobus).

Stvar se odnosi na formiranje cene javnog prevoza. Recimo da je sa smartcardom moguce tacno i brzo izracunati koliko je stanica putnik putovao u vozilu (tramvaj, trola, bus, neki dan metro, nebitno).

Ovo bilo najlakse izvesti sa metroom gde se prolazi kroz one "kapije" kada se placa karta (znaci ne moze ni da se stigne do platforme bez placanja karte), ali je izvodljivo i sa drugim vidovima prevoza.

Kes kartica, nazovimo je tako, koristi RFID tehnologiju. Kupuje se sa odredjenim iznosom unetim u nju + nadoknada za samu karticu (neka "prazna" kartica kosta 200 din.). Kartica moze da se dopunjava tako da kada jedanput kupite, ne placate vise ovu nadoknadu vec koristite istu karticu. Recimo da na kartici imam 1000 din.

Kada udjem u prevoz, na kartici se registruje na kojoj sam stanici usao. Recimo da putovanje izmedju svake stanice kosta X din. Kada izadjem iz prevoza, kartica registruje gde sam izasao, i samim tim koliko sam stanica putovao. Sa moje kartice se skida broj stanica * X dinara. (nikakve novcane transakcije tu nema, kao ni sa prepaid SIM karticama, te pare su vec uplacene GSPu, samo se menja stanje na kartici).

Sve je to tehnoloski izvodljivo, to nije problem, moje je pitanje da li je moguce naci cenu X koja je isplativa i fer. Jer ako danas karta kosta 42 dinara za neogranicenu voznju u jednom vozilu u jednom pravcu, koja je cena za X? Pola dinara? Dinar? Dva dinara? Vise?
 
Било би то фино решење, али врло компликовано за реализацију... Једино ако би се поставили они браници нпр, да само на предња врата може да се уђе, а на остала само да се излази или тако нешто. Опет, како би неко могао да зна колико кредита му је остало...
Мислим да је много практичније издавати временске карте које би се куповале на аутоматима/трафикама, као што је већ било помињано на некој теми, и откуцавати их по уласку у бус. 15 минута, 1 сат, 2 сата, полудневна и дневна карта (не рачунајући ноћни превоз). Опет, ово може бити регулисано неким смарт картицама, а може и врло једноставно папирним картама. При томе, на једном картончету може да се нађе од једне до нпр 10 карата и картончић се одсеца сваки пут кад се поништи карта тако да следећи пут аутомат откуца следеће поље... Врло ефикасно практично и једноставно решење које нисам ја измислио - видео да савршено функционише у Цириху нпр.
 
Da, za to se slazem, samo sto se u Cirihu karte ponistavaju na automatima na stanici a ne u prevozu, sto nije problem, jer je red voznje vrlo tacan. Sto se tice RFID smart kartice, nije uopste toliko tesko koliko zvuci i ne mislim da je komplikovano.

RFID je pasivni uredjaj, koji kada je van zone napajanja cuti, a kada udje u zonu gde se emituje odredjena frekvencija, on se "budi" jer se napaja bezicno, i onda moze da obavlja raznorazne stvari.

Kazem, najlakse je to za metro jer bi se prolazilo kroz one automatske kapije pre perona koje se otvaraju ako imas kartu, i koje ti takodje ne dozvoljavaju da izadjes ukoliko nisi platio dovoljno (u tom slucaju ides na automat na dopunu), ali izvodljivo je i u busu.

Busevi (tramvaji, trolejbusi) bi imali takve predajnike koji bi napajali kartice, i takodje emitovali trenutnu stanicu (za to jednostavno treba da se instalira GPS i odgovarajuci softver). Tako da bi sam sistem u busu bio skroz pasivan, ne bi uzimao podatke, samo bi emitovao. Kartica kada udje u zonu emitovanja (vozilo) bi se probudila i upisala trenutnu stanicu - pocetnu tacku. Na kraju pri izlasku ostala bi upamcena poslednja tacka putovanja. Na samoj kartici bi cip izracunao koliki iznos treba da se oduzme. Za sve ovo dovoljno je da kartica stoji u dzepu. Proveravanje "kredita" bi se radilo tako sto bi na svakoj stanici bio uredjaj koji bi aktivirao karticu i na malom displeju ocitao koliko je para ostalo na njoj.

No, meni nije bio cilj da razglabam o tehnickoj izvodljivosti (jer to moze bez vecih problema da se uradi), nego o tome da li takav sistem naplacivanja javnog prevoza moze da funkcionise sa finansijskog gledista.


Kad smo vec kod tehnologije, trebalo bi uvesti placanje karte SMSom, sto bi bilo vrlo jednostavno. Udjes u vozilo i otkucas na GSPov cetvrocifreni broj serijski broj vozila (koji je negde vidno ispisan) i dobijes natrag potvrdu, sa vremenom kupovine, da imas kartu. Ako udje kontrola ti samo pokazes taj povratni SMS.
 
U GSP-u vec vise godina postoji plan uvodjenja tih kartica, samo je malo skupi i komplikovano za autobuse jer se kod nas ulazi na sva vrata, a premestanje da se ulazi na prva bi bilo besmisleno i stvaralo bi ogromne guzve. Tako da je njihova ideja da to budu "bezicne" kartice koje ce registrovati kad putnik udje kroz bilo koja vrata autobusa. Takodje su pricali u uvodjenju placanja SMS-om. Jedan od preduslova, kao sto si spomeuo je pracenje autobusa GPS-om, o kojem se prica od kad se prica i za te kartice. Ako me secanje dobro sluzi, pre par nedelja je GSP raspisao tender za postavljanje GPS-a ili tako nest, na valjda prvih 100 autobusa. Pogledaj po temama, mislim da na nekoj pise..
 
Михаило":1elghc40 je napisao(la):
Било би то фино решење, али врло компликовано за реализацију... Једино ако би се поставили они браници нпр, да само на предња врата може да се уђе, а на остала само да се излази или тако нешто. Опет, како би неко могао да зна колико кредита му је остало...
Nema potrebe za branicima, a i kad se "otkucava" smart kartica uvek na aparatu za "otkucavanje" se pokaze koliko je ostalo kredita. Drugo, i u prevoznicima koji koriste smart kartice postoji kontrola karata. Kontrolor koristi aparat velicine otprilike 15x10 cm bez drske i kad na njega postavi karticu tacno mu izlista kad si je otkucao i da li si je otkuca kad si usao u vozilo i koliko je ostalo kredita. Ovo pisem iz iskustva u Perthu koji koristi kartice. Narvno, ulaz u autobus je na prednja vrata, ali i tamo je moguce se prosvercovati ako je vozac okupiran osobom koja kupuje kartu, dok sam ulaz na zeleznicke stanice nema kontrole i tamo su kontrolori u vozilima cesci. Cena koju ti otkuca u Perthu za prvu zonu je 77 centi (studentski Smart Rider) koja vazi 2 sata i sa kojom se mozes vratiti, tako da je koriscenje smart kartice dosta jeftino.
Mislim da se ovo moze organizovati u GSP-u i bez ulaska na odredjena vrata, ali sa jacom kontrolom.
Pitanje je da li sve to GSP-u odgovara, obzirom da su tokom svoje istorije uvek tezili da zaje*******u putnika sa svojim tarifama. To je bilo i pre drugog svetskog rata, mislim da sam pisao o tome da su bivse linije 3 i 12 imale istu trasu od Mostara do Trga Republike sa razlikom u ceni karata od 50 para, za ono vreme. Jedno je reklama tipa "modernizovat cemo naplatni sistem u vozilima", drugo je da li oni to stvarno zele.
 
Ambassador":zd8sszfr je napisao(la):
U GSP-u vec vise godina postoji plan uvodjenja tih kartica, samo je malo skupi i komplikovano za autobuse jer se kod nas ulazi na sva vrata, a premestanje da se ulazi na prva bi bilo besmisleno i stvaralo bi ogromne guzve.
Ne mislim da ulazenje na prednja vrata stvara velike guzve, naprotiv uvodi red. Vecina ljudi izlazi na zadnja vrata a ulazi se samo na prednja, tako da imas lepu cirkulaciju kroz autobus. Udjes na prednja i onda se pomeras unazad kako ulazi vise ljudi, posle izlazis pozadi bez toga da ti se iko gura pokusavajuci da udje. Takodje nema cirkulisanja kroz autobus u guzvi da bi ponistio kartu u automatu, usteda je i na tim automatima, usteda je i na kontrolorima jer ne mozes da udjes u bus a da ne platis kartu. Svercovanje na zadnja vrata je tesko jer vozac kad stane prednja vrata otvori za ostala samo "otkljuca", i onda se ona otvaraju tako sto putnik iznutra stane na stepenik ili pritisne dugme, i vrata se odmah zatvaraju iza njega tako da je tesko uvuci se.

Kod nas je dakle samo problem sto nasi autobusi nemaju takvu tehnologiju pa se moraju prepravljati, i pitanje je da li je to isplativo.
 
Hahaha, u kom paralelnom univerzumu? Da li si ikada cekao autobus na Sajmu? Za vreme dok se jedan prepun autobus isprazni/napuni na Sajmu u drugim gradovima (gde se ulazi samo na prednja vrata) ne moze ni 7 putnika da udje.. Pa se opet stvori red od na primer 6-7 autobusa koji cekaju da dodju na stanicu, narocito izmedju 7.10 i 7.30 ujutru, makar bilo pre godinu dana. A da ne spominjem ako neko nema kartu, trazi kartu, nema sitno itd. Naravno, to je sve pod uslovom da se niko nece svercovati. Jedna od prednosti tramvaja koja se uvek navodi u odnosu na autobuse je i vreme ukrcavanja na stanicama - jer su sva vrata otvorena, i na njih moze da se izlazi/ulazi. Takodje, taj protok putnika kroz autobus je jedna vrlo flekisiblna ideja, koja mozda moze da radi na odredjenim relacijama, ali za voznje jednu-dve stanice je neizdrzivo.

edit: A svercovanje na stanicama sa velikim protokom bi ovde bilo ultra lako, zamisli na Z. Vencu, pravac ka Novom Beogradu, uska stanica, guzva, bas ce vozac da primeti da li se neko na nekim od 5 vrata, koja su se sva otvorila jer ljudi izlaze, svercuje...
 
Kazem da je sa dobro napravljenim vratima svercovanje tesko jer se vrata brzo zatvaraju iza poslednje osobe koja izadje. Sto se tice tih drugih gradova eto npr. u Torontu to vrlo lepo funkcionise. Onaj koji trazi sitno uglavnom stane sa strane pa propusta druge. Svejedno bi se 90% ljudi naucilo da vrlo brzo da pare/kartu ima spremljene u ruci, nije kao da se autobus materijalizuje na stanici pa nestane posle 30 sekundi. Zar ti tek kada udjes u bus vadis kartu iz novcanika ili preturas po dzepu? Ja je izvadim cim vidim da dolazi bus/tramvaj/trola. Udjem i otkucam, kraj. Sto se tice voznje od 1-2 stanice, zasto bi se vozio autobusom jednu stanicu??? Osim ako nisam skoro nepokretni penzioner.

Opet, u Torontu sasvim fino funkcionise to ulazenje na prednja vrata (i sa tramvajima). Doduse tamo nema zglobnih buseva jer najopterecenije pravce pokriva metro.
 
Vozim se vrlo cesto jednu ili dve stanice, npr, preko mosta, od Sajma do Ade i nazad, preko Mostarske petlje, ili ako negde treba da stignem na vreme - sve zavisi od procene sta je brze.
Oprosti sto te pitam, ali da li si se ti ikada vozio gradskim prevozom u spicu u Beogradu? Pa ljudi ne stignu ni da izadju, a neki su vec usli..
U Torontu se nisam vozio gradskim prevozom, jer sam bio u centru, ali sam zapazio da su sve stanice za cekanje oblozene staklom. U Vankuveru je na nekim manje opterecenim linijama bilo ok, dok je na drugim gde ima vise ljudi na stanici to bio haos. Takodje, u Parizu je bilo isto sasvim OK, ali autobus dolazi svaka dva minuta i nije bilo vise od cetvoro ljudi na stanici. U Njujorku je takodje ok, idu na svaka 4 minuta, nema ljudi na stanici, i uzimam ih samo ako se vracam kuci od nekle a ne zuri mi se i nemam sta da radim, tako da mi je tada sve jedno da li stoji na stanici pola sata u guzvi i da li se uopste ne krece.
Primetices da ti gradovi imaju mnogo razgranatiju mrezu autobusa i imaju metro.
I da, hiljadu puta mi se desavalo da zato sto neko trazi sitno/kartu autobus krene kasnije, bilo da zadrzava druge da udju, bilo da je to poslednja osoba, pa vozac/ica ceka da nadje pare..

Jednostavno, takav koncept autobuskog saobracaja je drugaciji, i tesko prakticno se ne moze primeniti na Beograd. Nemas nigde da ti se na jednoj stanici ukrsta vise od 5 linija autobusa, mnogo su cesci i manje se ljudi vozi njima, itd. itd.

edit: Vankuver ima zglobne autobuse i trole, isto imaju i London i Pariz zglobne.. Ali je opet sustina u tome da je drugacije organizovan saobracaj.
 
За сада су најбољи овакви аутомати какви јесу. Нисмо ми у стању да одржавамо нешто боље, а и електроника смара, све постаје електронско...
 
Матеја Бељан":2ck005rq je napisao(la):
За сада су најбољи овакви аутомати какви јесу. Нисмо ми у стању да одржавамо нешто боље, а и електроника смара, све постаје електронско...
Ti to ozbiljno? :)
 
Мислиш да могу да одржавају било шта боље? Они ни неонку не знају да поправе него стављају жаруље. А мени лично не сметају овакви аутомати
 
Ma mogu,samo AKO bi hteli, tacnije KADA bi imali pretpostavljenog koji je sposoban da radi svoj posao... :D

Pogledaj kako i dalje dobro izgleda recimo tramvajska bastica u Bulevaru dr. Z. Djindjica. Tu je neko rekao da se ne zezaju, nego da odrzavaju travnjak kako valja i eto... Naravno, to radi Zelenilo a ne GSP, ali princip je isti.

A sto se tice sadasnjih automata, ne bih se slozio da su bas toliko dobri. Moje iskustvo kaze da u prosetku, u svakom vozilu, barem po jedan ne radi, i to se gotovo uvek potrefi da je ispravan onaj na drugom kraju busa... Pa udri kroz guzvu. Jbg, cika Marfi doneo zakon... :D
 
mitadigimon":33jru80c je napisao(la):
tramvajska bastica u Bulevaru dr. Z. Djindjica
Mislim da si omašio ulicu, tramvaj ne ide tuda već kroz Treći bulevar/Bulevar Milutina Milankovića/Kako god se zove ta ulica ovih dana
 
shmeksi":14763o4s je napisao(la):
mitadigimon":14763o4s je napisao(la):
tramvajska bastica u Bulevaru dr. Z. Djindjica
Mislim da si omašio ulicu, tramvaj ne ide tuda već kroz Treći bulevar/Bulevar Milutina Milankovića/Kako god se zove ta ulica ovih dana
Da, to je sad Bulevar Milutina Milankovića. A i Bulevar Zorana Đinđića je bez titule koliko znam, a titula je opet bez tačke iza :)
 
nije loša ideja sa karticama. stave se čitači na svaka vrata, na mesto sadašnjih "automata". ne mora da se ulazi samo na prednja vrata. ionako su gužve u busevima, pa još da ulaze na prednja vrata. ma nema šanse. barem dok se ne napravi metro, ili slično
 
2ahfbjd.jpg


Preuzeto sa :
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=441659&page=33

Morao sam da vam pokažem :lool:
 
Vrh